Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen  (gelezen 16075 keer)

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #60 Gepost op: 7-01-2019, 13:12:34 »
Maar waarom zou je als Mol niet verrast willen worden? Een spontane reactie lijkt me juist fijn voor de Mol.

Dat kan ook fijn zijn ja... maar het lijkt mij juist dat je als Mol zijnde alles onder controle wil houden? Tenminste... zo zou ik het doen als Mol...

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #61 Gepost op: 7-01-2019, 13:22:08 »
3 kisten werden weer terug in het water gegooid

1: Jamie, Rick Paul, Evelien, Nikkie en Sarah
Info over kist: Lag nog voor een deel in het water, was loodzwaar.
Wie wilt er mee stoppen: Evelien stelde het voor en Rick Paul zei "toe maar" -> mols gedrag

2: Evi en Merel
Info over kist: proberen hefboom maken
Wie wilt ermee stoppen: Evi en zei ook "zou je dat wel doen?" toen Merel een hefboom wilde maken.
Evi: mols gedrag // Merel: onmols gedrag

3: Robèrt, Merel en Evi
Info over kist: zwaar, vroegen Sinan om hulp, ging hen niet helpen
Wie wilt ermee stoppen: Niels zei "laat maar vallen dan kunnen we deze kist met z'n vieren doen" , het drietal besloot dit te doen. (Ze waren uiteindelijk met z'n vijven, de mol is blind!?...)
Omdat we de inhoud niet weten, is het niet per sé mols of onmols

1 kist lukt niet, tijd is om; Niels, Sinan, Robèrt, Evi en Merel.

Resultaat (gelukt/geprobeerd):
Jamie: 4/5 -> mols
Rick Paul: 3/4 -> mols
Evelien: 2/3
Nikkie: 2/3
Sarah: 2/3
Evi: 2/5 -> onmols
Merel: 2/5 -> onmols
Niels: 2/3
Sinan: 2/3
Robèrt 2/4 -> onmols
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #62 Gepost op: 7-01-2019, 13:32:09 »
 

"Jongens we moeten hun aanmoedigen" was erg verdacht. Dit zei Sarah of Evelien, volgens mij Evelien. Nikkie moedigde helemaal niet aan en keek om zich heen wat de rest van de groep aan het doen was.

De groep van Jamie, Rick Paul, Evelien, Nikkie en Sarah vond ik deze opdracht het meest verdacht.
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #63 Gepost op: 7-01-2019, 18:30:10 »
Conclusie: Jamie is het meest verdacht bezig deze opdracht!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #64 Gepost op: 7-01-2019, 19:04:17 »
Mijn bevindingen van opdracht 1
Ik vind het overleg aan het begin van een opdracht altijd interessant. Zeker nu we dit kunnen zien bij de allereerste opdracht van het hele seizoen. Nikkie, Evi en Sinan zijn alleen aan het observeren en zeggen helemaal niets. Zeker bij Nikkie en Evi vind ik het kandidaats, aangezien zij druk rondkijken om zoveel mogelijk te zien. Het lijkt alsof ze van tevoren hebben bedacht: ik ga goed kijken, misschien vind ik iets verdachts. En dat terwijl Sarah al druk aan het uitleggen is hoe er aan de kisten getrokken moet worden.

De opdracht zelf: ik begin bij het groepje dat aan de rechterkant aan het trekken was. Niels stelt hier voor aan Sinan om kist 3 en 4 te trekken. De kist die ze trekken is dan ook gelijk licht en hebben ze snel omhoog. Ik vind het hier lijken alsof Niels voorkennis heeft. De tweede kist door deze groep wordt omhooggetrokken door Robèrt, Merel en Evi. De derde kist trekken ze met z’n allen. Opvallend is dat Merel die kist losknoopt. Rare actie natuurlijk, maar dit is niet wat de mol wil bereiken in de opdracht.
Aan de linkerkant trekken Rick Paul en Jamie heel snel één kist omhoog. Jamie trekt in zijn eentje nog een kist omhoog. Sarah loopt ook ineens richting hem terwijl ze bij de rest aan het trekken is. Uiteindelijk bedenkt Evelien om de kist op te geven. Ze trekken met de hele groep nog twee kisten omhoog en houden tijd over. Voor Evelien als mol was het dus een slimme zet om op te geven. Maar ook Jamie en Rick Paul zijn erg hard aan het trekken, wat de mol dus wilt doen.

In deze opdracht vind ik Nikkie, Evi en Merel niet verdacht. Robèrt en Sinan gedragen zich niet mols en niet onmols. Verdachte acties zie ik bij Niels, Jamie, Rick Paul, Sarah en Evelien, als een eventuele mol, vooral Niels.

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #65 Gepost op: 8-01-2019, 12:34:12 »
Nikkie leek bijna de hele opdracht aan het observeren, erg kandidaats.
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #66 Gepost op: 8-01-2019, 20:12:55 »
Citaat
Jamie is het meest verdacht bezig deze opdracht

Op zich ben ik het daarmee eens. Maar...

Hij reageert op de mededeling dat er vier vrijstellingen zijn met de stelling, dat dat er eigenlijk wel weinig zijn. Als hij de Mol is, zou hij onbewust de rest kunnen beïnvloeden. Als het idee, dat de kans dat je een vrijstelling hebt toch niet heel groot is (of de kans dat je hem niet hebt groter is), dan zal de neiging om voor geld te kiezen bij de anderen groter zijn. Dat is ook meteen daarna de reactie van Niels.

Offline tudaisy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #67 Gepost op: 8-01-2019, 20:15:28 »
In het begin van de challenge geeft Rick aan dat ze meteen al heel ver kunnen komen met deze opdracht.

Ik vind het gedrag van Merel gedurende de hele aflevering heel verdacht. Behalve natuurlijk met het losmaken van die kist.
Maar wat als er in de zwaarste kisten juist de meest onthutsende informatie zit, wellicht info over de mol?
Vandaar dat er voor de zekerheid de kisten niet in het bijzijn van de groep geopend zijn?

Haar gedrag lijkt op iemand die de draad half paniekerig probeert los te krijgen, terwijl ze sneaky om zich heen blijft kijken of anderen het niet zien. heel vreemd.

Voordat de opdracht start zie je een enkele kist in het water drijven, rode draad er om heen, ik zou zweren dat het dezelfde kist is. Iemand die kan helpen?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #68 Gepost op: 8-01-2019, 20:17:44 »
Citaat
Ik vind het gedrag van Merel gedurende de hele aflevering heel verdacht. Behalve natuurlijk met het losmaken van die kist.

Inderdaad onmols, maar als niets is wat het lijkt... Als het ze ècht niet lukt om deze kist boven te krijgen, is loslaten ook voor de Mol de beste  optie. Het zou alleen maar tijd kosten, die ze beter voor andere kisten kunnen gebruiken die wel haalbaar zijn.

Offline tudaisy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #69 Gepost op: 8-01-2019, 20:21:26 »
Inderdaad onmols, maar als niets is wat het lijkt... Als het ze ècht niet lukt om deze kist boven te krijgen, is loslaten ook voor de Mol de beste  optie. Het zou alleen maar tijd kosten, die ze beter voor andere kisten kunnen gebruiken die wel haalbaar zijn.

dat loslaten was niet nodig geweest als mevrouw hem niet had losgeknoopt ;) Hoeveel kisten waren er aan die kant nog in het spel? Als de anderen bezig waren met één van de laatste kisten, en mijn in elkaar geflanste theorie klopt enigszins.. dan wist ze wellicht de inhoud van die desbetreffende kist?

Ohhh wat ben ik moeilijk aan het denken.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #70 Gepost op: 8-01-2019, 22:58:56 »
In het begin van de challenge geeft Rick aan dat ze meteen al heel ver kunnen komen met deze opdracht.

Ik vind het gedrag van Merel gedurende de hele aflevering heel verdacht. Behalve natuurlijk met het losmaken van die kist.
Maar wat als er in de zwaarste kisten juist de meest onthutsende informatie zit, wellicht info over de mol?
Vandaar dat er voor de zekerheid de kisten niet in het bijzijn van de groep geopend zijn?

Haar gedrag lijkt op iemand die de draad half paniekerig probeert los te krijgen, terwijl ze sneaky om zich heen blijft kijken of anderen het niet zien. heel vreemd.

Voordat de opdracht start zie je een enkele kist in het water drijven, rode draad er om heen, ik zou zweren dat het dezelfde kist is. Iemand die kan helpen?

Waarom zou je iets in een kist doen, die niet geopend wordt als de kandidaten erbij zijn..

Hij reageert op de mededeling dat er vier vrijstellingen zijn met de stelling, dat dat er eigenlijk wel weinig zijn.

Dit maakt hem wat mij betreft op dit moment tot kandidaat. Een mol is voorbereid op deze situatie en heeft erover nagedacht hoe hij de groep naar vrijstellingen of weg bij geld gaat sturen. Dat doe je niet door te zeggen dat 4/10 wel weinig is..
« Laatst bewerkt op: 8-01-2019, 23:05:17 door Daisy, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #71 Gepost op: 9-01-2019, 15:43:55 »
Ik vind het bij deze opdracht wel lastig om te zeggen 'deze kandidaat heeft heel goed zijn best gedaan, dus deze is erg verdacht' Iedereen wilde namelijk zoveel mogelijk kisten omhoog.
Gezien het schema van Hulpmol lijkt het mij wel logisch dat de mol aan de kant stond van het rode touw (rechts), indien de mol wist in welke kisten de vrijstellingen lagen. En als Jamie de mol is, vraag ik me af waarom hij dan helemaal alleen een lege kist naar boven zou tillen. Rick Paul is bij deze opdracht dan nog het meest verdacht vind ik.

Maar houd ook altijd rekening met de optie dat de mol niet overal evenveel voorkennis heeft. Als dat het geval is, kan je moeilijk onderscheid maken deze opdracht.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #72 Gepost op: 9-01-2019, 15:53:27 »
Ik kan me iig niet voorstellen dat je als mol zo de aandacht op je gaat vestigen door een kist los te knopen, terwijl dat niet de opdracht was en ook nog eens tegen het belang van de mol in gaat. Daarnaast wordt het ook nog door de regie in beeld gebracht om een kandidaat verdacht te maken. Merel valt voor mij af als mol.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #73 Gepost op: 9-01-2019, 17:37:20 »
Maar houd ook altijd rekening met de optie dat de mol niet overal evenveel voorkennis heeft. Als dat het geval is, kan je moeilijk onderscheid maken deze opdracht.

En dat er groepsafspraken moeten gemaakt worden ook. Je kan ook niet te veel sturen daarin als Mol, want als je voorstelt om te beginnen met willekeurige kisten zoals de 2e en de 5e dan gaat iedereen raar opkijken.

In die context wil ik trouwens verwijzen naar Niels (aan het blauwe touw links op mijn schema) die aan het begin van de opdracht al roept "De 3e en de 4e?". Dus in dat groepje is de bizarre afspraak gemaakt om met 3 en 4 te beginnen. In die derde kist (nummertje 5 op mijn schema) zat die vrijstelling van Merel en die wordt dus in de eerste 5 minuten boven gehaald.
Ik kan het alleen niet linken aan een bepaald motief voor de Mol. Als ik voorzichtig aanneem dat er langs iedere kant 5 vrijstellingen lagen, dan heeft de Mol aan deze kant dus snel de vrijstelling van Merel boven gehaald en dan 4 vrijstellingen laten liggen. Dus waarom bij 3 en 4 beginnen en niet bij 7 en 8 (waar vermoedelijk wel 2 vrijstellingen in zaten).

Al bij al vind ik het dus toch logischer dat de Mol in het oranje groepje zat én dat de Mol ook actief was bij het trekken (waarmee ik Nikkie er dus uithaal, want die stond op de beelden meer rond te kijken dan mee te helpen).

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #74 Gepost op: 9-01-2019, 18:23:16 »
Mijn tactiek is om altijd in de allereerste minuten van WIDM te kijken naar 1) wie de lead neemt (subtiel) 2) wie het spel bepaalt. Dat is in dit geval toch echt Robert in de eerste minuut, verdelen van mensen over de brug. Zo kan je er het meest zeker van zijn dat er meerdere vrijstellingen naar boven worden gehaald, wat je wil als mol. Dan laat je de groep de rest doen. Dit doet mij besluiten om extra op Robert te letten. Bij andere opdrachten zie ik weer een ander 'sturend' persoon naar boven komen, zo kan ik nog even lekker spreiden. Deze tactiek werkt bijna elk jaar weer.
Meer L

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #75 Gepost op: 9-01-2019, 22:14:17 »
Mijn tactiek is om altijd in de allereerste minuten van WIDM te kijken naar 1) wie de lead neemt (subtiel) 2) wie het spel bepaalt. Dat is in dit geval toch echt Robert in de eerste minuut, verdelen van mensen over de brug. 

Grappig, dat was precies mijn conclusie nadat ik het eerste deel van de aflevering nog eens terugkeek. Direct de meest slimme oplossing aandragen (het verdelen in 2 groepen), voordat de rest van de kandidaten er überhaupt over had na kunnen denken, en vervolgens snel weer terugstappen.

Zag totaal geen mol in Robert, maar dit, in combinatie met zijn onnatuurlijke gedrag in het voorstelfilmpje en het feit dat hij zich onnozeler voordoet dan hij is, maakt dat ik hem goed in de gaten ga houden.

Offline KiWi0501

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #76 Gepost op: 9-01-2019, 23:06:58 »
Tijdens de executie zie je de kisten open gaan. Ik heb gezien dat in de eerste kist (ik meen van Evelien) een “normale” groene vrijstelling zat. Nr2 niet op gelet en nr 3 en 4 hadden een zwarte. ::oink::Waarom? Want hij telde gewoon als vrijstelling. Vreemd. ::vergroot::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #77 Gepost op: 9-01-2019, 23:15:41 »
Tijdens de executie zie je de kisten open gaan. Ik heb gezien dat in de eerste kist (ik meen van Evelien) een “normale” groene vrijstelling zat. Nr2 niet op gelet en nr 3 en 4 hadden een zwarte. ::oink::Waarom? Want hij telde gewoon als vrijstelling. Vreemd. ::vergroot::

Ze waren allemaal groen hoor, maar ik moet eerlijk toegeven dat het niet heel gemakkelijk te zien is. De beelden van het openen van de kisten zijn donkerder gemaakt voor dramatisch effect en dan is er nog onderbelichting omdat de vrijstellingen onderin een kist liggen. Toch, als je heel goed kijkt, zie je de groentinten nog.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #78 Gepost op: 9-01-2019, 23:34:13 »
Ik kan me iig niet voorstellen dat je als mol zo de aandacht op je gaat vestigen door een kist los te knopen, terwijl dat niet de opdracht was en ook nog eens tegen het belang van de mol in gaat. Daarnaast wordt het ook nog door de regie in beeld gebracht om een kandidaat verdacht te maken. Merel valt voor mij af als mol.
Kan het niet zo zijn dat Merel hiermee probeerde Evi te testen?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Over bruggen
« Reactie #79 Gepost op: 10-01-2019, 16:18:13 »
Kan het niet zo zijn dat Merel hiermee probeerde Evi te testen?

Merel had gewoon een idee wat in uitvoering toch niet zo slim was als ze dacht. Meer moet je hier niet achter zoeken denk ik.