Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk  (gelezen 102046 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #40 Gepost op: 6-01-2019, 14:34:53 »
Chaotische opdracht. Wat mij meteen opviel is dat Evelien, die tijd in de gaten moest houden, gelijk wist dat het om 11:00 UUR ging en niet om 11:00 MINUTEN. Ik dacht namelijk gelijk aan minuten omdat het in dit formaat altijd gaat over minuten.
Rik zegt dat ze te zien krijgen hoe laat ze de enveloppen op moeten halen en dat ze gelukkig een klok hebben. De meeste klokken geven uren en minuten aan. Bovendien, als 11:00 zou slaan op 11 minuten, dan zou je de laatste 2 cijfers toch per seconde moeten zien verspringen?

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #41 Gepost op: 6-01-2019, 14:36:32 »
Prachtig overzicht Hulpmol.

Basis om te lukken is dat je ieders scherm leest.
Was het dan niet superdom of verdacht van Sarah (gesteund door Sinan) om Evi achterna te gaan? 
Dit betekent toch dat niemand nog Sarah's scherm lezen kon?
Mocht dit wel al zijn gebeurd, waarom remde de groep Sarah niet af vermits haar opdracht was om 5 minuten na Evi aan een andere kerk te staan? Sinan moedigde  zelfs aan om de groep te verlaten.

Evi's vlucht vooruit lag er wat té vingerdik op, tenzij haar scherm achterop inderdaad haar opdracht had getoond en dus overbodig.
wat onduidelijk voor mij.... kreeg iedereen zijn eigen opdracht achterop of was dit random, zoals sommige beelden lijken te tonen (zie Hulpmol's bevinding)

Heeft Evi er dan nooit aan gedacht om Sarah's scherm te lezen, zij was gedurende ettelijke minuten de enige die dat kon?

Denk dat ik Sarah en Sinan toch in vizier hou. Buikgevoel zegt dat Evi verdachte kandidate speelt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #42 Gepost op: 6-01-2019, 14:50:04 »
Basis om te lukken is dat je ieders scherm leest.
Was het dan niet superdom of verdacht van Sarah (gesteund door Sinan) om Evi achterna te gaan? 
Dit betekent toch dat niemand nog Sarah's scherm lezen kon?
Mocht dit wel al zijn gebeurd, waarom remde de groep Sarah niet af vermits haar opdracht was om 5 minuten na Evi aan een andere kerk te staan? Sinan moedigde  zelfs aan om de groep te verlaten.

Het is verdacht en niet verdacht van Sarah.

Het verdachte luik is iedereen ondertussen wel duidelijk, maar in zekere zin (als je je inleeft in de situatie) is het ook niet verdacht.
Evi krijgt de allereerste boodschap van 18 en er is geen enkele afspraak gemaakt over samen blijven gedurende de volledige opdracht. De enige duidelijke afspraak was "in het begin allemaal samen blijven om elkaars opdrachten te lezen" zoals Jamie zegt, maar hij heeft het ook over afsplitsen.
Dus Evi krijgt die opdracht en heeft het instinct om dan maar die opdracht uit te voeren zonder erbij na te denken dat haar scherm niet meer gelezen kan worden. Uiteraard gaat niemand in aflevering 1 een andere kandidaat alleen laten, dus willen ze controle op haar. Sarah biedt zich aan en realiseert zich ook niet dat haar scherm nu niet meer gelezen kan worden.

Het komt er altijd op neer dat de situatie iedereen verrast heeft en dat ze pas na het open maken van envelop 1 (met de 3 namen in) lichtjes begonnen door te krijgen dat meerdere mensen op 1 plek moesten zijn.

Evi's vlucht vooruit lag er wat té vingerdik op, tenzij haar scherm achterop inderdaad haar opdracht had getoond en dus overbodig.
wat onduidelijk voor mij.... kreeg iedereen zijn eigen opdracht achterop of was dit random, zoals sommige beelden lijken te tonen (zie Hulpmol's bevinding)

Het was inderdaad willekeurig, want je kan een opdracht voor Sinan lezen op Merel's fiets en een opdracht voor Robèrt op Niels zijn fiets.

Heeft Evi er dan nooit aan gedacht om Sarah's scherm te lezen, zij was gedurende ettelijke minuten de enige die dat kon?

Ze zijn meer dan 10 minuten afgezonderd geweest van de groep. Het kan dus zijn dat ze buiten beeld wel die poging gedaan hebben. Al bij al zijn er wel zeer weinig schermen gelezen, want we zien hen maar bezig met 2 enveloppen terwijl er 6 waren.

Online Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #43 Gepost op: 6-01-2019, 17:22:34 »
Ik heb voor mijzelf nog een lijstje gemaakt met dingen die mij opvielen tijdens deze opdracht. Natuurlijk is dit een opdracht die gedoemd leek te mislukken. Maargoed, misschien komt dit ooit van pas  :) Uit dit overzichtje heb ik ook redelijk opgemaakt wie wel en niet verdacht bezig is geweest.

- Volgens Rick Paul ging Sinan een aantal keer te snel.
- Evelien had een sleutelpositie.
- Evelien riep, voornamelijk in het begin, dat er sneller gefietst moet worden.
- Robert articuleert goed en geeft de boodschap van het scherm duidelijk door.
- Evi tettert erdoorheen vlak na Robert het scherm heeft voorgelezen.
- Niels (en Sarah) zegt terwijl Jamie en Evi naar de Chinca kerk vragen dat ze wel moeten blijven fietsen.
- Evi vraagt of ze niet al moet vertrekken.
- Sinan zegt de kerk gezien te hebben en zegt dat Evi door kan fietsen.
- Sarah vraagt of ze met Evi mee moet gaan.
- In ieder geval Merel en Rick Paul stemmen daarop in en wil dat iemand mee gaat met Evi
- Het scherm van Merel en Jamie wordt gemist.
- Robert geeft wéér duidelijk een boodschap door in de porto, dit keer die van Nikkie.
- Het scherm van Sinan op de fiets van Merel wordt gemist.
- Sinan vraagt of er verder nog een opdracht is verschenen.
- Jamie zegt dat de envelop niet voor 11:15 gepakt mag worden.
- Rick Paul (volgens mij niet door de porto) oppert dat de envelop binnen een kwartier gepakt moet worden.
- Niels vraagt, wel door de porto, of de envelop niet vóór 11:15 gepakt moet worden.
- Jamie, Evelien en nog iemand (Merel?) corrigeert hem.
- Evi & Sarah staan aardig lang stil bij de envelop.
- Evi oppert dan dat ze moeten blijven fietsen.
- Robert scherm wordt gemist.
- Niels leest zijn eigen scherm voor (Dacht eerst dat dit Rick Paul was, dank Hulpmol)
- Rick Paul zegt dat Sinan mee moet met Nikkie en Sinan neemt Jamie mee.
- Evelien zegt om 11:15 volgens de klok dat de envelop gepakt moet worden. Rick Paul schreeuwt er doorheen. Evi hoort niks.
- Robert herhaalt de scherm van Nikkie. Rick Paul praat erdoorheen. Niels wijst Rick Paul daarop.
- De rest van de schermen worden ook gemist.
- Niels, Rick Paul en Nikkie hebben 300 euro verdiend.

Waarschijnlijk heb ik nog dingen gemist, maar goed  ::rofl::
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #44 Gepost op: 6-01-2019, 17:56:44 »
Ze fietsen ineens tegen de richting in, hoe kon dat?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #45 Gepost op: 6-01-2019, 18:04:57 »
Ze fietsen ineens tegen de richting in, hoe kon dat?

Het centrum van Santa Fe de Antioquia heeft een soort van circulatieplan volgens Google Maps. De Calle 9, Calle 10 en Calle 11 lopen parallel naast elkaar en zijn de 3 lange hoofdstraten die je op de kaartjes in dit topic ziet. De Calle 9 en Calle 10 kan je enkel van zuidoost naar noordwest nemen en de Calle 11 enkel van noordwest naar zuidoost.

Ze rijden telkens de Calle 10 correct af van zuidoost naar noordwest, maar ze namen daar dan de Calle 9 om terug te keren terwijl dat een straat is waar het verkeer ook in dezelfde richting loopt. Daarom rijden ze daar een heel stuk tegen het verkeer in.

Wanneer ze op dit kruispunt komen, gaan ze naar links terwijl het pijltje aangeeft dat je die straat niet zo in mag.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #46 Gepost op: 6-01-2019, 18:10:50 »
Zie jij daar nog een aanwijzing in? Deed Sinan dat?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #47 Gepost op: 6-01-2019, 18:13:41 »
Zie jij daar nog een aanwijzing in? Deed Sinan dat?

Sinan reed voorop dus je kan hem inderdaad de schuld daarvan geven. Al kan ik me ook voorstellen dat je gewoon bent van in Nederland naar een rond rood bord met een witte streep te zoeken en dat je het dus helemaal niet door hebt, zeker niet als je gefocust bent op een opdracht.

Het zou achteraf wel een mollenstreek geweest kunnen zijn om de groep op te splitsen zodat schermen niet gelezen konden worden.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #48 Gepost op: 6-01-2019, 18:55:29 »
Een rondje om de kerk zeg maar  ;D
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #49 Gepost op: 6-01-2019, 19:38:39 »
Is het écht handig voor een mol om voorop te fietsen? Lijkt mij dat je vrij weinig invloed hebt? Ja, de weg bepalen (in principe best cruciaal), maar als jij te hard fietst en de rest blijft bij elkaar heeft het niet zoveel zin lijkt me?

Nee dat is waar, Sinan ging echter tegen de richting in fietsen. Gegarandeerd dat je elkaar kwijt raakt.
Wat een mooie schema's allemaal mensen, fijn!
Heb nog geen tijd gehad om terug te kijken.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #50 Gepost op: 6-01-2019, 20:05:59 »
Nee dat is waar, Sinan ging echter tegen de richting in fietsen. Gegarandeerd dat je elkaar kwijt raakt.

Of dat mensen stoppen en afstappen

Sarah zegt overigens dat de groep in een lint moet blijven fietsen
Maar is dat wel zo? Er moesten uiteindelijk clustergroepjes gevormd worden, wat alleen de groep van Nikkie (per ongeluk) gelukt is.

Het was natuurlijk wel cruciaal dat elkaars scherm gelezen werd, wat nauwelijks gebeurde.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #51 Gepost op: 6-01-2019, 20:14:05 »
Of dat mensen stoppen en afstappen

Sarah zegt overigens dat de groep in een lint moet blijven fietsen
Maar is dat wel zo? Er moesten uiteindelijk clustergroepjes gevormd worden, wat alleen de groep van Nikkie (per ongeluk) gelukt is.

Het was natuurlijk wel cruciaal dat elkaars scherm gelezen werd, wat nauwelijks gebeurde.
De mol wist dat je ook prima als 1 groep alle punten langs kon fietsen, was tijd zat voor.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #52 Gepost op: 6-01-2019, 20:26:58 »
De mol wist dat je ook prima als 1 groep alle punten langs kon fietsen, was tijd zat voor.

Klopt, maar om 11u20 moest er sowieso gesplitst worden. Een groep van 3 moest bij Jesús zijn en een groepje van 3 moest bij Santa Bárbara zijn.

In een ideale wereld gaan ze met 10 naar La Chinca en nemen ze daar collectief om 11u15 de envelop. Iedereen heeft dan alle schermen gezien voor enveloppen 2 en 3 dus kunnen ze zich splitsen in 2 groepen van 5 en zorgen ze dat zeker de 3 juiste mensen om 11u20 de envelop nemen. Onderweg communiceert iedereen via de porto's wat de opdracht van 11u25 is en komen ze samen bij Carmen. Daar blijven ze in een cirkel rijden en merken ze dat ze om 11u30 nog 2 enveloppen kunnen nemen.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #53 Gepost op: 6-01-2019, 21:26:20 »
Eens je alle opdrachten hebt,zie je eigenlijk 3 groepen met vaste bezetting.

1. Evi, Merel, Jamie - 11h15 - Chinca
                             11h25 - Carmen

2. Nikkie, Niels, RP - 11h20 St Barbara
                            11h30 Carmen

3. Sarah, Sinan, Robert - 11h20 Jésu
                                   11h30 Carmen

Evelien is klok en dus volger.

De eerste splitsing gebeurt volgens tijd.
Eerste trio blijft afgesplitst tot Carmen. (11h15 en 11h25)
6 overblijvers worden dan gesplitst volgens bestemming.(11h20) en komen dan weer samen (11h30).

Als Sarah dan Evi volgt, kan je als mol rustig doorfietsen vermits 4 enveloppen met sowieso verkeerde trio en dus ongeldig.


 

Offline sarafouk1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #54 Gepost op: 6-01-2019, 22:32:09 »
Ik heb voor mijzelf nog een lijstje gemaakt met dingen die mij opvielen tijdens deze opdracht. Natuurlijk is dit een opdracht die gedoemd leek te mislukken. Maargoed, misschien komt dit ooit van pas  :) Uit dit overzichtje heb ik ook redelijk opgemaakt wie wel en niet verdacht bezig is geweest.


Thanks voor dit lijstje! Ik hoopte al dat iemand dit zou maken!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #55 Gepost op: 6-01-2019, 23:21:38 »
Maar wie oh wie is hier nu de MOL? Er zijn geweldige lijstjes gemaakt, duidelijker kan niet. Maar is hier de MOL in te herkennen? Misschien een schot voor de boeg?
Er zijn domme dingen gedaan, er is niet opgelet, er is door elkaar gekletst via de porto en daar ook nog doorheen.
Ik heb alleen nog maar een vaag gevoel dat het Evelien zou kunnen zijn omdat zij in deze opdracht een sleutelpositie had.
Wat denken jullie ervan?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #56 Gepost op: 7-01-2019, 00:39:00 »
Overigens wordt ervanuit gedaan dat de kandidaten de weg in Santa Fe niet kennen en niet weten waar de kerken liggen. Maar ze zijn hier natuurlijk wel al een dag, hebben bij een van de kerken al de dansopdracht gedaan en zijn toen lopend aangekomen. Santa Fe is klein, dus een beetje de weg weten moet dan wel lukken met 10 mensen. Dan weet je niet welke kerk welke is, maar wel dat de afstanden relatief klein zijn. Toch?

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #57 Gepost op: 7-01-2019, 01:47:56 »
Maar wie oh wie is hier nu de MOL? Er zijn geweldige lijstjes gemaakt, duidelijker kan niet. Maar is hier de MOL in te herkennen? Misschien een schot voor de boeg?
Er zijn domme dingen gedaan, er is niet opgelet, er is door elkaar gekletst via de porto en daar ook nog doorheen.
Ik heb alleen nog maar een vaag gevoel dat het Evelien zou kunnen zijn omdat zij in deze opdracht een sleutelpositie had.
Wat denken jullie ervan?

De sleutelpositie maakt Evelien idd verdacht. Wat ik ook vreemd vind is dat zij als enige geen enveloppe op hoeft te halen. Heeft de productie de namen in de enveloppen en op de schermen op het allerlaatst aangepast?  ??? ::)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #58 Gepost op: 7-01-2019, 02:02:47 »
De sleutelpositie maakt Evelien idd verdacht. Wat ik ook vreemd vind is dat zij als enige geen enveloppe op hoeft te halen. Heeft de productie de namen in de enveloppen en op de schermen op het allerlaatst aangepast?  ??? ::)

Ik neem aan dat die aanpassingstijd inderdaad zeer kort is. Het gaat bij wijze van spreken om iets dat vergelijkbaar is met een sms.

Offline themollenator

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #59 Gepost op: 7-01-2019, 11:50:59 »
Het zal niet helpen maar wat mij opviel is dat de houders van display's van hetzelfde hout lijken als de jokers.
En zoveel houtbewerkers zijn er denk ik niet meer, 1 heeft er in ieder geval een leuke boterham mee verdient, of zouden ze eigen mensen daarvoor hebben (die bv voor de studio's ook meubels en panelen maken).