Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 35735 keer)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2019, 22:08:03 »
Ik vond het ook raar dat toen schoenmaat 43 er niet tussen zat, niemand voorstelde om dan voor 42 of 44 te gaan. Dat zou ik gedaan hebben.
En Rick Paul had makkelijk kunnen mollen door de cijfers ook niet zo snel/goed te zien, maar deed dat niet.

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2019, 22:10:00 »
Cijfers van 1 naar 13 en 20 naar 31. De 1 van 11 en 12 is weggelaten, alsmede de 2 bij 22 en 23.
Is 14 tot en met 19 met reden weggelaten?

Ik kan het echt niet zien. Je zou mij dus alles wijs kunnen maken. Welk cijfer ligt er hier in het groene blok?
Ma how, zeg!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2019, 22:11:38 »
Niels is hier wat mij betreft een nepmol. Met het expres fout tellen van zwemdiploma's bijvoorbeeld (7 ipv 6) weet je zeker dat je verbetert gaat worden en zet je je dus alleen maar in de schijnwerpers.

Oh en als je als Mol een verkeerd antwoord geeft moet je wel opletten. Als je iets zegt, wat vervolgens geen optie is een testvraag bijvoorbeeld, val je door de mand.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 22:14:49 door Pac »
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2019, 22:13:55 »
De foto's waren duidelijk maar wij zitten hier toch nog steeds naar dat bord te staren.
Zolang het raamwerk om het getal heen zit is het duidelijk maar zonder dat raamwerk vloeit alles in elkaar over.
Knap bedacht deze opdracht!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2019, 22:20:08 »
Stond er iemand op een sleeptouw?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2019, 22:24:12 »
Toffe opdracht. Ik vroeg me af of ze ook halverwege mochten ruilen wie er beneden stond en wie boven.

Voor degenen die de cijfers niet kunnen lezen; volgens mij staat er:
010203040506|2021223242526
0708091011213 2728293031

Halverwege de eerste regel lijkt tussen 06 en 20 een witruimte te zitten die smaller is dan de 1. Dus 61 en 62 zijn niet mogelijk.
Halverwege de tweede regel tussen 13 en 27 lijkt een brede spatie te zitten. 32 is ook niet mogelijk.
het is onduidelijk omdat het "negative space" is, er overbodige lijnen omheen staan, en het een moeilijk lettertype is. Ik kan het lezen, maar ik snap het als anderen het niet zien. Mijn lief kon er ook weinig van maken zolang dat groene ding er niet lag.

Wat mij opvalt:
- Niels en Robčrt vond ik allebei gestructureerd bezig, met vingers tellen. Onmols. Ik had het idee dat Robčrt over het algemeen ook wel correct rekende, maar ik moet het nakijken om het zeker te weten.
- Voor de rest vond ik dat er raar geteld werd. Sinan leek zich ook te ergeren (dat bleek achteraf ook wel).
- Bij de talen vond ik Sinan weer helder.
- Bij de huisdieren is heel warrig gedaan. Waarom stelt Niels niet de vraag naar boven precies zoals die geschreven stond. En ik had het idee dat er daar misschien is verkeerd geteld.
- Een andere vraag proberen vond ik heel logisch en eigenlijk niet per se verdacht. Maar de mol weet natuurlijk wat de vragen zijn. Dus als éérste naar een bepaalde vraag heen rennen is dan misschien wel weer verdacht :)
- Als ik de opdracht had verzonnen had ik de cijfers anders verdeeld, omdat er een aantal getallen zijn die op 2 plaatsen terugkomen (01, 10, 03, 30, 12, 21)
- Nikkie: goede foto's, verder warrig.
- Rick-Paul goed bezig - onmols. Als hij de mol was, kan hij natuurlijk goed zijn best doen met de foute getallen, maar volgens mij wees hij alle getallen goed aan en is bij het zoeken naar de cijfers alles gewoon goed gegaan.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 22:26:21 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1:
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2019, 22:37:39 »
Zou kunnen. Net als Rick Paul zag ik bijvoorbeeld alles, zelfs zonder het blok.
Ik ook. Al toen het hier stond eerder deze week.

Interessante denkwijze, maar ik vraag me af of die vragenlijsten niet voor de mollicitatie worden ingevuld, tussen de periode dat je als kandidaat bevestigd wordt en als Mol gevraagd wordt.
Dat denk ik ook.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 22:40:57 door Daisy, Reden: posts samengevoegd »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2019, 22:48:06 »
Ik kan het echt niet zien. Je zou mij dus alles wijs kunnen maken. Welk cijfer ligt er hier in het groene blok?
Toch grappig hoe verschillend hersens van mens tot mens verschillen. Zijn genoeg dingen die ik moeilijk vind, maar deze cijfers zie ik zonder moeite.

Het groene blok ligt een beetje scheef. Als het een klein beetje naar rechts zou liggen, dan ligt het op de 11. Worden de cijfers zichtbaarder in de onderstaande afbeelding?

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2019, 22:50:36 »
Een paar jaar geleden was er ook een opdracht met vooraf ingevulde antwoorden op het vragenformulier, (seizoen Margriet = Spruitje als ik me niet vergis). En toen wisten veel deelnemers tijdens de opnames al niet meer wat ze veel eerder hadden opgeschreven. Dat kan nu ook het geval zijn. Niet ieder fout gegeven antwoord is hier per se een fout bedoeld antwoord. Dat maakt het zoeken naar de fouterik lastig.


 

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2019, 22:51:55 »
Wat mij elke keer weer opvalt wanneer ik deze cijferreeks lees, is dat er op de bovenste regel een 6 staat helemaal rechts. Dit is afwijkend van de andere reeks enkele cijfers.(07 bijvoorbeeld). Je kan ook lezen dat er een fout zit in de 20-tallen, maar ik lees hier 21 | 22 | 32 | 42 | 52 | 6
Meer L

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2019, 22:54:45 »
Toch grappig hoe verschillend hersens van mens tot mens verschillen. Zijn genoeg dingen die ik moeilijk vind, maar deze cijfers zie ik zonder moeite.

Het groene blok ligt een beetje scheef. Als het een klein beetje naar rechts zou liggen, dan ligt het op de 11. Worden de cijfers zichtbaarder in de onderstaande afbeelding?

Ha Rat, geweldig  :D.  Zo zie ik de cijfers wel inderdaad. Maar als ik die naast het origineel hou, zie ik het op het origineel nog niet!  ::rofl:: Kun je nagaan. Verklaart dan wel waarom Rickie het wel ziet en Nikkie niet.
Ma how, zeg!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2019, 22:55:07 »
Wat mij elke keer weer opvalt wanneer ik deze cijferreeks lees, is dat er op de bovenste regel een 6 staat helemaal rechts. Dit is afwijkend van de andere reeks enkele cijfers.(07 bijvoorbeeld). Je kan ook lezen dat er een fout zit in de 20-tallen, maar ik lees hier 21 | 22 | 32 | 42 | 52 | 6

Maar dat is geen fout. Het doel is dat je alle antwoorden kan maken. Het hoeft geen reeks te zijn van opeenvolgende getallen. Bovendien, om 22 en 23 te verwerken in je bord moet je ook niet 2223 hebben, maar slechts 223, want dat is genoeg om beide getallen te maken.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #32 Gepost op: 12-01-2019, 22:55:31 »
Als ik me niet vergis doet Robčrt met de huisdierenvraag iets geks. Hij zegt eerst 2 katten te hebben, maar later is het er ineens maar eentje. Wat is het nu?

(Misschien heb ik mij vergist en was het andersom; ik kan het nog niet terugkijken)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2019, 22:56:40 »
Ik heb het nog niet teruggekeken, en nog niet alle antwoorden geanalyseerd, maar:

Als Robert 2 katten heeft. Dan moet het verschil tussen het aantal huisdieren en hoeveel daarvan uitgelaten moeten worden toch minimaal 2 zijn? Nu was het gegeven antwoord 7 x 6

Of telt het naar buiten laten van katten ook als uitlaten?
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2019, 23:00:37 »
Maar dat is geen fout. Het doel is dat je alle antwoorden kan maken. Het hoeft geen reeks te zijn van opeenvolgende getallen. Bovendien, om 22 en 23 te verwerken in je bord moet je ook niet 2223 hebben, maar slechts 223, want dat is genoeg om beide getallen te maken.
Hahaha nee ik bedoel ook niet letterlijk een fout, maar ik vind het opvallend hoe het staat. Ik snap dat je middels deze manier een 26 kan maken voor een antwoord. Maar ik ben benieuwd of ze echt alleen rekening hebben gehouden met de correcte antwoorden, of dat er nog een ander patroon inzit. Ik denk graag in patronen namelijk  ::tandpastasmiley:: En ik zie hier zelf iets afwijkends. Waarom is er geen 14 maar wel een 13? Ik snap dat er maar een aantal juiste antwoorden zijn, ik ben alleen benieuwd waarom ze hebben gekozen voor deze nummering (naast dus de antwoorden die erin moeten).

Genoeg te speuren, niet alleen dit soort zaken, maar ook zeker het gedrag van kandidaten. En daar let ik het liefst op.....
Meer L

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #35 Gepost op: 12-01-2019, 23:02:52 »
Of iemand laat een huisdier uit dat niet van hem/haarzelf is. Dat zou ook nog kunnen.

Of er is fout geteld. Alhoewel andere vermenigvuldigingen van getallen in de buurt van 7 x 6 veelal niet op het bord staan. 7 x 7, 7 x 5, 6 x 6 en 8 x 6 komt allemaal uit op antwoorden die niet op het bord staan. Dus de kans dat 42 correct is, is denk ik best wel groot.

Overigens is dit wel typisch een opdracht waarvoor het heel fijn is dat alle 10 kandidaten nog in het spel zitten. Anders moeten al die sommen opnieuw worden verzonnen :P
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #36 Gepost op: 12-01-2019, 23:03:29 »
Niels: Hoeveel huisdieren moeten er door jullie verzorgd worden? Vermenigvuldig dit aantal met hoeveel daarvan uitgelaten moeten worden.
Robčrt: Ik heb 2 katten.

Shot Nikkie en Rick Paul

Niels: Dus hoeveel huisdieren heeft iedereen, toch?
Robčrt: 1!
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #37 Gepost op: 12-01-2019, 23:04:23 »
Ok, ben al klaar met mijn schema. Al is het teleurstellend hoe weinig ik kan afleiden uit de opnames.




(Klikken op de afbeeldingen maakt ze groter. Ik heb ze ook als bijlage)

Opmerkelijk:
- Bij de eerste vraag zegt Robčrt eerst dat hij 2 katten heeft en als uiteindelijke antwoord zegt hij dat hij 1 kat heeft. Vreemd, maar anderzijds: Als Robčrt 2 katten had geantwoord, dan hadden ze op 48 uitgekomen en dat getal staat niet in het schema.
- Bij het tellen bij de huisdierenvraag zegt Merel eerst dat ze 1 hond heeft, maar als ze willen tellen hoeveel dieren er uitgelaten moeten worden, zegt ze dat ze er 2 heeft. Een oplettend Sarah corrigeert haar.
- Waar slaat die schoenmaatvraag in hemelsnaam op? Onze schoenmaten zijn niet de afstanden in cm of een andere standaard eenheid van afstand. Hoe zo ga je van het totaal aantal schoenmaten een lengte in meter aftrekken?
- Bij die slaaphouding neem ik aan dat ze het aantal mensen tellen die op hun zij slapen, maar ik wil opmerken dat als de ene op zijn rechterzij slaapt en de andere op de linkerzij dat er niet veel gelepeld zal worden die nacht. Ook weer ontzettend vreemde vraag.
- De makkelijkste manier om de gezamenlijke lengte op te tellen is natuurlijk door voor iedereen op te tellen hoeveel kleiner ze zijn dan 2 meter. Dan trek je gewoon van 20 meter die som af en je bent klaar. Rekent stukken makkelijker dan 1,76 meter op te tellen bij 1,83 meter.

Als afsluiter nog alle getallen die in het bord voorkomen met hun frequentie:

« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 23:21:37 door Hulpmol »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #38 Gepost op: 12-01-2019, 23:04:42 »
Wat ook gek is, dat Robčrt even in discussie gaat met ik geloof Merel en haar zo wat minder geloofwaardig laat lijken...viel op.

En wat een gekke vraag over lepeltje lepeltje liggen. Ik dacht meteen uh? Wellicht een grappige verwijzing naar Robčrt? Alhoewel ik hem veelal onmols vond deze aflevering.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 23:06:38 door Juuls247 »
Meer L

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #39 Gepost op: 12-01-2019, 23:14:21 »
Ik heb dus ook erg moeite met de meerduidigheid van de vragen.
- Als je de schoenmaten achter elkaar zet, krijg je iets van 43453941...enzovoort. Blijkbaar bedoelden ze "optellen" en daarna 349 aftrekken (en de eenheden maar even negeren) maar dat is wel iets anders dan achter elkaar zetten.
- dat lepeltje-lepeltje was ook super onduidelijk. Als er bijvoorbeeld 8 kandidaten op hun rechter zij liggen, dan kunnen op 28 manieren twee kandidaten lepeltje-lepeltje liggen, maar slechts 4 tweetallen tegelijk. Maar "hoeveel van jullie" is dan gewoon 8, en niet 28 en ook niet 4.
- gelukkig denkt Hulpmol precies hetzelfde als ik ook al dacht bij de aanpak van de lengte-berekening.
Wel superfijn Hulpmol dat je deze prachtige schema's maakt! ::ok::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas