Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 35934 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #80 Gepost op: 13-01-2019, 16:01:56 »
Beide interpretaties kunnen er aan gegeven worden afhankelijk van hoe je gezamenlijk in de zin laat passen.

Als het gaat over de groep gezamenlijk dan tel je alle verschillende talen op als het gaat over het aantal talen gezamenlijk, dan tel je voor iedereen de talen op.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #81 Gepost op: 13-01-2019, 18:25:52 »
Ik heb volgens mij nog niet gelezen welke vragen jullie denken welke echt goed beantwoord zijn. De huisdieren en zwemdiploma goed?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #82 Gepost op: 13-01-2019, 18:37:27 »
Ik heb volgens mij nog niet gelezen welke vragen jullie denken welke echt goed beantwoord zijn. De huisdieren en zwemdiploma goed?

Het is niet te achterhalen, maar ik denk inderdaad de huisdieren en het zwemdiploma. Daar krijgen we ook het meeste info over, dus meestal is daar dan ook alles correct geteld op het eind.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #83 Gepost op: 13-01-2019, 18:56:16 »
De groep kan dus 7 talen spreken.

Iedereen kan Nederlands en Engels (2).
Jamie (en nog iemand anders dacht ik?) kan Spaans (3).
Sinan kan Arabisch (4).
Evi zal als Vlaamse wel de gebruikelijke 8 jaar Frans hebben gehad op school (5).
Meerdere kandidaten (o.a. RP) kunnen Duits (6).
Sinan Turks neem ik aan? (7).

Afhankelijk of Sarah haar Grieks heeft ingevuld op de vragenlijst of niet is dit dus waarschijnlijk Juist. De huisdieren zullen ook wel juist zijn. Met de zwemdiploma's daarentegen kan je als mol het makkelijkste liegen. Een taal spreken kan je bijvoorbeeld testen, maar wie buiten jezelf weet hoeveel zwemdiploma's je hebt. Echt (bijna) niemand.

De schoenmaten is een verloren zaak, maar je kan een getal in de 50 gokken. Wat we weten is dat: 43 (Nikkie) + 45 (RP) + 38 (Sarah) + 46 (Sinan) + 6x - 346 = y. Dit komt neer op 172 + 6x - 346 = y. Voor de een gemiddelde schoenmaten van 37, 38, 39 en 40 kom je respectievelijk 50, 54, 60 en 66 uit. Met nog vier vrouwen over gaat het gemiddelde zeker niet lager liggen dan 37. Ze zaten er dus goed langs met hun getal in de 40.

Offline Vinzent

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #84 Gepost op: 13-01-2019, 19:37:33 »
Ik vond de vraag over gevoel voor humor apart. Hoe kan dit uitgedrukt worden in een getal?

Zou in deze vraag misschien een hint verwerkt zitten?

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #85 Gepost op: 13-01-2019, 19:39:15 »
Volgens mij gaat het er om hoeveel mensen dat als eigenschap hadden ingevuld, dat kan geteld worden
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #86 Gepost op: 13-01-2019, 19:59:53 »
Ik vond de vraag over gevoel voor humor apart. Hoe kan dit uitgedrukt worden in een getal?
Kandidaten krijgen voordat ze mee doen een vragenlijst van 20 pagina's met allemaal persoonlijke vragen. Daar zitten ook vragen bij zoals "welk cijfer geef jij jezelf voor eigenschap X" en die eigenschap kan zijn: gevoel voor humor, stressbestendigheid, etc.

Al die gegevens kunnen de makers gebruiken in opdrachten. En de enorme lengte van de vragenlijst verklaart ook dat kandidaten ook niet overal meer weten wat ze hebben ingevuld. Zeker bij die "welk cijfer geef je jezelf" vragen - schoenmaat, lengte of aantal huisdieren kunnen mensen wel van zichzelf onthouden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #87 Gepost op: 13-01-2019, 20:07:11 »
Joris L. wist ooit niet meer waar hij allergisch voor is. Dennis W., de mol, maakte hier handig gebruik van.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #88 Gepost op: 13-01-2019, 20:40:11 »
Beide interpretaties kunnen er aan gegeven worden afhankelijk van hoe je gezamenlijk in de zin laat passen.

Als het gaat over de groep gezamenlijk dan tel je alle verschillende talen op als het gaat over het aantal talen gezamenlijk, dan tel je voor iedereen de talen op.
Van Dale zegt over "gezamenlijk"
1. alle - de gezamenlijke burgers
2. van allen, door allen
   - voor gezamenlijke rekening
Synoniem(en) gemeenschappelijk

In dit licht gezien zou je de vraag op moeten vatten als de talen die zijn allemaal spreken, die zij dus gemeenschappelijk hebben. Antwoord zou dus 2 moeten zijn.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #89 Gepost op: 13-01-2019, 20:45:50 »
Van Dale zegt over "gezamenlijk"
1. alle - de gezamenlijke burgers
2. van allen, door allen
   - voor gezamenlijke rekening
Synoniem(en) gemeenschappelijk

In dit licht gezien zou je de vraag op moeten vatten als de talen die zijn allemaal spreken, die zij dus gemeenschappelijk hebben. Antwoord zou dus 2 moeten zijn.

Juist. Ik had al het idee dat ik gisteravond nog een 3e interpretatie had.

De vraag is in ieder geval opgesteld om verwarring te zaaien.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #90 Gepost op: 13-01-2019, 20:53:00 »
Waarom zo moeilijk doen met de vraag over de gezamenlijke lengte. Pak gewoon de gemiddelde lengte, vermenigvuldig met 10 en vervolgens met 4. Gezien de 1.90+ van 2 kandidaten kom je wel aan een gemiddelde van 1.80 M. Maal 10 en maal 4 geeft 72. Op het bord stonden maar 2 getallen die in de buurt kwamen: 70 en 72. Dus moet 72 goed zijn, want ze zijn gemiddeld echt wel langer dan 1.75 M.

Om de schoenmaten op te tellen hoef je alleen maar bij elkaar op te tellen (of af te trekken) hoeveel iedereen boven of onder schoenmaat 40 zit. Dat rekent een stuk gemakkelijker. Aan het eind tel je er gewoon 400 bij op, of je haalt hier alvast het getal van af dat ze op het eind nog van het totaal moesten aftrekken. Daar hoef je geen rekenwonder ŕ la Robčrt voor te zijn.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #91 Gepost op: 13-01-2019, 20:55:39 »
Waarom zo moeilijk doen met de vraag over de gezamenlijke lengte. Pak gewoon de gemiddelde lengte, vermenigvuldig met 10 en vervolgens met 4. Gezien de 1.90+ van 2 kandidaten kom je wel aan een gemiddelde van 1.80 M. Maal 10 en maal 4 geeft 72. Op het bord stonden maar 2 getallen die in de buurt kwamen: 70 en 72. Dus moet 72 goed zijn, want ze zijn gemiddeld echt wel langer dan 1.75 M.

Om de schoenmaten op te tellen hoef je alleen maar bij elkaar op te tellen (of af te trekken) hoeveel iedereen boven of onder schoenmaat 40 zit. Dat rekent een stuk gemakkelijker. Aan het eind tel je er gewoon 400 bij op, of je haalt hier alvast het getal van af dat ze op het eind nog van het totaal moesten aftrekken. Daar hoef je geen rekenwonder ŕ la Robčrt voor te zijn.

Uiteraard konden die opdrachten veel makkelijker aangepakt worden, maar geen van de 8 kandidaten op de grond schat ik in als rekenwonder. De naďeve manier waarop de meesten aan zo'n rekenraadsels beginnen is gewoon alles uitrekenen.

Offline Joke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #92 Gepost op: 13-01-2019, 21:02:59 »
Misschien kan deze foto jullie helpen met het zoeken naar hints? Ik kan echt niks vinden.....

Geen hints, ook geen idee wat erachter kan zitten, maar het valt me wel op dat de cijfers niet allemaal identiek zijn vormgegeven. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de tweeën en drieën, dan zit er soms wel een streepje aan de bovenkant, en soms niet. De nullen zijn bijna allemaal verschillend.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019, 21:26:56 door Joke »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #93 Gepost op: 13-01-2019, 21:08:36 »
Misschien kan deze foto jullie helpen met het zoeken naar hints? Ik kan echt niks vinden.....

Gespiegeld hetzelfde beeld? Code voor militairen, zo las ik ergens. Verwijst dat dan naar Sinan?

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #94 Gepost op: 13-01-2019, 22:05:14 »
Waarom zo moeilijk doen met de vraag over de gezamenlijke lengte. Pak gewoon de gemiddelde lengte, vermenigvuldig met 10 en vervolgens met 4. Gezien de 1.90+ van 2 kandidaten kom je wel aan een gemiddelde van 1.80 M. Maal 10 en maal 4 geeft 72. Op het bord stonden maar 2 getallen die in de buurt kwamen: 70 en 72. Dus moet 72 goed zijn, want ze zijn gemiddeld echt wel langer dan 1.75 M.

Om de schoenmaten op te tellen hoef je alleen maar bij elkaar op te tellen (of af te trekken) hoeveel iedereen boven of onder schoenmaat 40 zit. Dat rekent een stuk gemakkelijker. Aan het eind tel je er gewoon 400 bij op, of je haalt hier alvast het getal van af dat ze op het eind nog van het totaal moesten aftrekken. Daar hoef je geen rekenwonder ŕ la Robčrt voor te zijn.
Waarschijnlijk omdat jij er lekker rustig over na hebt kunnen denken en zij op dat moment moesten beslissen hoe ze dat het handigst kunnen aanpakken zonder al te veel tijd te verliezen. Ik kan me voorstellen dat je dan voor de simpelste (maar niet handigste of snelste) optie kiest waarbij je geen foefjes uit hoeft te halen.

Offline Rex

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #95 Gepost op: 13-01-2019, 22:53:52 »
Waar is Diederik J als m nodig hebt!!  ;)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #96 Gepost op: 13-01-2019, 23:18:28 »
Deze opdracht was een eldorado voor de MOL. Er was zoveel door elkaar gepraat en verwarring gesticht dat de MOL ongemerkt zijn/haar gang kon gaan. Daar was ook de tijdsdruk. Een gegeven antwoord kon bijna niet gecontroleerd worden op waarheid. Dat is ook te danken aan de regie. Er is hier al eerder opgemerkt dat de regie ons heel veel niet laat zien en dat wij zodoende bijna geen overzicht kunnen krijgen. Naarmate er meer kandidaten afvallen zal dat voor de regie moeilijker worden. En voor ons iets simpeler, hoop ik.

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #97 Gepost op: 14-01-2019, 03:00:00 »
Mij viel op dat bij het maken vd test er bij Sinan ook een soort kader omheen lijkt te zijn gemaakt.


Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #98 Gepost op: 14-01-2019, 07:30:42 »
Behalve dat de cijfers dus in militaire code zijn geschreven (Sinan werkt in oorlogsgebieden) doet het kader mij denken aan een vergrootglas. Sinan is onderzoeksjournalist, hij neemt zaken onder de loep.

Offline tudaisy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #99 Gepost op: 14-01-2019, 14:51:58 »
Misschien kan deze foto jullie helpen met het zoeken naar hints? Ik kan echt niks vinden.....

Ik blijf maar kijken naar 304, hier kan ik makkelijk het woord Mol in zien in ieder geval!