Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 35860 keer)

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #40 Gepost op: 12-01-2019, 23:17:09 »
Misschien interessant om uit te vogelen (en vanavond begin ik er niet meer aan), maar wat blijft er staan in het cijferbord als we de goede antwoorden er uit strepen?   ::vergroot::

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #41 Gepost op: 12-01-2019, 23:17:41 »

Opmerkelijk:
- Waar slaat die schoenmaatvraag in hemelsnaam op? Onze schoenmaten zijn niet de afstanden in cm of een andere standaard eenheid van afstand. Hoe zo ga je van het totaal aantal schoenmaten een lengte in meter aftrekken?

Hele rare vraag inderdaad. Er is wel een (flauw) antwoord op te verzinnen (wat overigens niet op het bord staat)
Als iedereen achter elkaar gaat staan, dan staan ook alle schoenmaten achter elkaar. Daarna 346 meter achteruit lopen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #42 Gepost op: 12-01-2019, 23:23:08 »
Hele rare vraag inderdaad. Er is wel een (flauw) antwoord op te verzinnen (wat overigens niet op het bord staat)
Als iedereen achter elkaar gaat staan, dan staan ook alle schoenmaten achter elkaar. Daarna 346 meter achteruit lopen.

Daar dacht ik ook aan. Zo'n typische logica vraag waar het antwoord dan eigenlijk heel makkelijk is, maar waarvoor je wel out of the box moet denken. ;D

Ik heb dus ook erg moeite met de meerduidigheid van de vragen.
- Als je de schoenmaten achter elkaar zet, krijg je iets van 43453941...enzovoort. Blijkbaar bedoelden ze "optellen" en daarna 349 aftrekken (en de eenheden maar even negeren) maar dat is wel iets anders dan achter elkaar zetten.
- dat lepeltje-lepeltje was ook super onduidelijk. Als er bijvoorbeeld 8 kandidaten op hun rechter zij liggen, dan kunnen op 28 manieren twee kandidaten lepeltje-lepeltje liggen, maar slechts 4 tweetallen tegelijk. Maar "hoeveel van jullie" is dan gewoon 8, en niet 28 en ook niet 4.
- gelukkig denkt Hulpmol precies hetzelfde als ik ook al dacht bij de aanpak van de lengte-berekening.
Wel superfijn Hulpmol dat je deze prachtige schema's maakt! ::ok::

Graag gedaan, Erik. Ik doe dit soort dingen wel graag omdat ik altijd hoop net iets te zien wat een kandidaat afstreept als Mol of net verdachter maakt.

Alleen merk ik de laatste jaren vooral dat men ons probeert te misleiden met de montage of dat we gewoon geen volledig verloop krijgen van de opdracht. Zo kan je hier eigenlijk niet achterhalen wie wat fout deed, want we krijgen van 2 opdrachten alle 10 de antwoorden. Die worden dan correct opgeteld, dus dat suggereert dat alles in orde is. Maar van die overige antwoorden zien we niet hoe die tot stand komen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 23:25:26 door Hulpmol »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #43 Gepost op: 12-01-2019, 23:24:15 »
Behalve dat er twee mensen boven stonden
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #44 Gepost op: 12-01-2019, 23:24:45 »
Hele rare vraag inderdaad. Er is wel een (flauw) antwoord op te verzinnen (wat overigens niet op het bord staat)
Als iedereen achter elkaar gaat staan, dan staan ook alle schoenmaten achter elkaar. Daarna 346 meter achteruit lopen.
In elke andere situatie, waarbij niet bekend is dat het antwoord uit twee cijfers bestaat, zou ik er vanuit gaan dat dit een instinker vraag is en het antwoord: 346.
De vraag: "[irrelevante informatie om je op het verkeerde been te zetten] ... en je 346 meter achteruit loopt. Hoeveel meter loop je dan?"

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #45 Gepost op: 12-01-2019, 23:25:48 »
Ik heb dus ook erg moeite met de meerduidigheid van de vragen.

Ook "in hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken" is op verschillende manieren op te vatten. Je kan ook alleen de talen tellen die iedereen kan spreken. (Als Mol zou je hier gebruik van kunnen maken maar voor zover we hebben gezien is dat niet gebeurd.)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #46 Gepost op: 12-01-2019, 23:26:45 »
Behalve dat er twee mensen boven stonden

Had ze graag wat schoenen naar beneden zien gooien  ;D
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #47 Gepost op: 12-01-2019, 23:27:14 »
Ook "in hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken" is op verschillende manieren op te vatten. Je kan ook alleen de talen tellen die iedereen kan spreken. (Als Mol zou je hier gebruik van kunnen maken maar voor zover we hebben gezien is dat niet gebeurd.)

Ik denk dat dit ook 1 van de foute antwoorden was. Mogelijk is jouw alternatieve interpretatie dus een goede. In dat geval was het antwoord 2 (Engels en Nederlands).

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #48 Gepost op: 12-01-2019, 23:29:04 »
Goh ja, het zou natuurlijk kunnen dat de Mol hier dus toch gebruik van heeft gemaakt. Eens kijken wie met de (mogelijk) verkeerde interpretatie kwam.

Edit: Merel leest de vraag en neemt eerst de leiding door er "hoeveel talen spreek je" van te maken. Het is Sarah die de knoop doorhakt met antwoord "7". We horen niemand de vraag opwerpen hoe de vraag geïnterpreteerd moet worden. Het zou een molactie van Merel kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 23:34:35 door Heinz »

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #49 Gepost op: 13-01-2019, 00:31:16 »
Misschien heeft Robert een nieuwe tweede kat, maar had hij bij het invullen van de vragenlijst nog maar 1 kat.. Dan denk je aan de twee die je nu thuis hebt, maar je moet toch rekenen met wat je een paar maanden eerder invulde.

Kunnen we iets met de titel? Heeft iemand ons iets willen vertellen? Of hebben ze zich alleen verteld?

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #50 Gepost op: 13-01-2019, 00:37:36 »
Even ter defensie van evi:

In Vlaanderen werken we met zwembrevetten (hoeveel meter kan je zwemmen in een bepaalde tijd).

Dus geen nepmolactie van evi dat ze zwemdiploma’s niet kent.
:)
klaar voor de strijd

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #51 Gepost op: 13-01-2019, 00:41:27 »
Ja, maar ze had eerder (enkele maanden?) wel die vragenlijst ingevuld, dus ze heeft er eerder al over nagedacht, zou je zeggen.

Maar goed, in "the heat of the moment" denk je niet altijd meer logisch na, natuurlijk.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #52 Gepost op: 13-01-2019, 00:44:57 »
Ik heb nog wat proberen te zoeken naar antwoorden op de vragen op het internet. Mogelijk voor de hintzoekers onder ons. Ik vond enkele lengtes online, maar slechts van 3 kandidaten:

In 2014 (toen ze 20 was) was Nikkie nog maar 1m89. Dus is ze nog 5 cm gegroeid in de laatste 4 jaren voor de opnames. Bron: Klik

Van Rick Paul staat er een CV online en daarin staat dat hij 1m94 is. Dat ene centimetertje is hem vergeven aangezien het in de totale som maar voor 0,04 zal meetellen. Bron: Klik

Sarah is dan weer 1m64: Bron

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #53 Gepost op: 13-01-2019, 00:49:35 »
Op een rekenmachine was het vroeger de grap om b.v oliebol te lezen als je het scherm ondersteboven hield.
Zit hier meer in? De cijfers zag ik wel, maar kan er omgedraaid geen "oliebol van bakken".
Iemand anders? Of wellicht verticaal? B.t.w; dank aan Rat.
Omnia vincit amor

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #54 Gepost op: 13-01-2019, 01:52:34 »
Hoewel Merel minder verdacht overkwam deze tweede aflevering, was het toch raar dat ze duidelijk en langdurig twee vingers opsteekt bij de vraag hoeveel huisdieren ze heeft die uitgelaten moeten worden. Ze heeft maar een hond (Muttley). Corrigeert het ook pas als Sarah haar erop aanspreekt en haar min of meer corrigeert. Sarah onmols hier en Merel... vreemd.

Niels aanvankelijk ook opmerkelijk; moet vragen hoeveel huisdieren uitgelaten worden door Nikkie en Rick Paul, maar vraagt of hun huisdieren 'verzorgd' moeten worden. EN als hij Nikkies zwemdiploma's moet optellen, doet hij dit toch wel langduring verkeerd (7 ipv 6). Vond hem wel een stoorzender in deze opdracht..
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019, 01:56:51 door Nat007 »

Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #55 Gepost op: 13-01-2019, 03:45:43 »
De schoenmaatvraag leek mij gewoon een strikvraag met als antwoord 349, maar een getal met 3 cijfers past niet in het groene vlak toch? En 349 stond ook niet op het bord.

Dan lijkt het mij toch logisch dat we de schoenmaten gewoon moeten optellen wat rond de 400 zal uitkomen, dus min 349 zal een getal geven wat op het bord kan staan. Maar als dat het geval is is de vraag echt compleet ridicuul gesteld.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #56 Gepost op: 13-01-2019, 09:57:52 »
De schoenmaatvraag leek mij gewoon een strikvraag met als antwoord 349, maar een getal met 3 cijfers past niet in het groene vlak toch? En 349 stond ook niet op het bord.

Dan lijkt het mij toch logisch dat we de schoenmaten gewoon moeten optellen wat rond de 400 zal uitkomen, dus min 349 zal een getal geven wat op het bord kan staan. Maar als dat het geval is is de vraag echt compleet ridicuul gesteld.
Een strikvraag zou ook wel het beste passen bij een vraag over schoenen  8)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #57 Gepost op: 13-01-2019, 10:18:28 »
Of een Westrikvraag. ::rits::

Offline Daanmolfan

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #58 Gepost op: 13-01-2019, 11:16:39 »
Kijk is goed naar de getallen die dik gedrukt zijn,valt jullie niks op ?

In de eerste rij zijn de cijfers 41 dikgedrukt.
In de 2e rij zijn de cijfers 7 dikgedrukt.

Wat zou dit betekenen? Ik denk het volgende:

Wie is er 41? Sinan Can
Wie is er in 1977 geboren? Sinan Can

Sinan Can is de mol

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #59 Gepost op: 13-01-2019, 11:20:13 »
Dat is gewoon eigen aan die getallen. Zo zijn 1,4 en 7 altijd getallen die heel veel plaats open laten.

Op een digitale klok worden van de 7 streepjes slechts 2 gebruikt voor 1, 3 streepjes voor 7 en 4 streepjes voor 4.
Alle andere getallen gebruiken 5 of meer.