Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen  (gelezen 55211 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #160 Gepost op: 17-01-2019, 22:20:21 »
Sorry hoor, maar ik ben het even kwijt! Maar briefjes van 25, is dat nou nieuw voor WIDM, of vergis ik mij nou enorm?
Nee, je vergist je niet. De afgelopen jaren waren er briefjes van 10, 20, 50, 100, 250, 500 en 1000 als ik het wel heb, al of niet met een stukje puzzel van Mol Klaas op de achterkant.
Op het geld staan nu presentatoren. En omdat er nog maar 5 zijn geweest hebben ze volgens mij nu alleen briefjes van 25, 50, 100, 250 en 500. Die van 10 en 20 waren toch al een soort van kleingeld waar je niet veel aan hebt. Nikkie komt niet eens haar bed uit voor €50.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #161 Gepost op: 17-01-2019, 22:23:44 »
Hadden we niet al ergens ook karel en of Pieter Jan gezien? Waar stond die op?

Ik heb nu
Art 25 zwart rechthoek
Angela 50 oranje driehoek
Rik 100 geel bloemetje (lijkt een rondje maar is meer een bloemvorm)

Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #162 Gepost op: 18-01-2019, 03:18:00 »
Ten eerste valt het op dat de bedragen niet lijken te kloppen. Rick-Paul haalt maar 50 Euro op terwijl redelijk close-up in beeld is dat er echt maar één briefje bij zijn naam lag. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat niet bij iedere naam even veel geld ligt maar om nu maar 50 Euro neer te leggen is ook wel een beetje vreemd. Er is immers in totaal gemiddeld per persoon 350 te verdienen. Robert had in één stapeltje 125 Euro, Evi had in twee stapeltjes 325 Euro, en Rick-Paul had in één stapeltje slechts 50 Euro. De vraag is dan natuurlijk heeft de mol zijn slag geslagen en geld verwijderd bij Rick-Paul om hem verdacht te maken? Als dat zo is dan is de vraag wie dat gedaan zou kunnen hebben. Om te kunnen mollen is het wel handig om de stralen even uit te zetten (uit stralen) aan het begin van de opdracht om lekker je gang te kunnen gaan. Immers als de stralen aan blijven staan is het veel lastiger om te mollen. Tja, wie...

...zet de stralen uit na ongeveer anderhalve minuut?
...wie raakt de stralen aan met zijn voet in een volledig gecontroleerde langzame beweging zonder zijn evenwicht te verliezen?
...wie is continu onnozele vragen aan Sinan aan het stellen door de porto terwijl deze aan het balanceren is?
… wie maakt onmiddellijk Rick-Paul verdacht op het moment dat hij terug komt met slechts 50 Euro
...wie maakt de opmerking dat een goed begin het halve werk is?
...wie wil zo vroeg mogelijk het parcours op?


Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #163 Gepost op: 18-01-2019, 07:49:43 »

Met dank aan de overzichten van cartitele en TimvanW en excuses voor mijn paint skills.
https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67206.msg2163210#msg2163210
https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67206.msg2163581#msg2163581

De afbeelding van Duncton doet mij denken aan die puzzels met lucifers. Die moet je dan verplaatsen om een ander woord te krijgen.

Nu lees ik M O L in het parkoers. Verplaats wat stokjes aan de linkerkant van de O (wat als bijna een R lijkt) en je kunt zo M E R E L maken.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2019, 07:51:42 door molE13 »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #164 Gepost op: 18-01-2019, 11:23:44 »
Bij nader inzien kan het toch zo zijn dat sommige kandidaten meer konden verdienen dan andere. Er zijn enkele paaltjes van kandidaten die echt wel een stuk moeilijker te bereiken zijn dan de twee paaltjes van andere kandidaten. RP zijn eerste paaltje is bijvoorbeeld vrij simpel, dus het zou goed kunnen dat daar maar €50 lag.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #165 Gepost op: 18-01-2019, 11:50:07 »
De afbeelding van Duncton doet mij denken aan die puzzels met lucifers. Die moet je dan verplaatsen om een ander woord te krijgen.

Nu lees ik M O L in het parkoers.

Dank voor het schema, Cartitele, ik hoop dat het niet erg is dat ik er gebruik van maak... Hier staat MOL :


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #166 Gepost op: 18-01-2019, 11:56:52 »
Dank voor het schema, Cartitele, ik hoop dat het niet erg is dat ik er gebruik van maak... Hier staat MOL :

Goed gezien. Het zou ook meteen verklaren waarom ze van die 4 paaltjes waar de kandidaten die naar rechts gaan moeten op springen ook geen lange plank hebben gemaakt zoals bij de rest van het parcours.

Als het dan inderdaad zo bedoeld is, is het de vraag of het gewoon leuk uitgedacht is of dat ze er een hint mee willen voorstellen.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #167 Gepost op: 18-01-2019, 12:08:38 »
Goed gezien. Het zou ook meteen verklaren waarom ze van die 4 paaltjes waar de kandidaten die naar rechts gaan moeten op springen ook geen lange plank hebben gemaakt zoals bij de rest van het parcours.

Als het dan inderdaad zo bedoeld is, is het de vraag of het gewoon leuk uitgedacht is of dat ze er een hint mee willen voorstellen.

Zelfs als je dat er al in kan lezen dan nog kan het op iedereen slaan en heeft het dus geen toegevoegde waarde. Als je echt alle lijntjes van alle planken verbind dan staat er overigens geen mol en zelfs niet iets wat er op lijkt.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #168 Gepost op: 18-01-2019, 12:12:04 »
Maar het kan wel dat de mol precies zo gelopen is. Misschien lastig te achterhalen

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #169 Gepost op: 18-01-2019, 12:21:57 »
Maar het kan wel dat de mol precies zo gelopen is. Misschien lastig te achterhalen

Als het op geen enkele manier te achterhalen is dat de mol daadwerkelijk die route heeft afgelegd dan heeft het ook geen toegevoegde waarde.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #170 Gepost op: 18-01-2019, 12:23:23 »
Nee eens

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #171 Gepost op: 18-01-2019, 12:54:04 »
Waarom de tijden niet kloppen? Simpel, post-productie. Denk dat er gekeken is naar de meest interessante beelden waardoor de chronologie van de opdracht vergeten is.


Volgens mij kloppen de tijden als een bus hoor. Waarschijnlijk bedoel je met 'niet kloppen' dat er 6 minuten op de klok staat terwijl Merel 4 zegt. Maar Merel zegt niet dat ze NOG vier minuten heeft, ze zegt alleen maar 'vier minuten' en dat klopt gewoon met de tijd die ze al gebruikt heeft.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #172 Gepost op: 18-01-2019, 13:20:36 »
Volgens mij kloppen de tijden als een bus hoor. Waarschijnlijk bedoel je met 'niet kloppen' dat er 6 minuten op de klok staat terwijl Merel 4 zegt. Maar Merel zegt niet dat ze NOG vier minuten heeft, ze zegt alleen maar 'vier minuten' en dat klopt gewoon met de tijd die ze al gebruikt heeft.
Ik bedoelde dat de tijden niet chronologisch liepen, kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb hoor. Maar dacht te leze  dat er eerst 6 min in beeld kwam te staan en daarna 8. Nogmaals kan dat verkeerd hebben.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #173 Gepost op: 18-01-2019, 13:37:58 »
Die stralen bewegen toch? Wat nou als een van de kandidaatbordjes uit de stralen blijft? Dan is dat misschien de hint van Uitstralen?

Ik las trouwens ergens dat opdrachttitels nog nooit naar de mol hebben verwezen; enkel de afleveringstitels? Is dat waar - want dat bespaart al een hoop denkwerk :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #174 Gepost op: 18-01-2019, 13:42:26 »
Die stralen bewegen toch? Wat nou als een van de kandidaatbordjes uit de stralen blijft? Dan is dat misschien de hint van Uitstralen?

Ik las trouwens ergens dat opdrachttitels nog nooit naar de mol hebben verwezen; enkel de afleveringstitels? Is dat waar - want dat bespaart al een hoop denkwerk :)

In de verborgen aanwijzingen van vorig jaar staan de opdrachttitels alleen om aan te geven waar hints zaten, maar niet dat de aanwijzing met de titel te maken heeft.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #175 Gepost op: 18-01-2019, 14:30:37 »
Die stralen bewegen toch? Wat nou als een van de kandidaatbordjes uit de stralen blijft? Dan is dat misschien de hint van Uitstralen?

Ik denk dat het enige kandidaatbordje wat mogelijk niet uit de stralen gebleven is dat van Sarah is.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #176 Gepost op: 18-01-2019, 15:23:33 »
...zet de stralen uit na ongeveer anderhalve minuut?
...wie maakt de opmerking dat een goed begin het halve werk is?

Grappig is dat! Kom je toch weer op drie uit. En ook nog eens als derde beginnen.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #177 Gepost op: 19-01-2019, 02:05:59 »
Op het moment dat ze 'nog 4 minuten' zegt, zit zij gehurkt bij het paaltje van Niels. In de achtergrond zien we links van de balk haar eigen paaltje nog.

Ik vermoed dat ze op 6:24 haar 'tweede' geld al gepakt heeft en daarna nog even bij anderen gaat checken hoeveel geld ze hebben, of als ze de mol is, wat geld laat verdwijnen.

Het is wel duidelijk dat de volgorde niet deugt. Dit is in deze opdracht niet alleen bij Merel, maar bij haar maken ze het wel erg bont. Zoals Heinz al zegt, gebeurt wel vaker, zoek er niks achter.
Bij het terug kijken van de opdracht vind ik Merel toch behoorlijk verdacht in de opdracht. Vooral de screenshot die jij in de bovenstaande post laat zien springt er uit. Ik vind dat ze ook op andere plekken veel aandacht geeft aan aan andermans paaltjes met geld.

Ja, de montage is niet altijd chronologisch en overal is een verklaring voor te verzinnen... maar waarom wordt in de uitzending niet benoemd dat ze veel informatie over de locaties van de paaltjes van haar mede-kandidaten heeft en doorgeeft? (Omdat ze dat niet doet.) Waarom weet Niels niet waar zijn geld ligt, terwijl Merel die informatie had en had kunnen doorgeven? Waarom wordt haar niet gevraagd om terug te komen en haar geld veilig te stellen?
Niet chronologische montage is normaal, maar de vertelling van de opdracht sluit meestal wel aan bij het werkelijke verloop ervan of op zijn minst bij de beleving van de kandidaten. Bij de beelden waarin ze gehurkt zit naast het geld van Niels is dat niet het geval. Ik kan mij daarom bijna niet voorstellen dat zij oprecht handelt tijdens deze opdracht. Misschien is het een kandidatentactiek, kennis is macht, maar ik vind het op dit moment lastig haar niet als mol te zien.

Ik had de plekken van de screenshots uitgezet op de plattegrond van de opdracht. Dit is mijn versie ervan, omdat ik die voorhanden had. Mijn overzicht is aangevuld met behulp van het overzicht van cartitele, dus alle credit aan hem.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #178 Gepost op: 19-01-2019, 09:31:19 »
Prachtige weergave en een heel sterk punt dat je maakt, Rat.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uit stralen
« Reactie #179 Gepost op: 19-01-2019, 09:56:05 »
Dank voor het schema, Cartitele, ik hoop dat het niet erg is dat ik er gebruik van maak... Hier staat MOL :
Merel, wat je er ook van kunt maken door een paar stukjes te verleggen, ontbreekt nog. (Ik ben helaas niet zo handig.)