Poll

Jokers stelen is

oké
niet oké

Auteur Topic: Jokers stelen  (gelezen 29035 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #120 Gepost op: 27-01-2019, 22:39:03 »
Dat had alleen een kortstondig dramatisch effect. Geen reeel effect.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #121 Gepost op: 27-01-2019, 22:47:04 »
Meen je dat nou? Dan vind ik dat minstens zo gemeen als de actie van Niels en Sarah (die het stelen mogelijk maakte en daar nog iets voor terug verwacht). ;D

Het is al gebleken dat Niels het moeilijk had met hoe zijn actie uitpakte, of beter gezegd hoe zijn actie leek uit te pakken. We weten helemaal niet of deze echt invloed heeft gehad op het vertrek van Evelien. (Laat staan op Eveliens eventuele route naar het prijzengeld.) Maar los daarvan weet Niels ook wel dat het erg lullig was hoe het ging. Het is niet dat ie koeltjes constateerde dat ie Evelien nu mooi van zijn verdachtenlijstje kon schrappen. ;)
Ja, dat meen ik. Ook al ben ik het met je eens dat Niels dit niet voor ogen had (mogen we hopen). Iemand die met een slok op achter het stuur gaat zitten heeft ook niet het doel om iemand dood te rijden, maar dit maakt het niet minder moreel verwerpelijk.

En wat dat stelen door Kees Tol betreft, staat me nu ook weer bij dat het hier ging om kokers met geld dat ontwikkeld moest worden. Gelukkig maar, want ik vond Kees wel een toffe Mol en hebben we hier gelukkig geen precedent.

En al die reacties dat het bij het spel hoort snap ik niet. Misschien dat jullie in de war zijn met Expeditie Robinson. Dat is een spel waarin je vrolijk een dolk in je rug kan krijgen van de een of andere Braboneger. Hier is het doel om je medekandidaten eruit te krijgen. Bij WIDM is het doel om de Mol te ontmaskeren en geld bij elkaar te spelen voor de pot. Dat is iets heel anders. Dat hier ook per aflevering iemand naar huis moet heeft hier niets mee te maken. Wat zou je er van vinden als een kandidaat bij HHB stiekem de oven van een medekandidaat op 50 graden zet waardoor de taart niet op tijd gaar wordt? Dan hoop je toch ook dat deze valsspeler onmiddellijk de tent moet verlaten?
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 22:49:36 door MartinJ »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Jokers stelen
« Reactie #122 Gepost op: 27-01-2019, 22:50:26 »
Ja, dat meen ik. Ook al ben ik het met je eens dat Niels dit niet voor ogen had (mogen we hopen). Iemand die met een slok op achter het stuur gaat zitten heeft ook niet het doel om iemand dood te rijden, maar dit maakt het niet minder moreel verwerpelijk.

En wat dat stelen door Kees Tol betreft, staat me nu ook weer bij dat het hier ging om kokers met geld dat ontwikkeld moest worden. Gelukkig maar, want ik vond Kees wel een toffe Mol en hebben we hier gelukkig geen precedent.

En al die reacties dat het bij het spel hoort snap ik niet. Misschien dat jullie in de war zijn met Expeditie Robinson. Dat is een spel waarin je vrolijk een dolk in je rug kan krijgen van de een of andere Braboneger. Hier is het doel om je medekandidaten eruit te krijgen. Bij WIDM is het doel om de Mol te ontmaskeren en geld bij elkaar te spelen voor de pot. Dat is iets heel anders. Dat hier ook per aflevering iemand naar huis moet heeft hier niets mee te maken. Wat zou je er van vinden als een kandidaat bij HHB stiekem de oven van een medekandidaat op 50 graden zet waardoor de taart niet op tijd gaar wordt? Dan hoop je toch ook dat deze valsspeler onmiddellijk de tent moet verlaten?

Sommige van je vergelijkingen zijn wat zwaar op de hand, maar je punt is helder.  ;)
Woosie down?

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #123 Gepost op: 27-01-2019, 23:07:27 »


Wat hier ook al is gememoreerd kan deze lage streek van Niels er zomaar voor zorgen dat Evelien pakweg €20000 misloopt en een heleboel spelvreugde naar de finale toe!


Je doet nu alsof hij er eigenhandig voor gezorgd heeft dat ze er uit is gegaan. In werkelijkheid gaat het om 1 vraagje die ze minder fout had mogen hebben. Bijna iedereen moet het elke test zonder jokers doen, als ze gewoon op de goede mol had gezeten had ze er niet uitgegaan. (ze zegt ook in de podcast dat ze de test slecht gemaakt had, niet goed had kunnen spreiden zoals ze wilde)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #124 Gepost op: 27-01-2019, 23:09:28 »
Ja, dat meen ik. Ook al ben ik het met je eens dat Niels dit niet voor ogen had (mogen we hopen). Iemand die met een slok op achter het stuur gaat zitten heeft ook niet het doel om iemand dood te rijden, maar dit maakt het niet minder moreel verwerpelijk.

En wat dat stelen door Kees Tol betreft, staat me nu ook weer bij dat het hier ging om kokers met geld dat ontwikkeld moest worden. Gelukkig maar, want ik vond Kees wel een toffe Mol en hebben we hier gelukkig geen precedent.

En al die reacties dat het bij het spel hoort snap ik niet. Misschien dat jullie in de war zijn met Expeditie Robinson. Dat is een spel waarin je vrolijk een dolk in je rug kan krijgen van de een of andere Braboneger. Hier is het doel om je medekandidaten eruit te krijgen. Bij WIDM is het doel om de Mol te ontmaskeren en geld bij elkaar te spelen voor de pot. Dat is iets heel anders. Dat hier ook per aflevering iemand naar huis moet heeft hier niets mee te maken. Wat zou je er van vinden als een kandidaat bij HHB stiekem de oven van een medekandidaat op 50 graden zet waardoor de taart niet op tijd gaar wordt? Dan hoop je toch ook dat deze valsspeler onmiddellijk de tent moet verlaten?

Ik denk dat dat niet helemaal waar is. Je doel als kandidaat is om de mol te ontmaskeren en daarmee het spel te winnen - de pot te winnen. Niet om het per se volgens de regels te doen en daarmee het risico te lopen dat jij als eerste weer thuis zit, maar wel eerlijk hebt gespeeld. Dan zou het namelijk een heel ander spel zijn: dan maakt het an sich dus niet uit wie de mol ontmaskerd, als die maar ontmaskerd wordt en zouden alle kandidaten moeten samenwerken om de pot zo hoog mogelijk te maken en het de mol onmogelijk te maken. Dat is in de ideale situatie misschien wel het spel - al is het dan geen televisieprogramma meer. Want dan is het niet meer leuk om te kijken.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #125 Gepost op: 27-01-2019, 23:14:11 »
Braboneger

Iets pikken in een spelletje mag niet maar online racisme ben je blijkbaar niet vies van  ::)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #126 Gepost op: 27-01-2019, 23:15:44 »
Martin, jouw mening lijkt me wel heel extreem. Je zou Niels nog terug op het vliegtuig zetten omdat hij iets gedaan heeft dat perfect binnen de regels van het spel valt.

Dat er mensen niet mee akkoord gaan oké, maar de regie laat het wel toe dus als zij er geen probleem van maken, dan moeten we dat toch gewoon accepteren. En dat Evelien niet weet dat ze bestolen is, vind ik net het mooiste van heel deze actie, ik vind het wat flauwer als je gewoon een joker steelt, nu heeft hij (of Sarah en Niels) er toch echt over nagedacht en vind ik de actie wel geslaagd.

En zoals Daisy al aangegeven heeft, als Evelien niet uit het spel lag, was hier helemaal niets aan de hand. Is het Niels zijn schuld dat ze eruit ligt? Helemaal niet toch?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #127 Gepost op: 27-01-2019, 23:17:13 »
Iets pikken in een spelletje mag niet maar online racisme ben je blijkbaar niet vies van  ::)

Dat is gewoon de artiestennaam van cabaretier Steven Brunswijk... Geen racisme dus - overigens gaan zijn shows over het "niets-racistisch-meer-mogen-zeggen"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Jokers stelen
« Reactie #128 Gepost op: 27-01-2019, 23:18:56 »
Mes enfants, zullen we weer een beetje ontopic? Straks krijgen we weer billekoek. ::hypocriet::
Woosie down?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #129 Gepost op: 27-01-2019, 23:22:27 »
Ik hoop in ieder geval dat er nog meer gejat gaan worden  :P

 

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #130 Gepost op: 27-01-2019, 23:30:17 »
Je doel als kandidaat is om de mol te ontmaskeren en daarmee het spel te winnen - de pot te winnen.
Ik ken heel veel spellen waarbij het doel is om te winnen. Dat rechtvaardigt volgens mij nog steeds niet dat je dus maar moet vals spelen.

Zonder vals spelen vind ik WIDM een heerlijk programma om naar te kijken. Zonder vals spelen nog leuker.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #131 Gepost op: 27-01-2019, 23:33:16 »
Natuurlijk is dit oke... je hoeft het de kandidaten zelf mar te vragen en ze vinden het allemaal wel oke, niet voor niets nemen ze zoveel voorzorgsmaatregelen. Maar wat hier genoemd wordt over het wegmaken van molboekjes vind ik wel van een andere orde, dat is heel persoonlijk materiaal. Een joker, vrijstelling, koker, dat is allemaal speelmateriaal, dat mag je allemaal stelen. Ik zou het zelf niet doen (of het zou me wel heel makkelijk moeten worden gemaakt haha) maar ik zou het wel accepteren als er een diefstalpoging op mij gedaan zou worden, in game. Evelien zal dot vast ook wel sportief opvatten.
Voor de camera zal Evelien dat vast doen, maar of ze het dan ook meent...

Maar toch... één blik op Sarah en je weet dat ze nou niet meteen het meest betrouwbare type is. Evelien ging misschien te veel op in het spel.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #132 Gepost op: 27-01-2019, 23:34:10 »
Dat is gewoon de artiestennaam van cabaretier Steven Brunswijk... Geen racisme dus - overigens gaan zijn shows over het "niets-racistisch-meer-mogen-zeggen"

 ::rofl:: dat wist ik niet. Ik krijg altijd enorm de kriebels als ik dat woord ergens lees.  ::niet-ok::

En nu weer on topic, geen idee waarom ik het jatten van jokers prima vind, ik ben met spelletjes superfanatiek en zou nooit valsspelen (of het goed vinden dat iemand anders dat doet) misschien omdat het bij widm al jaren gedaan wordt, dat het er een beetje bij hoort.


Offline Christie

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #133 Gepost op: 27-01-2019, 23:34:56 »
Het zorgt er bij een volgende editie, of misschien al in het verdere verloop van dit seizoen, voor dat de kandidaten hun spulletjes in de gaten houden.

De een is daar wat makkelijker in dat de ander, denk ik.

Maar waar ligt de grens dan? Ik zou als kandidaat die perse wil jatten voortaan wat gereedschap meenemen want iedereen zet zijn rugzak straks vast met zes sloten. Een ijzerzaag is misschien ook wel handig. Breekijzer?
Alles moet toch kunnen in Wie is de Mol? Liegen, jatten, slaappillen in iemands koffie doen en bedenk nog maar meer.

Ik ben het met Erik eens. Dit hoort niet binnen dit programma en ik heb ook geen behoefte hier mee geconfronteerd te worden.  Ik zoek een mol die op een faire manier binnen de sportieve ruimte van het spel saboteert. Ik zoek geen crimineel. En als je dit nodig hebt als mol om kandidaats te lijken dan ben je bij voorbaat ongeschikt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #134 Gepost op: 27-01-2019, 23:35:14 »
Is het Niels zijn schuld dat ze eruit ligt? Helemaal niet toch?
Dat weten we dus niet. Zullen we ook nooit te weten komen, want we weten niet wat Evelien's strategie zou zijn geweest als ze geweten had dat ze effectief een joker kwijt was. Het is hier ook al vaker gezegd. Het feit dat ze niet wist dat ze bestolen was maakt de daad van Niels veel erger dan een simpele diefstal.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #135 Gepost op: 27-01-2019, 23:40:24 »
Maar waar ligt de grens dan? Ik zou als kandidaat die perse wil jatten voortaan wat gereedschap meenemen want iedereen zet zijn rugzak straks vast met zes sloten. Een ijzerzaag is misschien ook wel handig. Breekijzer?
Alles moet toch kunnen in Wie is de Mol? Liegen, jatten, slaappillen in iemands koffie doen en bedenk nog maar meer.

Ik ben het met Erik eens. Dit hoort niet binnen dit programma en ik heb ook geen behoefte hier mee geconfronteerd te worden.  Ik zoek een mol die op een faire manier binnen de sportieve ruimte van het spel saboteert. Ik zoek geen crimineel. En als je dit nodig hebt als mol om kandidaats te lijken dan ben je bij voorbaat ongeschikt.
Ik denk dat je hier de plank op zijn kop slaat! Je kunt je gewoon niet wapenen tegen vals spelers. Daarom heb ik hierboven ook heel duidelijk gezegd dat de manier waarop deze actie tot stand kwam heel kwalijk is. De ene kandidaat schermt het zicht af van de rugtas, de ander verwisselt stiekem de joker. Er is hier maar een woord voor: bah!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #136 Gepost op: 27-01-2019, 23:45:10 »
Ik denk dat de voor- en tegenstanders elk hun redenen hebben en het is misschien niet netjes, maar het is binnen de regels van het spel. Het is een moreel dilemma en die zijn op papier altijd makkelijk: we weten echt wel wat het maatschappelijk meest aanvaardbare antwoord is, maar blijf erbij dat we niet iemand erop moeten  beoordelen die voor eigen gewin kiest. Er zijn meer dan genoeg mensen die veel ergere dingen hebben gedaan in hun leven.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #137 Gepost op: 27-01-2019, 23:46:59 »
Ik ken heel veel spellen waarbij het doel is om te winnen. Dat rechtvaardigt volgens mij nog steeds niet dat je dus maar moet vals spelen.

Zonder vals spelen vind ik WIDM een heerlijk programma om naar te kijken. Zonder vals spelen nog leuker.

Valsspelen is voor mij als je je niet aan de regels van het spel houdt - dat doet Niels wel.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #138 Gepost op: 27-01-2019, 23:48:15 »
Ik denk dat je hier de plank op zijn kop slaat! Je kunt je gewoon niet wapenen tegen vals spelers. Daarom heb ik hierboven ook heel duidelijk gezegd dat de manier waarop deze actie tot stand kwam heel kwalijk is. De ene kandidaat schermt het zicht af van de rugtas, de ander verwisselt stiekem de joker. Er is hier maar een woord voor: bah!

Volgens mij moet jij de oude seizoenen eens terugkijken. Elkaar naaien hoort er al vanaf het begin bij.

Werd zelfs een keer iemands persoonlijke spullen in het bos verstopt geloof ik door meerdere kandidaten

En het sjekkeljatten en topito jatten is ook al erg oud.

Op je spullen letten was ook erg aan de orde toen.

Dus niet meer zeggen dat het er niet bij hoort.

Jij vindt het gewoon geen leuk element en dat mag maar dat is wat anders  ;)

Edit: en de vergelijking trekken met iemand dronken doodrijden lijkt mij ietwat overtrokken

« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 23:53:01 door FS »

Offline Harko

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #139 Gepost op: 27-01-2019, 23:50:43 »
Het doel bij wie is de mol is inderdaad de mol ontmaskeren en de pot winnen. De andere kandidaten zijn je concurrenten dus het lijkt me logisch dat je die weg wil spelen en het stelen van een joker kan daarbij helpen lijkt me.

Wat mensen lijken te vergeten is dat het een spel is met spelelementen. Natuurlijk mag niet alles maar het is in dit spel mogelijk om deze spelelementen als jokers en vrijstellingen van elkaar te stelen, wat het naar mijn idee alleen maar leuker maakt. Mijn advies aan tegenstemmers is om je morele kompas voor eventjes aan de kant te leggen. Er gebeuren tijdens wie is de mol namelijk genoeg dingen die moreel gezien verwerpelijk zijn, maar het programma wel interessant maken.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 23:53:08 door Harko »