Poll

Jokers stelen is

oké
niet oké

Auteur Topic: Jokers stelen  (gelezen 28988 keer)

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: Jokers stelen
« Reactie #40 Gepost op: 27-01-2019, 10:23:35 »
Het is alleen overtreden van de regels als het ook daadwerkelijk als regel benoemd is: jokers en vrijstelling stelen (Cq verwisselen van een ongeldige joker) mag niet. Maar bij mijn weten is dat nooit expliciet gezegd. Als dat wel zo zou zijn zou er ook een sanctie op moeten volgen.

Máár eerlijk spelen is het niet! Het is wat mij betreft gewoon vals spelen.
Dat dan weer wel

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #41 Gepost op: 27-01-2019, 10:28:34 »
In een spel van liegen en bedriegen moet je dit kunnen doen. In het 'echte leven' niet, maar het zal je ook niet in dank afgenomen worden als je op kantoor actief ervoor gaat zorgen dat projecten mislukken en je collega's daarover voorliegt. Maar in WIDM kan dat wel. MOET dat juist. Ik probeer maar te zeggen dat WIDM per definitie al niet het echte leven is.
Je noemt het een spel van liegen en bedriegen, en dat is ook wel zo. Maar het zou de mol moeten zijn die liegt en bedriegt. We zitten nu al een hele tijd in een situatie waarin ook de kandidaten liegen en bedriegen en dat vind ik gewoon raar. Het spelletje was ooit dat de kandidaten gewoon hun best deden voor de opdrachten, maar nu lijkt iedereen wel paranoďde.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: Jokers stelen
« Reactie #42 Gepost op: 27-01-2019, 10:29:42 »

Ik vind dit dus zelf de regels bedenken. Hier gaat het spel niet over. Het spel is, je moet raden wie de mol is en een test maken, en in sommige opdrachten kun je jokers verdienen om je te helpen. Ga je jokers die iemand anders verdiend heeft, naar eigen inzicht herverdelen, dan vind ik dat een soort eigenrichting. En dat vind ik, ook in het spel, niet oké. Dat bederft het spelplezier voor andere spelers (daar zien we nu een voorbeeld van), en, aangezien ik niet tegen onrecht kan, bederft het ook het kijkplezier voor mij.

Helemaal mee eens Erik
Dat dan weer wel

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #43 Gepost op: 27-01-2019, 10:30:20 »
Ik vind jokers of vrijstellingen stelen alleen kunnen als de mol dat doet en dan alleen nog als het betrekking heeft op het voorkomen van ontmaskering of laag houden van de pot. Hugo (2e vlaamse mol) heeft als ik me goed herinner ook nog wel eens bagage van een kandidaat van de berg af gegooid waar ik toen ook niet helemaal de meerwaarde van in zag.

Maar van mij mogen ze het onderling roven verbieden. Ik vind het afbreuk doen aan het spel.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #44 Gepost op: 27-01-2019, 10:30:52 »
Jokers jatten is wat mij betreft een verkeerd soort fanatisme en leidt af van waar het werkelijk om gaat.

Ik kan nu al voorspellen dat de volgende aflevering voor een groot deel gaat over de vraag of het jatten van de joker door Niels wel of niet oké was. Dat vind ik gedoe en brengt mij geen klap dichter bij de mol. Dus ook als kijker zie ik daar behoorlijk tegenop.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: Jokers stelen
« Reactie #45 Gepost op: 27-01-2019, 10:33:58 »
Dit is dan een enkel moment in het hele spel maar als je op deze manier een spel moet winnen lijkt me dat ook niet heel erg veel voldoening geven.
Dat dan weer wel

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #46 Gepost op: 27-01-2019, 10:39:33 »
Ik zou er ook geen moeite mee hebben als die jokers werden afgeschaft. Het wordt bijna een spel in een spel. En het zorgt ervoor dat niet degene die het minste weet over de mol naar huis gaat... en dat is wel waar het spel in de kern om draait.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Jokers stelen
« Reactie #47 Gepost op: 27-01-2019, 10:45:34 »
Speltechnisch mag het, maar op menselijk vlak is dit gewoon een hele lage streek.
Nou, zo kijk ik er dus ook tegenaan. Er is inderdaad geen spelregel die hier iets over zegt. Maar er zijn wel fatsoensregels, en ik zou niet weten waarom die ineens veranderen als je in een spel zit. Kijk, dat is anders voor liegen. Dat mag wat mij betreft, want daar gaat dit spel over. Dat is de bedoeling van dit specifieke spel.

Ik ga ook niet tijdens een potje schaak mijn tegenstander uitschelden, en dan roepen "er staat niet in de regels dat dat niet mag!".

Dus ja, het mag, maar dat maakt het nog niet oké.

Een seizoen zonder jokers zou ik ook wel een keer heel fijn vinden ja.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jokers stelen
« Reactie #48 Gepost op: 27-01-2019, 10:49:26 »
Het zorgt er bij een volgende editie, of misschien al in het verdere verloop van dit seizoen, voor dat de kandidaten hun spulletjes in de gaten houden.

De een is daar wat makkelijker in dat de ander, denk ik.


Offline Harko

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #49 Gepost op: 27-01-2019, 10:55:42 »
Ik vind dat het gewoon oké is, wel een geslaagde truc dat verwisselen.
Omdat Evelien eruit gaat en moet huilen wordt het natuurlijk erg pijnlijk

Maar het is inderdaad een spel, niet te vergelijken met het echte leven. Eigenlijk worden alle normen en waarden en regels uit het echte leven in dit spel gebroken. Afspraken worden gebroken, er wordt continu gelogen en er wordt gestolen. Ik vind juist dat dit soort dingen het spel extra leuk maken.

Niels heeft tenminste de moeite genomen om er iets voor terug te leggen, er een soort ruil van te maken.  :P

 



Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #50 Gepost op: 27-01-2019, 11:02:05 »
Ik heb oké gestemd. Laat ik voorop stellen dat ik er zeer op tegen ben om dingen te stelen die niet aan jou toebehoren en ik zal het zelf nooit doen. Maarrr...Wie is de Mol is een spel, en het is in essentie een spel van liegen en bedriegen. Het stelen, of in dit geval omwisselen van een geldige joker voor een valse, past gewoon in deze rij. Kon Niels weten of Evelien ook niet haar joker had opengemaakt en weer dichtgedaan om anderen in de toekomst mee te proberen te misleiden? Nee dat kon hij niet. Voor hetzelfde geld had hij een koekje van eigen deeg gehad en wie weet komt dat er ook nog wel van. En als Evelien echt op het goede spoor had gezeten had het niets uitgemaakt voor haar, maar dat zat zij waarschijnlijk toch al niet.

Ik vind dat het gewoon oké is, wel een geslaagde truc dat verwisselen.
Omdat Evelien eruit gaat en moet huilen wordt het natuurlijk erg pijnlijk

Maar het is inderdaad een spel, niet te vergelijken met het echte leven. Eigenlijk worden alle normen en waarden en regels uit het echte leven in dit spel gebroken. Afspraken worden gebroken, er wordt continu gelogen en er wordt gestolen. Ik vind juist dat dit soort dingen het spel extra leuk maken.

Niels heeft tenminste de moeite genomen om er iets voor terug te leggen, er een soort ruil van te maken.  :P

Beide mee eens. Er wordt al jaren gelogen, molboekjes gestolen, vragenlijsten ingekeken of gejat, geld uit de pot laten verdwijnen, zaken weggemoffeld, etc. etc.

Ze hebben kunnen zien dat in een eerdere editie duidelijk is afgesproken om niet aan elkaars tassen/koffers te komen; hadden ze hier ook kunnen doen. In zo'n geval zou het ook echt "not done" zijn om zoiets uit te halen.

Dat Evelien nu de afvaller is maakt de schok groter. Maar wie zegt dat ze niet even goed was afgevallen als ze wel haar joker had kunnen inzetten? Dat wordt niet gezegd.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #51 Gepost op: 27-01-2019, 11:22:14 »
https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/een-gestolen-joker/

Het gebeurde dus al eerder, in de bus voordat ze aan alle opdrachten begonnen
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 12:11:38 door DigiMol »
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Avani3

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #52 Gepost op: 27-01-2019, 11:31:22 »
Molboekjes stelen, vragenlijsten stelen, jokers/topito's stelen.. Dat gebeurt toch al heel wat jaren? Verbaas me erover dat het nu zo'n punt is

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #53 Gepost op: 27-01-2019, 11:50:36 »
Als de Mol dit doet dan is het imago van Wie is de Mol aangetast. De mol moet zich bezig houden met de pot, onverdacht blijven en niets anders. Gaat de Mol zich ook nog op deze manier met het verloop van de executie bemoeien dan haal je de sympathiekheid van het spel weg. De mol mag best met fake molboekje lopen of zijn best doen jokers te verdienen om de kandidaten, met name als deze op hem/haar zitten, dwars te zitten. Maar dat is tijdens het spel. Diefstal of verwisselen van iets wat de kandidaten verdient hebben, vind ik voor een mol te ver gaan.

Als kandidaat vind ik snuffelen in bagage of jatten van voordelen op het randje van fatsoen. Maar snap ik nog. Het slachtoffer weet dan dat er iets kwijt is en kan zich daar op aanpassen. Wil niet zeggen dat je het dan redt, maar het geeft je wel een eerlijker beeld. Wat nu is gebeurd door het verwisselen is echt iemand naaien en onder de gordel. Als programmamakers moet je dat niet willen. Het gaat om de zoektocht naar de mol en kandidaten moeten een bepaalde goodwill krijgen bij de kijker zodat je blijft kijken.

Niels en RP, want die wist het, worden hiermee ook niet sympathieker voor de kijker. Dat karma dragen ze nog wel een tijdje, ook na de show. Wie is de mol kan je bekendheid en waarde opplussen, kijk naar Nikkie en Ron, maar ook afbreken. Dus kandidaten zouden dit ook niet moeten willen doen voor hun eigen imago. Ik vind dus ook dat, ik ga er vanuit dat de productie het wist dat niet Evelien zelf de joker geopend en geplakt had, de dader daar door Rik over aan gesproken had moeten worden tijdens de executie, zonder een naam te noemen. Dat dit echt te ver gaat en alle ingezette jokers tijdens die executie ongeldig worden verklaard als een soort zwarte kaart voor de groep. Of het dan voor Evelien had uitgemaakt, weet ik niet dat hangt van haar test af.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #54 Gepost op: 27-01-2019, 11:55:29 »
Als de Mol dit doet dan is het imago van Wie is de Mol aangetast. De mol moet zich bezig houden met de pot, onverdacht blijven en niets anders. Gaat de Mol zich ook nog op deze manier met het verloop van de executie bemoeien dan haal je de sympathiekheid van het spel weg.

Maar wat vind je dan van Jan vorig jaar die in aflevering 1 zijn partner Jean-Marc richting een 1 op 3 eliminatiekans begeleid? Ik denk dat ik sindsdien wel van het idee ben afgestapt dat een Mol de eliminaties niet beďnvloedt.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 12:04:12 door Hulpmol »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #55 Gepost op: 27-01-2019, 11:57:04 »
Fatsoen hoort niet in dit spel. Dat is juist het leuke.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jokers stelen
« Reactie #56 Gepost op: 27-01-2019, 11:57:28 »
Molboekjes stelen, vragenlijsten stelen, jokers/topito's stelen.. Dat gebeurt toch al heel wat jaren? Verbaas me erover dat het nu zo'n punt is


Het is bij mijn weten niet heel wat jaren (veelvuldig) gebeurd. Incidenteel wel, maar niet jaar na jaar na jaar.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #57 Gepost op: 27-01-2019, 12:03:22 »
2005 - molboekje
2006 - joker
2007 - molboekje
2008 - topito's
2009 - molboekje
2014 - bedrog over zwarte vrijstelling
2017 - vragenlijst

Ik sluit niet uit dat ik nog diverse acties mis.

Offline Lampje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #58 Gepost op: 27-01-2019, 12:06:38 »
Evelien stond op het verdachtenlijstje van Niels. Als Niels een joker van de Mol jat/verwisselt dan zou het kunnen dat hij dat minder erg vindt dan als hij echt een joker van een medekandidaat verwisselt.
Stel dat Evelien ermee was weggekomen, dan was ze nog meer gestegen in zijn lijst van verdachten. Want de Mol hoeft nooit naar huis en op die manier is voor hem bevestigd dat ze die joker dus niet nodig had.

Ik denk dat hij ook erg geschrokken is dat juist Evelien naar huis ging en dat daarmee de gevolgen van zijn actie veel groter zijn geworden dan hij heeft overzien.


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #59 Gepost op: 27-01-2019, 12:24:00 »
2005 - molboekje
2006 - joker
2007 - molboekje
2008 - topito's
2009 - molboekje
2014 - bedrog over zwarte vrijstelling
2017 - vragenlijst

Ik sluit niet uit dat ik nog diverse acties mis.

Het werd tijd dat het nog eens gebeurde.