Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger  (gelezen 17021 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #40 Gepost op: 3-02-2019, 16:38:54 »
Zou het niet kunnen dat Sinan hier deed wat Margriet destijds deed met de kist op de berg? Hij staat meteen beneden en als hij de mol is weet hij waarschijnlijk de code van het cijferslot. Dan is het wel heel makkelijk om wat geld uit de kistjes te halen.

Dat Sinan geld heeft verduisterd door één van de kisten te openen lijkt mij niet logisch omdat in "zijn" kist 750 euro zat (en dus niets er is uitgehaald) en er die opdracht 1.500 euro te verdienen was. Het kan wel zo zijn dat hij de code van het slot op de andere kist heeft veranderd en de kist dus niet meer te openen was...

Opmerkelijk: voor aanvang van de opdracht zien we een shot van de tafels met kisten, waarbij het 4-digit zilveren slot op de tafel rechts staat en het 3-digit gouden slot op de tafel links staat. Tijdens de opdracht zijn de kisten omgedraaid... Blijkbaar heeft iemand (?) bepaald om deze kisten om te draaien. Als je de kisten beneden op het laatste moment omdraait, dan betekent dat ook dat je de koorden met kokers boven aan de waterval moet omdraaien. Waarschijnlijk betekent het niets, maar het is wel opvallend.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #41 Gepost op: 3-02-2019, 16:43:38 »
Lijkt mij nu in ieder geval 100% duidelijk dat Sinan niet de mol is, de mol doet nooit een opdracht niet mee ::ohno::.
En zeker niet een opdracht als deze. Een mol zou toch niet snel het lot van het slagen van deze opdracht bij een van de dames willen leggen. Die wisten de sleutelhanger van Sinan ook, en konden zo heel simpel hun deel van de opdracht laten slagen. Een mol wil dat niet lijkt mij, die wil er zelf invloed op hebben.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #42 Gepost op: 3-02-2019, 17:08:25 »
Volgens mij waren er nog geen screenshots van de hangers. Voor de 3 hangers van Merel/Sarah/Sinan is een heel mooi shot beschikbaar, maar van die 4 van de "mannengroep" ben ik niets echt bruikbaars tegengekomen.

Deze van wieisdemol.avrotros.nl is wel vrij duidelijk.


Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #43 Gepost op: 3-02-2019, 17:21:09 »
Zou de coderingstaal een hint kunnen zijn? (Taal als in binair, morse etc.)

Enerzijds doet het mij denken aan braille, anderzijds door deze site aan Dice Cipher. https://www.instructables.com/id/Best-Codes/

De stipjes van de opdracht 'Parkeergeld' doen denken aan Dorabella.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #44 Gepost op: 3-02-2019, 17:27:53 »
Uit de foto's blijken (C) van de ene kant en (D) van de andere kant hetzelfde. In totaal zijn er zes verschillende varianten. Het zou zo maar kunnen dat aan beide kanten hetzelfde heeft gehangen. Dan zat Niels idd in 1, hij had namelijk stokje D. En daarmee zijn de andere heren 2, 4 en 6.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #45 Gepost op: 3-02-2019, 18:10:30 »
Kan mij herinneren dat de Mol in 2011 zichzelf liet afschieten tijdens het laserspel, maar daar was diegene ook alleen maar verkenner en had verder geen invloed.
Jezelf laten afschieten is iets anders dan niet meedoen ::).

Een mol doet nooit een opdracht gewoon niet mee.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #46 Gepost op: 3-02-2019, 18:17:57 »
er waren toch 7skeutelhangers, niet 6?
Groep 1 bestond uit 3 deelnemers, de andere uit 4deelnemers.

Uit de foto's blijken (C) van de ene kant en (D) van de andere kant hetzelfde. In totaal zijn er zes verschillende varianten. Het zou zo maar kunnen dat aan beide kanten hetzelfde heeft gehangen. Dan zat Niels idd in 1, hij had namelijk stokje D. En daarmee zijn de andere heren 2, 4 en 6.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #47 Gepost op: 3-02-2019, 19:05:00 »
Zijn er ook 7: 5 verschillende sleutelhangers en 2 dezelfde (C en D volgens het berichtje van mollom)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #48 Gepost op: 3-02-2019, 19:22:54 »
Uit de foto's blijken (C) van de ene kant en (D) van de andere kant hetzelfde. In totaal zijn er zes verschillende varianten. Het zou zo maar kunnen dat aan beide kanten hetzelfde heeft gehangen. Dan zat Niels idd in 1, hij had namelijk stokje D. En daarmee zijn de andere heren 2, 4 en 6.
Zou het sowieso mogelijk geweest zijn iets met de kistjes uit te halen?
Het kistje van Klaas was verdekt opgesteld en uit het zicht anders was het niet mogelijk geweest daar geld uit te halen. In dit geval stonden de kistjes in het volle zicht, voor zover wij dat hebben kunnen zien.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #49 Gepost op: 3-02-2019, 19:29:15 »
Jezelf laten afschieten is iets anders dan niet meedoen ::).

Een mol doet nooit een opdracht gewoon niet mee.

Theoretisch gezien zou het natuurlijk wel zo kunnen zijn dat hij echt bang was te zwaar te zijn voor de veiligheid. Wat hij zei klonk niet per se onlogisch toch
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #50 Gepost op: 3-02-2019, 19:44:53 »
er waren toch 7skeutelhangers, niet 6?
Groep 1 bestond uit 3 deelnemers, de andere uit 4deelnemers.

Maar alle stokjes kunnen wel hetzelfde hebben gehangen.
Sterker nog dit is zelfs wat Jamie ook zegt als Niels alleen naar benede komt.
Voorkennis?

Overigens heeft de mol wel vaker niet meegedaan aan een opdracht. Maar dan koste dat wel vaak geld en dat was hier niet het geval.

------
Deze van wieisdemol.avrotros.nl is wel vrij duidelijk.

En deze is wel raar. Want dan zou RP 4 hebben gehad. Maar hij noemt echt 2 kralen op tijdens de opdracht.
Ow wacht dat is natuurlijk omdat jij die van Niels ook aan het inbestuderen is. Want Niels is inderdaad D en RP onthoud die van hem ook zodat hij als laatste na hem kan gaan.

Maar dan is Jamie hier helemaal verdacht. Want er wordt afgesproken dat RP die van Niels zou gaan doen en vervolgens doet Jamie die dus ook en geeft hierin het foute antwoord. Als ze naar RP hadden geluisterd dan had Niels wel 1 moeten zijn, wat dus ook klopte.
Ook omdat hij dus tijdens het spel ook zegt dat ze beide tegelijk kunnen gaan omdat de stokjes hetzelfde hangen. Iemand verbetere hem daarin volgens mij Robert door te zeggen misschien hangen de stokjes wel anders.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 20:07:10 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Rex

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #51 Gepost op: 3-02-2019, 20:15:40 »
Ik zou ook als fanatieke kandidaat ook die van Niels onthouden maar mijn mond houden om RP te testen. Gemiste kans voor Jamie..

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #52 Gepost op: 3-02-2019, 20:23:20 »
Ja maar Jamie heeft juist heel erg zijn best gedaan om iedereen vanaf het moment dat hij benede was ervan te overtuigen dat Niels 5 was terwijl hij dat niet was. Wanneer RP als enige koker 5 ook voelt en zijn plannetje in de war kan schoppen gaat hij RP juist verdacht maken bij de andere door te zeggen dat hij wel heel snel voelt zodat hij vervolgens als RP dan zegt dat 5 zeker NIET Niels is. (Wat klopt) toch te kunnen zeggen. Nee het is zeker 5. Ik vul gewoon 5 in.
Of hij de mol is weet ik niet. Ik neig toch ook wel naar Merel. Maar dat hij hier wederom de schuldige is aan het niet verdienen van geld staat voor mij vast.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #53 Gepost op: 3-02-2019, 20:27:31 »
Ik vind Jamie zo kandidaats, als RP zijn nummer verkeerd heeft dan kan Jamie die van hem en Niels gewoon nog goed hebben. Het is niet met zekerheid te zeggen wie van de twee nou liep te liegen

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #54 Gepost op: 3-02-2019, 21:11:02 »
Wel als beide lijnen hetzelfde zijn.
En we weten dat Jamie de fout heeft gemaakt omdat hij zegt 5 2 kralen en 2 spijkertjes. En die van Niels had maar 1 spijkertje.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:14:27 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Rex

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #55 Gepost op: 3-02-2019, 21:14:57 »
Precies! Wie maakt wie verdacht? De code klopt niet terwijl Jamie het invult. Jamie is ineens verdacht. Heel opvallend.

Maar wat nou als Jamie gelijk heeft dus 5 is Niels. En RP beweert het tegendeel maar geeft zijn eigen code verkeerd door. Er vanuitgaande dat RP de mol is dan heeft hij het mooi voor elkaar: de code is fout maar Jamie wordt verdacht. Perfect!

Als ze ervoor hadden gekozen om RP’s code in te vullen was het ook fout geweest en dan had hij kunnen zeggen dat hij de eerste koker gemist had. Shit... either way een goede uitkomst voor de mol

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #56 Gepost op: 3-02-2019, 21:28:20 »

Maar wat nou als Jamie gelijk heeft dus 5 is Niels. En RP beweert het tegendeel maar geeft zijn eigen code verkeerd door. Er vanuitgaande dat RP de mol is dan heeft hij het mooi voor elkaar: de code is fout maar Jamie wordt verdacht. Perfect!

Dat kan dus niet want je kan als je de informatie naast elkaar legt zien dat Jamie de fout maakt.
Niels had exact dezelfde sleutel als Sarah. C groep 1 en D groep 2 zijn hetzelfde.

2 kraaltjes, 2 bolletjes, 1 spijkertje en 2 drukkertjes.
Deze hing in koker 1

Koker 5 die Merel had was 2 kraaltjes, 2 bolletjes, 2 spijkertjes en 1 drukkertje.

Koker 2 en 3 3 kraaltjes lijkt ook aan beide kanten hetzelfde.
 
Jamie zegt bij 5 ook. 2 kraaltjes en ik geloof 2 spijkertjes.
Dat klopt met Merel zijn koker. Niet met die van Niels.

Als je alle informatie naast elkaar legt dan lijken de lijnen exact hetzelfde te hebben gehangen.
Jamie zegt dit zelfs ook tijdens de opdracht als Niels alleen gaat. En er zijn ook 6 verschillende combinaties en 6 verschillende kokers. Vandaar dat er ook 1 combinatie dubbel inzit.

Jamie zegt ook dat hij bij 5 2 spijkers voelt. Niels zijn sleutel had maar 1 spijker.
Vandaar dat de we kunnen vaststellen dat de fout bij Jamie ligt en niet bij RP.
Maargoed het kan natuurlijk ook een oprechte fout zijn van Jamie.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:30:47 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #57 Gepost op: 3-02-2019, 21:33:03 »
Poging om te kijken of het mogelijk is dat de Mol gedwartsboomd is in de groep die wel geld binnenhaalt, omdat ik geneigd ben Merel af te strepen.

Uitleg. De code kun je achterhalen door tachtig meter te abseilen en af te tasten.

Hoe dat aftasten bedoeld is, zien we niet in beeld.

Rick Paul zegt dat je je met twee kralen nooit kunt vergissen, omdat er maar eentje van is. Punt lijkt me wel dat dat niet zegt dat er geen verkeerde hanger kan zijn met twee kralen. Vandaar wellicht de verwarring aan het eind?

Sarah: "Dit kan je wel voelen toch?"
Merel: "Ik weet niet hoe het in de waterval is"

Dat laatste zou je kunnen uitleggen als voorkennis, ze lijkt de meest geoefende (Robčrt zegt ook dat ze het al eens gedaan had) en zou het dus juist kunnen weten, maar we hebben wellicht weer niet de hele uitleg gehoord.

Jamie helpt Sarah. Lijkt me onmols, want hij helpt dat team naar de goede code.

Sarah: "Ik wist... Ik ben 1, Sinan is 3."
Merel voelt in 3 eveneens de "twee tietjes van Sinan"
Merel: "In koker 5 zat de mijne."

Bij het openen wordt Merel toch enigszins overruled voor mijn gevoel. Of beter... Ze krijgt niet de kans om iets te zeggen.

Merel: "In de mijne zat 5"
Sarah: "Jij had A"
Sinan: "Ja, klopt."

531.

Dat is correct. Als er een poging tot mollen is gedaan, dan moest dat beneden gebeuren bij de kleine groep. Daar gaven Sinan en Sarah de doorslag bij het openen. Aangezien Sarah zeker was van kokers 1 en 3 zou ze bij een fout nummer van Sarah meteen de optelsom hebben gemaakt. Ze waren maar met zijn tweeën. Kon Merel dat risico lopen? Twijfelgeval.

De tweede groep lijkt verdachter. Robčrt en Niels halen niets.

Rick Paul: 3, 5, en 6 waren niet Niels.

Bij mij was het niet 4, 5 of 6 zegt Niels en wijst op Rick Paul.

Wie liegt hier? Niels of Rick Paul?

Jamie kiest toch 5. Waarom? Het is fout. Twee anderen die het weten staan ernaast en zeggen niets. Waarom?

Incorrect. Rick Paul kun je moeilijk de schuld geven. Hij had 5 al uitgesloten als die van Niels, ook al zegt Sinan dat dat niet zo is. Sinan maakt Rick Paul hier verdacht, niet helemaal terecht. Jamie doet verdacht, maar met zijn hulp aan Sarah draagt hij indirect toch bij. Ik denk dat we er op basis van deze opdracht niet uitkomen.

De grote groep was vrij kansloos. Alles kwam op Jamie neer, die rol eiste hij ook op. De kleine groep was zo klein dat Merel niet kon uitsluiten dat Sarah wist welke koker van haar was. Bij het openen van het slot heeft ze geen rol gespeeld.

Niels čn RP wisten dat 5 niet Niels was en zien Jamie toch 5 kiezen. Vol in beeld en luidop. Too much of in your face? Ik neig naar het eerste. Vol in beeld bij twee kandidaten en alle kijkers. Ook de niet-speurders.

Rick Paul deelde ogenschijnlijk wel veel info, maar had (hij had de koker van Niels nooit gevoeld) moeten weten dat hij dus in die eerste gemiste zat en heeft dat niet gedeeld. RP verdacht omdat Niels blijkbaar andere informatie krijgt dan eerst gezegd, omdat hij niet alle info deelt, niet ingrijpt bij het kiezen van de 5.

Merel niet echt verdacht, maar ook behoorlijk buitenspel gezet door Sinan en Sarah. Sinan richt verdenking op RP op basis van het niet noemen van de 5. Mols of andere kandidaten naar een verkeerde keuze leiden.

Zeer lastig deze.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:41:36 door Tarballs »

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #58 Gepost op: 3-02-2019, 21:39:22 »
Ik geloof ook wel in de theorie dat Merel hier niet heeft durven mollen omdat Sarah te grote controle had zonder Sinan en daarom de goede code heeft doorgegeven.
Want haar sleutel kwam ook overeen met de andere kant.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Sleutelhanger
« Reactie #59 Gepost op: 3-02-2019, 21:44:20 »
Citaat
Ik geloof ook wel in de theorie dat Merel hier niet heeft durven mollen omdat Sarah te grote controle had zonder Sinan en daarom de goede code heeft doorgegeven.
Want haar sleutel kwam ook overeen met de andere kant.

Dat. En het feit dat Sinan en Sarah bepaalden dat ze A was voor ze kans kreeg iets te zeggen of verwarring te zaaien daar. Ze lijkt volledig buitenspel gezet. Ik kan me indenken dat ze het niet vertrouwde omdat ze (als eventuele Mol) ook wist dat Sarah de koker van Sinan al goed had. Wellicht had Sarah de 5 ook al gespot. Dat kon ze niet zeker weten. Denk ik.

Ziet er zeer onmols uit, maar er is een plausible verklaring wat mij betreft.