Auteur Topic: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen  (gelezen 26965 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #80 Gepost op: 10-02-2019, 12:28:05 »
Dat toneelstukje met de open laptop had niet gemoeten nee. Het was vrij obvious dat iedereen doorging.

Toch obvious voor de doorwinterde speurder hier. Ik kan me inbeelden dat de doorsnee kijker toch op het puntje van zijn stoel zat.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #81 Gepost op: 10-02-2019, 13:22:01 »
Weer een mooie aflevering met 3 interessante en mooie opdrachten. En die executie? Tja, als ik eerlijk ben past het wel bij dit seizoen! En mooi: we mogen nog een weekje langer van deze 6 deelnemers genieten!

Dit had de makkelijkste 500 euro van het seizoen moeten zijn. Een opdracht die je op een minuutje kan uitvoeren.
Als je wiskundig onderlegd bent wel, maar voor de gemiddelde persoon toch echt niet. Ik heb ook heel wat minuten moeten staren voordat ik het antwoord '40' zag. En dat ook alleen omdat jullie zeiden dat het antwoord 40 moest zijn. Ik had meermaals geteld, en kwam in eerste instantie telkens op 36 uit... En zo zal vast het grootste gedeelte van Nederland het antwoord niet zo 1-2-3 zien. Dus de makkelijkste 500 Euro? Dan leek mij het nabouwen van het mollogo toch een stuk makkelijker...
Ich bin ein Bärliner!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #82 Gepost op: 10-02-2019, 13:46:58 »
Als je wiskundig onderlegd bent wel, maar voor de gemiddelde persoon toch echt niet. Ik heb ook heel wat minuten moeten staren voordat ik het antwoord '40' zag. En dat ook alleen omdat jullie zeiden dat het antwoord 40 moest zijn. Ik had meermaals geteld, en kwam in eerste instantie telkens op 36 uit... En zo zal vast het grootste gedeelte van Nederland het antwoord niet zo 1-2-3 zien. Dus de makkelijkste 500 Euro? Dan leek mij het nabouwen van het mollogo toch een stuk makkelijker...
Het is niet erg om dat niet gelijk te zien, maar ik vond het toch erg dom overkomen dat Niels bij het weglopen nog zei dat hij toch echt dacht dat het 19 was.

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #83 Gepost op: 10-02-2019, 14:10:47 »
Het is niet erg om dat niet gelijk te zien, maar ik vond het toch erg dom overkomen dat Niels bij het weglopen nog zei dat hij toch echt dacht dat het 19 was.
19 is wel erg weinig ja, toen ik zelf telde kwam ik steeds op 36 uit. Met 19 mis je dan toch een groot aantal vierkanten die niet erg moeilijk te vinden waren.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #84 Gepost op: 10-02-2019, 14:22:49 »

Als je wiskundig onderlegd bent wel, maar voor de gemiddelde persoon toch echt niet. Ik heb ook heel wat minuten moeten staren voordat ik het antwoord '40' zag. En dat ook alleen omdat jullie zeiden dat het antwoord 40 moest zijn. Ik had meermaals geteld, en kwam in eerste instantie telkens op 36 uit... En zo zal vast het grootste gedeelte van Nederland het antwoord niet zo 1-2-3 zien. Dus de makkelijkste 500 Euro? Dan leek mij het nabouwen van het mollogo toch een stuk makkelijker...

Mollogo nabouwen was ook eitje idd. Maar wiskundig was ik absoluut niet sterk op school, maar vierkantjes tellen is denk ik meer iets van ruimtelijk inzicht. Eerste keer kwam ik hier op 38 en met natellen vrij snel op 40. Dus ook hier binnen paar minuten opgelost in de kamer.  Mede wel omdat ik wel al wist dat er in die puzzel ook tricky vierkanten zaten zoals de grote en de vierkanten met 4 vakjes, omdat hij eigenlijk heel bekend is.
Ik vond het vreemdste hieraan dat  Jamie en Niels dat niet gelijk wisten. En ik heb toch het idee dat de doorsnee molkijker vrij snel iig op een getal in de 30 had moeten uitkomen.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 14:24:52 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #85 Gepost op: 10-02-2019, 14:27:37 »
Ik geloof er niks van dat Jamie met zijn gymnasium en studie niet dichter in de buurt van het getal 40 komt  ::rofl:: Wel aan het nepmollen, dat wel ;) Hij heeft het laten gebeuren.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #86 Gepost op: 10-02-2019, 14:30:52 »
Ik geloof er niks van dat Jamie met zijn gymnasium en studie niet dichter in de buurt van het getal 40 komt  ::rofl:: Wel aan het nepmollen, dat wel ;) Hij heeft het laten gebeuren.

Ik denk niet dat je op die manier mag redeneren. Ik ken genoeg mensen die dezelfde opleiding als ik gekregen hebben en toch falen bij raadsels in deze vorm. Bovendien is het al zo'n 10 jaar geleden dat hij nog een cursus wiskunde gehad heeft.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #87 Gepost op: 10-02-2019, 14:34:49 »
Weer een mooie aflevering met 3 interessante en mooie opdrachten. En die executie? Tja, als ik eerlijk ben past het wel bij dit seizoen! En mooi: we mogen nog een weekje langer van deze 6 deelnemers genieten!
Als je wiskundig onderlegd bent wel, maar voor de gemiddelde persoon toch echt niet. Ik heb ook heel wat minuten moeten staren voordat ik het antwoord '40' zag. En dat ook alleen omdat jullie zeiden dat het antwoord 40 moest zijn. Ik had meermaals geteld, en kwam in eerste instantie telkens op 36 uit... En zo zal vast het grootste gedeelte van Nederland het antwoord niet zo 1-2-3 zien. Dus de makkelijkste 500 Euro? Dan leek mij het nabouwen van het mollogo toch een stuk makkelijker...
Ik ben docent wiskunde, en in die zin goed op de hoogte van hoe verschillende mensen zo'n probleem aanpakken.
Sterker nog, ik houd leerlingen wel eens voor dat dit nu precies de reden is waarom ze wiskunde hebben. Niet om een hoek uit te kunnen rekenen, of de kans dat als je drie knikkers pakt dat er twee zwarten bij zitten, maar veel meer dat het een oefening is in logisch redeneren.
Zo ook met systematisch tellen.

Iedereen die doorheeft dat je slim eerst per grootte setjes kunt maken, zal de opdracht als uiterst simpel ervaren.
Iedereen die, zoals bij heel veel andere problemen, linksboven begint (omdat we daar ook beginnen te schrijven in het westen) en dan zo de puzzel af, zal hopeloos in de war raken.

Dit is best vrij lastig te zien voor sommigen, voor de meesten eigenlijk. Zo blijkt ook nu weer.
iedereen die dit niet zelf verzonnen heeft, maar het trucje ooit eens in de wiskunde les voorgedaan kreeg moet trouwens al helemaal de mond houden.

Ze zaten trouwens op 27. Dat is precies de 40 minus de 3x3 vierkanten (4 stuks) en de 2x2 (9 stuks), waarbij ze dan wel weer de beter zichtbare 'extra' 2x2 in het midden zagen.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 14:36:41 door Muldvarpen »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #88 Gepost op: 10-02-2019, 14:37:22 »
Citaat
Het is niet erg om dat niet gelijk te zien, maar ik vond het toch erg dom overkomen dat Niels bij het weglopen nog zei dat hij toch echt dacht dat het 19 was.

Het komt niet erg handig over inderdaad. Als Mol zou het geen toegevoegde waarde hebben. Ze waren al weg met een verkeerd antwoord.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #89 Gepost op: 10-02-2019, 14:40:37 »
Het komt niet erg handig over inderdaad. Als Mol zou het geen toegevoegde waarde hebben. Ze waren al weg met een verkeerd antwoord.

Oh, het zou als Mol zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben. Nog snel zeggen dat je aan een ander antwoord denkt, zorgt ervoor dat je achteraf kan zeggen: "Zie je, ik zei het toch." En zo kan je naar Jamie wijzen.

Maar dan had ik een slimmer antwoord dan 19 verwacht, want Jamie vindt er gewoon 8 meer die ook daadwerkelijk vierkanten zijn.

Ook zorgwekkend dat niemand dit "makkelijke opdrachtje" even is gaan controleren. Weet iedereen wel dat ze in Wie is de Mol? zitten?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #90 Gepost op: 10-02-2019, 14:42:57 »
Ik ben docent wiskunde, en in die zin goed op de hoogte van hoe verschillende mensen zo'n probleem aanpakken.
Sterker nog, ik houd leerlingen wel eens voor dat dit nu precies de reden is waarom ze wiskunde hebben. Niet om een hoek uit te kunnen rekenen, of de kans dat als je drie knikkers pakt dat er twee zwarten bij zitten, maar veel meer dat het een oefening is in logisch redeneren.
Zo ook met systematisch tellen.

Iedereen die doorheeft dat je slim eerst per grootte setjes kunt maken, zal de opdracht als uiterst simpel ervaren.


Ah grappig om te weten. Dat is exact hoe ik het ook geteld heb. Ik ben begonnen bij het grootste vierkant met tellen.
Geen idee of ik dat vroeger ooit zo bij wiskunde heb geleerd. Dat is echt te lang geleden en het vak lag me persoonlijk niet. Maar ruimtelijk inzicht heb ik volgens mij wel. (Behalve bij inparkeren maarja dat komt omdat ik een vrouw ben natuurlijk. 😂😜)
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2019, 14:48:14 »
Niels was bij de telopdracht flink aan het vertragen. Dat betekent dus minder tijd voor andere opdrachten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2019, 15:59:07 »
Toch obvious voor de doorwinterde speurder hier. Ik kan me inbeelden dat de doorsnee kijker toch op het puntje van zijn stoel zat.

Ik trapte erin.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #93 Gepost op: 10-02-2019, 16:03:04 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #94 Gepost op: 10-02-2019, 16:06:07 »
Ik trapte erin.

Foei, Heinz. ;D De hele set up met biechten gaf het weg voor mij.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #95 Gepost op: 10-02-2019, 16:08:07 »
Ik was zelfs de hele zipline-opdracht uit het voorstukje vergeten. Best leuk hoor om wat minder "voorbereid" een aflevering te kijken. ;D

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #96 Gepost op: 10-02-2019, 16:09:04 »
Misschien moeten we eens een keer een overzicht maken met waar kan de mooiste molhint zitten per opdracht. Als daar telkens ook een kandidaat zit is dat wel verdacht.

Bij deze opdracht zie ik op het einde een stukje terug komen van
Bv de verschillen zoeken. Mol maakt zelf een verschil

Het mollogo. Mol wijst er naar of doet er iets mee.

Misschien nog bij het uiteindelijk van het draadje. Dat er aan het einde nog een hint zat. (Vind ik minder obvious)

Maar dan zitten zowel Merel als RP hier wel in een potentieel molhint opdracht. 😜
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #97 Gepost op: 10-02-2019, 16:34:09 »
Na 2 opdrachten zie je oude mensen lopen. Boven een oude vrouw hangt een bord Comulseb (en links Servicaja). Uit het woord Comulseb kun je halen : "mul". Op 41:17

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #98 Gepost op: 10-02-2019, 16:36:16 »
Na 2 opdrachten zie je oude mensen lopen. Boven een oude vrouw hangt een bord Comulseb (en links Servicaja). Uit het woord Comulseb kun je halen : "mul". Op 41:17
En wat heeft een mul met een mol te maken?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - 9 februari: Uithalen
« Reactie #99 Gepost op: 10-02-2019, 16:41:12 »
Citaat
Oh, het zou als Mol zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben. Nog snel zeggen dat je aan een ander antwoord denkt, zorgt ervoor dat je achteraf kan zeggen: "Zie je, ik zei het toch." En zo kan je naar Jamie wijzen.

Maar dan had ik een slimmer antwoord dan 19 verwacht, want Jamie vindt er gewoon 8 meer die ook daadwerkelijk vierkanten zijn.

Precies daarom lijkt het me onmols. Jamie komt op mij verdachter over. Hij wil steeds maar geld uit de pot inzetten, vind dan keurig 8 vierkantjes die ook echt vierkantjes zijn terwijl het goede antwoord niet eens in de buurt komt.