Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts  (gelezen 39229 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #60 Gepost op: 10-02-2019, 13:11:17 »
Als RP de mol was geweest zou hij dan vooraf gezegd hebben dat ie zo goed in kaartlezen was en dat de groep achter hem aan moest rijden? Want dat was het orginele plan.

Want dan maak je je zelf alleen maar extra extra verdacht wanneer de opdracht anders is en je ook nog eens niet binnenkomt.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #61 Gepost op: 10-02-2019, 13:24:38 »
1500 Nergens. Er stond dat er 1900 euro te verdienen was op de site. Dat is een pagina hiervoor al besproken.

1900 euro, verkeerd onthouden. Dan is er nog steeds een verschil van 700 euro, wat het alleen maar vreemder maakt. Er zat in geen enkele envelop meer dan 250 euro en dan zou de mol 700 euro moeten hebben verduisterd? Dat is voor mij ongeloofwaardig. Wat dan wel de verklaring is? Joost mag het weten.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #62 Gepost op: 10-02-2019, 13:31:49 »
Ik schat foutje in de montage.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #63 Gepost op: 10-02-2019, 13:40:24 »
Jij leeft echt in je eigen droomwereld denk ik  ::rofl::

250 + 100 + 100 + 50 = 500 en geen 700 beste Martin of indien je er van uitgaat dat die 2 toevallig het maximumbedrag hebben: 250 + 250 + 100 + 50 = 650
Ik denk het niet. Heb net nog even de afrekening teruggekeken.
Rik maakt voor de bedragen die uit de pot gaan enveloppen open in de volgende volgorde:
Niels 50, Sarah 100, RP 250, Niels 100, Sarah 50, Merel 50, Jamie 50.
De laatste 3 waren zeker van de tweede ronde. Van de eerste 4 weten we zeker dat die van Sarah en Rick Paul van de eerste ronde waren. Niels had 2 enveloppen in de eerste 4. Dan is het dus erg logisch dat de eerste van de eerste ronde was en de tweede van de tweede ronde. Dan zijn de eerste 3 dus uit de eerste ronde en de laatste 4 uit de tweede.

De volledige onthulling van de bedragen (in deze volgorde) was dus:
+ bedragen:
Jamie(1) = 100, Sinan(1) = 50, Merel(1) = 250, Sinan(2) = 50, RP(2) = 100

- bedragen:
Niels(1) = 50, Sarah(1) = 100, RP(1) = 250, Niels(2) = 100, Sarah(2) = 50, Merel(2) = 50, Jamie(2) = 50.

In de eerste ronde waren er dus 2 enveloppen van €250 (Merel en RP), 2 van €100 (Jamie en Sarah) en 2 van €50 (Sinan en Niels)
In de tweede ronde: 2 enveloppen van €100 (Rick Paul en Niels) en 4 van €50 (Sinan, Sarah, Merel en Jamie).

Er zijn in de eerste ronde dan dus 2 enveloppen van €250 te verdubbelen = €500 extra.
In de tweede ronde kunnen 2 enveloppen van €100 verdubbeld worden = €200 extra. Totaal dus €700 extra. Maakt max bedrag 1200 + 700 = €1900.

En trouwens enig idee waarom deze opdracht toevallig 'Links / Rechts' heet? Misschien de verkeersregel waarbij de grote bedragen te halen vielen?

Juist het feit dat ze niets hebben gezegd over het verdubbelen maakt het voor mij meer aannemelijk dat het klopt. Anders is de conclusie dat Rick Paul de Mol is te gemakkelijk te trekken en dat willen ze natuurlijk niet.
Want dan kun je zien dat hij €700 had kunnen verdienen, maar in werkelijkheid €150 uit de pot heeft gehaald. Een verschil van €850.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 14:04:14 door MartinJ »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #64 Gepost op: 10-02-2019, 13:41:06 »
Omdat het er totaal niet uit maakt wat je binnen haalt in ronde 1, als je maar zorgt dat er aan het einde van de spel meer geld uit de pot gaat dan er in.

Er is geen geld verdiend bij deze opdracht. Ze moesten 100 euro terug geven uit de pot.
Ik zou het met je eens zijn indien dit een opdracht in groepjes of zelfs en groupe was. Maar het was een individuele opdracht. Hoe had Merel (of wie dan ook die geld heeft binnen gebracht) ervoor kunnen zorgen dat er geld uit de pot moest? Lijkt me zeer lastig als iedereen in een eigen tuktuk zit.
Ik zie Merel nog steeds als een hoofdverdachte, maar deze opdracht doet mij toch licht twijfelen. Juist door het binnenhalen van die 250 Euro.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #65 Gepost op: 10-02-2019, 15:01:20 »
Nog even het bewijs dat Niels in de eerste ronde €50 had en in de tweede ronde €100. En dat er dus 2x €100 te verdienen was in de tweede ronde.
Dit is een beetje slordig verwoord door Rik. Bij de tweede envelop die hij voor Niels pakt zegt hij "Niels, eerste keer 100 euro". Daarmee lijkt hij te suggereren dat deze envelop uit de eerste ronde komt, maar dat is niet zo.
Deze envelop moet wel van de tweede ronde zijn.

Vóór het openmaken van de enveloppen ligt op beide stapels een envelop met een 1 erop (zie foto). De eerste envelop die Rik openmaakt van de stapel met de min bedragen was van Niels (€50). Dit is de envelop met de 1 erop. Op de tweede envelop van Niels (€100) moet dus wel een 2 hebben gestaan.

Hiermee is dus bewezen dat het maximum bedrag dat er verdiend kon worden inderdaad €1900 is, als je ervan uitgaat dat 2 geldbedragen per ronde verdubbeld konden worden (die van de moeilijkste verkeersregel "links / rechts", tevens de titel van de opdracht; waarom zou dat toch zijn).
Hoe groot is de kans dat er toevallig een verkeerd bedrag wordt genoemd als max te verdienen bedrag. En hoe groot is de kans dat het verschil toevallig gelijk is aan het bedrag dat met verdubbelen van 2 bedragen uit elke ronde te verdienen zou zijn? En dat er toevallig 2 kandidaten een extra moeilijke verkeersregel krijgen, waarvan logisch is dat dit meer geld op zou moeten brengen. Geloof het of geloof het niet. Na aflevering 10 kom ik hier graag op terug.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 15:12:27 door MartinJ »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #66 Gepost op: 10-02-2019, 15:56:35 »
Merel is de eerste die twee enveloppen pakt. Ik kan het niet met eventueel molschap rijmen, dat ze de eerste keuze heeft en toch die 250 binnenbrengt. Meteen daarna RP die het hoogste heeft wat er dan nog haalbaar is. Jamie als derde.

Om iets te kunnen betekenen zou je de Mol toch in het begin verwachten.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #67 Gepost op: 10-02-2019, 16:03:20 »
Als de mol van de productie door krijgt hoeveel er al binnen is gebracht kan je als mol wel zorgen dat er minder binnen komt als wat er in is gegaan. Zeker als je in de tweede ronde met zijn 2en rijdt. Wat samen 100 euro is. Ik vind zowel Jamie als Merel hier wel verdacht. Alleen we krijgen niet exact te zien hoe het nu komt dat ze echt zo dik te laat zijn. De beelden suggereren Jamie die het voortouw neemt hierbij. Maar het kan net zo goed zijn dat Merel hier ergens heeft gezegd we moeten zo en zo.
Uiteindelijk zorgen die 2 wel voor de -100 op het einde.

En het geld zou verdubbeld worden dan zou het logisch gezien er ook dubbel afgehaald moeten zijn als ze het niet redden met die envelop.
Ik denk dan eerder dan ze er bv per ronde nog 350 euro boven op zouden hebben gekregen als ze allemaal binnen waren gekomen. Maar ook dit is niet te bewijzen.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 16:05:02 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #68 Gepost op: 10-02-2019, 16:10:38 »
Als de mol van de productie door krijgt hoeveel er al binnen is gebracht kan je als mol wel zorgen dat er minder binnen komt als wat er in is gegaan. Zeker als je in de tweede ronde met zijn 2en rijdt. Wat samen 100 euro is. Ik vind zowel Jamie als Merel hier wel verdacht. Alleen we krijgen niet exact te zien hoe het nu komt dat ze echt zo dik te laat zijn. De beelden suggereren Jamie die het voortouw neemt hierbij. Maar het kan net zo goed zijn dat Merel hier ergens heeft gezegd we moeten zo en zo.
Uiteindelijk zorgen die 2 wel voor de -100 op het einde.

En het geld zou verdubbeld worden dan zou het logisch gezien er ook dubbel afgehaald moeten zijn als ze het niet redden met die envelop.
Ik denk dan eerder dan ze er bv per ronde nog 350 euro boven op zouden hebben gekregen als ze allemaal binnen waren gekomen. Maar ook dit is niet te bewijzen.

Leuk dat je nu wel kijkt naar mingeld. ::rofl:: Al vergeet je nu de 250 euro die Merel er wel heeft ingelegd in haar eerste ronde. ;)

Jamie nam heel duidelijk de leiding en Merel liet zich leiden. 2 wegblokkeringen hebben er echter voor gezorgd dat Jamie en Merel niet bij Rik kwamen.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #69 Gepost op: 10-02-2019, 16:17:09 »
Ik kijk niet perse naar mingeld. Ik kijk alleen naar opties om deze opdracht geen geld in de pot te krijgen. Als ik naar min geld kijk kom ik altijd bij jamie uit. Die heeft eigenhandig de pot al 2250 euro gekost zover we weten.

Ik vond toen ik het keek ook dat ze gewoon echt pech hadden met die wegopbrekingen. Alleen de tweede keer ging ik weer verder denken. 😜
En dan vraag ik me wel af maakt het uberhaupt iets uit wat iemand in een opdracht binnenhaalt als er aan het einde toch niets in de pot komt.
Zelfde geld voor die koffiepedia. Je kan daar zoveel goede antwoorden geven als je uiteindelijk toch het scherm rood maakt maken die goede antwoorden ook niets meer uit.

En LDHmolletje.
Juist doordat ze alleen in een tuk tuk zitten lijkt communiceren met de productie mij wel handiger.

En ik ben het verder wel met jullie eens dat de 250 euro van Merel in deze opdracht weer onmols lijkt. Maar Sinan is mijn vreesmol. En dat is eigenlijk de enige die over is die niet ergens geld heeft gepakt. Dus ik hoop eerlijk gezegd toch op een van de andere 5 als mol ookal hebben die allemaal wel ergens geld gepakt wat onmols lijkt.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 16:23:18 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #70 Gepost op: 10-02-2019, 16:19:55 »
Die heeft eigenhandig de pot al 2250 euro gekost zover we weten.

Kan je me een link geven naar de post waar je die berekening gemaakt hebt? Ik kom namelijk maar op een schamele 1600 euro en wil zien wat ik over het hoofd zag. ;)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #71 Gepost op: 10-02-2019, 16:21:03 »
Deze opdracht was slecht voor de nepmollen. Niels had de verdubbeling van de bedragen aan kunnen tonen door op de bestemmingen te komen en zich aan de regels te houden. In vergelijking met het mol-geweld van RP valt Sarah door de mand en mist essentiële kennis. Sinan Merel en Jamie stellen zich op de 1e bestemming kandidaat voor de finale, want zij betrappen RP met de porto smoes. Misschien moest RP hier wel heen omdat hij anders nooit meer op bestemming 2 kón komen met links-rechts. Niels en Sarah kunnen het wel vergeten.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #72 Gepost op: 10-02-2019, 16:26:37 »
Kan je me een link geven naar de post waar je die berekening gemaakt hebt? Ik kom namelijk maar op een schamele 1600 euro en wil zien wat ik over het hoofd zag. ;)

1500 euro verdiend met vlaggen uithangen. Alleen niet in de pot gekomen omdat Jamie (volgens Evelien) ervoor koos dat ze het niet zouden redden maar ze vervolgens wel aanmoedigd.

750 euro van de abseilopdracht waarbij iedereen zei 5 is niet Niels en Jamie snel snel zonder verder overleg af te wachten toch de verkeerde code intoetst.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #73 Gepost op: 10-02-2019, 17:13:42 »
<knip>
En het geld zou verdubbeld worden dan zou het logisch gezien er ook dubbel afgehaald moeten zijn als ze het niet redden met die envelop.
Ik denk dan eerder dan ze er bv per ronde nog 350 euro boven op zouden hebben gekregen als ze allemaal binnen waren gekomen. Maar ook dit is niet te bewijzen.
Nee, natuurlijk gaat dat er niet dubbel vanaf. Je hebt al een moeilijke route en dan ga je die kandidaat nog eens extra straffen. Dat is totaal onlogisch. Ik zou eerder verwachten dat je 0 euro zou verdienen als je deze moeilijk route niet kan vinden.

Wat je tweede punt betreft. Waarom zou je nu precies 350 euro extra geven per ronde. In de tweede ronde was het totaal maar 300 euro. Dan is de bonus hoger dan het totaal bedrag. Bij de eerste was 800 te verdienen, dan is een bonus van 350 relatief laag. Ook niet logisch dus. Dan zou het eerder logisch zijn om als iedereen een bepaalde ronde binnenkomt, het totaal bedrag van die ronde te verdubbelen. Maar dan is er 2400 te verdienen. Dit kan dus ook niet.
Ik geloof dat je niet goed beseft hoeveel moeilijker het is om met de links / rechts regel je doel te bereiken.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #74 Gepost op: 10-02-2019, 17:34:59 »
Het probleem met die dubbel telling is dat dat nergens uit blijkt. Mathematisch klopt het wel, maar het is niet zo uitgelegd. Ik geloof er niet zo in dat dat er uit gemonteerd wordt omdat RP dan te verdacht is - vooral omdat ie toch al verdacht gemaakt wordt. Daar komt bij dat, zoals je zelf keer op keer aangeeft, links/rechts veel moeilijker is, dus als RP dat niet haalt is het eigenlijk helemaal niet zo verdacht. Wat dat betreft is het vreemder dat hij wel op plaats bestemming aankomt.
Die enveloppen waren open. Sinan legt heel veel nadruk op dat er van alles uit zijn tuktuk waait. Misschien ook wel 700 euro....

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #75 Gepost op: 10-02-2019, 17:38:24 »
Dat geld is gewoon verdwenen doordat iemand (Sinan is de meest waarschijnlijke met z'n 2x 50 euro) geld uit z'n envelop(pen) heeft gehaald. Dat is de simpelste verklaring en dat is meestal de juiste. Waarschijnlijk zien we in de laatste aflevering mooie beelden van hoe de Mol grijnzend 700 euro laat verdwijnen.

Het enige jammere eraan vind ik dat het een molactie alleen voor de huiskamer is, aangezien de kandidaten niet verteld is hoeveel ze konden verdienen en daarmee dus ook niet eens weten dat er geld verdwenen is.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #76 Gepost op: 10-02-2019, 17:41:24 »
Dat geld is gewoon verdwenen doordat iemand geld uit z'n envelop(pen) heeft gehaald. Dat is de simpelste verklaring en dat is meestal de juiste. Waarschijnlijk zien we in de laatste aflevering mooie beelden van hoe de Mol grijnzend 700 euro laat verdwijnen.

Het enige jammere eraan vind ik dat het een molactie alleen voor de huiskamer is, aangezien de kandidaten niet verteld is hoeveel ze konden verdienen en daarmee dus ook niet eens weten dat er geld verdwenen is.

Dan breng ik graag jaapies redenering boven:

Opvallend is wel dat er in iedere envelop maar 1 briefje zat. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de mol precies de twee enveloppen had waarin de productie meerdere briefjes had gestopt, zodat de mol deze kon verduisteren. Ik ben in ieder geval geen fan van hulp van de productie voor dit soort acties.

Daarnaast bestaan briefjes van 300 euro helemaal niet. Dat zou haast betekenen dat er gesjoemeld moeten zijn met zowel de 1 als de 2. In dat geval zou de mol beide keren Rik moeten vinden, zodat er minder geld in de pot gaat. Als de mol Rik een keer niet wist te vinden en als de mol dan geld uit de envelop gehaald had, dan zou de mol juist minder geld uit de pot halen.

Er zijn dus voor mij eigenlijk een paar opties:

1. De mol heeft Rik beide keren gefinisht, met minder geld in zijn enveloppen. In dat geval heeft de mol sowieso geld verdiend bij deze opdracht.
2. De mol heeft Rik 1 keer gevonden, met minder geld in beide enveloppen. In dat geval zal de molactie van het verduisteren ongeveer niets opgeleverd hebben (uitgaande van hetzelfde verduisterde bedrag uit beide enveloppen).
3. De mol heeft Rik niet gevonden, met minder geld in beide enveloppen. In dat geval heeft de verduistering er voor gezorgd dat de mol minder geld uit de pot heeft gehaald dan voor hem mogelijk was.

In geen van de drie acties zie ik een echte mollenstreek waarbij er geld uit de pot gaat.

In het bijzonder vraag ik me af hoe logisch het zou zijn dat iedereen met kruimels in zijn envelop zit, maar die Mol dan 700 euro heeft zitten ergens.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #77 Gepost op: 10-02-2019, 18:13:15 »

In het bijzonder vraag ik me af hoe logisch het zou zijn dat iedereen met kruimels in zijn envelop zit, maar die Mol dan 700 euro heeft zitten ergens.
Het zou sowieso knap zijn als de Mol precies de enveloppen te pakken krijgt die hij/zij wil hebben, ongeacht wie de Mol is. Knap, maar niet onmogelijk.

Uiteindelijk waren de bedragen die we zagen:
6x 50 euro
4x 100 euro
2x 250 euro

Het kan best zijn dat het oorspronkelijk bijvoorbeeld zo was:
4x 50 euro
4x 100 euro
2x 250 euro
2x 400 euro
Deze verdeling is m.i. niet minder logisch dan die erboven en sommige opzichten zelfs logischer. 6x 50 euro zijn wel heel veel 'kruimels', om met jouw woorden te spreken.

400 euro kun je maken met 3 biljetten molgeld: 1x50 + 1x100 + 1x250

Als Sinan de Mol is kan hij zo uit allebei zijn enveloppen 350 euro (= 700 euro) hebben laten verdwijnen. Ja, dan heeft hij knap de beide grote bedragen te pakken gekregen, maar nogmaals, die logica geldt in feite voor elke Mol.

Overigens kan het ook zijn dat er 1 envelop met 750 euro tussen zat (waarvan 700 verdwenen is), maar dat vind ik zelf dan weer onlogischer, omdat het gat tussen 250 en 750 wel heel groot is.

Iig geloof ik niet in verdubbelingsregels die nergens zijn genoemd. Als er uiteindelijk geen geld verdwenen is, heeft men gewoon een hele domme fout gemaakt met het bedrag dat in beeld wordt gebracht en moest dat gewoon 1200 zijn ipv 1900.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #78 Gepost op: 10-02-2019, 18:17:08 »
Max 1900 in beeld vlak voor het verdelen van de enveloppen.

Negen tien honderd. Ik zeg niks.
:-X

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Links / Rechts
« Reactie #79 Gepost op: 10-02-2019, 18:54:33 »
Ofwel was er 1 kaartje met 750 euro? Wat ik eerder onwaarschijnlijk acht, maargoed.