Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten  (gelezen 23339 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #60 Gepost op: 18-02-2019, 20:17:47 »
Ik zal maar niet zeggen dat op het volgende poortje T31L6 staat en dat Merel eigenlijk de Mil is. ::)
::rofl::

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #61 Gepost op: 18-02-2019, 23:01:59 »
De prijs voor de grappigste opmerking gaat naar... Hulpmol!

 ::rofl::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #62 Gepost op: 18-02-2019, 23:04:58 »
Zoveel toevalligheden! ::zwaai::
Ik kan mij voorstellen dat het niet bewust vooraf bedacht is als hint. Ik kan mij voorstellen dat het niet bewust opgenomen is als hint. Ik kan mij voorstellen dat het niet bewust in de uitzending gemonteerd is als hint. Maar ik geef het 90% kans dat het in de ontknoping genoemd wordt als hint als Merel de mol blijkt.

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #63 Gepost op: 18-02-2019, 23:47:18 »
Is dit dan DE hint van dit seizoen?

Sinan droeg als enige GELE LAARZEN

..en gele laarzen vind je ook in het plaatsje MOL in Belgie!!

Zie foto's hieronder.
 ::oink:: ::oink::

Niet om deze exacte reden, maar dit had ik dus al eerder gepost!
Laten we jabberen.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #64 Gepost op: 19-02-2019, 00:40:30 »
::rofl::
Op het poortje achter Merel staat T31L5  ::rofl::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #65 Gepost op: 19-02-2019, 01:06:50 »
Update van het routeoverzicht. Aanpassingen hebben vooral te maken met het treintje dat vanaf groen, langs blauw naar geel gaat. Jamie, Niels en Merel hebben hun treintje samengevoegd. De hoeveelheid bananen die meegaat is een stuk groter.

Ik ben op basis van de beelden overtuigd van 12 trossen per station en 12 per kleur.

- Alle gele trossen zijn volgens mij terecht. (Uit drie verschillende shots zijn er 5 te zien bij de start bij het blauwe station (Sinan); RP haalt er 4 van het oranje station; Vanaf groen komen dus 3 i.p.v. de 4 die ik eerst dacht.)
- Ik mis één groene tros. (RP zegt er aan het einde van de opdracht nog 1 te hebben).
- Er blijven 5 oranje trossen achter bij, "hé dat is raar, [deze] heeft helemaal geen label", Merel. (RP brengt er 5 naar oranje; Er komen 2 van Sinan. Hij heeft 5 groene en 5 gele, dus hij kan maximaal 2 oranje hebben.)
- Blauw is het minst over bekend. Er liggen er hoogstwaarschijnlijk flink wat bij het oranje station van Sarah.

Als dit klopt komt het er op neer dat:
- Sinan begint met 5x groen, 5x geel, 2x oranje (alles wordt meegenomen)
- Merel begint met 4x blauw, 3x geel, 5x oranje
- De twee oranje die op het laatst worden versjouwd wél op tijd binnen worden gebracht!

Diverse opmerkingen:
- Het zou mij niks verbazen als het treintje waar Sarah en Merel aan het einde van de opdracht mee lopen van RP afkomstig is. Dat kan verklaren waarom hij nog slechts één groene tros over heeft.
- Het is niet zo dat Merel en Sarah de twee oranje trossen genegeerd hebben, eerst een treintje vol hebben gehangen om er vervolgens weer voorbij te lopen. Dat treintje stond al een tijd te wachten bij de wissel. Ze hadden andere prioriteiten.
- Jamie: "Welk kamp is dit," RP: "Geel," Jamie "We hebben 5 gele hier." Komen aanlopen met 8 gele trossen. Er is geknipt in de audio.
- Bovenstaande is ook extra aanleiding om te denken dat de oranje trossen die de dames hebben laten liggen gewoon op tijd binnen zijn gekomen. Niels zijn "tijd is om, we hebben ons best gedaan jongens, laat maar vallen" wordt uitgesproken terwijl ze in de rug gefilmd worden. We zien in de beelden ook niet dat ze iets laten vallen. Het oranje station (oorspronkelijk van Sarah) lag nog vol met onbezorgde trossen. Ik denk dat Niels, Jamie en RP die aan het tillen waren toen de tijd op was en de uitspraak gedaan werd.


Ik vind het jammer dat de bedoeling van de opdracht zo vaag is. De puzzelaars hier vinden het misschien onderdeel van het spel. Dat waardeer ik van de mol op 4 (en minstens zo spannend) waar iedere opdracht wordt toegelicht.
Ik kan niet ontkennen dat ik het puzzelen leuk vond, maar de bedoeling van de opdracht kwam op mij niet vaag over. Bananen laden op een ingenieus rail systeem en rond sjokken om ze te bezorgen bij andere stations. Wat ze in de uitzending laten zien is alles wat belangrijk is voor het verhaal. De detail zijn eigenlijk onbelangrijk. Wat ze proberen te vertellen:

- Niels en Jamie slopen een treintje.
- Sarah doet niks.
- Rick Paul doet wel wat.
- Sinan blijft bij zijn eigen station.
- Merel hangt een treintje vol met geel & blauw.
- Merel en Sarah laten de twee oranje trossen liggen.
- Ze verzamelen 7 van de 12 oranje trossen bij het juiste station. Er worden 2 van de 3 kokertjes gevonden en verdienen daarmee €1000.
- Wat wel verwarrend is, is het laatste shot van een dichte kokertje. Als dat inderdaad tussen de 7 trossen zat kan je al het bovenstaande überhaupt negeren, want dan had de mol zijn best kunnen doen tijdens de opdracht.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #66 Gepost op: 19-02-2019, 09:58:48 »
De Mol kan ook gewoon twee lintjes hebben omgewisseld, waardoor het geld bij de verkeerde post terecht is gekomen. Dat kan iedereen hebben gedaan.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #67 Gepost op: 19-02-2019, 10:14:46 »
Gelet op de manier waarop het kokertje in beeld werd gebracht (een hangende tak), ga ik er vanuit dat de tros op de juiste plek is aangekomen, maar dat het kokertje niet is gezien. Dat zou betekenen dat de Mol hier drie tactieken had: eventuele kokers uit de "eigen" trossen verwijderen, vervolgens zorgen dat zo min mogelijk trossen op plaats bestemming aan zouden komen en daarna om eventueel toch aangekomen kokers te negeren.

Het lijkt er op dat je Merel op alle tactieken kan betrappen: ze gaat zelf aan de slag met trossen, laat oranje trossen liggen (bij haarzelf en die twee die "nog moeten" - waarbij onduidelijk is of die uiteindelijk toch nog worden binnengelopen door Jamie/Niels) en roept heel duidelijk dat ze niets in een tros kan vinden.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #68 Gepost op: 19-02-2019, 13:12:33 »
Gelet op de manier waarop het kokertje in beeld werd gebracht (een hangende tak), ga ik er vanuit dat de tros op de juiste plek is aangekomen...
Als dit inderdaad zo is (en die indruk wordt inderdaad gewekt) vind ik de kandidaat die hard zijn best doet tijdens de opdracht juist het verdachts. Niels dus.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #69 Gepost op: 19-02-2019, 13:21:15 »
Gelet op de manier waarop het kokertje in beeld werd gebracht (een hangende tak), ga ik er vanuit dat de tros op de juiste plek is aangekomen, maar dat het kokertje niet is gezien. Dat zou betekenen dat de Mol hier drie tactieken had: eventuele kokers uit de "eigen" trossen verwijderen, vervolgens zorgen dat zo min mogelijk trossen op plaats bestemming aan zouden komen en daarna om eventueel toch aangekomen kokers te negeren.

Het lijkt er op dat je Merel op alle tactieken kan betrappen: ze gaat zelf aan de slag met trossen, laat oranje trossen liggen (bij haarzelf en die twee die "nog moeten" - waarbij onduidelijk is of die uiteindelijk toch nog worden binnengelopen door Jamie/Niels) en roept heel duidelijk dat ze niets in een tros kan vinden.

Ik weet niet waarop je baseert dat de koker op de juiste plek is gearriveerd? Ik zie niet de kleur van het lintje.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #70 Gepost op: 19-02-2019, 13:39:11 »
Ik weet niet waarop je baseert dat de koker op de juiste plek is gearriveerd? Ik zie niet de kleur van het lintje.
Volgens mij schreef ik dat al, maar iets duidelijker dan: het kokertje wordt hangend gefilmd. De trossen die ze bekijken die hangen ook. De niet afgeleverde trossen liggen elders bij de stations. Daarom lijkt het erop dat het kokertje is gearriveerd, maar niet wordt gevonden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #71 Gepost op: 19-02-2019, 15:19:13 »
Update van het routeoverzicht. [...]

Dank Rat vor alle moeite en het schema!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #72 Gepost op: 19-02-2019, 19:03:02 »
Mooi schema Rat, maakt de opdracht weer iets duidelijker (voor mij). ::ok::

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #73 Gepost op: 19-02-2019, 19:17:21 »
Als dit inderdaad zo is (en die indruk wordt inderdaad gewekt) vind ik de kandidaat die hard zijn best doet tijdens de opdracht juist het verdachts. Niels dus.

Eens!  ::ok::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Bjorn1979

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #74 Gepost op: 19-02-2019, 22:13:30 »
Bij Sarah haar zoektocht naar de zwarte vrijstelling tilt ze een tros op en hoor je krak. Werd het hierdoor makkelijker voor haar om de onderkant van de tros en lintje af te breken en weg te gooien ?

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #75 Gepost op: 19-02-2019, 23:07:48 »
Bij Sarah haar zoektocht naar de zwarte vrijstelling tilt ze een tros op en hoor je krak. Werd het hierdoor makkelijker voor haar om de onderkant van de tros en lintje af te breken en weg te gooien ?

Sarah begon bij het oranje station dus er lagen geen oranje trossen bij haar. Wat voor nut zou het dus voor haar gehad hebben om dat te doen, al helemaal omdat er op dat moment nog helemaal geen oranje trossen bij haar station waren binnengebracht?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #76 Gepost op: 19-02-2019, 23:42:35 »
- Ik mis één groene tros. (RP zegt er aan het einde van de opdracht nog 1 te hebben).
[...]
- Het zou mij niks verbazen als het treintje waar Sarah en Merel aan het einde van de opdracht mee lopen van RP afkomstig is. Dat kan verklaren waarom hij nog slechts één groene tros over heeft.
Nog een verbetering en dan hou ik er echt mee op want ik wordt hier bananas van.
De groene trossen van het treintje waar Sarah mee loopt zijn afkomstig van haar (oranje) station (de blauwe tros is mogelijk wel de tros die RP had meegenomen). We zien beelden waar Rick Paul ze op probeert te hangen, terwijl Sarah aan het klungelen is. Het zit gemixt met de beelden dat ze het gele treintje volhangen. Sarah loopt direct achter Rick Paul en zijn gele treintje aan richting de wissel.

Van de uitspraak van Rick Paul, "ik hoef alleen nog maar één groene mee te nemen," dacht ik dat het misschien niet om één tros, maar op één treintje ging. Maar ik zie net dat terwijl hij de uitspraak doet naast een treintje staat die hij vol heeft gehangen met (5 of 6) blauwe trossen. Hij heeft dus nog één groene liggen, maar de blauwe zijn ook nog niet weg.

Offline sanne1974

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #77 Gepost op: 20-02-2019, 00:42:05 »
Sinan laat zien hoe simpel het is om te mollen. Ze komen aan bij het gele eindstation. Sinan neemt het woord en zegt er zij best veel gele en groene ook (5). We gaan eerst groen doen. Niels en Jamie gaan op pad met 5 groenen. Sinan zal de 2 oranje trossen ondertussen wel ontdaan hebben van het geld. En toen was ie al klaar. Om aan het eind van de opdracht het geld niet te vinden is te riskant. Sinan is nu voor mij de mol, ook vanwege het voelen aan de enveloppe met het geld.


Sinan zegt er liggen best veel gele en dan zegt niels er liggen ook veel groene en telt ze en dan zegt jamie ok laten we de groene gaan laden en daar zegt niels ok op sinan zegt niets daarop.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #78 Gepost op: 20-02-2019, 00:55:14 »
Een sluitende controle is niet mogelijk omdat wij afhankelijk zijn van de beelden.

Rat heel erg bedankt voor al je moeite! Mooi overzicht!

Gedeeltelijk is het nu te herleiden maar bv Sinan zie je niet veel in beeld. Sarah heeft het te warm evenals Merel RP, Jamie en Niels lijken hun best te doen.
Maaaaar....... wie was hier aan het mollen? Sarah?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Geld oogsten
« Reactie #79 Gepost op: 20-02-2019, 12:11:15 »
Maaaaar....... wie was hier aan het mollen? Sarah?
Dat hangt er vanaf welke aannames je doet. Misschien is er toch wel meer uit te halen dan ik eerst dacht. Hoewel geen definitieve hoofdverdachte.

Uitgangspunten:
  • De 7 oranje trossen zijn afkomstig van het gele station (RP, 5 stuks) en het blauwe station (Sinan, 2 stuk). De twee die van het blauwe station komen worden aan het eind van de opdracht door Niels, Jamie en RP binnengebracht en tellen mee. (Ik ben hier 99% van overtuigd).
  • Uit de beelden aan het einde van de opdracht kunnen we op zijn minst afleiden dat de mol het 3de kokertje niet verwijderd heeft en weggemoffeld.
  • De mol is (grotendeels) verantwoordelijk voor het niet verdienen van de laatst €500.

Aanname: Het 3de kokertje zat bij de 7 binnengehaalde trossen.
  • Ik dacht eerst dat dit de opdracht grotendeels irrelevant maakte en de hardst werkende kandidaat (Niels) daardoor het verdachtste was.
  • Echter… Niels is een drijvende kracht in het binnenhalen van de twee oranje trossen die afkomstig zijn van het blauwe station.
    • Als er een kokertje aan één van deze trossen zit, om er vervolgens één niet te vinden, speelt hij uiteindelijk quitte. Met daarbij onnodig risico dat de koker wel gevonden wordt. (Als beide trossen een koker hadden, dan spekt hij zelfs de pot.)
    • Als er aan geen van deze trossen een koker zat betekend het dat alle drie de kokers aan trossen zaten van het gele station!
  • Je kan dan kijken wie van de drie andere kandidaten de mogelijkheid krijgt om alleen naar kokers te speuren en wie er wat vindt. Volgens mij staan Sinan en Merel alleen en is Merel de enige die niks vindt (ik kan nu niet terug kijken).

Aanname: Het 3de kokertje zat niet bij de 7 binnengehaalde trossen & de mol heeft lintjes verwisseld.
  • Sarah is nooit alleen in de buurt van oranje trossen en heeft daardoor niet de kans om lintjes te verwisselen. Ze begint bij het oranje station, waar geen oranje trossen liggen. Vervolgens is ze continu bij Rick Paul of Merel.
  • Niels trekt de hele opdracht op met Jamie. Hij loopt op een gegeven moment wel wat verder achterop, maar niet met de speelruimte om te mollen.
  • Sinan is een behoorlijke tijd alleen nadat Jamie ne Niels vertrokken zijn met de groene trossen. Er liggen 2 oranje trossen bij het blauwe station. Hij kan een geel en oranje lintje verwisseld hebben. Er komen uiteindelijk 2 trossen met kokertjes aan bij het oranje station. In dit scenario begint dus ofwel het gele ofwel het blauw station met 2 kokers en het groene station zonder.
  • Merel is als eerste bij haar station en heeft dan de mogelijkheid om lintjes te verwisselen waardoor de koker bij een verkeerd station beland. Dit is het enige lintjes-wissel-scenario waarbij de kokers evenredig verdeeld zijn over de stations. Je kan je wel afvragen waarom ze dan niet juist de oranje trossen ophangt.

Aanname: Het 3de kokertje zat niet bij de 7 binnengehaalde trossen & de mol zorgt ervoor dat de oranje trossen het eindpunt niet bereiken.
  • Sinan geeft zijn oranje trossen af aan Jamie en Niels. Niels en Jamie brengen het naar de splitsing van het oranje station. Niels, Jamie en RP tillen ze uiteindelijk naar het oranje station.
  • Sarah heeft geen oranje trossen bij haar station. Ze rekt tijd aan het begin van de opdracht. Ze laat de twee oranje trossen langs de kant van het pad liggen om eerst groen en blauw te bezorgen. Sarah had meer verstoring kunnen veroorzaken door juist wel haar treintje vol te hangen en tegen de looprichting van de heren in opstoppingen te veroorzaken. Ze neemt geen initiatief in de opdracht.
  • Merel hangt haar treintje vol met blauwe en gele trossen. De oranje trossen blijven liggen. Merel gaat vervolgens weg bij haar station (ze kan daar ook niets meer doen, omdat haar treintje is meegenomen door Niels en Jamie.) Ze laat de twee oranje trossen langs de kant van het pad liggen om eerst groen en blauw te bezorgen. Ze komt niet op tijd terug bij het groene station om de oranje op te halen.

You decide…

Ik vind het aannemelijk dat de kokers verdeeld zijn over de stations en dat maakt Merel in mijn ogen het verdachtste, maar ik zit al afleveringen lang in een tunnel dus kan het niet objectief bekijken.
Al ben ik geen aanhanger van de theorie dat de makers door middel van montage de boel manipuleren (ik denk dat ze domweg elke opdracht tot een pakkend verhaal willen maken dat aansluit bij de beleving van de kandidaten) maar ik krijg bij deze opdracht wel een beetje het gevoel dat ze opzettelijk verwarring veroorzaken over de 6de en 7de tros, zodat niet te duidelijk is dat alleen die van het station van Merel niet binnen zijn gekomen.