Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd  (gelezen 22815 keer)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #100 Gepost op: 5-03-2019, 19:55:43 »
Opvallend ook tijdens deze opdracht het momentje aan het begin dat ze bedenken of ze met z'n allen 1 paal doen, of 'elkaar een beetje vertrouwen'. Nadat Merel zegt het 'interessant' te vinden om elkaar te vertouwen schieten ze gezamenlijk in de lach en beseffen dat vertrouwen niet meer kan. Iets in de communicatie op dit moment zegt me dat ze alle 3 op dit moment weten hoe het zit. Gezien de verdenking van Niels én Sarah op Merel zegt dit mij dat zij dus de mol is.

(Deed me denken aan een momentje tussen Kees, Paulien en Carolien, die later zelfs zeiden verbaasd te zijn het fragment in de aflevering terug te vinden, omdat het zo duidelijk was.)

Dat was precies wat ik ook dacht, ja.  ::rofl:: Ook opvallend dat ze allemaal in de lach schieten nadat uitgerekend Merel dit zegt. Ze weten allemaal wel van elkaar wie welke rol speelt.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #101 Gepost op: 6-03-2019, 13:43:05 »
Ja, ik vond het ook een opvallend stukje inderdaad. Ik had nog meer van dat soort momenten gedurende de laatste aflevering, bijvoorbeeld dat Niels Sarah een knuffel gaf toen hij samen met Merel een plaat gelijk had gezet en Merel kreeg uiteindelijk een high five. Leek me ook echt zo'n momentje tussen twee kandidaten.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #102 Gepost op: 6-03-2019, 13:45:00 »
(Deed me denken aan een momentje tussen Kees, Paulien en Carolien, die later zelfs zeiden verbaasd te zijn het fragment in de aflevering terug te vinden, omdat het zo duidelijk was.)
::ok:: Die was leuk. Ik heb hem er even bij gezocht (op 4:30):
https://www.youtube.com/watch?v=RIlV9M6rD5E

Pauline: Was het wat je er van verwacht had Kees?
Kees: Wat? Deze finaleplek?
En Carolien heeft het niet meer! Waarna Kees ook zijn lach niet meer kan houden  ::rofl:: ::rofl::
En dan Paulien: Keessie wordt rood!  ::rofl::
Dat dan weer wel

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #103 Gepost op: 6-03-2019, 14:20:41 »
Ja, die viel me ook heel erg op.
Heb nog nooit in een tunnel gezeten. Wel vaak op een mol omdat ik de hint geloofde, die later ook goed bleek.
Nu zit ik vol op Merel, terwijl er rationele zaken zijn die nog op Sarah wijzen.

Maar je weet ook dat het 'maar' tv is. De kandidaten weten soms meer, en soms veel meer, dan je op tv te zien krijgt.
Let je op de mimiek en de blikken, dan kun je dat er soms van aflezen.
Dit was inderdaad zo'n moment. De onderlinge hilariteit bevestigt dat.

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #104 Gepost op: 8-03-2019, 10:11:33 »
De schets van Rick gaat over de optie met 4 kandidaten.

Wat is heel erg raar vind is waarom zo expliciet vertellen dat je rekening houdt met 4 personen, deze schets lijkt me gemaakt op ver voor er ook maar 1 kandidaat is afgevallen. Ga je dan al rekening houden met 4 personen in je finale?

Eventjes de nadruk leggen dat het echt heeeeeeel toevallig is dat die 2 rode schermen uit de enveloppen kwamen?

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #105 Gepost op: 8-03-2019, 10:55:30 »
Wat is heel erg raar vind is waarom zo expliciet vertellen dat je rekening houdt met 4 personen, deze schets lijkt me gemaakt op ver voor er ook maar 1 kandidaat is afgevallen. Ga je dan al rekening houden met 4 personen in je finale?
Ja natuurlijk, alle executies zijn toch al van te voren bedacht, dan weet je als regie toch dat de kans bestaat dat er 4 in de finale komen?

Volgens mij zitten mensen hier weer veel te veel in te lezen. Zelfs als ze inderdaad later hebben besloten Merel als mol die schermen te laten pakken, lijkt me dat ze van te voren gewoon met deze optie rekening hebben gehouden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #106 Gepost op: 8-03-2019, 10:59:00 »
Ja natuurlijk, alle executies zijn toch al van te voren bedacht, dan weet je als regie toch dat de kans bestaat dat er 4 in de finale komen?

Volgens mij zitten mensen hier weer veel te veel in te lezen. Zelfs als ze inderdaad later hebben besloten Merel als mol die schermen te laten pakken, lijkt me dat ze van te voren gewoon met deze optie rekening hebben gehouden.

Ik vind het gewoon raar, al 18 jaar 3 man in de finale en nu zou het ineens 4 kunnen zijn (en wordt er ook nog van te voren rekening mee gehouden)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #107 Gepost op: 8-03-2019, 11:25:27 »
Ik vind het gewoon raar, al 18 jaar 3 man in de finale en nu zou het ineens 4 kunnen zijn (en wordt er ook nog van te voren rekening mee gehouden)
Ze zijn wel vaker met 4 naar de finale gegaan. In 2007 was de ontknoping zelfs met 4, en er is een aantal keer na de 1e opdracht nog iemand afgevallen.

Er waren 2 afleveringen waarbij er niemand kon afvallen, dan creëer je als crew zelf die optie en hou je er uiteraard rekening mee bij de opdrachten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #108 Gepost op: 8-03-2019, 13:51:01 »
Best een leuke opdracht om te proberen te analyseren, vind ik! ::jaja:: Al blijft het lastig omdat niet duidelijk is wat de precieze beeldvolgorde moet zijn geweest. Waar zijn alle balkon- en bananen-opdracht puzzelaars trouwens? Uitgepuzzeld? (Ik kan het me voorstellen, hoor!). Een korte aanvulling nog op mijn vorige post.

De volle groene paal telt als ik het goed heb 16 schijven. De blauwe komt er 4 tekort, zegt Rik. Inderdaad zie ik ook 2x een beeld van de blauwe paal met 12 schijven. 1x als Sarah zegt: "Ik was klaar" en naar oranje gaat, en 1x naar het eind. Helaas lukt het tellen me niet goed, want telkens als ik op de pauzeknop druk komt er een vervelend tekstje overheen.
Wat mij in elk geval nog opviel, is dat als Merel naar de blauwe paal loopt, ze nog een blauwe schijf meedraagt. (Dan zou je daar dus 13 schijven verwachten, maar goed, het is niet duidelijk wanneer de opnamen van de paal met 12 schijven zijn gemaakt). Ze zegt in de biecht niet dat ze die blauwe schijf ermee naar toe nam, alleen dat ze toch even wilde kijken wat Sarah had gedaan. Ik denk dat dit beeld van Merel met de blauwe schijf erbij is gemonteerd om de schijn te wekken dat ze tot het eind toe goed haar best is blijven doen. Maar ondertussen krijg je het idee dat ze nog iets van plan was bij de blauwe paal.

De vraag is: wat dan? Sarah wist precies hoe ze de paal achterliet. Als die vol was en er bij de telling opeens 4 schijven ontbraken, dan wist ze nu wel heel zeker dat Merel de Mol was. En anders zou het gewoon heel flauw zijn van Merel: Sarah wist het al, Merel had als Mol dus niets meer te verliezen, en toch nog even 500 euro uit de pot trekken. Mij lijkt het dus stug dat Merel er uit joligheid 4 (waarom niet gewoon 1?) vanaf heeft gehaald.
Aan de andere kant: als ie niet vol was, dan had het voor Merel ook geen zin om er nog eentje extra af te plukken. Want dan was ie toch al fout. Dus ja, was dit nou een molactie op het eind van Merel? Ik denk het niet.

EDIT: Ik vind Merel toch verdacht vanwege al die drijvende schijven (zie vorige post), maar ik vind ook dat zowel Merel als Sarah in deze opdracht verdacht worden neergezet op momenten dat er volgens mij niets aan de hand was.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2019, 14:26:09 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #109 Gepost op: 8-03-2019, 16:40:09 »
Waar zijn alle balkon-opdracht puzzelaars trouwens? Uitgepuzzeld?

De opdrachten leenden zich niet meer echt tot overzichten in afleveringen 5 tot en met 8 en dus ontbrak het me nu in aflevering 9 aan motivatie om in Excel een rivier te tekenen.  ::rofl::

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #110 Gepost op: 8-03-2019, 22:49:24 »
Net de aflevering teruggekeken en wat me ik me nog steeds afvraag is wat nou de rol van die bootjes was. Ze bleken niet handig om te gebruiken. Het doet me heel erg denken aan aflevering 8 opdracht In het Vizier, waarin motoren het uitvoeren van de opdracht niet echt bemoeilijkten. Zowel de bootjes als de motoren werden in beeld gebracht als gevaarlijke zaken, maar achteraf blijf je zitten met de vraag: hoe belangrijk waren ze?
Speeltje voor de mol?  :-\\

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #111 Gepost op: 8-03-2019, 23:18:32 »
Je kon er een blok hout ingooien overheen gooien in laten liggen transporteren m.n. voor de 2 verste stations. Een mol weet dat en gebruikt dat. Er ontstaan momenten van onoplettendheid tijdens in en uitstappen waardoor je als mol ook gewoon in de rivier kon blijven staan en schijven dumpen. Sarah heeft 1 blauwe en 2 oranje in de boot laten liggen. Merel of Sarah heeft nog 3 blauwe schijven weg weten te spelen. Terug op de paal onder water? En er lagen nog veel meer schijven in het water. Die heeft Niels eruit gevist. Merel deed niets uit zichzelf om de schijven uit het water te  halen. Ze zag het wel maar deed er niks aan. Zo vlak voor het einde zal er ook flink genepmold zijn. Daar kunnen nog heel wat duel paginas over gevuld worden.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #112 Gepost op: 8-03-2019, 23:26:04 »
En wat concludeer je dan uit die opdrachten met motoren en bootjes, Foxhunter  ???

Online Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #113 Gepost op: 8-03-2019, 23:50:10 »

In een shot ervoor, waar Merel en Niels ze in de boot gooiden, kan je zien dat ze 7 blauwe stammen in die boot hebben gegooid. Er zitten er maar 6 op de paal als Sarah terug het water in gaat.

Volgens mij was dit nog niet weerlegd, of ik heb erover heen gelezen, maar Sarah heeft uiteindelijk alle 7 stammen op de paal weten te leggen. Vlak nadat zij dit doet, lijken dit er inderdaad 6 te zijn, maar uiteindelijk zijn dit er toch 7. Er lag namelijk nog een kleine stam onder een grote stam die eerst buiten shot wordt gehouden. Lijkt mij toch weer een montage dingetje

(dit zijn niet de meest geweldige screenshots moet ik zeggen  ::rofl::)

edit: wat er verder met die drijvende stammen gebeurd, of beter gezegd wie de boosdoener is, kan ik niet duidelijk uit de beelden opmaken.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2019, 23:55:33 door Naty »
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #114 Gepost op: 9-03-2019, 02:59:07 »
Volgens mij was dit nog niet weerlegd, of ik heb erover heen gelezen, maar Sarah heeft uiteindelijk alle 7 stammen op de paal weten te leggen. Vlak nadat zij dit doet, lijken dit er inderdaad 6 te zijn, maar uiteindelijk zijn dit er toch 7. Er lag namelijk nog een kleine stam onder een grote stam die eerst buiten shot wordt gehouden. Lijkt mij toch weer een montage dingetje
Goed gezien, Naty! Fijn dat deze opdracht op het forum zo op het eind toch niet helemaal in het water gaat vallen. ;D. Het zoveelste moment dus waarop Sarah verdacht lijkt, maar het bij nader inzien niet is.

edit: wat er verder met die drijvende stammen gebeurd, of beter gezegd wie de boosdoener is, kan ik niet duidelijk uit de beelden opmaken.
Ik ook niet direct. Maar ik zie wel dat de bal duidelijk naar Sarah wordt gespeeld, met een niet zo overtuigend stukje knip- en plakwerk dat dat moet suggereren. Verder heb ik niet kunnen ontdekken dat Niels zich op enig moment stroomopwaarts van Merel bevond. Als hij het toch gedaan heeft, zou het wel een huzarenstukje zijn. Eerst een schijf in het water gooien, dan een stukje teruglopen en met een stapel schijven in je hand zeggen: "Wat drijft daar nou?". Haha. Ik houd het op een (nep)molactie van Merel.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2019, 03:17:28 door Newbie2 »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #115 Gepost op: 9-03-2019, 08:34:48 »
Okee, Sarah wordt hier dus alleen verdacht gemaakt. 2 oranje kon ze niet tijdig uit de boot halen en dat gaf ze ook toe. Verdachtmakingen naar Sarah. En Niels die als een vliegende keep drijvende schijven uit het water haalt. Nu is het duidelijk.

Offline Lorey

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #116 Gepost op: 9-03-2019, 15:39:47 »
Volgens mij was dit nog niet weerlegd, of ik heb erover heen gelezen, maar Sarah heeft uiteindelijk alle 7 stammen op de paal weten te leggen. Vlak nadat zij dit doet, lijken dit er inderdaad 6 te zijn, maar uiteindelijk zijn dit er toch 7. Er lag namelijk nog een kleine stam onder een grote stam die eerst buiten shot wordt gehouden. Lijkt mij toch weer een montage dingetje

(dit zijn niet de meest geweldige screenshots moet ik zeggen  ::rofl::)

edit: wat er verder met die drijvende stammen gebeurd, of beter gezegd wie de boosdoener is, kan ik niet duidelijk uit de beelden opmaken.

Klopt, dit had ik in eerste instantie ook gezien. Maar als je kijkt naar het shot rond 13:25, waar Sarah een andere stam op de paal laat vallen, dan kan je zien dat de onderste stam in z'n geheel meebeweegt. Daarnaast kan je aan het doorlopende (lichte) boomschors zien dat het 1 grote stam is. Als er nog een kleine onder zou liggen, zou het touw meer naar binnen moeten liggen, onder die grote en tegen die kleinere stam aan (zoals op jouw screenshot), onder die grotere stam. Dat is waarom ik denk dat ze er maar 6 terug op de paal heeft gedaan. Volgens mij is voor beide shots een andere stapel gebruikt. Wat dat verder betekent, geen idee ::rofl:: We zullen het vast zien vanavond.

Ik heb een screenshot toegevoegd met verhoogd contrast, waardoor je die boomschors beter kan zien.

Offline tudaisy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Stamhoofd
« Reactie #117 Gepost op: 9-03-2019, 17:06:17 »
Hóór ik nou een molactie?
Om 14:20 zie je Niels met een aantal boomstammen lopen, daarna schakelt men over naar sarah, en hoor je een plons.
Molactie van Niels?