Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money  (gelezen 26066 keer)

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #100 Gepost op: 27-09-2020, 14:41:46 »
Heb de indruk dat Tygo erg veel geld binnenhaalt. Voor mij valt hij (samen met patrick en jeroen) af als mol.


Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #101 Gepost op: 27-09-2020, 14:58:44 »


Daarnaast is dat naast het opperen van Jon ook een molpuntje voor Peggy. Als ze weet dat Klaas genoemd is en ze zegt "Nee, alleen mollen die nog niet geweest zijn" voorkomt ze hiermee dat Klaas genoemd wordt en streept ze een goede mol in deze opdracht onopvallend weg.
[/quote]

Dit is wat ik een subtiele MOL actie vind van Peggy.
Onopvallend de naam Klaas wegwerken.
In al het geroep vallen zulk soort listigheidjes niet zo op, maar zijn wel effectief.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #102 Gepost op: 27-09-2020, 15:16:11 »
Ik kan me niet herinneren dat de kandidaten uit de vele koffers de juiste moesten aanwijzen. Volgens mij presenteerde Rik gewoon de goede koffer en had het volgen van de koffer dus geen invloed op de uitkomst.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #103 Gepost op: 27-09-2020, 15:19:33 »
Voor de goede orde, er was "max: 2250€" te verdienen zien we aan het begin van de opdracht. Wel aannemelijk dat per goed genoemde oud-mol 750€ verdiend werd.

Wat mij betreft test Peggy de groep met Jon van Eerd, daarna test iedereen iedereen. Hoezo Was Dennis er van de week Jeroen !!? Hoezo was Klaas er verleden week, en daarom doet hij nu niet mee, Ron, Peggy !!?
Iedereen observeert hier mols gedrag, gaat er in mee, niemand ontkent. Iemand moet nog wel zorgen dat Klaas en Dennis niet in het uiteindelijke rijtje komen. Maar het lijkt mij veel te opvallend als de mol dat zelf doet. Dat doet de wannabe-mol Nikkie wat mij betreft.

Wat mij het meest opviel tijdens de opdracht is dat er een moment dreigt waar niemand meer echt weet waar de geldkoffer is, (wel of niet bij de 'Ginger') en dat Patrick op dat moment de knoop doorhakt en stuurt met de juiste persoon aanwijzen. Ik ga er wel vanuit dat ze aan het eind de juiste koffer hadden. (Zoniet had de afloop er wat anders uitgezien wellicht. Eerst de twist, daarna kijken of er geld zat in de koffer. En dan was de mol in de discussie wel meegegaan met goede oud mol namen).

Persoonlijke resume discussie keuze oud mollen (ik zie dat er kleine verschillen zijn met Heinz maar dat maakt niet uit, behalve dat ik hoor dat Ron het over 'die clown' heeft als het over Dennis gaat, wat hijzelf verbetert in Klaas (maar hij bedoelt Kees ?)

Peggy: Jon van Eerd
Nikkie: ja dat dacht ik ook
Tygo: Dan is het Jon, als twee mensen…
(…) : drie
Peggy maar we moeten er drie, wie waren er oud mollen die we nog niet hebben gezien?
Nikkie: Margriet, en …
Patrick: Dennis Weening misschien?
Ellie: Klaas ?
Jeroen: Ja maar Dennis was er van de week toch ook
Ron: Ja die clown was er de verleden keer ook..
Nikkie: Klaas ...
Peggy: Niet iemand die al is geweest in het programma…
Ron: of niet, … Dennis…
Tygo : Klaas
Ron: Dennis. Klaas is geweest
Jeroen: Nou
Ron: ja, …
Tygo: wie doen we nou?
Patrick: Nou, ja..
Peggy: Susan Visser is niet geweest
Rik: ik wil nu een antwoord
Patrick: Ja als we het zo spelen
Jeroen: Jon van Eerd
Patrick: doe maar wat
Tygo: Jon van Eerd,
Jeroen: Margriet
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: nee, eh, Jan
Jeroen: Jan Versteegh

Nikkie megaverdacht hier en daarom juist niet mijn verdachte!

« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 15:23:00 door Mollem »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #104 Gepost op: 27-09-2020, 15:30:54 »
Naar mijn mening is dit absoluut geen opdracht waarin de mol kan worden ontmaskerd.

Niemand heeft een oud-mol herkend, dus de opdracht is bijna onmogelijk succesvol uit te voeren. Daar is geen mol voor nodig.
Iedereen roept maar wat.

Offline Pluvinel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #105 Gepost op: 27-09-2020, 15:59:35 »
Hallo molloten,

Ik kom even binnenvallen  ::zwaai::

Heb de indruk dat Jeroen en Ron wellicht een oud-mol gespot hebben tijdens deze opdracht. Zie minuut 2:30 in het filmpje van de opdracht, waar Jeroen zegt: "Dat is...".

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #106 Gepost op: 27-09-2020, 16:57:49 »
Eens. Ik zou het nog (in slomo) moeten terugkijken om te zien of ze inderdaad het "juiste" koffertje hadden op het eind. Het feit dat Rik het koffertje open maakt en dat er dan €2250 in zit zegt in principe niets, zelfs als hij zou zeggen jullie hadden de juiste koffer kijk maar.
Ik zie nu net dat Rik zegt dat "dit het koffertje is dat ze hadden moeten volgen", daarbij komt de man die ze aangeduid hadden met het juiste koffertje. Niemand zegt dat hij ook aanvankelijk het juiste koffertje had. De kandidaten gaan er vanuit dat ze het juiste koffertje hadden gekozen, maar was het dat ook?

Offline Jeweetwel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #107 Gepost op: 27-09-2020, 17:12:54 »
Wat ik mis in deze discussie is dat het niet Nikkie is die over Jan begint, maar Ron. Alleen heeft de regie zijn geluid weggefilterd. Kijk maar na, je ziet het duidelijk in beeld:

Rik: Ik wil nu een antwoord.
Patrick: Ja, als we het zo spelen...
Jeroen: Jon van Eerd.
Patrick: Doe maar wat.
Tygo: Jon van Eerd.
Jeroen: Margriet.
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron: Jan. (geluid weggefilterd)
Nikkie: Jan.
Jeroen: Jan Versteegh
Ron: Jan Versteegh. (geluid weggefilterd)
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 17:19:16 door Jeweetwel »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #108 Gepost op: 27-09-2020, 17:27:50 »
Tsja, ik zie vooral instemmend geknik van Ron (en Patrick), ik kan niet zo goed kijken dat ik kan liplezen...

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #109 Gepost op: 27-09-2020, 17:36:23 »
Wat ik mis in deze discussie is dat het niet Nikkie is die over Jan begint, maar Ron. Alleen heeft de regie zijn geluid weggefilterd. Kijk maar na, je ziet het duidelijk in beeld:

Rik: Ik wil nu een antwoord.
Patrick: Ja, als we het zo spelen...
Jeroen: Jon van Eerd.
Patrick: Doe maar wat.
Tygo: Jon van Eerd.
Jeroen: Margriet.
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron: Jan. (geluid weggefilterd)
Nikkie: Jan.
Jeroen: Jan Versteegh
Ron: Jan Versteegh. (geluid weggefilterd)

Dit zie ik ook ja, en ik kan best goed lip lezen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #110 Gepost op: 27-09-2020, 18:26:06 »
Het zou veel beter zijn geweest als ze voor elk juist geraden oud-mol €750 kregen.
Dat Nikkie "Rob" zei (en ik hoorde duidelijk "Rob") vond ik ook opmerkelijk en stuurt mijn verdenking terug in haar richting.
Overigens had ik Klaas wel gezien (Patrick en Dennis niet) maar dacht toen geen ogenblik aan deze twist hoewel ik zijn aanwezigheid vreemd vond.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #111 Gepost op: 27-09-2020, 18:28:17 »
Dat Nikkie "Rob" zei (en ik hoorde duidelijk "Rob") vond ik ook opmerkelijk en stuurt mijn verdenking terug in haar richting.
Opvallend misschien, maar ze herkenden toch ook Tina in aflevering 1, zonder gek op te kijken. Ik zou er niet van opkijken dat men van tevoren al had meegekregen hoe seizoen 20 was verlopen; wie de mol was, en wie de deelnemers waren.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #112 Gepost op: 27-09-2020, 18:32:48 »
Tsja, ik zie vooral instemmend geknik van Ron (en Patrick), ik kan niet zo goed kijken dat ik kan liplezen...
kan ik ook niet, maar Ron zegt duidelijk iets. Eerst een kort woord met een lettergreep en daarna iets langers. Ik kijk nu op een groot scherm en dan is het duidelijk dat er geluid is weggefilterd... dus als mensen die kunnen liplezen dat zeggen geloof ik dat blind.

Opvallend wel, omdat ze weten dat Molloten dat oppikken en het dus breed uitgemeten gaat worden in vlogs en andere social media. Straks zit iedereen en z'n moeder op Ron.

Vreemde keuze, omdat ze in de edit hadden kunnen inzoomen op Nikkie en een paar andere kandidaten op die molse momentjes van Ron.

???
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 18:48:12 door Amethyst »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #113 Gepost op: 27-09-2020, 18:38:07 »
Tina De Bruin is tevoren toch vrij bekend, het verbaast mij niet dat sommige kandidaten haar herkenden.
Dat de afloop van een molreeks eerder aan anderen bekend wordt gemaakt lijkt mij onwaarschijnlijk, dat willen ze zoveel mogelijk geheim houden uit vrees voor lekken. Maar de mol zal misschien wel eerder kennis hebben gemaakt met oud-mollen.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #114 Gepost op: 27-09-2020, 18:45:31 »
Wat ik mis in deze discussie is dat het niet Nikkie is die over Jan begint, maar Ron. Alleen heeft de regie zijn geluid weggefilterd. Kijk maar na, je ziet het duidelijk in beeld:

Rik: Ik wil nu een antwoord.
Patrick: Ja, als we het zo spelen...
Jeroen: Jon van Eerd.
Patrick: Doe maar wat.
Tygo: Jon van Eerd.
Jeroen: Margriet.
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron: Jan. (geluid weggefilterd)
Nikkie: Jan.
Jeroen: Jan Versteegh
Ron: Jan Versteegh. (geluid weggefilterd)

De tweede keer, zegt hij het sowieso, en met alle stemmen kan ik inderdaad die van Ron volgens mij niet opmaken. Wel goede geluidstechniek dat ze dat helemaal kunnen isoleren :P De eerste keer weet ik iets minder stellig omdat het nu eenmaal zo een korte naam is, maar vreemd moment om dan iets van 'ja' te zeggen.

Als Nikkie de Mol zou zijn, lijkt het me dat er geen reden is om het geluid van Ron weg te draaien. Nu wordt ze eigenlijk heel verdacht door er schijnbaar ineens mee te komen (of ze hadden een overdreven actie nodig...?). Stuk minder verdacht als ze toch de suggestie van een andere kandidaat volgt. Vanuit het oogpunt van Ron als Mol is het verstandig om dit soort trucen uit te halen (al ben ik er geen fan van; maar misschien te veel stemmen/geluid bij elkaar levert ook weer geen fijn eindproduct op). Dan toch een risico om met een wijd shot te komen waar je Ron duidelijk (al valt het velen eerst niet op natuurlijk :P) iets ziet zeggen zonder dat je iets hoort, had ook ander minder verdacht shot kunnen zijn?

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #115 Gepost op: 27-09-2020, 18:57:10 »
Ik vroeg me af toen Tygo iemand anders wilde volgen en ook ging volgen of hij toen niet wees naar iemand niet in pak en dat hij Patrick SToof aanwees.
Of kwam die toevallig in beeld.
En als hij dat deed was het dan een actie van de mol om de actie te verleggen naar het zoeken naar de oud-mollen om dat dan vervolgens te gaan saboteren.

Offline Q4

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #116 Gepost op: 27-09-2020, 18:58:18 »
Ik zie nu net dat Rik zegt dat "dit het koffertje is dat ze hadden moeten volgen", daarbij komt de man die ze aangeduid hadden met het juiste koffertje. Niemand zegt dat hij ook aanvankelijk het juiste koffertje had. De kandidaten gaan er vanuit dat ze het juiste koffertje hadden gekozen, maar was het dat ook?

Afb jongen-loopt-plein-af.png
Peggy: "Hoe ziet diegene d'r uit die hem nú heeft? over"
Patrick: "Ja dat is nu die jongen volgens mij die nú het plein afloopt."
Jeroen biecht: "Volgens mij was er wel een aardige soort van consensus over het feit dat dát degene was met hét koffertje."

Afb rik-met-jongen.png
Rik: "Dit is de koffer die jullie in de gaten moesten houden. [...] Ik heb voor jullie 2250 euro. [...] Als jullie het antwoord weten op de volgende vraag."

Ik maak hieruit op dat de kandidaten het goed hadden. En dat dáármee nog geen geld te verdienen was; dat kon door het herkennen (of raden) van de juiste oud-mollen.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 19:01:50 door Q4 »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #117 Gepost op: 27-09-2020, 19:02:17 »
Dan toch een risico om met een wijd shot te komen waar je Ron duidelijk (al valt het velen eerst niet op natuurlijk :P) iets ziet zeggen zonder dat je iets hoort, had ook ander minder verdacht shot kunnen zijn?
Jah, hebben ze vorig seizoen nog gedaan geloof ik ...in de edit inzoomen op de ene kant van de groep, om Nathan en Miljuschka verdacht te maken. Bij het sleutelmoment bij het theeservies. De Mol was daar amper in beeld en op het beslissende moment helemaal niet, toch?

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #118 Gepost op: 27-09-2020, 19:04:16 »
Geen idee of deze vraag al eens is gesteld: Wat zou er gebeurd zijn als ze ondertussen de verkeerde koffer aan het volgen waren? Was dan de gehele vraag over de oud-mollen overbodig geworden?

Wat vinden jullie van het idee dat er gewoon in iedere koffer hetzelfde bedrag zat en dat het uiteindelijk helemaal niet uit maakte welke koffer er gevolgd moest worden? En dat het dus vooral om de vraag van de oud mollen zou gaan, waarbij er 750 per goede mol te verdienen viel? Ik vind de 2250 ook zo'n raar bedrag, maar bij 3x750 klinkt het opeens weer wel logisch...

Andere optie zou zijn dat er in de andere koffers bijvoorbeeld 3x250 ofzo zou zitten.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #119 Gepost op: 27-09-2020, 19:37:49 »

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.
Als je even de moeite neemt om de afgelopen paar pagina's te lezen, kom je het antwoord op je vraag vanzelf tegen.  :-\\
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)