Auteur Topic: [Aflevering 6] - Damocles  (gelezen 33322 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #140 Gepost op: 12-10-2020, 22:30:49 »
Ja, dat was vraag 10: Van welk duo kreeg de Mol de routebeschrijving tijdens de opdracht 'Route Beschrijving'? Zijn antwoord was: 'Peggy en Patrick'. Daarmee kan Ron alleen Jeroen bedoelen, aangezien hij zelf bij hem in de auto zat.

Maar laten we wel wezen: van zowel Patrick, Peggy als Jeroen mochten we zien dat ze vraag 20: Wie is de Mol? invulden. Waarom dan niet bij Ron? Als ze ons willen laten geloven dat Ron is afgevallen doordat hij de test op Jeroen heeft ingevuld, laten ze toch zien dat hij bij vraag 20 'Jeroen' invulde?

Dat ze dat niet deden zegt mij dat vraag 10 de sterkste troef was was waarmee de regie ons kon doen geloven dat Ron op Jeroen zat. Bij vraag 20 zal hij dus niet de naam van Jeroen hebben ingevuld. Ron heeft kennelijk gespreid en een paar vragen op Jeroen ingevuld. Bij vraag 20 zal hij waarschijnlijk Peggy of Nikkie hebben ingevuld, gezien zijn verdenkingen tot nu toe.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #141 Gepost op: 12-10-2020, 22:36:33 »
Ja, dat was vraag 10: Van welk duo kreeg de Mol de routebeschrijving tijdens de opdracht 'Route Beschrijving'? Zijn antwoord was: 'Peggy en Patrick'. Daarmee kan Ron alleen Jeroen bedoelen, aangezien hij zelf bij hem in de auto zat.

Maar laten we wel wezen: van zowel Patrick, Peggy als Jeroen mochten we zien dat ze vraag 20: Wie is de Mol? invulden. Waarom dan niet bij Ron? Als ze ons willen laten geloven dat Ron is afgevallen doordat hij de test op Jeroen heeft ingevuld, laten ze toch zien dat hij bij vraag 20 'Jeroen' invulde?

Dat ze dat niet deden zegt mij dat vraag 10 de sterkste troef was was waarmee de regie ons kon doen geloven dat Ron op Jeroen zat. Bij vraag 20 zal hij dus niet de naam van Jeroen hebben ingevuld. Ron heeft kennelijk gespreid en een paar vragen op Jeroen ingevuld. Bij vraag 20 zal hij waarschijnlijk Peggy of Nikkie hebben ingevuld, gezien zijn verdenkingen tot nu toe.

Ik dacht de enige manier waarop Ron op Jeroen was gegaan is, omdat hij geen andere informatie meer had en dus wel full-in moest gaan op degene waarmee hij de meeste tijd mee had doorgenomen (Jeroen).

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #142 Gepost op: 12-10-2020, 22:45:10 »
Dat zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat ze laten zien dat Ron bij vraag 20 'Jeroen' invult. Dat hij de enige is bij wie we dat niet mogen zien betekent m.i. dat hij de test grotendeels op iemand anders heeft ingevuld en bij vraag 20 de naam van diegene heeft ingevuld.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #143 Gepost op: 12-10-2020, 22:51:12 »
...en je zou uit de bijgaande beelden van Ron die de test maakt eventueel kunnen opmaken dat hij sowieso de traagste was...

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #144 Gepost op: 12-10-2020, 23:40:50 »
Welke productietruc wordt dan het meest waarschijnlijke? :P

Lelijkste zou zijn iedereen zat eigenlijk op Peggy, zij is de Mol, maar knip-en-plakwerk bij Jeroen en Ron. De meesten willen dit denk ik niet geloven en hoop ook heel erg van niet. Dat levert wel kritiek op toch?

Nikkie is de Mol, Jeroen zit goed. Ron heeft gespreid (en misschien foutjes gemaakt) op zo'n manier dat Peggy (misschien ook wat foutjes en per ongeluk goed daarmee) toch meer vragen goed heeft.

Een Jeroen-verdenking van Ron zou wel wat uit de lucht komen vallen, eerder niet verdacht. Sowieso zijn de uitgesproken verdenkingen over en weer van de overgebleven vier tamelijk magertjes.

Het mogelijke spreiden van Ron maakt de puzzel wel iets moeilijker, ook als je er misschien vanuit gaat dat je altijd één of twee foutjes kunt maken. Volledig op Jeroen eruit, wekt behoorlijk de suggestie dat het wel Nikkie of Tygo moet zijn, 2 op 4 afstrepen kan niet. Zeker als het naar 2 op 3 afstrepen kan gaan de volgende aflevering. Met andere volledige verdenkingen kun je ook gaan strepen natuurlijk.

Al met al vind ik ook dat dit hele gebeuren niet heel wenselijk is. Hoe mooi de roadtrip en Elba ook waren, dubbele executie met dubbele vrijstelling had ik alleen zien zitten met bijvoorbeeld nog acht kandidaten in het spel. Minder problemen  :P

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #145 Gepost op: 13-10-2020, 00:39:29 »
`Ron heeft op een iemand ingezet, dat zei die in het afscheidsgesprek
chipsverslaafde <3

Online tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #146 Gepost op: 13-10-2020, 02:31:43 »
Ja, dat was vraag 10: Van welk duo kreeg de Mol de routebeschrijving tijdens de opdracht 'Route Beschrijving'? Zijn antwoord was: 'Peggy en Patrick'. Daarmee kan Ron alleen Jeroen bedoelen, aangezien hij zelf bij hem in de auto zat.

Als hij op Nikkie wilde invullen, kan hij deze vraag in de haast verkeerd hebben geinterpreteerd/gelezen. "Welk duo kreeg van de mol de routebeschrijving".

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #147 Gepost op: 13-10-2020, 08:39:46 »
Ik moest bij het zien van Napoleon op dit plaatje denken aan Tygo met de trompet, toen hij zich moest verstoppen op de Filipijnen in de optocht. De schaduw van Napoleon die we zien lijkt qua gestalte precies op Tygo. Nu snap ik de post van Sanmol ook beter, Tygo mag als Damocles voor één dag in de schoenen van Dionysos staan, door zich - hier op dit plaatje - te verkleden als Napoleon en een dagje "verbannen" te zijn. Ik vroeg me al af, waar is die voorstelling dan waarvoor de 4 uitgenodigd waren. Dit staat op dit kaartje voor wat betreft het theater deel.
Die twee schaduwen vind ik ook niet lijken op Nikkie en Tygo. Dat kan meerdere redenen hebben.
De spreuk van Tygo is ook geen spreuk die je zelf maar even verzint; maar dat vond ik bij meerdere spreuken.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 08:59:31 door foxhunter »

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #148 Gepost op: 13-10-2020, 09:54:29 »
Ik vraag me af of we uberhaupt iets uit die schaduwen kunnen halen. Al was het maar omdat er een duidelijk lengte verschil te zien is, terwijl uit de groepsfoto(s) volgt dat Nikkie en Tygo allebei ongeveer even lang zijn.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #149 Gepost op: 13-10-2020, 10:44:41 »
Nikkie is een kop groter dan Tygo. Als de aangewezen schaduw de mol is, dan is het Nikkie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #150 Gepost op: 13-10-2020, 11:17:46 »
Edit: Nikkie & Jeroen brengen gastenlijst naar het midden  ::vergroot::.
De montage is zo warrig en ik zie nergens iemand gastenlijst naar het midden tillen. Wel zien we duidelijk Peggy en Tygo de bakjes naar het midden brengen. Op dat moment loopt Patrick terug om een nieuw stuk te halen en heeft hij het erover dat ze gastenlijst ook al hebben. Ron maakt hier ook nog een opmerking over die daar ook loopt. Dus het lijkt er volgens mij op dat Patrick en Ron gastenlijst naar het midden hebben getild. Correct me if I'm wrong.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #151 Gepost op: 13-10-2020, 13:12:33 »
Nikkie is een kop groter dan Tygo. Als de aangewezen schaduw de mol is, dan is het Nikkie.
Nikkie draagt toch strakke jeans/leggings?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #152 Gepost op: 13-10-2020, 13:54:12 »
Ja, ik zie in de schaduwfiguren ook niet duidelijk een bepaalde deelnemer. Maar zeker geen Tygo.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #153 Gepost op: 13-10-2020, 16:14:18 »
Er was een vraag bij ron waar het antwoord op Jeroen zou slaan.
Een zo'n vraag zegt mij niks.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #154 Gepost op: 13-10-2020, 16:24:35 »
Peggy is het echt niet, want Patrick had al die auto vragen goed moeten hebben.. Hij zat bij haar in de auto en niet Jeroen of Ron.
Wie zegt dat Patrick op Peggy heeft ingevuld? Hij heeft in het dagboek van de afvaller gezegd dat hij zich door Tygo heeft laten inpalmen om voor een andere mol te gaan. Tygo zit zelf op Peggy dus zal bij Patrick dan dus een andere kandidaat als mol hebben bepleit zodat hij Patrick eruit kan tikken.

`Ron heeft op een iemand ingezet, dat zei die in het afscheidsgesprek
Dan is dat dus Jeroen en kan Jeroen ook niet de mol zijn. Zo zie je maar dat je de verdenkingen gewoon links moet laten liggen, net als verborgen aanwijzing. Je kan er niks mee.

Een zo'n vraag zegt mij niks.
Wel als Ron heeft gezegd dat hij op 1 iemand is gegaan.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 16:28:41 door Theovv »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #155 Gepost op: 13-10-2020, 16:29:35 »
Wie zegt dat Patrick op Peggy heeft ingevuld? Hij heeft in het dagboek van de afvaller gezegd dat hij zich door Tygo heeft laten inpalmen om voor een andere mol te gaan. Tygo zit zelf op Peggy dus zal bij Patrick dan dus een andere kandidaat als mol hebben bepleit zodat hij Patrick eruit kan tikken.

We weten niet echt op wie Tygo zit. Hij heeft inmiddels zowat iedereen genoemd  :-X. Als Tygo de mol is gaat hij natuurlijk iedereen een andere mol laten geloven. Als dit is waarom niemand op Tygo zit, dan heeft hij het verdomd goed gedaan.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 16:31:18 door Sanmol »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #156 Gepost op: 13-10-2020, 16:39:21 »
Wel als Ron heeft gezegd dat hij op 1 iemand is gegaan.
Dan zegt het mij nog niks.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #157 Gepost op: 13-10-2020, 16:40:51 »
We weten niet echt op wie Tygo zit. Hij heeft inmiddels zowat iedereen genoemd  :-X. Als Tygo de mol is gaat hij natuurlijk iedereen een andere mol laten geloven. Als dit is waarom niemand op Tygo zit, dan heeft hij het verdomd goed gedaan.
Dat kan. Of als Tygo niet de mol is zal hij ook niet zijn eigen mol met argumenten aan Patrick vertellen, dan zet hij die op een dwaalspoor. Dat is ook wat Patrick aangeeft achteraf, grote kans dat Patrick dus na lang op Peggy gezeten te hebben daarvan is afgestapt. De makers doen het geloven als Patrick daar nog steeds op zat en Peggy niet de mol kan zijn, net zoals ze net doen alsof Jeroen op Nikkie zit. Ze plakken met groot gemak een biecht uit een oudere aflevering erin. Door het dagboek van Patrick weten we dat dit dus niet echt zo gegaan is. Tygo heeft hem op andere gedachten gebracht.

Dan zegt het mij nog niks.
Mij in principe ook niet, want ik geloof niet in de informatie die we krijgen uit de verdenkingen. Maar als je daar wel iets mee wil dan blijkt eruit dat Ron op Jeroen zit. Hij is op 1 iemand gegaan en de vraag die we hem zien invullen slaat op Jeroen. Wat het nog sterker maakt is dat die antwoordmogelijkheid alleen voor Jeroen kloppend is, omdat hijzelf ook in die auto zat. De andere antwoordmogelijkheden sloegen op 2 kandidaten, meer kans. Dus kiest bewust voor Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 17:16:18 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #158 Gepost op: 13-10-2020, 16:52:40 »
Mij in principe ook niet, want ik geloof niet in de informatie die we krijgen uit de verdenkingen. Maar als je daar wel iets mee wil dan blijkt eruit dat Ron op Jeroen zit. Hij is op 1 iemand gegaan en de vraag die we hem zien invullen slaat op Jeroen. Wat het nog sterker maakt is dat die antwoordmogelijkheid alleen voor Jeroen kloppend is, omdat hijzelf ook in die auto zat. De andere antwoordmogelijkheden sloegen op 2 kandidaten, meer kans. Dus kiest bewust voor Jeroen.
Niets is wat het lijkt. Er wordt zo veel geknoeid dat die beelden niet betrouwbaar zijn.

Hints als "enig speurwerk opent deuren" zijn er niet meer bij.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #159 Gepost op: 13-10-2020, 16:58:39 »
Niets is wat het lijkt. Er wordt zo veel geknoeid dat die beelden niet betrouwbaar zijn.

Hints als "enig speurwerk opent deuren" zijn er niet meer bij.
Dat vind ik ook, maar er wordt veel gediscussieerd over de verdenkingen en dat die Peggy zouden uitsluiten. Als die redenering zou kloppen kan je Jeroen dus ook uitsluiten, die veel mensen dan weer verdenken. Maar ik denk ook dat de verdenkingen zo gemanipuleerd zijn dat je als kijker net niet kan bepalen wie de mol is of wie afvalt.