Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving  (gelezen 26171 keer)

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #140 Gepost op: 7-10-2020, 08:39:09 »
Waarom is het mols dat Jeroen niet molt in de route die hij moet aangeven?
Niet echt mols, maar wel een keuze die de mol kan maken als hij weet wat het doel van de opdracht is.
Ik vind het opvallend dat niemand verkeerde aanwijzingen geeft. Dat is toch het eerste dat je bedenkt als je als mol deze opdracht ziet? Dus ik denk dat het een bewuste keuze van de mol is om dat níet te doen en dan komt Jeroen het meest in aanmerking, in mijn ogen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #141 Gepost op: 7-10-2020, 10:18:58 »
Misschien heb ik Jeroen toch te snel afgeschreven. Even geturfd wie tijdens deze opdracht te veel ruis op de lijn veroorzaakt. Patrick en Peggy hadden het vooral gezellig. Nikkie verdenkt Jeroen, maar laadt de verdenking op zichzelf. Jeroen: Die "kijkt in de Verte" naar het prachtige landschap. En "Opa", de opa van Jeroen, effe googelen dan vind je het wel. Maar goed Jeroen is dus kampioen "ruis op de lijn". Of moeten we dit weer omdraaien, Jeroen aan het nepmollen, omdat hij Nikkie verdenkt?

Je ziet veel blikken van het landschap in aflevering 2, met Rik's toelichtingen "de schoonheid van het landschap verblind de kandidaten" en Cypressen die tot in de hemel reiken (Nikkie). Deze aflevering beelden van de kade langs de rivier met in de Verte de bergen. Rik is ook een beetje aan het mollen.  En Jeroen dus die deze aflevering alleen maar aandacht heeft voor de omgeving. "Lekker op roadtrip met Ron, hij kan er echt zo van genieten".

Tot slot nog opvallend dat Tygo zo goed als niks heeft gezegd deze opdracht, alleen effe plassen en kijk dat dan bij de prostituee.

Offline Qlivian

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #142 Gepost op: 7-10-2020, 10:51:14 »
Vraag blijft : wat is voor de opdracht de juiste eindbestemming van Nikkie en Tygo? Nu doe je het een beetje klinken alsof het vanaf het begin van de opdracht al helemaal niks uitmaakte waar Nikkie en Tygo terecht zouden komen. Dat zou ik iets te veel gestuur van de productie vinden. Dan hebben ze bij voorbaat en een (optie op) vrijstelling en dragen bij aan mogelijk 1500. Wil toch nog wel graag geloven dat het lot nog wat in handen van de kandidaten ligt. Moet even tekstje van Rik nog eens terug luisteren, maar herinner me het als dat ze wel hun best ervoor moesten doen. Maar ik zal ook wel wat naïef zijn, het moment dat ze onbereikbaar worden, zal ook door de productie gekozen zijn. De stress die dat oplevert veroorzaakt indirect het mislukken van de opdracht. Of een andere manier, hangt van je eigen voorkeur af :P

Dat de helikopter niet langs de route staat, vind ik dan niet zo opmerkelijk eigenlijk. Al mag de vraag best gesteld worden: waarom precies daar? Zal wel combi veiligheid en productie zijn en waar de heli vandaan komt. Maar ik bedoelde dus: wat is het door de productie gekozen punt op de route om in te grijpen en te zeggen dat ze goed zitten en op tijd zijn? Liep de beschrijving die Jeroen had nog veel verder door, wel terug naar Pisa?

Als je de route van Tygo en Nikkie kijkt is dat de makkelijkste. Snel uit het stadje de brug over en alsmaar rechtdoor. Daarna nog langs  een restaurant en weer rechtdoor. Dat het vrijwel zeker is dat ze het gaan halen. Op het moment dat Nikkie haar laatste hint doorspeelt aan Patrick wordt de verbinding verbroken en dan zijn ze al op een hele andere plek langs de snelweg. Opdat moment vermoed ik dat ze toen al volgens de regie op de goede plek zijn en worden meegenomen naar de helikopter die 20 minuten verder is.
Die tijd hadden ze ook wel. en ondertussen gingen de andere kandidaten verder. Dus zowel Jeroen als Nikkie geven de goede route door en Patrick is dan bezig met storen en proberen Nikkie te bellen waardoor Jeroen geen aanwijzing meer krijgt pas de laatste seconden en die komen daardoor te laat.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #143 Gepost op: 7-10-2020, 11:24:21 »
Er stond 1.500 euro op het spel, en ik denk dat de Mol controle wilde hebben over of dat in de pot terecht zou komen of niet. Als je dan naar de teams kijkt:

Nikkie/Tygo
Hun verbinding wordt verbroken nog vóór Peggy en Patrick aankomen, en die laatsten komen op tijd aan. Dus Nikkie en Tygo zijn óók op tijd aangekomen. Ze zijn zelfs nog in staat geweest (of gesteld, al dan niet na aankomst) de laatste aanwijzingen aan Peggy en Patrick door te geven. Geen enkele controle meer over het al dan niet op tijd aankomen van de andere groepen, en dus over de 1.500 euro. Onverdacht.

Jeroen/Ron
Komen te laat. Hebben getreuzeld onderweg, maar dat werd sterk uitvergroot in de montage. Ze krijgen de laatste aanwijzing van Patrick (was dit wel de laatste? we hebben niets over parkeren gehoord) in elk geval te laat om het doel te halen.

Peggy/Patrick
Komen op tijd. Maar konden kort voor het einde weten dat Jeroen en Ron te laat zouden zijn, omdat ze zelf de aanwijzingen doorgaven. Dus konden goeie sier maken door op tijd te komen. Peggy net zo verdacht als Patrick in deze, want ze kon horen hoe de stand van zaken bij Jeroen/Ron was op grond van de aanwijzingen die Patrick doorgaf. En op grond daarvan besluiten of ze de bestemming wilden vinden, en op tijd wilden komen, of niet. Zat eigenlijk in een uitstekend verdekte molpositie wat dat betreft.

Met het oog op controle over de 1.500 euro vind ik het team Peggy/Patrick het verdachtst. En Peggy van deze twee het meest, juist omdat het zo onschuldig lijkt dat ze achter het stuur zit. Patrick maakt geen fouten in de beschrijving, dus was afhankelijk van de voortgang van Ron/Jeroen. Maar Peggy had het stuur in handen en kon de knoop doorhakken. Ze rijdt heel heldhaftig nog een straat in waar je niet in mag, om maar op tijd te komen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #144 Gepost op: 7-10-2020, 11:48:18 »
Er stond 1.500 euro op het spel, en ik denk dat de Mol controle wilde hebben over of dat in de pot terecht zou komen of niet.
Ik zou het nog iets algemener trekken. Het gaat fout bij team Jeroen / Ron, die worden door team Peggy / Patrick begeleid. Bij die vier is dus ergens gemold volgens het follow-the-money-principe. Is nog een argument om te denken dat de Mol de roadtrip doet en één van die vier is.

Update:
Overigens heeft Peggy van die vier de minste invloed op het mislukken van de opdracht.
« Laatst bewerkt op: 7-10-2020, 11:51:36 door AvOgadrO »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #145 Gepost op: 7-10-2020, 12:01:12 »
Ook Ron en Peggy zijn verdacht als chauffeur hier. Ron omdat hij duidelijk vertraagd met rijden door kontakt met de chinezen te zoeken. Peggy ook, want als Jeroen en Ron op tijd geweest zouden zijn, had zij er voor kunnen kiezen om niet de eenrichtingstraat in te rijden, maar een omweg te nemen waardoor ze te laat zouden zijn. Omdat te laat komen niet nodig was, was op tijd komen een hele mooie anti-mol actie van de mol. Het ging allemaal maar net goed voor hun. Zij stuurt vervolgens de bus naar Piombini om er zeker van te zijn dat de club daar aankomt.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #146 Gepost op: 7-10-2020, 12:50:22 »
Zij stuurt vervolgens de bus naar Piombini om er zeker van te zijn dat de club daar aankomt.
Dat is opdracht 3. Maar Ron had ook kunnen rijden als dat nodig was.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #147 Gepost op: 7-10-2020, 13:35:46 »
Overigens heeft Peggy van die vier de minste invloed op het mislukken van de opdracht.
Hoe dan? Het klopt dat haar invloed in het grootste deel van de opdracht beperkt was, maar waar het om gaat is de eindregie in de laatste minuten. Ron en Jeroen konden geen idee hebben hoe ver Peggy en Patrick al waren, terwijl Peggy en Patrick dat andersom wel wisten. Dat gaf hen als enigen de gelegenheid om op tijd te komen, en de opdracht toch op zeker te laten mislukken.
Ik zit na deze opdracht in elk geval weer ietsjes comfortabeler in de Peggy-tunnel! ::jaja:: Maar vlak ook Patrick niet helemaal uit hier, want dat hij alleen maar goede aanwijzingen gaf zegt nog niet alles. Als Ron en Jeroen dreigden op tijd te zijn, had hij alsnog een verkeerde aanwijzing kunnen geven, maar dat hoefde niet. Zou ook riskant zijn, want Peggy had dat kunnen controleren. Peggy zit hier volgens mij in een zetel als Mol.

Offline Qlivian

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #148 Gepost op: 7-10-2020, 13:44:32 »
Hoe dan? Het klopt dat haar invloed in het grootste deel van de opdracht beperkt was, maar waar het om gaat is de eindregie in de laatste minuten. Ron en Jeroen konden geen idee hebben hoe ver Peggy en Patrick al waren, terwijl Peggy en Patrick dat andersom wel wisten. Dat gaf hen als enigen de gelegenheid om op tijd te komen, en de opdracht toch op zeker te laten mislukken.
Ik zit na deze opdracht in elk geval weer ietsjes comfortabeler in de Peggy-tunnel! ::jaja:: Maar vlak ook Patrick niet helemaal uit hier, want dat hij alleen maar goede aanwijzingen gaf zegt nog niet alles. Als Ron en Jeroen dreigden op tijd te zijn, had hij alsnog een verkeerde aanwijzing kunnen geven, maar dat hoefde niet. Zou ook riskant zijn, want Peggy had dat kunnen controleren. Peggy zit hier volgens mij in een zetel als Mol.

Toen de verbinding met Nikkie werd verbroken kreeg Peggy en Patrick nog net de goede route. Dus met een beetje zoeken is het hun wel gelukt. Ze ging nog een verboden straatje in maar toch. Daarna zat Patrick nog met de telefoon te kloten omdat hij Nikkie terug wou bellen? In die tijd is er dus geen verbinding met jeroen geweest en die hebben dus een stuk aanwijzing gemist. ondertussen reed peggy rustig door en kwam net op tijd aan. Waar jeroen en Ron te weinig aanwijzingen kregen.


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #149 Gepost op: 7-10-2020, 13:56:36 »
Een ronde spiegel.
Is Ron de Spiegel? Een spiegel die alles omkeert, zoals een mol ?

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #150 Gepost op: 7-10-2020, 14:07:49 »
Toen de verbinding met Nikkie werd verbroken kreeg Peggy en Patrick nog net de goede route. Dus met een beetje zoeken is het hun wel gelukt. Ze ging nog een verboden straatje in maar toch. Daarna zat Patrick nog met de telefoon te kloten omdat hij Nikkie terug wou bellen? In die tijd is er dus geen verbinding met jeroen geweest en die hebben dus een stuk aanwijzing gemist. ondertussen reed peggy rustig door en kwam net op tijd aan. Waar jeroen en Ron te weinig aanwijzingen kregen.
Klopt, Patrick belde Nikkie terug, terwijl dat eigenlijk al niet meer hoefde, want de aanwijzingen waren compleet. Maar we weten niet of dat zijn initiatief was, of dat Peggy hem dat had gevraagd. Het komt wel erg open en bloot in beeld dat Patrick hier verdacht is, omdat hij zijn telefoon niet op speaker zet en een paar keer niet opneemt.
Verder was het Peggy die als eerste opperde dat ze misschien naar de toren van Pisa moesten. Ik zet mijn punten op Peggy hier. Maar als Patrick de Mol is, heeft hij wel in één klap die 1.500 euro van het zwarte vrijstellingsdilemma goed gemaakt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #151 Gepost op: 7-10-2020, 14:53:07 »
Het is natuurlijk ook allemaal montage. Kandidaten hebben een heel uur de tijd en die tijd is ook gebruikt. Patrick en Peggy redden het net en Ron en Jeroen hebben het niet binnen het uur gehaald. Wij zien maar 16 minuten van dat uur. Kennelijk zijn alle aanwijzingen hierin verwerkt omdat de routes goed te reconstrueren zijn.

Het is leuk op TV maar in de montage zien we vooral een compilatie beelden van een van de omgeving en een groep Chinezen genietend duo en een duo die al gezellig babbelend een wit bruggetje voorbij rijdt. Bij het andere duo zien we een door bovenstaand geïrriteerde Nikkie. Verder lijkt dit duo goed bezig te zijn. Wie worden hier nu verdacht gemaakt?

Al gelet op Nikkie die de telefoon aan haar oor houdt (en niet op speaker) terwijl ze om aanwijzingen vraagt en klaagt over het lawaai van de anderen? Tussendoor zien we in de montage beelden van Ron en  Jeroen die onverstoorbaar doorrijden en niet reageren op Nikkies vragen. Hoe kan het dat ze niets horen?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #152 Gepost op: 7-10-2020, 16:25:15 »
Maar als Patrick de Mol is, heeft hij wel in één klap die 1.500 euro van het zwarte vrijstellingsdilemma goed gemaakt.
Nee hoor, die maakt hij, als hij de mol is, nooit meer goed. Hij had ook voor de ZV kunnen kiezen én de routebeschrijving in de soep kunnen laten lopen. Dat zou hem tot een echt goede mol maken (nogmaals, als hij het zou zijn).

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #153 Gepost op: 7-10-2020, 16:38:16 »
Maar als Patrick de Mol is, heeft hij wel in één klap die 1.500 euro van het zwarte vrijstellingsdilemma goed gemaakt.
::respect:: Precies!

Nee hoor, die maakt hij, als hij de mol is, nooit meer goed. Hij had ook voor de ZV kunnen kiezen én de routebeschrijving in de soep kunnen laten lopen. Dat zou hem tot een echt goede mol maken (nogmaals, als hij het zou zijn).
Een mol wil toch ook onverdacht blijven. Deze actie heeft er voor gezorgd dat een groot deel van de kijkers een streep door zijn naam hebben gezet en ook door de kandidaten wordt hij amper genoemd. Door onverdacht te zijn heeft een mol vrij spel om opvolgende opdrachten te saboteren of net niet goed genoeg te doen. Als Patrick de mol is, is deze opdracht daar een voorbeeld van.

Ik heb persoonlijk liever een mol die af en toe wat geld verdiend en onverdacht blijft waardoor hij de ruimte heeft om te saboteren, dan een mol die niks verdient en daardoor zijn kop zodanig boven het maaiveld uitsteek dat alles en iedereen hem verdacht wordt. De combinatie van onverdacht en geen geld is een illusie.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #154 Gepost op: 7-10-2020, 16:50:51 »
Hoe dan?
Die auto doet het uiteindelijk goed, in die auto heeft Patrick de communicatie in handen, die kan foute aanwijzingen naar het ander team hebben gegeven. Die andere auto, daar gaat het mis. Dat kan daar bij beiden in die auto liggen. Ook met de communicatie. Maar de chauffeur kan daar ook nog gemold hebben, door te vertragen of zo.

Het scenario dat Peggy denkt dat die anderen niet op tijd komen, en dan maar beslist om zelf wel op tijd te komen, vind ik te wild gedacht.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #155 Gepost op: 8-10-2020, 00:26:31 »
Een mol wil toch ook onverdacht blijven. Deze actie heeft er voor gezorgd dat een groot deel van de kijkers een streep door zijn naam hebben gezet en ook door de kandidaten wordt hij amper genoemd. Door onverdacht te zijn heeft een mol vrij spel om opvolgende opdrachten te saboteren of net niet goed genoeg te doen. Als Patrick de mol is, is deze opdracht daar een voorbeeld van.

Ik heb persoonlijk liever een mol die af en toe wat geld verdiend en onverdacht blijft waardoor hij de ruimte heeft om te saboteren, dan een mol die niks verdient en daardoor zijn kop zodanig boven het maaiveld uitsteek dat alles en iedereen hem verdacht wordt. De combinatie van onverdacht en geen geld is een illusie.
Natuurlijk wil een mol onverdacht blijven. Maar er was helemaal niets verdachts geweest aan de keuze voor de zwarte vrijstelling.

En 1.500 euro is een hoop geld om de verdenkingen van je af te kopen, als mol.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #156 Gepost op: 8-10-2020, 01:00:17 »
Precies, als je als mol onverdacht blijft omdat je gewoon een slechte en ongeloofwaardige mol bent doe je echt iets fout. Logischer is dat ie gewoon niet de mol is en terecht niet verdacht wordt.

Offline Kimi

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #157 Gepost op: 8-10-2020, 08:20:15 »
Vertrouwen winnen zodat je in belangrijke posities terecht komt en dan keihard toeslaan/backstabben. Dat is juist wat ik zo leuk vind in een mol, ongeacht 1500 euro of niet. Het is een strategie. Kan persoonlijke preferences zijn, maar ik heb liever dat soort twists met gedurfde mollen.
« Laatst bewerkt op: 8-10-2020, 08:24:01 door Kimi »
Soms is't gewoon nie makkelijk.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #158 Gepost op: 8-10-2020, 08:45:39 »
Inderdaad wat Kimi zegt, vertrouwen winnen. Als je allleen naar dat moment kijkt kan je als mol inderdaad gemakkelijk het kiezen van een zwarte vrijstelling verdedigen boven het kiezen van 1500 euro. Maar door wel het geld te pakken maak je ruimte voor molacties in de toekomst.

We shall see.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Route beschrijving
« Reactie #159 Gepost op: 8-10-2020, 09:33:28 »
Dat een mol af en toe geld pakt (200, 300 euro) om ruimte voor zichzelf te creëren dat snap ik, maar 1.500 euro?

Een echt goede mol heeft overigens dat helemaal niet nodig n.m.m. Er zijn altijd molacties die niet lukken of opdrachten waarin de mol niet veel kan doen maar veel geld pakken waar je het zonder blikken of blozen niet hoeft te doen is wat mij betreft onmols.

Wij noemen dat thuis het Jan-Willem-op-de-windmolen-effect. Toen hij veel geld vond bovenop die windmolen en dat ook mee naar beneden nam ging er een dikke vette streep door mijn toenmalige hoofdverdachte. Geld pakken hoefde daar niet per se en het bedrag was te groot.