Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money  (gelezen 26078 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #120 Gepost op: 27-09-2020, 22:04:32 »
Als ik de transcriptie zo lees vind ik eigenlijk op een slimmere manier Jeroen juist heel verdacht. Hij gaat slim mee in suggesties die worden gedaan, maar niet zo primair als Nikkie, sterk aan het eind met Jon en Margriet bevestigen en leidt ergens de aandacht af door te zeggen dat Dennis van de week al was langs geweest (kan me niet meer goed herinneren of iemand hierover gelogen had, meen me te herinneren dat iemand wel had gezegd Klaas voor zich te hebben gehad).
Dat viel mij ook op. Zowel Klaas als Dennis worden drie keer genoemd, maar als Jeroen de beslissing er doordrukt neemt hij alleen de foutieve namen over. Ook trekt hij Rons suggestie over Klaas direct in twijfel. Sowieso opvallend dat Jeroen aan het eind het voortouw neemt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #121 Gepost op: 27-09-2020, 22:41:10 »
Wat ik mis in deze discussie is dat het niet Nikkie is die over Jan begint, maar Ron. Alleen heeft de regie zijn geluid weggefilterd. Kijk maar na, je ziet het duidelijk in beeld:

Rik: Ik wil nu een antwoord.
Patrick: Ja, als we het zo spelen...
Jeroen: Jon van Eerd.
Patrick: Doe maar wat.
Tygo: Jon van Eerd.
Jeroen: Margriet.
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron: Jan. (geluid weggefilterd)
Nikkie: Jan.
Jeroen: Jan Versteegh
Ron: Jan Versteegh. (geluid weggefilterd)

Zeer interessant.

Er vanuit gaande dat Rons ‘Jan’ duidelijk hoorbaar was voor de groep / Nikkie, kan het zijn dat de geluidsmannen het toch niet hebben opgepikt? (Ik weet niet genoeg van audiotechniek om te weten hoe waarschijnlijk dit is.)

Ik zou graag willen weten of het wegfilteren van Rons geluid een montagekeuze was. De huidige montage maakt Nikkie erg verdacht maakt (onnodig gezien Rons ‘Jan’) en dat zou de montage niet doen als Nikkie de mol is. Maar als het geluid van Ron niet beschikbaar was, dan kan het zijn dat er in de montage geen keuze was. Omdat het zo’n belangrijk moment voor de opdracht was, konden ze de discussie niet weg monteren dus moesten ze het wel in stand laten.

Ik besef me dat ik erg vanuit een Nikkie tunnel denk. Al met al ben ik het er mee eens dat het feit dat Ron onhoorbaar is Ron verdachter maakt en Nikkie minder verdacht.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #122 Gepost op: 27-09-2020, 22:56:28 »
Ik heb goede reacties gelezen over hoe deze opdracht verliep. Het overleg over wie de oud-mollen waren is natuurlijk zeer interessant.

Maar er is meer, zegt mijn intuďtie. Die gasten, in een soort vermommingsoutfit, die daar liepen met de koffers; zou mij niets verbazen als daar ook een oud-mol tussen zat; is speculatief, maar zoiets denk ik dan. Toch nog eens terugkijken.

Online sillosio

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #123 Gepost op: 27-09-2020, 23:19:17 »
Ik heb goede reacties gelezen over hoe deze opdracht verliep. Het overleg over wie de oud-mollen waren is natuurlijk zeer interessant.

Maar er is meer, zegt mijn intuďtie. Die gasten, in een soort vermommingsoutfit, die daar liepen met de koffers; zou mij niets verbazen als daar ook een oud-mol tussen zat; is speculatief, maar zoiets denk ik dan. Toch nog eens terugkijken.

Hoe cool had het geweest als Horace ertussen liep?  ::vergroot::

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #124 Gepost op: 28-09-2020, 08:04:46 »
Peggy zegt achteraf dat ze John heeft gezien. John is er niet bij. Dus Mols van Peggy.

Stel dat ze zich oprecht vergist en dat ze John denkt gezien te hebben. Ook dan is het Mols dat ze niet tijdens het koffers wisselen de anderen attendeert dat ze een oud mol ziet. Dat zou namelijk iedereen allert maken en de kans op geld significant vergroten.

Deze laatste redenatie geld ook voor Nikki die ook achteraf past zegt dat ze John heeft gezien.





Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #125 Gepost op: 28-09-2020, 11:01:37 »
Peggy zegt achteraf dat ze John heeft gezien. John is er niet bij. Dus Mols van Peggy.
Ik speculeer dan dat Peggy heeft gedacht Jon gezien te hebben bij de koffertjesdragers; die waren feitelijk vermomd, dus daar vermoed ik iets. Maar ik moet het nog eens terugkijken.

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #126 Gepost op: 28-09-2020, 11:05:45 »
Deze opdracht deed me direct denken aan deze awareness test:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline ReinB

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #127 Gepost op: 28-09-2020, 11:51:11 »
Na dat alle ex-mollen bij de groep staan. Valt me op dat zij hun handen in hun zakken hebben.
Nu zag ik dat Ron ook met zijn handen in zijn zakken staat.
Ook kijkt hij even naar Dennis z'n handen.
(om te checken of de mollen de handen in hun zakken hebben?)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #128 Gepost op: 28-09-2020, 13:04:05 »
Na dat alle ex-mollen bij de groep staan. Valt me op dat zij hun handen in hun zakken hebben.
Nu zag ik dat Ron ook met zijn handen in zijn zakken staat.
Ook kijkt hij even naar Dennis z'n handen.
(om te checken of de mollen de handen in hun zakken hebben?)
Klaas heeft zijn handen niet in zijn zakken. Dus dit wordt een beetje lastig.

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #129 Gepost op: 28-09-2020, 13:38:29 »
Als je even de moeite neemt om de afgelopen paar pagina's te lezen, kom je het antwoord op je vraag vanzelf tegen.  :-\\

Sorry dat ik niet de tijd heb om alle paginas van alle onderwerpen te lezen...

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #130 Gepost op: 28-09-2020, 13:43:06 »
Waar ik nu aan dacht: We hebben nu al meerdere keren oudmollen gezien. Is er iedere keer een deelnemer van die desbetreffende seizoenen aanwezig? Oftewel: ziet iedereen een mol die ze zelf als mol hebben meegemaakt in hun eerste deelname? Zouden we daar iets uit kunnen afleiden over wie al wel of juist nog niet de mol heeft gezien?

We zitten nu al op 8 oudmollen, toch? Als die aan 8 kandidaten te koppelen zijn, blijven er misschien wel 2 over en een van die 2 is dan de mol? Misschien zien we dan nog wel de 9e oudmol in een komende aflevering?

Ik heb zelf nog niet deze matching gemaakt.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #131 Gepost op: 28-09-2020, 13:56:23 »
Dit is in een ander topic (of misschien al meerdere, zag er zaterdag eentje in ieder geval) al eens voorbij geschoven. Probleem is dan de koppeling Tina-Rob, lijkt me niet dat Rob voorbij gaat komen op een laat moment. Dat lijkt me allemaal wat vreemd qua continuďteit en geheimhouding. 
Dan zouden nu verder nog missen:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #132 Gepost op: 28-09-2020, 15:08:40 »
Wat viel op aan deze opdracht?

Nikkie zegt heel duidelijk Roep, geen Rob. Het is een reactie op Peggy die zegt dat ze iemand gezien denkt te hebben

Ron is onmols. Hij zegt dat ze niet voor Klaas moeten gaan, maar wel voor Dennis. Die zijn allebei goed. Geen mols gedrag dus.

Peggy was heel erg gefocust op de koffertjes goed volgen en biecht vervolgens dat het heel logisch is dat je hier de mollen niet gezien hebt omdat je zo op de koffertjes gericht bent. Praat dus haar eigen molgedrag goed. Oppert ook meteen verkeerde mol.

Nikkie gaat meteen mee in Peggy's verkeerde suggestie van Jon en zegt dat ze die ook gezien denkt te hebben, maar ze zegt eerst dat ze niemand weet en dat Peggy moet roepen. En ze verandert later een goede mol in een verkeerde (Jan). Wellicht 750e uit de pot?


EDIT: Nog aanvullend:
Peggy legt wel 2 keer de nadruk erop dat ze een oud-mol moeten noemen die ze nog niet eerder hebben gezien in dit seizoen. Daarmee vergroot ze de kans op een goed antwoord, onmols.

Nikkie komt zomaar met Jan ipv Dennis en dat is supermols. Althans, zo komt het over. De rest gaat er echter heel makkelijk in mee, terwijl Jan voor ons als kijker nog nooit geopperd was en andere namen nadrukkelijk wel. Dat doet mij vermoeden dat er geknipt is in de discussie en dat Jan al eerder genoemd was. Door dat weg te knippen wordt Nikkie verdachter gemaakt en dat pleit tegen haar als mol.

Het is precies een Nathan-tje met de keramiekkoffer-discussie. Die werd ook zo geknipt dat zijn actie abrupter en dus molser leek dan hij in werkelijkheid was.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 15:25:48 door Theovv »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #133 Gepost op: 28-09-2020, 16:40:48 »
Maar er is meer, zegt mijn intuďtie. Die gasten, in een soort vermommingsoutfit, die daar liepen met de koffers; zou mij niets verbazen als daar ook een oud-mol tussen zat; is speculatief, maar zoiets denk ik dan. Toch nog eens terugkijken.
Tijdens de uitzending dacht ik Freek Bartels te zien.
Peggy zegt achteraf dat ze John heeft gezien. John is er niet bij. Dus Mols van Peggy.

Stel dat ze zich oprecht vergist en dat ze John denkt gezien te hebben. Ook dan is het Mols dat ze niet tijdens het koffers wisselen de anderen attendeert dat ze een oud mol ziet. Dat zou namelijk iedereen allert maken en de kans op geld significant vergroten.

Deze laatste redenatie geld ook voor Nikki die ook achteraf past zegt dat ze John heeft gezien.
Je bedoelt Jon (neem ik aan).

Offline Q_TALPA_E

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #134 Gepost op: 28-09-2020, 17:31:02 »
Ik weet niet of iemand dit al heeft genoemd op het forum. Rond 31:50 horen we: "Hij is overgegeven aan de man die loopt vlak voor Patrick." Op dat moment loopt er toevallig een man met koffer voor oud-mol Patrick Stoof (zie printscreen). Volgens mij is het Jeroen die dit doorgeeft, en Peggy reageert in de biecht: "Het lijkt zo simpel."
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 17:39:09 door Q_TALPA_E »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #135 Gepost op: 28-09-2020, 18:01:49 »
Er vanuit gaande dat Rons ‘Jan’ duidelijk hoorbaar was voor de groep / Nikkie, kan het zijn dat de geluidsmannen het toch niet hebben opgepikt? (Ik weet niet genoeg van audiotechniek om te weten hoe waarschijnlijk dit is.)
Ik zou graag willen weten of het wegfilteren van Rons geluid een montagekeuze was.

Het kan toch ook zijn dat Ron het zegt voor zichzelf, zonder geluid.
Ik vind het geluidsmontage-getweak niet zo'n leuke theorie... :P

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #136 Gepost op: 28-09-2020, 19:40:55 »
Je hoort inderdaad op minuut 04:54 hier:


Ron: "Nee Peggy, hij is overgegeven aan de man die loopt vlak voor Patrick, over".
+
Wat ik mis in deze discussie is dat het niet Nikkie is die over Jan begint, maar Ron. Alleen heeft de regie zijn geluid weggefilterd. Kijk maar na, je ziet het duidelijk in beeld:

Rik: Ik wil nu een antwoord.
Patrick: Ja, als we het zo spelen...
Jeroen: Jon van Eerd.
Patrick: Doe maar wat.
Tygo: Jon van Eerd.
Jeroen: Margriet.
Tygo: Dennis dan?
Nikkie: Nee, eh...
Ron: Jan. (geluid weggefilterd)
Nikkie: Jan.
Jeroen: Jan Versteegh
Ron: Jan Versteegh. (geluid weggefilterd)
+
Het verbaast me eerlijk gezegd dat Ron nog zelfstandig kan wonen.

Een overduidelijke montagehint, waaruit voorkennis blijkt gecombineerd met een montage-molactie gecombineerd met een doorsnee kijkersanalyse.

Hallo Ron, je bent de Mol!? ::vergroot::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #137 Gepost op: 28-09-2020, 19:45:31 »
Ik weet niet of iemand dit al heeft genoemd op het forum. Rond 31:50 horen we: "Hij is overgegeven aan de man die loopt vlak voor Patrick." Op dat moment loopt er toevallig een man met koffer voor oud-mol Patrick Stoof (zie printscreen). Volgens mij is het Jeroen die dit doorgeeft, en Peggy reageert in de biecht: "Het lijkt zo simpel."

Dit hoorde ik vanmorgen bij Jan-Willem en Jeroen op Radio2. Zou het echt zo simpel zijn? ::vergroot::
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #138 Gepost op: 28-09-2020, 19:53:03 »
Dit hoorde ik vanmorgen bij Jan-Willem en Jeroen op Radio2. Zou het echt zo simpel zijn? ::vergroot::
Dat in de eindmontage iets tegelijkertijd lijkt te gebeuren betekent meestal niet dat dat ook echt zo is. Hij zal het over kandidaat Patrick gehad hebben.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #139 Gepost op: 28-09-2020, 21:37:23 »
Ik zou graag willen weten of het wegfilteren van Rons geluid een montagekeuze was. De huidige montage maakt Nikkie erg verdacht maakt (onnodig gezien Rons ‘Jan’) en dat zou de montage niet doen als Nikkie de mol is. Maar als het geluid van Ron niet beschikbaar was, dan kan het zijn dat er in de montage geen keuze was.
De andere opmerkingen van Ron hoor je wel. Alleen het moment dat hij "Jan" roept en een fractie later "Jan Versteegh" is het geluid toevallig weg. Ik zeg dus montagedingetje. Elke kandidaat heeft een eigen microfoon dus fluitje van een cent om dit geluid weg te filteren.