Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld  (gelezen 28210 keer)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #80 Gepost op: 11-09-2020, 20:05:25 »
Ik heb daar ook niet op gelet. Ik heb alleen gelezen in welke volgorde dit voorbijkwam. Of er veel tijd tussen zat, of zelfde bordjes op meerdere locaties waren of dat er met de volgorde is geknoeid in de montage... Al die dingen weet ik niet. De vraag was wat de teksten waren. Toevallig had ik dat net getikt.

Waarvoor dank  ;D

Er zal vast eens een intense puzzelaar met veel tijd die de precieze formulering doorloopt. Ergens verwacht je stiekem met een jubileumseizoen veel verborgen, leuke hints.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #81 Gepost op: 11-09-2020, 21:51:28 »
Het idee dat een mol kan zien dat een andere kandidaat fout staat en daar op reageert staat mij tegen. Dat gaat allemaal zo snel, dat is veel moeilijker dan gewoon fout gaan staan.
Patrick zegt dat hij fout staat en Nikkie reageert daar mogelijk op, met maak nu een foto? Daar moet je wel engelengeduld hebben.
Jeroen stond goed tot Nikkie er bij komt, maar hij is niet standvastig, niet zeker.
Zo redenerend is een sabotage door Ellie goed uitvoerbaar. Gewoon fout gaan staan. Totdat Patrick had gezegd: das mijn spreuk. En dan kan je geen kant meer op.
Laatste mogelijkheid, wat 5 kandidaten deden: gewoon goed gaan staan en hopen dat er een ander fout gaat staan. Nadja, Peggy, Tygo, Horace en Tina deden dit. Risicoloos, wel fijn in afl. 1.
Horace kon niet anders dan goed gaan staan met "Trust nobody", maar zegt wel zo ik sta goed, zoek allemaal maar een leuke plek uit. Hij zegt niet: zoek je eigen spreuk.
« Laatst bewerkt op: 11-09-2020, 22:01:47 door foxhunter »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #82 Gepost op: 11-09-2020, 22:56:22 »
Het blijft raar dat iedereen kon liegen over zijn/haar quote behalve Horace.

Verder opvallend dat Patrick vanaf het begin vaag deed over zijn quote, Ron op het laatste moment  switcht als er meerdere kandidatenl fout staan, Nikkie zegt dat er nu een foto gemaakt moet worden en Horace snel afdrukt.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #83 Gepost op: 12-09-2020, 00:53:45 »
Het idee dat een mol kan zien dat een andere kandidaat fout staat en daar op reageert staat mij tegen. Dat gaat allemaal zo snel, dat is veel moeilijker dan gewoon fout gaan staan.
Als ik de mol zou zijn, zou ik het toch  precies zó doen. Of het moeilijker is weet ik niet maar zelfs als dat zo is... Je mag er ook wel moeite voor doen natuurlijk.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #84 Gepost op: 12-09-2020, 14:10:43 »
Heb zelf nog even snel gekeken naar die teksten van die bordjes. Of niet stiekem de twintigste letter of iedere twintigste letter (zowel van voor als van achter/in spiegelbeeld) iets oplevert, maar ik haal er niet veel uit. Veel te veel klinkers en maar vier tekstjes. Ze ogen qua zinsopbouw ook wel vrij logisch, geen gekunstel om een bepaalde letter te verstoppen.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #85 Gepost op: 12-09-2020, 18:06:04 »
...of dat er met de volgorde is geknoeid in de montage...
Dat lijkt er wel sterk op (zie bijlage).
Ik heb "even" de locaties opgezocht waar we Ron zien. 4e (achteruitrij) locatie ben ik niet zeker van:

tijdstip (download)    locatie
   1:0243°02'50.0"N 11°43'02.5"E
   2:0843°02'53.6"N 11°43'09.5"E
   3:5643°03'34.6"N 11°43'17.0"E
   4:3543°03'08.8"N 11°43'20.9"E ?
   7:1143°03'05.0"N 11°43'14.1"E
   8:34?

Meest opvallend hierbij is dat we het autotje van Ron bij 1:02 tegen de (verwachte) richting in zien rijden.
Bij het achteruitrijden komt Ron bij een ander bord (screenshot bord 1) uit dan hij in het volgende shot opleest (screenshot bord 2)

Er zijn 3 verschillende borden te zien bij Ron (geen idee wat er op de eerste staat).

De rest van de kandidaten niet meer uitgezocht (kon ik niet zo 1-2-3 een referentie vinden van de gereden route).

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #86 Gepost op: 12-09-2020, 18:52:11 »
Gevonden spiegel:

Tina vindt spiegel 1.

Nikkie vraagt wat het betekent, maar het is Nederlands.

Nikkie vindt spiegel 2.
Ron vindt spiegel 3.
Patrick vindt spiegel 4.
Patrick vindt spiegel 5.

Daar staat de tekst van Tygo op, die slaat daar niet op aan.

Horace vindt spiegel 6.
Jeroen vindt spiegel 7.
Patrick vindt spiegel 8.
Ellie vindt spiegel 9.
Horace/Ellie vinden spiegel 10.

Verkeerd staan:

Patrick (tot twee keer toe dus)
Jeroen
Ellie
Nikkie

Ik heb de volgende vondsten:

Jeroen 1
Nikkie 1
Jeroen & Nikkie samen 1

Ron 1

Patrick 3 (duo met Tygo, maar die is slechtziend)

Ellie & Horace samen 3

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #87 Gepost op: 12-09-2020, 19:08:55 »
Dat lijkt er wel sterk op (zie bijlage).
Ik heb "even" de locaties opgezocht waar we Ron zien. 4e (achteruitrij) locatie ben ik niet zeker van:

tijdstip (download)    locatie
   1:0243°02'50.0"N 11°43'02.5"E
   2:0843°02'53.6"N 11°43'09.5"E
   3:5643°03'34.6"N 11°43'17.0"E
   4:3543°03'08.8"N 11°43'20.9"E ?
   7:1143°03'05.0"N 11°43'14.1"E
   8:34?

Meest opvallend hierbij is dat we het autotje van Ron bij 1:02 tegen de (verwachte) richting in zien rijden.
Bij het achteruitrijden komt Ron bij een ander bord (screenshot bord 1) uit dan hij in het volgende shot opleest (screenshot bord 2)

Er zijn 3 verschillende borden te zien bij Ron (geen idee wat er op de eerste staat).

De rest van de kandidaten niet meer uitgezocht (kon ik niet zo 1-2-3 een referentie vinden van de gereden route).

Op Google Earth, streetview, zag ik 5 toegangswegen naar Monticchiello.
Bij Nadja zag ik een ander telefoonnummer dan bij Ron.
Het lijkt me logisch dat de kandidaten elk een andere route gereden hebben. Langs iedere route stonden (4?) borden met dezelfde tekst alleen verschilde het telefoonnummer waarmee ze elk een andere kandidaat in het dorp konden bereiken.
Onderstaand lijkt me de meest voor de hand liggende volgorde van de borden na het bord "Welkom terug"

Benvenuto in Val d’ Orcia. Een streek in Toscane die bestaat uit een heuvellandschap te zuiden van Siena en meerdere dorpjes. Vanaf nu hebben julle tot elf uur de tijd.

Dit bochtige weggetje omgeven door cipressen, leidt naar het dorpje Monticchiello. Een aantal  medekandidaten is daar al. Terwijl jij geniet van het uitzicht kun je hen alvast vragen op zoek te gaan naar zichzelf en datgene waarin ze de anderen zien.

Op het dorpsplein moeten jullie door zelfreflectie samen in zich komen. Dat levert €1000 op voor de pot.

Volg de weg tot aan de enige toegangspoort van Monticchiello; Porte Sant’Agata. Ga daar te voet verder.


Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #88 Gepost op: 12-09-2020, 19:18:19 »
Citaat
Op het dorpsplein moeten jullie door zelfreflectie samen in zicht komen. Dat levert €1000 op voor de pot.

Kleine correctie, mocht het ooit nog belangrijk zijn... :P


En dank voor speurwerk qua route.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #89 Gepost op: 12-09-2020, 19:34:06 »
In zicht als in beeld. De vertaling van in beeld (in figura) is ander dan van in zicht (
intuizione). Die is gelijk aan de vertaling van inzicht.

Maar ik zie daar geen aanwijzing in.

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #90 Gepost op: 18-09-2020, 06:23:06 »
Bij de quotes van de kandidaten viel mij op dat het handschrift van Nikkie nogal varieerde.  Het wordt pas ECHT interressant wanneer we haar quote verticaal gaan spiegelen:

Er is dan MOL te lezen.  ::oink::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #91 Gepost op: 18-09-2020, 07:26:15 »
Leuke vondst. ::ok::

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #92 Gepost op: 18-09-2020, 10:28:00 »
Leuk gevonden  ::ok::

Heel plausibel, mijn alarmbellen gaan af. Ook nog eens in combinatie met dat ze zich anders gedraagt/ opstelt dan in haar eigen seizoen en soort van leiding pakt. Molradar aan morgen...
Meer L

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #93 Gepost op: 19-09-2020, 17:51:59 »
Bij de quotes van de kandidaten viel mij op dat het handschrift van Nikkie nogal varieerde.  Het wordt pas ECHT interressant wanneer we haar quote verticaal gaan spiegelen:

Er is dan MOL te lezen.  ::oink::

Deze hint heeft RTL Boulevard gehaald.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #94 Gepost op: 20-09-2020, 09:15:28 »
Wauw, mooie vondst!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #95 Gepost op: 24-09-2020, 09:30:45 »
De klok slaat elf uur, prominent in beeld en geluid, de kandidaten moeten een plekje voor de spiegel gaan zoeken. En wie heeft te elfder ure een plek gevonden? Dus op het nippertje? Na lang uitstel ergens aan begonnen? Dat is Nikkie. De rest stond al op een plek, wisselde misschien maar bleven dan weer op die plek.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #96 Gepost op: 24-09-2020, 11:07:19 »
Ik vind het gebruik van spiegels toch interessant, het was niet per se nodig voor de opdracht om spiegels te gebruiken. Ik bedacht me nog dat Jan zichzelf in de spiegel zag met de laatste opdracht in zijn seizoen. Ron komt uit dat seizoen en de spiegels zijn dus misschien een terugverwijzing naar de mol uit zijn seizoen, omdat Ron dit keer de mol is.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #97 Gepost op: 24-09-2020, 13:55:32 »
Eigenlijk zit ik niet echt in de Nikkie-tunnel, maar die geschreven tekst in de spiegel vind ik een hele sterke hint naar haar. Zeker door dat vreemde/wisselende handschrift en het contrast tussen 'lieveling van de groep' en 'mol' . Ik moet haar meer in de gaten houden dan dat ik nu doe.  ;D

Ik zit inmiddels met een voet in de Ron-tunnel. En van hem vind ik het best verdacht dat hij in afl 1 in de spiegel kijkt, richting de kijker. Maar als ik eerlijk ben, dan vind ik die hint naar Nikkie sterker.

Goed gevonden!  ::bravo::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #98 Gepost op: 24-09-2020, 17:29:50 »
Even reflecteren op deze opdracht, met name het kiezen van de juiste spiegel.

Wat gebeurt er eigenlijk?

Vier kandidaten gaan direct voor hun eigen spiegel. Die kunnen naar mijn mening niet de mol zijn.

Horace staat goed.
Tygo staat goed.
Nadja staat goed.
Tina staat goed.

Let op:
Elly en Jeroen staan direct voor de verkeerde spiegel en blijven daar de gehele tijd staan zonder te bewegen of enige twijfel. Met name Elly heeft toch wel een markante uitspraak. Het is zeer verdacht dat zij verkeerd staat en blijft staan.

Zij staan voor de spiegels van Patrick en Nickie. Deze twee zeggen niet meer precies te weten wat ze hebben geschreven, en zijn dus gedwongen om een foute keuze te gaan maken.

Ron staat ook vrij snel verkeerd. Hij gaat op de plaats van Peggy staan.
Ik neem nu aan - we krijgen dat niet te zien - dat Peggy haar spiegel opeist, waardoor Ron moet verkassen. Hij kiest dan voor zijn eigen goede spiegel en verjaagt Patrick, die toch al twijfelde en plaats neemt op een plek waarvan hij weet dat die waarschijnlijk fout is.

Wie hebben hier gemold?

Ellie, Jeroen en Ron.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Spiegelbeeld
« Reactie #99 Gepost op: 24-09-2020, 17:42:21 »
Even reflecteren op deze opdracht, met name het kiezen van de juiste spiegel.

Wat gebeurt er eigenlijk?

Vier kandidaten gaan direct voor hun eigen spiegel. Die kunnen naar mijn mening niet de mol zijn.

Horace staat goed.
Tygo staat goed.
Nadja staat goed.
Tina staat goed.

Let op:
Elly en Jeroen staan direct voor de verkeerde spiegel en blijven daar de gehele tijd staan zonder te bewegen of enige twijfel. Met name Elly heeft toch wel een markante uitspraak. Het is zeer verdacht dat zij verkeerd staat en blijft staan.

Zij staan voor de spiegels van Patrick en Nickie. Deze twee zeggen niet meer precies te weten wat ze hebben geschreven, en zijn dus gedwongen om een foute keuze te gaan maken.

Ron staat ook vrij snel verkeerd. Hij gaat op de plaats van Peggy staan.
Ik neem nu aan - we krijgen dat niet te zien - dat Peggy haar spiegel opeist, waardoor Ron moet verkassen. Hij kiest dan voor zijn eigen goede spiegel en verjaagt Patrick, die toch al twijfelde en plaats neemt op een plek waarvan hij weet dat die waarschijnlijk fout is.

Wie hebben hier gemold?

Ellie, Jeroen en Ron.

Hoeft echter niet te betekenen dat één van hen de MOL is. De MOL kan afwachten wat anderen doen, als er genoeg fout staan, kan de MOL op de juiste plaats gaan staan en daardoor eventuele verdenking afwenden.
Kijk ook eens naar Peggy die achteraan staat. Misschien staat zij af te wachten wat er gebeurt? Als zij de MOL is is dit een slimme zet van haar om haar eigen plek op te eisen.