Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst  (gelezen 14498 keer)

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #60 Gepost op: 8-09-2020, 08:35:41 »
Nadja zegt trouwens Maurizio en dat is nr.81  ::jaja::.

Scherp! Dankjewel, dan pas ik het nog even aan

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #61 Gepost op: 8-09-2020, 08:53:00 »
Is geen slechte tactiek toch? Hoe meer geld je inzet, hoe meer je ook kan verliezen ::hypocriet::
Weet ik niet. Als je meer geld inzet is er natuurlijk meer kans om fout te zitten, maar dus ook meer kans (zeker als je ze zet bij bekende Italiaanse namen) om ze goed te hebben.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #62 Gepost op: 8-09-2020, 11:25:19 »
Haha ik draaf even door,  veel te ver gezocht:
Renaissance, Leonardo ( vinci van nadja), avondeten..
Zou gaaf zijn als er een hint in zou zitten naar het laatste avondmaal van Leonardo da vinci.
En dan met name de plek waar Judas zit op het schilderij of degene die net zoals Judas een zak geld in handen heeft

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #63 Gepost op: 8-09-2020, 11:30:21 »
Haha ik draaf even door,  veel te ver gezocht:
Renaissance, Leonardo ( vinci van nadja), avondeten..
Zou gaaf zijn als er een hint in zou zitten naar het laatste avondmaal van Leonardo da vinci.
En dan met name de plek waar Judas zit op het schilderij of degene die net zoals Judas een zak geld in handen heeft

In dat opzicht... Patrick want die was penningmeester tijdens deze opdracht?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #64 Gepost op: 8-09-2020, 11:33:35 »
In dat opzicht... Patrick want die was penningmeester tijdens deze opdracht?

Ja precies dat bedoelde ik ook

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #65 Gepost op: 8-09-2020, 11:53:45 »
Haha ik draaf even door,  veel te ver gezocht:
Renaissance, Leonardo ( vinci van nadja), avondeten..
Zou gaaf zijn als er een hint in zou zitten naar het laatste avondmaal van Leonardo da vinci.
En dan met name de plek waar Judas zit op het schilderij of degene die net zoals Judas een zak geld in handen heeft

Ik vind dit juist wel leuke doorgraverij  :) in spiegelbeeld is dit eerste avondmaal natuurlijk het laatste. judas zit vierde van links op Da Vinci's schildering, maar dat is vrijwel onmogelijk te deduceren in de beelden van de aflevering.

De namen die Nadja in haar biecht noemt (dank Heinz voor de transcriptie  ;) ), kunnen we daar iets mee, in spiegelbeeld? Romeinse cijfers... ?

Offline Fay111

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #66 Gepost op: 8-09-2020, 12:27:58 »
Ik vind het ook raar dat er geld gezet werd op Leonardo, wel maar 50 euro, maar dat is toch geen veel voorkomende naam of ben ik zo mis?  ::vergroot::

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #67 Gepost op: 8-09-2020, 12:32:39 »
Ik vind het ook raar dat er geld gezet werd op Leonardo, wel maar 50 euro, maar dat is toch geen veel voorkomende naam of ben ik zo mis?  ::vergroot::
Nr 8 meest voorkomende naam in Italië

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #68 Gepost op: 8-09-2020, 13:02:44 »
Wat mij opviel was dat opeens alle koppels gingen valsspelen. Het is onduidelijk waar dat vandaan is gekomen, maar dat is wel een mollenstreek. Want de Mol weet dat iedereen die onder een valse naam wordt gecharterd (a) niet meer gezocht wordt en (b) als er geld op staat dat negatief wordt voor de pot.

Niet al het geld inzetten vind ik vreemd, maar doet vermoeden dat er gekozen is om een paar "die komen vaak voor in Italie" te kiezen en de rest te laten. Er is 750 euro niet ingezet - die kan dan dus niet uit de pot gaan. Lijkt me, zeker bij zo'n lange lijst, niet echt mols. Kies 4 of 5 exotische namen of verdeel juist 15 keer 50 en er is een grote kans dat het leidt tot een negatieve pot-bijdragen.

Tot slot de 'mannennamen'. Door de vrouwennamen uit te sluiten krijg je een kortere lijst (onmols), maar met vrouwennamen erbij heb je meer kans om de 'vaak voorkomende namen' te vinden (onmols). Is dus een beetje lastig duiden.

m0ll0m

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #69 Gepost op: 8-09-2020, 14:48:07 »
Er waren natuurlijk veel te veel namen als je kijkt naar de tijd en het te verdelen bedrag. Dat kan mols zijn, maar dan ben ik nog niet helemaal uit.

Valse namen zijn zeker verdacht, maar wie er mee begon en hoe het kan dat uiteindelijk iedereen het deed, is niet te zien. Tygo zegt na afloop alleen: "Er is iets ontstaan en dat is niet slim geweest"

Iemand postte een foto van een bordje waarop bedragen verwisseld zijn. Lijkt verdacht, maar kan ook zijn dat ze in overleg een verandering hebben aangebracht. Om niet de volledige 2000 in te zetten, lijkt me onmols.

Ter aanvulling... Het dorpje telt volgens Wikipedia zo'n 2500 inwoners. De helft daarvan is gemakshalve man, maar dan reken ik ook de kinderen mee die we niet hebben gezien. Dan met zo'n waslijst aan namen op pad gaan, is geen doen.

Toch denk ik dat de sleutelpositie niet ligt bij de namennoemers. Uiteindelijk bepalen de gevonden personen en de verdelers van het geld de uitkomst.
« Laatst bewerkt op: 8-09-2020, 15:08:17 door Tarballs »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #70 Gepost op: 8-09-2020, 17:33:41 »
Tot slot de 'mannennamen'. Door de vrouwennamen uit te sluiten krijg je een kortere lijst (onmols), maar met vrouwennamen erbij heb je meer kans om de 'vaak voorkomende namen' te vinden (onmols). Is dus een beetje lastig duiden.

m0ll0m
Met vrouwennamen erbij kun je een betere verdeling maken in teams. Eentje voor de vrouwen en eentje voor de mannen. Nu kunnen de teams niet meer in elkaars vaarwater zitten.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #71 Gepost op: 8-09-2020, 17:46:47 »
Wat, als er simpelweg mannen naar het restaurant waren gestuurd, ook al stond hun naam niet op het lijstje dat een groep bij zich had? Er was een (grote) kans dat hun naam wel op het lijstje van een andere groep zou staan.
BV Hoe heet u? "Pedro" Oh wij hebben die naam niet, maar ik heb die naam wel horen noemen, een ander groepje heeft die vast wel. Meneer Pedro gaat u maar naar het restaurant en zeg daar dat u Pedro heet. Zou natuurlijk kunnen dat er 2 Pedro's aan komen maar dat is beter dan geen, toch. Ook een beetje doordraven en mosterd na de maaltijd, maar het was een optie geweest.


Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #72 Gepost op: 9-09-2020, 13:24:56 »
Toch opvallend die foto van Sanmol. Het bedrag op het bordje van Mario is verwisseld. Of het van 100 naar 200 of van 200 naar 100 ging, weet je door montage natuurlijk nooit. Het lijkt me wel duidelijk dat daar 'iets' is gebeurd. Lastig te achterhalen wat precies en vooral door wie.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #73 Gepost op: 9-09-2020, 21:48:02 »
Als de productie het telefoonboek van het dorpje heeft uit gepluisd, kunnen ze de mol hebben ingefluisterd welke namen in Italië wel veel voorkomen, maar in het dorpje toevallig niet. Dan kan de mol goed overkomen door precies die namen te noemen.

Ook kan de productie doorgeven waar er op maandagavond mensen te vinden zijn, waar niet en mogelijk ook nog welke naam waar te vinden is.

Maar waarschijnlijk draaf ik door.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #74 Gepost op: 9-09-2020, 22:53:39 »
Veel namen noemen en vervolgens het vel in stukken scheuren (Nikkie) vind ik misschien wel het meest verdacht tijdens de opdracht. Zo gaan er groepjes op pad met maar een derde van de namen en sturen ze misschien wel mensen weg met een naam die wel op een ander deel van de lijst terug te vinden zijn.

Houdt Nikkie zelf het eerste stuk, met waarschijnlijk de meest voordehandliggende namen?

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #75 Gepost op: 9-09-2020, 22:54:59 »
Dat is ook mijn gedachtengangen. En Nikkie had geschreven in kolommen
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #76 Gepost op: 9-09-2020, 23:03:50 »
En sowieso het feit dat Nikkie schrijft. Je kan dan ook een naam níet opschrijven of een andere dan genoemd.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #77 Gepost op: 9-09-2020, 23:06:33 »
Inderdaad. Nikkie had de meest sturende positie in de opdracht. Wellicht is ze ook op die plek aan tafel gaan zitten zodat ze gemakkelijk het pen en papier kon pakken en daarmee de leiding kon nemen.


Iets anders: veel namen noemen is toch niet verdacht? Het werd in de uitleg gebracht alsof ze álle namen moesten vinden, maar om het maximum te verdienen hadden ze maar 20 namen nodig, waarbij extra namen het alleen maar makkelijker maken om mensen te vinden. Eventueel was het voor Patrick en Ellie makkelijker om hun deel goed te doen met weinig namen, maar ik denk niet dat dat tegen elkaar opweegt en dat het noemen van namen niet als een molactie gezien kan worden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #78 Gepost op: 10-09-2020, 00:03:35 »
Als de productie het telefoonboek van het dorpje heeft uit gepluisd, kunnen ze de mol hebben ingefluisterd welke namen in Italië wel veel voorkomen, maar in het dorpje toevallig niet. Dan kan de mol goed overkomen door precies die namen te noemen.

Ook kan de productie doorgeven waar er op maandagavond mensen te vinden zijn, waar niet en mogelijk ook nog welke naam waar te vinden is.

Maar waarschijnlijk draaf ik door.
Geeft niet, gebeurt vaker, maar serieus, ik denk niet dat men met zijn voornaam in het telefoonboek staat, als er nog een telefoonboek bestaat tenminste.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #79 Gepost op: 10-09-2020, 08:48:15 »
Na enig nadenken vind ik veel namen noemen verdacht. Er is uiteindelijk meer geld verloren dan gewonnen en volgens mij was dat best te verwachten op een slaperige maandagavond. Dat betekent dat elke extra naam een extra gelegenheid is voor Ellie en Patrick om geld in te zetten en dus (mogelijk) geld te verliezen.

Je kunt zeggen dat rotzooinamen niet zo veel uitmaken, omdat Patrick en Ellie daar toch niet op zouden inzetten. Maar dat vereist dat Patrick en Ellie erg gedisciplineerd blijven en hoe meer namen, hoe groter de lijst hoe groter de verleiding om toch wat meer in te zetten.

Als de groep bijvoorbeeld een extreme houding had aangenomen en een lijstje met maar vijf namen had ingeleverd en er tenminste 1-2 van had gevonden, was dat voor de pot beter geweest.