Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst  (gelezen 14078 keer)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #80 Gepost op: 10-09-2020, 10:34:26 »
In dat kader is overigens het laten liegen over veel voorkomende Italiaanse namen wel mols. Er is een grote kans dat Ellie/Patrick geld zetten op namen als Mario, Luigi, etc. Iemand laten liegen dat ie Michelangelo heet is niet zo zinvol (is ook niet gebeurd, maar als voorbeeld).

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #81 Gepost op: 10-09-2020, 11:08:36 »
Ik denk niet dat een mol geld uit de pot houdt door te frauderen met de spelregels. Dat is ongepast.
Ik zou dat net zo kwalijk vinden als de extra sleutel van Klaas bovenop die rots, waarmee hij ook buiten het spel om geld uit de pot wist te halen.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #82 Gepost op: 10-09-2020, 11:38:59 »
Ervan uitgaand dat de mol zoekt naar gasten, lopen daar dus 7 kandidaten en 1 mol. Als de mol voorstelt om te liegen, zijn er 7 die daarvoor kunnen gaan liggen. Als een van de kandidaten voorstelt om te liegen, hoeft de mol daar niet tegen in te gaan. Iedereen (werkelijk iedereen) had kunnen bedenken dat die actie 'zeg dat je X heet' niet zou gaan werken.... als er dan 7 kandidaten zijn die daar vol voor gaan, dan vind ik het prima als de mol daarvan gebruik maakt. Da's echt wat anders dan Klaas' sleutel.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #83 Gepost op: 10-09-2020, 12:03:09 »
Wij zeggen hetzelfde hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat de mol in mijn ogen de fraude niet zal initiëren. Hij/zij zal het niet tegenhouden, maar het idee komt niet van hem/haar.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #84 Gepost op: 10-09-2020, 12:43:04 »
De opdracht was om veelvoorkomende Italiaanse namen op te schrijven.
De naamkaartjes waar Elly en Patrick op moesten bieden waren voorgedrukt. Er was van te voren al bepaald om welke namen het ging (volgens mij was er geen tijd om de kaartjes tijdens de opdracht nog te drukken). De mol heeft deze informatie ook.  Het enige wat de mol moet doen is ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk van deze namen op de lijst komen.

Wat dat betreft is de opmerking van Ron dat de lijst wel lang genoeg is helemaal niet zo onmols. Als er voldoende verkeerde namen op staan is de lijst al prima voor een mol. Hoe langer de lijst hoe groter de kans dat er alsnog juiste namen op komen te staan. Ook de opmerking dat een naam wel eens bij een ander groepje op de lijst kan staan kan een mol prima maken als dat een verkeerde naam is.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #85 Gepost op: 10-09-2020, 12:47:25 »
Na enig nadenken vind ik veel namen noemen verdacht.
Ik denk dat het hele feit dat wij hier zo lang over moeten discussiëren om te bepalen of de Mol veel of weinig namen wil wel genoeg zegt ;D Ik heb zo'n vermoeden dat de Mol er niet langer over na heeft gedacht dan ons. En dus kan zijn actie ook twee kanten opgaan. Met de verwarring over mannen/vrouwen namen idem; dat bedenken of daarop aanhaken zal een improvisatie zijn, dus of het nou goed of slecht is voor de pot vind ik dan minder interessant in het mollenspeuren :P

De opdracht was om veelvoorkomende Italiaanse namen op te schrijven.
De naamkaartjes waar Elly en Patrick op moesten bieden waren voorgedrukt. Er was van te voren al bepaald om welke namen het ging (volgens mij was er geen tijd om de kaartjes tijdens de opdracht nog te drukken).
Volgens mij heeft de creatieve afdeling van de crew altijd wel een printertje bij zich hoor ::jaja:: (Moet in een van de podcasts terug te vinden zijn.)
...óf niet!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #86 Gepost op: 10-09-2020, 13:09:58 »

Volgens mij heeft de creatieve afdeling van de crew altijd wel een printertje bij zich hoor ::jaja:: (Moet in een van de podcasts terug te vinden zijn.)
Dat weet ik hoor maar los van hoe je dit praktisch uitvoert ( opnames stil leggen dus wachttijd voor de kandidaten, snel een kopie van de lijst maken ) blijft de rest van mijn stelling overeind nl. dat de mol weet welke de veelvoorkomende namen er vooral niet op de lijst moeten en de lijst lang genoeg vindt als er voldoende verkeerde namen op staan.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #87 Gepost op: 10-09-2020, 13:39:59 »
Daarom zal de MOL ook tegenhouden dat er vrouwennamen worden genoemd. Dan wordt de kans groter dat er geld verdiend wordt. Er zijn veel bekende Italiaanse voornamen.

Maar zoeken wij de MOL bij de proppers of bij Ellie en Patrick?
Mijn idee: bij de proppers. Daar kun je traineren, liegen enz.

Hebben jullie Nadja uit die avondwinkel zien komen? Wat deed zij daar? Ze loopt zonder iets te zeggen Nikkie voorbij. Normaal zou ze zeggen: " Ik heb binnen geen mannen gezien of geen passende namen gevonden"
Mss is ze boodschappen gaan doen voor zichzelf?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #88 Gepost op: 10-09-2020, 14:21:06 »
dat de mol weet welke de veelvoorkomende namen er vooral niet op de lijst moeten en de lijst lang genoeg vindt als er voldoende verkeerde namen op staan.
Ik denk dat het ging om de precieze schrijfwijze. Zo van het is niet precies exact zo geschreven, maar oké dat is mijn naam.

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #89 Gepost op: 10-09-2020, 14:21:38 »
De naamkaartjes waar Elly en Patrick op moesten bieden waren voorgedrukt. Er was van te voren al bepaald om welke namen het ging (volgens mij was er geen tijd om de kaartjes tijdens de opdracht nog te drukken). De mol heeft deze informatie ook.  Het enige wat de mol moet doen is ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk van deze namen op de lijst komen.
Dat zou de opdracht wel heel anders maken dan hij is uitgelegd (en dan hoe iedereen 'm tot nu toe begrepen heeft geloof ik). Er is een groot verschil tussen enerzijds 'bedenk zo veel mogelijk namen en (plottwist) ga zo veel mogelijk mensen met die namen vinden voor geld' en anderzijds 'bedenk zo veel mogelijk namen, ga zo veel mogelijk mensen met die namen vinden, en alleen de namen die wij van tevoren toevallig op een kaartje hebben gezet kunnen eventueel geld opleveren'. Nou worden opdrachten wel vaker onduidelijk of onvolledig uitgelegd, maar dit lijkt me toch een te significante verandering.

Dus ik voel meer voor de theorie dat ze 't snel even geprint hebben. Dan kan ook prima gebeurd zijn terwijl de zoekers al aan het zoeken waren, op basis van een foto van de geschreven lijst.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #90 Gepost op: 10-09-2020, 14:24:38 »
Het zou ook kunnen dat de makers in de voorstudie veel van de bewoners hebben gevraagd naar hun naam.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #91 Gepost op: 10-09-2020, 14:58:34 »
Rik vroeg specifiek naar veel voorkomende Italiaanse voornamen (geen random Italiaanse namen)
Daar zal vast van te voren met de mol over gesproken zijn. Hoe moet de mol anders mollen als we er vanuit gaan (zoals hierboven beschreven) dat de mol niet het initiatief voor het frauderen heeft genomen.
Het kan ook zijn dat in zo'n klein dorp bepaalde voornamen veel voorkomen i.v.m vernoemingen.

Ik wilde alleen maar aangeven dat het maken van een lange lijst niet persé mols is en dat Ron een opmerking over de lijst maakte niet persé onmols. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik Ron verdacht vind. Ik durf nog geen punten op hem in te zetten in de app maar kan hem ook nog niet afschrijven ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 10-09-2020, 15:06:19 door Moedermol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #92 Gepost op: 11-09-2020, 21:16:19 »
Horace, Peggy, Nikkie en Ron zetten bewoners aan tot liegen over hun naam. Dit is eerder kandidaten werk. Niet acceptabel als molstreek.
Nadja loopt een winkel binnen. Joker zoeken?  Nadja levert nauwelijks een bijdrage aan het zoeken.
Peggy en Jeroen reageren naturel bij de man/vrouw namen discussie. Potloodstreep voor beide.


Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #93 Gepost op: 11-09-2020, 22:08:11 »
Horace, Peggy, Nikkie en Ron zetten bewoners aan tot liegen over hun naam. Dit is eerder kandidaten werk. Niet acceptabel als molstreek.
Waarom niet? Het werkte.
Tell me what your telescope says

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #94 Gepost op: 12-09-2020, 01:00:49 »
Het grappige is dat het juist een old-school mollenstreek is. Ware het niet dat kandidaten opeens denken het programma te kunnen saboteren.

Ik had de reacties wel willen zien als er maar één persoon (lees:mol) deze tactiek stiekem had toegepast.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #95 Gepost op: 12-09-2020, 09:08:32 »
Het zou ook kunnen dat de makers in de voorstudie veel van de bewoners hebben gevraagd naar hun naam.

Daar zijn vermoedelijk gewoon statistieken over bekend. Het was denk ik een klein dorp. Het kan best zijn dat het aantal mensen met de naam Mario of Giovanni gewoon erg laag ligt in die regio/in dat dorp en dat de mol dat ook wel wist.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #96 Gepost op: 7-10-2020, 18:08:53 »
Nog maar eens deze opdracht bestudeerd.
We weten nu in  ieder geval wie gewone deelnemers waren bij deze opdracht. Horace, Peggy, Tina en Elly.
Ook denk ik dat Patrick hoogstwaarschijnlijk niet de mol is.

Dus de mollenstreken zijn uitgehaald door de deelnemers die namen en personen hebben gezocht.

Ik heb geprobeerd een reconstructie te maken van alle namen en of ze wel of niet gevonden zijn en wel of niet met een valse naam hebben deelgenomen.

Het meest opmerkelijke vind ik hoe netjes Nikkie alles noteert in drie kaarsrechte kolommen van 11 of 10 namen.
Is het toeval dat Rik stift en papier bij Nikkie neerlegt?

Drie kolommen op de voorkant, twee kolommen op de achterkant waarvan de tweede kolom maar één naame heeft.
In totaal dus ongeveer 44 namen.

Later wordt het papier netjes in drie stukken gescheurd.

Nikkie geeft het derde en laatste deel aan Tina, waarbij op de ommezijde de eerste kolom van de achterkant staat. Dit zijn zo'n 22 namen.
Tina gaat samen met Jeroen en Ron.

Horace en Peggy krijgen het middelste deel, 11 namen aan de voorkant en 1 naam op de achterkant.

De kortste lijst houdt Nikkie zelf, 11 namen alleen voorkant.
Nikkie gaat samen met Tygo en Nadja.

Tina/Ron/Jeroen vinden in ieder geval twee gasten met echte namen, Rocco en Roberto
Ook Michelangelo lijkt goed te zijn.

In beeld zien we de suggestie van één gast met een valse naam, Giovanni, maar Giovanni is niet te zien is bij het diner.

Horace/Peggy hebben twee gasten met een valse naam, Mauro en Alessandro.

Nikkie/Tygo/Nadja hebben één gast met een goede naam, Antonio.
Twee gasten met een valse naam, Pedro en Valentino.

Van vijf gasten op het diner weten we niet de naam en ook niet of de naam goed is of vals. Twee van deze vijf gasten zijn niet in beeld uitgenodigd voor het diner.
We weten niet welke groep ze heeft uitgenodigd.

Resumerend zijn er in totaal 13 gasten (vrouwen en kinderen niet meegeteld) aanwezig op het diner.
Van deze gasten zijn er 4 zeker goed en 4 zeker fout. Van 5 gasten weten we het niet.

Op basis van deze analyse lijkt het waarschijnlijk dat er relatief weinig geld is verloren door de valse namen, maar vooral door een relatief lage opkomst. Ik zie helaas geen duidelijke mol naar voren komen in deze opdracht.

Opmerkelijk vind ik de rol van Nikkie als penvoerder en verdeler van de lijstjes.
 
Ook vreemd is het gedoe met de mannennamen. Er zijn al 19 mannennamen genoteerd door Nikkie, voordat Jeroen met Rosanna komt.
Dan is er een discussie en voordat die ten einde is, staan er 29 namen op het papier?? Onbegrijpelijke montage.

Verder zie ik doorgestreepte namen. Dubbele namen?

Offline bmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #97 Gepost op: 7-10-2020, 19:22:53 »
Michelangelo geloof ik ook niks van. Het moment dat Ron hem aanspreekt zie je ook niet in beeld. Alleen waarom ze dat uit de montage hebben gehaald?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #98 Gepost op: 12-10-2020, 15:38:45 »
Valt me net op dat je Momo op de achtergrond ziet tijdens deze opdracht. Wat leuk!!!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Gastenlijst
« Reactie #99 Gepost op: 25-10-2020, 00:50:25 »
In een extra video op de website is te zien hoe de mol hier saboteerde bij deze opdracht.