Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 46741 keer)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #220 Gepost op: 16-10-2020, 11:28:07 »
Watson: Maar dat dagboek van Patrick dan? Waarin hij zegt dat zich teveel door Tygo heeft laten leiden?
Sherlock: Volgens dit dagboek zou Patrick zijn verdenking veranderd kunnen hebben van Peggy naar Ron, zoals de voorlaatste testbiecht van aflevering 4 suggereert. Maar een verdenking van Patrick op Ron zou de regie kunnen laten zien, zonder iets te verraden. Er zou geen manipulatie van beeld en geluid nodig zijn geweest om hem zogenaamd op Peggy te laten stemmen.

Watson: Maar misschien hebben ze dat gedaan om de kijker te laten geloven dat Peggy niet de mol kan zijn.

Sherlock:  De productie gaat wel ver met het manipuleren van beeld en geluid, maar verregaand bedrog van de kijker zullen ze zeker niet doen.  De testbiecht van Patrick laat geen twijfel mogelijk. Patrick heeft Peggy gekozen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #221 Gepost op: 16-10-2020, 12:08:20 »
Sherlock: Volgens dit dagboek zou Patrick zijn verdenking veranderd kunnen hebben van Peggy naar Ron, zoals de voorlaatste testbiecht van aflevering 4 suggereert. Maar een verdenking van Patrick op Ron zou de regie kunnen laten zien, zonder iets te verraden. Er zou geen manipulatie van beeld en geluid nodig zijn geweest om hem zogenaamd op Peggy te laten stemmen.

Watson: Maar misschien hebben ze dat gedaan om de kijker te laten geloven dat Peggy niet de mol kan zijn.

Sherlock:  De productie gaat wel ver met het manipuleren van beeld en geluid, maar verregaand bedrog van de kijker zullen ze zeker niet doen.  De testbiecht van Patrick laat geen twijfel mogelijk. Patrick heeft Peggy gekozen.

Ik vind dit trouwens een best goed aanvullend argument. Als Patrick op Ron gezeten hadden, dan had de montage dat best kunnen laten zien want het zou geen nieuwe informatie voor ons opleveren (we weten immers al dat Ron niet de mol is door zijn afvallen). Maar goed, we hebben dit punt al helemaal dood beargumenteerd en ik denk dat we gewoon op een nieuwe uitzending moeten wachten, waarna mensen misschien wat meer gaan verschuiven.

Ik ben het ook eens met de analyse van Rons biecht, maar vind die conclusies zwakker. Ik kom er dus op uit dat Jeroen, Nikkie en Tygo allemaal de mol nog kunnen zijn (al vind ik Nikkie dus iets minder waarschijnlijk op basis van de verdenkingen en vind ik Tygo minder verdacht door gebrek aan mogelijke sabotages).

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #222 Gepost op: 16-10-2020, 12:23:47 »
Dan typ ik ook de hele biecht van Patrick in afl. 6 nog maar even uit.
Let op: datgene wat tussen haakjes [] hebben we niet gehoord, maar kan wel gezegd zijn.

[Tot voor kort had ik] …eigenlijk nog maar één verdachte, en dat is Peggy. En daarom wilde ik ook met haar een auto delen. Ik denk ik volg haar, dus ik wil gewoon precies zien wat ze doet. Ze wilde heel graag zelf autorijden. Toen dacht ik oké, nou ja, misschien is dat dan wel, ehm, heel voordelig voor de Mol (klikt ‘ja’ aan op vraag 11: Bestuurde de Mol de cabrio tijdens de opdracht ‘Route Beschrijving’? → Tygo, Peggy, Ron). En we waren als eerste aangekomen, en toen dacht ik: ja, de Mol die als eerste aankomt, daar zit een addertje onder het gras. En nou ja, zo blijkt. [Want Ron en Jeroen waren te laat, en er kwam geen geld in de pot. Nou kan dat eventueel verdacht zijn van Peggy, maar natuurlijk ook van Ron. Die ik de laatste tijd toch wat scherper in de gaten houd. Het is moeilijk te zeggen].

Alarmbel: waarom horen we Patrick zijn biecht beginnen met '…eigenlijk nog maar één verdachte'? En niet met 'Ik heb eigenlijk nog maar één verdachte?'. Als hij volledig op Peggy zit, heeft hij dat waarschijnlijk zo gezegd. Misschien wel omdat hij iets anders heeft gezegd dan 'Ik heb'.

Met twijfel in zijn stem: 'Ja, het kan niet anders zijn dan het Peggy is'. Vult vraag 20 in op Peggy.
verregaand bedrog
Hoezo verregaand bedrog? We krijgen heel veel wèl mee. In afl. 4 en afl. 6 een vrij complete biecht van Patrick gezien, en nog aanvullende info via het dagboek en het praatje met Rik. Dit soort weglatingen uit de biecht zien we al jaren, ik vind het niet stuitend. En dat van een kandidaat afleveringen lang de biecht met opzet vaag wordt gehouden (Jeroen) zijn we ook gewend.
Ik zou het ook wel een creatieve oplossing van de productie vinden om Peggy de verdenkingen tegen zich te laten krijgen. Vooral als zij veel verdacht werd. Dan kun je dat (van de meesten) gewoon laten zien, en niet teveel bezuinigen op het laten zien van mogelijke molacties. Een heleboel voordelen, tegenover een relatief klein nadeel dat het niet helemaal eerlijk is.
« Laatst bewerkt op: 16-10-2020, 12:25:47 door Newbie2 »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #223 Gepost op: 16-10-2020, 12:47:37 »
Dan typ ik ook de hele biecht van Patrick in afl. 6 nog maar even uit.

Het is een herhaling van zetten. Ik vind het creatief bedacht maar ik geloof er niet in. Ik wil alleen even aanvullen dat ik het niet vreemd vind dat Patrick niet in volle grammaticale zinnen spreekt. Ik heb in een vroeger verleden wel eens audio gemonteerd en het komt heel vaak voor dat mensen in het dagelijks leven zo praten.

Ik zou het ook vergaand bedrog vinden, omdat (i) ze dan de woorden ‘tot voor kort’ weg monteren wat de hele betekenis van de zin verandert (bijna net zo erg als het woordje ‘niet’ midden uit een zin weg monteren) en (ii) ze ook testvragen dan verkeerd monteren (tenzij de theorie is dat Patrick gespreid heeft wat ik in deze fase van het spel niet geloof). De montage zou dan verder gaan dan in het verleden (wat mogelijk is, maar ik ga er niet vanuit).

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #224 Gepost op: 16-10-2020, 12:59:59 »
(ii) ze ook testvragen dan verkeerd monteren (tenzij de theorie is dat Patrick gespreid heeft wat ik in deze fase van het spel niet geloof). De montage zou dan verder gaan dan in het verleden (wat mogelijk is, maar ik ga er niet vanuit).
Dat ze testvragen verkeerd monteren, geloof ik ook niet. Dan zijn we het tenminste ergens over eens! :). De theorie is inderdaad spreiden, maar dat was toch wel duidelijk dat ik dat bedoelde.
We gaan het zien, zaterdag, of volgende week! We kunnen onszelf in elk geval niet verwijten dat we er te snel overheen zijn gestapt. Maar eens gaan we het niet worden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #225 Gepost op: 16-10-2020, 14:27:48 »
Het wordt hier een mooie novelle  ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #226 Gepost op: 16-10-2020, 20:12:00 »
Het wordt hier een mooie novelle  ;D
Misschien dat in deze novelle dan ook uitgelegd kan worden wat Patrick bedoelt met "de Mol die als eerste aankomt, daar zit een addertje onder het gras". Het waren toch niet Patrick en Peggy die als eerste aankwamen, maar Nikkie en Tygo. Hoe slaat dit op Peggy, temeer dat Nikkie en Tygo begeleid werden door Jeroen en Ron. Dan zou Tygo toch de Mol zijn omdat hij eigenhandig de route weet te vinden, of Jeroen die uitstekende aanwijzingen geeft. Ik snap het niet.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #227 Gepost op: 16-10-2020, 21:05:56 »
Patrick en Peggy kwamen als eerste op het plein bij Rik. Daarna kwamen pas Jeroen en Ron te laat.

De deelnemers op dit plein hebben op dat moment geen idee waar Nikkie en Tygo zijn gebleven.

Dus in de ogen van Patrick is hij samen met zijn mol Peggy als eerste aangekomen. Hij is inmiddels zo paranoïde dat hij dit juist verdacht vindt.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #228 Gepost op: 16-10-2020, 22:09:39 »
Overigens geeft Patrick in de podcast de schuld van zijn afvallen aan tunnelvisie. Dat klinkt wederom niet als iemand die aan het spreiden was.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #229 Gepost op: 16-10-2020, 22:13:27 »
En als iemand die echt al een hele poos op dezelfde mol zat. Peggy dus, naar alle waarschijnlijkheid.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #230 Gepost op: 17-10-2020, 11:31:12 »
Overigens geeft Patrick in de podcast de schuld van zijn afvallen aan tunnelvisie. Dat klinkt wederom niet als iemand die aan het spreiden was.
Het woord tunnel komt inderdaad 2x ter sprake.
De eerste keer wordt het hem door Annemieke in de mond gelegd en herhaalt hij dat.
Patrick: Oh God, ik heb het gewoon weer gedaan.
Annemiek: De tunnel?
Patrick: De tunnel, niet teveel naar mezelf geluisterd terwijl ik dat in het begin ook zei: ik ga deze keer veel meer mijn gevoel volgen. In plaats van dat ik me veel meer laat leiden ook door andere mensen. En dat heb ik wederom weer gedaan. En ik denk ook dat ik zo reageer in stress-situaties. Dat ik gewoon niet meer voor mezelf kan denken. Dat ik me gewoon totaal laat leiden door anderen.

De tweede keer gaat het over de telefoon die afging bij Jeroen, in het huis van Napoleon. En daar komt het uit zijn eigen mond.
Patrick: Ik zat in zo'n tunnel dat ik, ja het maakte niet meer uit wat andere mensen ook allemaal deden, ik had gewoon oogkleppen op. En je weet: dat moet je niet doen...
Annemieke: En je denkt ik zit er nog in, dus zo klopt het ook gewoon.
Patrick: Ja precies. Maar ja jeetje, want een avontuur...

Hij verwijt zich hier vooral dat hij oogkleppen had opgezet voor Jeroen. Ik haal er nog steeds niet uit dat hij de finale-test, want dat is het cruciale moment waar het om gaat, met zekerheid vol op Peggy heeft ingevuld. Ik zie de deur dus nog steeds op een kier staan, en daar heb ik even genoeg aan! En om een groot detective te citeren:
De productie zal er alles aan doen om niet verraden, wie de mol wel of niet kan zijn.
Bizar dan dat ze dat bij Peggy juist niet hebben gedaan. Ze hadden heel simpel de testbiecht van Patrick vaag kunnen houden, net als bij Ron. Vraag hem nog even waarom Ron de Mol zou kunnen zijn, bijvoorbeeld. En desnoods de anderen ook. Waarom hebben ze dat dan niet gedaan?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #231 Gepost op: 17-10-2020, 12:35:31 »
Het lijkt er op dat de regie de kijker een keuze wil laten maken tussen Nikkie en Jeroen.

Dan is het geen probleem om de keuze van Patrick op Peggy vol te laten zien.
Dat past in het plaatje om ook de testbiecht van Jeroen ook vol op Nikkie te laten zien.

Inmiddels denk ik dat de lachende derde Tygo is. Mijn kersverse mol.

Sherlock had al ontdekt, dat de keuze moest gaan tussen Jeroen en Tygo. En koos voor Jeroen, maar dat ligt teveel voor de hand.

Tygo wordt afgeschermd door de productie. Hij moet het dus wel zijn (bewijs uit het ongerijmde).

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #232 Gepost op: 17-10-2020, 13:12:59 »
Het woord tunnel komt inderdaad 2x ter sprake.
De eerste keer wordt het hem door Annemieke in de mond gelegd en herhaalt hij dat.
Patrick: Oh God, ik heb het gewoon weer gedaan.
Annemiek: De tunnel?
Patrick: De tunnel, niet teveel naar mezelf geluisterd terwijl ik dat in het begin ook zei: ik ga deze keer veel meer mijn gevoel volgen. In plaats van dat ik me veel meer laat leiden ook door andere mensen. En dat heb ik wederom weer gedaan. En ik denk ook dat ik zo reageer in stress-situaties. Dat ik gewoon niet meer voor mezelf kan denken. Dat ik me gewoon totaal laat leiden door anderen.

De tweede keer gaat het over de telefoon die afging bij Jeroen, in het huis van Napoleon. En daar komt het uit zijn eigen mond.
Patrick: Ik zat in zo'n tunnel dat ik, ja het maakte niet meer uit wat andere mensen ook allemaal deden, ik had gewoon oogkleppen op. En je weet: dat moet je niet doen...
Annemieke: En je denkt ik zit er nog in, dus zo klopt het ook gewoon.
Patrick: Ja precies. Maar ja jeetje, want een avontuur...

Hij verwijt zich hier vooral dat hij oogkleppen had opgezet voor Jeroen. Ik haal er nog steeds niet uit dat hij de finale-test, want dat is het cruciale moment waar het om gaat, met zekerheid vol op Peggy heeft ingevuld. Ik zie de deur dus nog steeds op een kier staan, en daar heb ik even genoeg aan! En om een groot detective te citeren:Bizar dan dat ze dat bij Peggy juist niet hebben gedaan. Ze hadden heel simpel de testbiecht van Patrick vaag kunnen houden, net als bij Ron. Vraag hem nog even waarom Ron de Mol zou kunnen zijn, bijvoorbeeld. En desnoods de anderen ook. Waarom hebben ze dat dan niet gedaan?

Peggy moest even uit de schaduw gezet worden. Het was voor de doorsnee kijker en molloot te makkelijk. Peggy had hier amper pagina's terwijl ze wel ver weg de hoofdverdachte was. Of ik blij ben dat de productie dit doet? Nee, maar ik vermoed dat het gedaan is om Peggy uit de spotlights te zetten.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #233 Gepost op: 17-10-2020, 13:32:02 »
Ik ben het eens dat het een vreemde montagekeuze is om zowel Patricks als Jeroens verdenking duidelijk te laten zien. Als ze één van hen vaag hadden gehouden, hadden we Peggy niet kunnen uitsluiten. Ik heb hier eerder over geschreven:

Mogelijke verklaringen: (1) ik maak een de denkfout, Peggy is de mol en de montage wil ons doen geloven dat zij het niet kan zijn, (2) Peggy valt volgende aflevering af, dus hoeft niet veel langer verdacht te zijn en het is belangrijker om Nikkie verdacht te maken (want Jeroen zit op haar en is door, waardoor Rons afvallen minder opvalt), (3) Nikkie is de mol, Jeroen wint en de montage wil ons klaarstomen voor zijn uiteindelijke winst (maar dat had ook op een andere manier gekund, bijv in de volgende aflevering), (4) omdat Rons verdenkingen weg gemonteerd waren, vond de regie het te veel om ook Jeroens verdenkingen weg te laten / vaag te laten en ze nemen voor lief dat we Peggy met vrij grote zekerheid kunnen uitsluiten.

Ik heb nog geprobeerd de opties die de regie had in kaart te brengen bij vier verdenkingen (Peggy op Ron, Patrick op Jeroen, Jeroen op Nikkie, Ron op ?) waarvan ze er hooguit één wilden wegmonteren / valse suggestie wekken. Maar het werd allemaal heel snel ingewikkeld, omdat je ook moet rekening houden met (1) wie er komende aflevering afvalt (dus minder belangrijk om uit de wind te houden), (2) welke verdenkingen je volgende aflevering en in de finale wilt onthullen, (3) wie de mol is (dus meer vrijheid om verdenkingen in de mond te leggen) en (4) welke verdenking je de mol in de finale wilt laten hebben (en of je daar nog realistisch een switch voor de finale in kunt laten plaatsvinden).

Ik denk dat je zoveel aannames moet maken dat zo’n analyse automatisch erg speculatief en niet heel veel waarde meer heeft. Misschien dat we vanavond nieuwe informatie krijgen (de afvaller, maar ook hoe de testbiechten voor de finale gemonteerd worden) die het iets makkelijker maakt de keuze van de montage te begrijpen.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #234 Gepost op: 17-10-2020, 13:39:39 »
Tygo is. Mijn kersverse mol.
Ik sluit Tygo en Nikkie uit. Er zijn dan 4 kandidaten in het dorp die er weinig van gebakken hebben, zonder Patrick 900 aan munten.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #235 Gepost op: 17-10-2020, 16:40:44 »
Ik tel al meer dan 10 zeer sterke aanwijzingen dat Peggy wel exit moet gaan vanavond. Als je hier toch geld op zou kunnen inzetten gaat het harder dan Bitcoin 8). Ik ga all in voor Peggy out ;D.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #236 Gepost op: 17-10-2020, 21:31:10 »
Gaan we dan een niet verdachte Mol krijgen?  ???

Wat gebeurde er met Peggy, zat die nu echt op Tygo? Of wat bedoelde ze met dat ze tijdens de test wist dat ze fout zat? Toch geswitcht naar Tygo tijdens het invullen?

Edit: oké, krijg het antwoord al   ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 17-10-2020, 21:36:38 door Uil »

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #237 Gepost op: 18-10-2020, 01:48:25 »
Super mooi verhaaltje, Maar het is toch echt duidelijk te zien dat Ron op Jeroen zat. Niks geen manipulatie dat gaan ze niet doen bij een afvaller zo op het eind. En Peggy zat hier op Tygo en daarvan weten we nu al hellemaal dathij de mol niet is, Het is dus gewoon Nikkie
chipsverslaafde <3

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #238 Gepost op: 18-10-2020, 02:03:30 »
Ron heeft bij de test dat hij afviel vol op Nikkie gezet, waar hij al een tijdje op zat, ipv Jeroen, waar hij nog geen enkele keer op zat. Jeroen = de mol  ::ok::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #239 Gepost op: 18-10-2020, 02:28:32 »
Erg opmerkelijk dat Rik zei dat Tygo over het seizoen op Ron en Peggy heeft ingezet. Terwijl hij volgens mij in de testbiechten Ron helemaal nooit heeft genoemd maar wel nog Ellie en Jeroen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human