Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 64337 keer)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #220 Gepost op: 12-10-2020, 11:22:30 »
Even een repostje van mij uit het Damocles topic, want deze clou is steengoed  ::vergroot::.

Call me crazy en ik heb major tunnelvisie, maar volgens het verhaal van Damocles werd dit tegen hem gezegd:

Citaat
In zijn “Tusculanae disputationes” schrijft Cicero over Dionysius de Oudere (405-376 v.Chr.), een tiran van Syracuse. Aan het hof van deze heerser leefde een zeker Damocles die zijn vorst continu liet weten hoe rijk Dionysius wel niet was. Volgens hem was iedereen jaloers op hem. Dionysius raakte op een bepaald moment geïrriteerd door het gevlei van zijn hoveling en zei: “Je mag wel een keer in mijn schoenen staan.

 Bron: Historiek, 2018

En wie zei die quote ook alweer in de eerste aflevering?  ::vergroot::

Nu denken jullie vast, maar dit word alleen hier genoemd. Welnee, ook hier:

Citaat
het vaak merken dat hij zeer jaloers op Dionysius was. Hij benijdde Dionysius om zijn macht en rijkdom. Damocles verzuchtte eens dat hij er veel voor over zou hebben om één dag in de schoenen van Dionysius te staan. Dionysius gaf gehoor aan dit verzoek en Damocles mocht voor één dag zijn functie overnemen.

Bron: Isgeschiedenis

Het hele verhaal van Damocles is ook letterlijk die van Tygo die net zoals Damocles het feest verliet.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 11:28:46 door Sanmol »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #221 Gepost op: 12-10-2020, 11:29:26 »
Ik wil graag nog een aantal zaken aan toevoegen aan de Tulip Fever-hint die de zaak voor Jeroen m.i. nog sterker maken. Hier het complete rijtje, inclusief de zaken die ik al genoemd had.

  • Het nummer dat we horen heet The Unveiling, wat De Onthulling betekent.
  • De film Tulip Fever komt uit 2017. Jeroen deed dat jaar mee aan WIDM.
  • De meeste tulpen bevinden zich in de Noordoostpolder, de geboortegemeente van Jeroen.
  • Fever is een bekend nummer van Elvis Presley. Jeroen werd in zijn seizoen ontvoerd en moest toen optreden als Elvis.
  • De componist van The Unveiling heet Danny Elfman. Wellicht een (toegegeven, zwakke) referentie aan Elvis.
  • Op de filmposter van Tulip Fever zit een K in de V  =>  Kijk in de Vegte.
Voorafgaand aan Achter Je Rug in aflevering 1 zien we de kandidaten een voor een kasteel Poppi binnengaan. Daarbij horen we het nummer Coronation uit de film The King. Ook tijdens de opdracht zelf horen we muziek uit deze film. Weer een verwijzing naar Elvis? Er zit dit seizoen ook al veel muziek uit de serie The Crown in. Daarnaast zien we in de leader als allereerste een Aanbidding-der-koningen-schilderij (deze om precies te zijn). Jeroen schilderde zelf ook zo'n schilderij én gaf Peggy opdracht om er een te schilderen tijdens Meesterwerken.

En Jeroen twitterde zelf op 17 november (voor zover dit waar is, natuurlijk) dat hij op zijn hotelkamer op zijn laptop naar het nieuwste seizoen van The Crown zat te kijken, dat die avond van start ging. Kon hij zichzelf die dag, of de dag erna, tot mol kronen? Ook grappig dat we een achteraanzicht krijgen van de persoon met de kroon. In de leader zien we oud-mollen Kees en Kim ook op hun rug. Meteen daarna volgt een shot van Jeroen. Jeroen, achter je rug? De dwarslatten van de houten balustrade rechts van hem lijken zelfs op een pijl die zijn naam aanwijst.



En dan zien we aan het begin van de leader ook nog het Gemini-eiland. Jeroens sterrenbeeld is Tweelingen.  Ook lijkt het deel van de kaart van Portoferraio dat we in de leader zien verdacht veel op een stuk van de Noordoostpolder. De Mol bevindt zich in Emmeloord (geboorteplaats Jeroen) en de vindplaatsen van aanwijzingen en geld in Bant, Luttelgeest en Marknesse. Daarvóór zien we ook nog eens een kompas waarvan de naald optisch gezien naar het noordoosten wijst.


« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 12:19:03 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #222 Gepost op: 12-10-2020, 11:34:44 »
Ik smul van dit soort theorieën ::bravo:: Maar om eerlijk te zijn vind ik het wel te mooi om waar te zijn ;D
...óf niet!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #223 Gepost op: 12-10-2020, 17:40:29 »
Die is inderdaad een stuk beter. Ik was even de betekenis van haar naam vergeten. En die prominente V zou de V van Vrijens kunnen zijn. Plus, er zit een kleinere V in de grote V. V+V=X en Peggy is de tiende persoon in de leader.

Daarnaast is er die mogelijke muziekhint P IS DE MOL die nog steeds zou kunnen kloppen.

Prachtig gevonden, Blip, de muziekhint, maar vooral V + V = X/ The Unveiling. En goed uit te leggen, m.i.

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #224 Gepost op: 12-10-2020, 19:41:02 »
Ik vreet mn schoen op als het Tygo is maar vind dit wel n mooie hint naar Tygo

Napoleon wijst Tygo aan

Of Tygo én Nikkie ... 2 mollen. Dat zou dé verrassing zijn die voor veel opwinding zou zorgen. Om die eeuwenoude suggestie maar weer eens van stal te halen  ::rofl::

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #225 Gepost op: 12-10-2020, 20:44:30 »
Nikkie draagt elke aflevering iets wat met de volgende afleveribg te maken heeft.
Ook in aflevering 6!

Bij de executie van afl.6 heeft Nikkie een shirt aan met een draak.
In het voorstukje van volgende week vertelt Rick dat ze naar San Silvestre gaan.
En wat vind ik over San Silvestre? Een mytisch verhaal over San Silvestre en de draak

zie deze link:
https://mythopath.blogspot.com/2012/01/saint-sylvester-and-dragon.html?m=1
« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 20:56:24 door mastermol »

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #226 Gepost op: 12-10-2020, 20:49:47 »
Het blijft ook gewoon doorgaan ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #227 Gepost op: 12-10-2020, 20:55:38 »
Het blijft ook gewoon doorgaan ::bravo::

Die meid heeft de hele kledingkast meegenomen  ::rofl::.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #228 Gepost op: 12-10-2020, 22:44:18 »
Ik wil graag nog een aantal zaken aan toevoegen aan de Tulip Fever-hint die de zaak voor Jeroen m.i. nog sterker maken.
[...]

Ga zo door Blip  ::ok::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #229 Gepost op: 13-10-2020, 10:48:31 »
Tijdens de executie van aflevering 1 horen we bij Nikkie het nummer The Maze uit de serie Westworld. Die horen we ook bij Peggy tijdens de executie van aflevering 2. In die aflevering horen we bij Nikkie No One's Controlling Me (Westworld) en bij Tygo Cracked The Code uit de serie Humans. Voorafgaand aan de tweede executie horen we A Different Equation uit de film The Imitation Game.



  • The Imitation Game gaat over het kraken van de Enigmacode tijdens WOII.
  • Westworld gaat over androïden (hosts) die bewustzijn verkrijgen. The Maze (het doolhof, zie afbeelding rechtsboven) staat hiervoor symbool in de serie. Wie het midden van het doolhof bereikt, verkrijgt bewustzijn. Interessant detail: in Westworld zien androïden zonder bewustzijn zichzelf niet op foto's staan.
  • Humans gaat net als Westworld over androïden (synths) die bewustzijn verkrijgen middels het kraken en uploaden van een code.
Als het een hint is kun je die op verschillende manieren interpreteren. Uitgaande van de vier overgebleven kandidaten lijkt dit me de meest logische:

  • Peggy vindt het midden van het doolhof niet. Ze wordt zich niet (of te laat) bewust van de juiste mol en vindt zichzelf niet terug op de groepsfoto.
  • Nikkie vindt het midden van het doolhof en wordt zich bewust van de juiste mol. Net als de androïde Dolores uit Westworld houdt niemand haar meer voor de gek (No one's controlling me).
  • Tygo heeft de code gekraakt en wordt zich bewust van de juiste mol.
Dan blijft er één persoon over die de mol is.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #230 Gepost op: 13-10-2020, 14:18:48 »
In de categorie slechte woordgrappige hints zoals "Meer-L":
De kandidaten worden volgens Rick als verrassing "eens vrij" gelaten.
Vrij-ens. Peggy dus.

 ::rofl::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #231 Gepost op: 13-10-2020, 16:15:30 »
[...knip -hoop zoekwerk met liedjes en verhaallijnen)- ...]
...Dan blijft er één persoon over die de mol is.

ga zo door  ::ok::

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #232 Gepost op: 13-10-2020, 22:01:42 »
Wat is nu eigenlijk dat vlekje waar Napoleon naar wijst?
Ik heb geen extra eilandje op die plek voor de kust van Elba kunnen ontdekken.
En waarom "De eilanden der Verbanning" in meervoud?
En waarom die hoofdletter V?

Dat doet me dan toch weer denken aan Tygo die in 2014 op Ellis Island (Philipijnen) verbannen werd uit de mol.

Zoveel vragen mensen!
Zoveel vragen...
 ::helderziend::
« Laatst bewerkt op: 14-10-2020, 20:32:29 door annebeestje »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #233 Gepost op: 13-10-2020, 22:17:05 »
Heel mooi gevonden! ::wijn::

Zit nu toch wat comfortabeler in m'n Tygo-tunneltje ::rits::





Heeft iemand toevallig een plattegrondje van Ellis Island in de Philipijnen? Op Google Maps vind ik dat mini eilandje niet meteen.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #234 Gepost op: 13-10-2020, 22:32:16 »
Heeft iemand toevallig een plattegrondje van Ellis Island in de Philipijnen? Op Google Maps vind ik dat mini eilandje niet meteen.

https://www.google.com/maps/d/viewer?msa=0&ll=11.094317138396729%2C119.39108130139316&spn=0.096562%2C0.169086&mid=1mMhIv3s38eyXN2RJ1QSqTNXOvjo&z=13

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #235 Gepost op: 13-10-2020, 23:07:33 »
OMG!!!! ik heb de originele kaart gevonden en.. wat denk je?? geen eiland te bespeuren!!



Hier is ook een linkje voor alle mensen die nog niet in Tygo geloven hier.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #236 Gepost op: 13-10-2020, 23:18:33 »
OMG!!!! ik heb de originele kaart gevonden en.. wat denk je?? geen eiland te bespeuren!!
Die zou dan ook buiten de afbeelding vallen...

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #237 Gepost op: 13-10-2020, 23:19:44 »
Die zou dan ook buiten de afbeelding vallen...

Ja, want die is er in gefotoshopt. De kaart is niet zolang..

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #238 Gepost op: 13-10-2020, 23:20:59 »
Dat is dan een aanname...