Auteur Topic: [Aflevering 6] - Damocles  (gelezen 33127 keer)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #100 Gepost op: 11-10-2020, 18:44:01 »
Nikkie en Tygo die roepen dat ze in de finale zitten. Heeft Nikkie die voorkennis ook dat de komende aflevering er niemand uitvalt en dat de finale met 4 kandidaten is? Lijkt me niet.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #101 Gepost op: 11-10-2020, 18:47:36 »
Het is in elk geval zeer opvallend In beeld dat ze dit allebei roepen.

Zijn er zaken die zij wel weten en wij niet? Want wat is het ontsnappen van nikkie en tygo waard.

De uitleg van rik was dat er dubbel executie zou zijn Met 4 aks ze nikkie en tygo niet vonden.  En Met 6 als ze wel binnen de tijd gevonden werden.  Over het ontsnappen is niet gesproken,

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #102 Gepost op: 11-10-2020, 19:24:48 »
We hebben in het voorstukje toch sowieso al gezien dat er nog een executie voor de finale komt... Dus lijkt me meer een iets te optimistische kijk van een kandidaat...

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #103 Gepost op: 11-10-2020, 19:28:13 »
Inderdaad. En Nikkie sluit zich een beetje bij Tygo aan volgens mij. Ze roept ook dat ze verder is gekomen dan eerst wanneer Tygo dit roept. Terwijl het bij Tygo wel ergens op sloeg maar bij Nikkie minder omdat ze allang haar record verbroken had. Ik bedoel maar: ik kan er bij Nikkie nog wel een toneelstukje van de Mol in zien.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #104 Gepost op: 11-10-2020, 19:33:28 »
Inderdaad. En Nikkie sluit zich een beetje bij Tygo aan volgens mij. Ze roept ook dat ze verder is gekomen dan eerst wanneer Tygo dit roept. Terwijl het bij Tygo wel ergens op sloeg maar bij Nikkie minder omdat ze allang haar record verbroken had. Ik bedoel maar: ik kan er bij Nikkie nog wel een toneelstukje van de Mol in zien.
Nikkie roept het als eerste, Tygo gaat er meteen in mee.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #105 Gepost op: 11-10-2020, 19:35:42 »
Ah, ok. Minder mols dan voor mijn gevoel.

(Tja, je moet iets, want het is natuurlijk wel knap waardeloos dat Nikkie en Tygo deze aflevering als Mol buitenspel stonden.)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #106 Gepost op: 11-10-2020, 20:16:00 »
Mooie aflevering weer ::bravo::

Maar wie kan de mol nog zijn? Voor mij eigenlijk alleen nog een van de heren. Met Jeroen op 1. (zat in de beste positie in deze aflevering om wat te proberen). De dames? Nee, gezien de executie niet meer.
Natuurlijk, maar hoe ga je de gewone kijker, die niet op allerlei sites zit, uitleggen hoe het kan dat je vol voor de ene gaat, maar dat je in je biecht zegt dat je vol op iemand anders zit? Natuurlijk, er wordt veel gemanipuleerd, maar dit kan je aan de normale kijker toch niet uitleggen, mocht dat het geval zijn?
Dat gebeurt anders al jaren, dus lijkt me geen enkel probleem.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #107 Gepost op: 11-10-2020, 20:25:02 »
Had toch mooi geweest als Tygo en Nikkie meerdere puzzels moesten oplossen o.i.d. om zichzelf uiteindelijk te kunnen bevrijden. En dat ze dan hints kunnen kopen bijvoorbeeld. Of in ieder geval iets met geld. Zag nog andere mooie suggesties, zoals dat ze de zoektocht kunnen beïnvloeden. Dit zag er beetje uit alsof het geld of inspiratie op was: paar kettingen en een lelijk zaagje  :-\\  Met het verzamelde bedrag in deze aflevering - was toch niet heel moeilijk te vinden - mag je toch hopen dat in de volgende aflevering hiermee gespeeld kan worden. Misschien dat N+T zich dan (als Mol) nog kunnen doen gelden.

Misschien problematischer vind ik hun absentie/zendtijd. Al helemaal mochten ze toch gevonden zijn en er iemand van naar huis was gegaan. Verwarring is natuurlijk ook wel het doel... En dit roept ook wel veel vraagtekens op rond hoe de productie hier nou mee om zou gaan.

Over met de veerboot in slecht weer is absoluut niet één van mijn favoriete bezigheden, had het wel met ze te doen :P

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #108 Gepost op: 11-10-2020, 21:11:19 »
Ik kan het niet rijmen eerlijk gezegd.

Als Ron op Peggy heeft gezeten zou hij dan toch door moeten zijn ipv. Jeroen. In het scenario dat Patrick op Peggy heeft gezeten... (Dit heeft hij vaker aangegeven.)

Jeroen heeft ook vaker aangegeven op Nikkie te zitten, dus dit is ook niet vreemd.

Ik vind het gek als ze heel het seizoen hiermee hebben lopen sjoemelen want dan kun je niks meer aannemen hierop en valt mijns inziens heel de integriteit van het programma uit elkaar.

In 2003 was het nog erger. Toen zaten de twee finalisten op dezelfde (juiste) mol. Eén van hen is toen met een smoes - 'er is iets misgegaan met het geluid' - teruggehaald om haar laatste biecht over te doen. Ze kreeg toen de vraag waarom de ándere kandidaat eventueel ook nog de mol zou kunnen zijn. En dat laatste antwoord heeft de productie gebruikt in de aflevering, om het zogenaamd spannend te houden.

Verder meen ik dat die 20 vragen niet alleen gaan over gebeurtenissen tijdens de opdrachten maar ook over allerlei persoonlijke details over de mol (sterrenbeeld, lievelingseten, favoriete film &c.). Juist in die laatste categorie kun je natuurlijk nog heel wat fouten maken.
Woosie down?

Offline Mol1996

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #109 Gepost op: 11-10-2020, 22:20:16 »
Natuurlijk wordt er altijd gesjoemeld met de verdenkingen. Maar normaal gesproken als het programma je om de tuin probeert te leiden hoor je teksten die doen vermoeden dat iemand een bepaald persoon verdenkt, maar dat hoeft het niet per se te zijn. Teksten als:
- "... Staat al lang op mijn verdachte lijstje"
-"... Doet wel verdachte dingen"
-"... Zou de mol kunnen zijn"

Maar Patrick zegt overduidelijk: "Ik heb maar één verdachte, en dat is Peggy". Die woorden kan je op geen enkele andere manier interpreteren dan dat Patrick denkt dat Peggy de mol is, mijn inziens.

Ik heb er moeite mee om iemand af te schrijven op basis van een verdenking. Maar ik kan op geen enkele manier verklaren waarom Patrick die zin zegt, en er vervolgens toch uitvliegt als Peggy de mol is.

Is het eerder gebeurd dat iemand zo letterlijk zegt op 1 iemand in te zetten terwijl dat niet het geval was? Ik hoor het graag  ;)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #110 Gepost op: 11-10-2020, 22:52:51 »
Nu denken er waarschijnlijk toch veel mensen : 'Ah, Peggy kan het niet zijn'. Stel Jeroen heeft ook alles op Peggy ingevuld maar net iets sneller, ligt toch Patrick eruit. Mooi voor de suspense.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #111 Gepost op: 11-10-2020, 23:33:44 »
Wordt het niet eens tijd dat we net als de Belgen gewoon geen testbiechten meer doen? Geen valse verdachtmakingen meer, geen Peggy-is-niet-de-mol-spoilers meer, geen hij-is-vaag-over-z’n-verdachten-dus-valt-af meer. Wat zou dat een fijne wereld zijn. 8)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #112 Gepost op: 12-10-2020, 01:25:45 »
Het viel me op dat de testbiecht van Jeroen wat afweek qua geluid. Op z'n minst alsof het in een andere ruimte was opgenomen of met ander materiaal. Hadden de makers later nog een wat andere biecht nodig...? Biecht van ander moment? 'Toeval'?
Het geluid is bij Jeroen inderdaad afwijkend van de rest. Klinkt in mijn oren als opgenomen in een andere ruimte. De volgende stap is om dit geluid te vergelijken met andere testbiechten van Jeroen.
Dat heb ik gedaan. Mijn bevinding is dat het geluid ook niet overeen komt met de testbiechten van aflevering 3 en 4 (in 5 was er geen test). Wel komt het overeen met het geluid van aflevering 2.

Als je dan bedenkt dat Jeroen in aflevering 1 Nikkie noemde, dan is het ook niet gek dat hij in aflevering 2 zei dat hij nog steeds op Nikkie zit. Daar komt ook nog bij dat we in de montage van aflevering 2 maar één naam van hem horen (Tygo). Bij Ellie, Nadja, Patrick, Peggy en Ron horen we meer dan één naam. Het heeft er dus alle schijn van dat de biecht van Jeroen van aflevering 6 in werkelijkheid uit aflevering 2 komt. Kortom, wellicht heeft Jeroen bij de test van aflevering 6 wel een naam genoemd die wij niet mogen weten omdat we anders af zouden kunnen leiden wie de Mol is.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #113 Gepost op: 12-10-2020, 02:01:16 »
Bedankt, mooi werk!  ::ok::

Als die theorie klopt, dan is het goed mogelijk dat hij eigenlijk op Peggy zit. Met Patrick die continue op Peggy tunnelt, en nu dan naar huis moet, zou er een wat rare situatie kunnen ontstaan waarbij ze misschien te veel in de kijker staat. Vooral natuurlijk als de echt de Mol is. Plus een Nikkie verdenking nodig, ook voor de rest van het spel.

Jeroen dan dus Ron wijsgemaakt volledig op Nikkie te gaan. Vond het hoe dan ook raar dat hij openlijk zijn verdenking tegen hem uitsprak. Te zenuwachtig als kandidaat? Overacting als Mol?

Of Jeroen is de Mol en dat ze naderhand wat biechten nodig hadden om de boel bij te sturen...

Over het geheel nog eens rustig nadenken deze week.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #114 Gepost op: 12-10-2020, 07:26:09 »
Bij al die test- en verdenkingsbiechten moet ik dikwijls aan een uitspraak van Marc-Marie denken; 'Daar schiede eiglijk heelmaal niks mee op, mei die filmpjes'.
Woosie down?

Offline Tunnelvisje

  • Forumlid
[Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #115 Gepost op: 12-10-2020, 10:28:56 »
Voor de liefhebber. Damocles in beeld. De man met de baard.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #116 Gepost op: 12-10-2020, 11:08:30 »
Call me crazy en ik heb major tunnelvisie, maar volgens het verhaal van Damocles werd dit tegen hem gezegd:
 
Citaat
In zijn “Tusculanae disputationes” schrijft Cicero over Dionysius de Oudere (405-376 v.Chr.), een tiran van Syracuse. Aan het hof van deze heerser leefde een zeker Damocles die zijn vorst continu liet weten hoe rijk Dionysius wel niet was. Volgens hem was iedereen jaloers op hem. Dionysius raakte op een bepaald moment geïrriteerd door het gevlei van zijn hoveling en zei: “Je mag wel een keer in mijn schoenen staan.”
Bron: Historiek, 2018

En wie zei die quote ook alweer in de eerste aflevering?  ::vergroot::

Nu denken jullie vast, maar dit word alleen hier genoemd. Welnee, ook hier:

Citaat
..het vaak merken dat hij zeer jaloers op Dionysius was. Hij benijdde Dionysius om zijn macht en rijkdom. Damocles verzuchtte eens dat hij er veel voor over zou hebben om één dag in de schoenen van Dionysius te staan. Dionysius gaf gehoor aan dit verzoek en Damocles mocht voor één dag zijn functie overnemen.

Bron: Isgeschiedenis

Het hele verhaal van Damocles is ook letterlijk die van Tygo die net zoals Damocles het feest verliet.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 11:20:45 door Sanmol »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #117 Gepost op: 12-10-2020, 11:13:16 »
Voor de liefhebber. Damocles in beeld. De man met de baard.
Damocles is de man linksonder, de staande man (met baard) is Dionysius.

Maar het is een keuze van deze schilder hoor, er zijn ook andere afbeeldingen van Damocles te vinden, sommigen met baard.
Maar het is in geen geval een blonde vrouw  ;D.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2020, 11:14:47 door edgomo »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #118 Gepost op: 12-10-2020, 11:37:16 »
Hij is weer leuk gevonden! En nu ga ik weer twijfelen om te switchen naar Tygo.
Ik ga om als bijkt dat Tygo de schoenen van Susan Visser aan heeft.  ::rofl::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #119 Gepost op: 12-10-2020, 12:08:27 »
Dus Damocles mag voor een dag de functie van Dionysius overnemen. Als bv. Jeroen die functie van Tygo overneemt, dan is Tygo Dionysius en geen Damocles.