Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk  (gelezen 20529 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #140 Gepost op: 17-09-2020, 12:32:58 »
Nikkie heeft de truc met de mand twee! keer gebruikt bij Peggy. Zowel vlak voor de keien van 25 euro als (vlak) vóór het bordje van 1.5x. Tussendoor had ze de mand zelf weer gedragen, toen ze Tygo en Jeroen keien zag weggooien is ze begonnen zelf te dragen. Daarna is - niet in beeld - Peggy weer Nikkie gaan helpen en na de 1.5 gaat Nikkie weer zelf dragen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #141 Gepost op: 17-09-2020, 12:39:54 »
Ik lees sterke argumenten waarom er geen x2-paaltje zou zijn. Mijn visie is dat de kandidaten sowieso de x2 wilden bereiken. Halverwege komen ze tot x0,5. De makers weten precies waar ze dan ongeveer uitkomen. Dat vind ik een beetje flauw. Ik ga er toch nog vanuit dat er een x2-paaltje was, maar dan vooraf aan een geld-paaltje, waar het dan mols zou zijn geweest om daar juist te stoppen, omdat dat er dan niet het maximale geld zou kunnen opleveren. Ook weer heel speculatief, geef ik toe.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #142 Gepost op: 17-09-2020, 14:57:47 »
Bij een x2 paaltje voorafgaand aan een geldpaaltje moet de ene groep bijna 2x zoveel lopen dan de andere om dat te bereiken. Lijkt me niet logisch.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #143 Gepost op: 17-09-2020, 15:35:57 »
Ik heb de opdracht nog eens bekeken en als je goed kijkt zie je dat er bij het gouden wisselpunt 15 stenen liggen en bij het zilveren 26 stenen. Als je ervan uitgaat dat de gouden wisselpunten gelijk zijn en de zilveren ook, dan zou als je alles omruilt het volgende verdiend kunnen worden:

2 x 15 x 25 = 750 euro
4 x 26 x  5 = 520 euro
                   ----------
totaal           1270 euro    x 1,75 = 222,50 euro

Ze moesten dus alles inwisselen. De redenatie dat ze beter stenen konden bewaren voor later was dus fout. Dat de mol veel zilveren stenen zou willen pakken zodat er minder stenen over zouden zijn voor gouden stenen, klopt dus ook niet. De mol zou er dus zeker op gestuurd hebben om weinig zilver (en goud) te pakken en stenen te bewaren voor als er meer te halen valt. Degenen die hier het meest op aandringen zijn Peggy, Patrick en Ellie (al gaat Ellie er tegenin als Patrick bij het tweede punt niks mee wil nemen).



 

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #144 Gepost op: 17-09-2020, 18:11:18 »
Dat vind ik een beetje flauw. Ik ga er toch nog vanuit dat er een x2-paaltje was, maar dan vooraf aan een geld-paaltje, waar het dan mols zou zijn geweest om daar juist te stoppen, omdat dat er dan niet het maximale geld zou kunnen opleveren. Ook weer heel speculatief, geef ik toe.
Als dat paaltje al tussen het 2e zilveren en het gouden wisselpunt had gestaan krijg je dit (maximaal te behalen):
(Ieder team zou minimaal 205 stenen (41 wisselmogelijkheden) moeten hebben om bij het max. van € 2222,50 uit te komen bij het x1.75 punt zoals al meerdere hiervoor berekend)

  • Het team dat het verste had gelopen, had dan op 2 plaatsen goud kunnen wisselen
  • Dit team had dan dus 30x (150 stenen) goud kunnen wisselen = € 750, daarnaast nog 11x zilver (55 stenen) = € 110
  • Het andere team had 26x (130 stenen)zilver kunnen wisselen = € 260
  • Totaal maakt dat (750+110+1260) € 1120, x2 is dan € 2240 maximaal
Conclusie dat 2x paaltje had dan tussen de beide zilver wisselpunten moeten staan, lijkt me zeer onwaarschijnlijk...

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #145 Gepost op: 18-09-2020, 06:40:31 »
Conclusie dat 2x paaltje had dan tussen de beide zilver wisselpunten moeten staan
En daar zijn ze dan aan voorbij gelopen.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #146 Gepost op: 18-09-2020, 12:11:00 »
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is: het verschil tussen het 1.5 en 1.75 paaltje. Het hele parcours is/lijkt symmetrisch: eerst 2 paaltjes met zilver, dan 1 paaltje met goud. Ook de vermenigvuldigingsbordjes staan op 'dezelfde' plek, maar waarom is de vermenigvuldiging anders? Is daar nog iets uit af te leiden? Vanuit de mol gezien is er de voorkeur om bij 0.5 te eindigen, anders bij 1.5 en liefst niet bij 1.75. Dus als de Mol in het team van 5 zou zitten, dan zou zij/hij niet gaan opjutten lijkt me. Zit de Mol in het andere team dan is er juist wat aan gelegen om door te lopen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #147 Gepost op: 18-09-2020, 12:14:51 »
Met een factor 2 is het max bedrag minimaal een heel aantal euro's. 2222.50 kan dan niet.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #148 Gepost op: 18-09-2020, 12:23:18 »
Met een factor 2 is het max bedrag minimaal een heel aantal euro's. 2222.50 kan dan niet.
Of er lag ergens langs de weg nog een steentje van 1,25 :P
...óf niet!

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #149 Gepost op: 18-09-2020, 18:57:27 »
Dan zien jullie meer dan ik zie...
De opening van de "jaszak" zit volgens mij vertikaal in z'n bodywarmer.

Hij zegt er ook niets over in een biecht, dat vind ik raar.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #150 Gepost op: 18-09-2020, 23:45:35 »
De route is ongeveer 2km:
  • Ik meet ~2km voor het team van Ellie, Horace, Patrick & Ron.
  • Ik meet ~940meter voor het team van Jerone, Nadja, Nikkie, Peggy & Tygo, maar de eerste helft van hun route lopen ze bij een heuvel omhoog.

Verder:
  • Bij team Ron zijn de punten redelijk gelijkmatig verdeeld.
  • Bij team Peggy staan de bordjes vrij dicht op elkaar aan het begin van de route (60m verschil tussen de eerste twee geldpunten), mogelijk omdat de boze boer ze niet in de buurt wilde hebben.
  • De locatie van het x1.5 bordje is niet te zien (heel mogelijk op de achtergrond van een ander shot). De conversatie is over andere beelden heen geplakt.
  • Om het visueel aantrekkelijk te maken is er een droneshot gemonteerd van Peggy, Nadja & Nikkie naast het eerste geldpunt terwijl het gesprek en de daarop volgende beelden gaat over het volgende punt. De dames zetten hier de manden neer om een andere til positie te vinden. Het is enigszins dubieus dat Nikkie hier het paaltje en de stenen niet ziet want ze staat er met haar neus bovenop.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #151 Gepost op: 18-09-2020, 23:48:56 »
Die hashtag doet het voor me.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #152 Gepost op: 19-09-2020, 12:51:36 »
Citaat
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is: het verschil tussen het 1.5 en 1.75 paaltje. Het hele parcours is/lijkt symmetrisch: eerst 2 paaltjes met zilver, dan 1 paaltje met goud. Ook de vermenigvuldigingsbordjes staan op 'dezelfde' plek, maar waarom is de vermenigvuldiging anders? Is daar nog iets uit af te leiden? Vanuit de mol gezien is er de voorkeur om bij 0.5 te eindigen, anders bij 1.5 en liefst niet bij 1.75. Dus als de Mol in het team van 5 zou zitten, dan zou zij/hij niet gaan opjutten lijkt me. Zit de Mol in het andere team dan is er juist wat aan gelegen om door te lopen.

Hier ben ik het wel mee eens. De montage sterkt mij in dat idee. Die ademt in alles: kijk die vijf eens verdacht doen. Ze starten laat, lopen stenen voorbij. Nergens zie ik hoe het kan dat die andere groep minder lijkt te treuzelen en toch ongeveer dezelfde afstand aflegt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #153 Gepost op: 19-09-2020, 13:01:48 »
Het is mij ook niet helemaal duidelijk geworden hoelang ze al op het x0,5 punt stonden, voordat de groep van 5 aan kwam. In de montage lijkt het dat de aankomst kort na elkaar was, maar er is geknipt. Als de groep van 4 daar al een paar minuten stond of langer, maakt dat hen alleen nog maar verdachter.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #154 Gepost op: 19-09-2020, 13:42:33 »
Ze hebben opgesteld minstens acht minuten stilgestaan. Hoe, waar en waarom is me uit de beelden niet duidelijk geworden. Aan de andere kant zien we wel hoe Nikkie lovend is over Peggy, terwijl we in beeld zien dat ze een stapel stenen voorbijlopen. Het schreeuwt bijna: vertrouw ze niet!

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #155 Gepost op: 19-09-2020, 13:45:47 »
Na afloop van de opdracht hoort Horace dat troeven zijn gevonden, waarna hij volgens mij direct op zoek gaat naar deze troeven ónder de geldstenen die net op de grond zijn gegooid  ??? Of heeft iemand een andere verklaring voor het gedrag van Horace?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #156 Gepost op: 19-09-2020, 13:48:11 »
Geen andere verklaring, maar wat is jouw interpretatie?

Ik denk, dat het daarmee beide kanten uit kan. Een kandidaat zal ook concluderen dat ergens tussen de stenen iets gelegen heeft of nog ligt. De Mol kan doen alsof hij graag een joker wil.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #157 Gepost op: 19-09-2020, 14:40:24 »
Waarschijnlijk ook al vaker besproken, maar de discussies rondom stenen ruilen of doorlopen zijn best interessant. Het is soms lastig te volgen omdat iedereen door elkaar heenpraat, maar ik doe mijn best een overzicht te geven:

Team 4
Wisselpunt 1: Ellie is de eerste die begint over 'dat er waarschijnlijk nog meer aankomt'. Daar gaan Horace en Patrick in mee, Ron houdt zich afzijdig.
Wisselpunt 2: Patrick roept gelijk 'mijn gevoel zegt doorlopen', terwijl je Ellie tegelijkertijd 'hebben is hebben' hoort zeggen. Horace lijkt eerst 'ja' te zeggen op Patrick, en stelt als compromis dan voor om 2x 5 stenen per mand te ruilen in plaats van 1x. Ron blijft wederom afzijdig in deze discussie.
Wisselpunt 3: Ze zien de €25-stenen liggen Horace: 'Now we're talking'. Patrick: 'Nou begint het pas.' Als ze stil staan zegt Ellie ook: 'we weten niet wat erna komt.' Horace spoort als eerste aan om wel te gaan ruilen: 'Laten we in ieder geval genoeg hiervan meenemen en een beetje lozen.' Hier mengt Ron zich eindelijk in de discussie: 'lozen ben ik voor' :P Die arme man was volgens mij helemaal kapot. Op initiatief van Patrick besluiten ze om per mand/persoon één gouden blok te halen.
Punt x1,75: Patrick neemt het initiatief en zegt dat 160 x 1,75 te weinig is.

Team 5
Wisselpunt 1: Niemand lijkt bij voorbaat enthousiast om te ruilen. Jeroen vraagt als enige: 'kunnen we niet meer ruilen?' Drie mensen reageren tegelijkertijd: Nadja en Nikkie denken allebei dat er meer komt, Tygo begint over het gewicht. Peggy blijft stil, maar volgens haar biecht wilde ze ook naar een punt voor meer geld.
Wisselpunt 2: Iedereen reageert tegelijkertijd teleurgesteldachtig wanneer ze zien dat het weer om steentjes van €5 gaat. Peggy is de eerste die roept dat ze door moeten gaan, Nadja bevestigt en de rest lijkt akkoord. Alleen Jeroen stribbelt even tegen: 'waarom niet ruilen?', maar gaat vrij snel akkoord.
Wisselpunt 3: -
Punt x1,5: Nadja neemt het initiatief: 'waarschijnlijk komt er een hogere verdubbelaar.' De rest gaat akkoord.

Punt x0,5: De twee teams zien het bordje bijna tegelijkertijd. Team 4 komt als eerste aan maar ziet volgens mij de rest ook aanlopen al. Er is geen optie meer over.

Jeroen is het minst verdacht in deze opdracht, omdat hij als enige echt veel wil wisselen. Ron is afzijdig, waarschijnlijk omdat hij het oprecht veel te zwaar vindt. Ellie neemt in haar team het initiatief voor niet-wisselen (wat afgaande op de analyses hier een goede moltactiek is), maar zegt bij het tweede paaltje ook gelijk 'hebben is hebben'. Op basis van deze opdracht verwacht ik dat de Mol bij het groepje van 5 zat en dan in het bijzonder Peggy, Tygo of Nikkie.
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #158 Gepost op: 19-09-2020, 14:46:25 »
Mooi overzicht. Ik mis alleen, dat Ellie in eerste instantie ook een wisselpunt niet ziet en door wil lopen. En als ik je overzicht zo lees, dan lijkt Nadja best bepalend voor/in de 5-Groep. Daardoor heb ik toch de neiging om te denken, dat ik het in de 4-Groep moet zoeken en dan in het bijzonder Horace of Ellie. Ron is te afzijdig, Patrick had ik eigenlijk adgeschreven op basis van Vragenvuur.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #159 Gepost op: 19-09-2020, 14:57:32 »
Geen andere verklaring, maar wat is jouw interpretatie?

Ik denk, dat het daarmee beide kanten uit kan. Een kandidaat zal ook concluderen dat ergens tussen de stenen iets gelegen heeft of nog ligt. De Mol kan doen alsof hij graag een joker wil.

Mijn interpretatie is dat Horace een kandidaat vormt die erg snel van geest is, maar onvoldoende nagaat of een bepaalde keuze wel zo logisch is. Die geldstenen liggen daar net plat op de grond. Het lijkt mij niet vanzelfsprekend dat er dan opeens een troef onder (of tussen) ligt. Natuurlijk kan een troef op de onderkant vastgeplakt zijn of erin verstopt zitten, maar voor mijn gevoel zijn troeven in Wie is de Mol? best goed te vinden, zonder allerlei capriolen.

Die interpretatie geldt wat mij betreft ook voor zijn gedrag in het kasteel van Poppi. Of die lezing klopt, is een tweede, maar ik schrijf Horace nu maar wel af als Mol omdat ik zijn aanpak niet als een Molstrategie interpreteer.