Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk  (gelezen 20353 keer)

Offline CharlieLabrador

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #80 Gepost op: 14-09-2020, 14:49:32 »
Ik tel namelijk dit:
Zilver ruilpunt 1:  26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Zilver ruilpunt 2: 26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Goud ruilpunt: 15 goude stenen a €25 = € 375
Totaal per team als je álles inruilt: € 635


Die gouden stenen kunnen niet kloppen: je kreeg 2 gouden voor 5 gewone stenen. Dat zal dus altijd een even getal moeten zijn.
Kan natuurlijk wel zijn dat er bij een groep 1 gouden steen meer lag.

Maar alles bij elkaar hadden ze dan 13x5 en 13x5 en (14x5 of 16x5) = 65+65+(70 of 80) = 200 of 210 stenen mee te sjouwen: ongeveer 50 per mand....
Kan me voorstellen waarom Tygo en Jeroen er wat uitgegooid hebben 😉

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #81 Gepost op: 14-09-2020, 17:02:01 »
Die gouden stenen kunnen niet kloppen: je kreeg 2 gouden voor 5 gewone stenen. Dat zal dus altijd een even getal moeten zijn.
Volgens mij was het 2 zilveren voor 5 gewone stenen en 1 gouden voor 5 gewone stenen. Dan kan het wel.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #82 Gepost op: 14-09-2020, 18:00:34 »
Dat getreuzel in het begin door de groep van 5 lijkt misschien mols, maar is dat het wel. Je loopt de kans dat de groep van 4 een voorsprong heeft van 8-9 minuten en dus eerder bij het midden is. En eventueel kan doorlopen. Onderweg alsnog vertragen lijkt me gemakkelijker dan moeten versnellen.

Die groep van 4 moet dus ergens dezelfde tijd hebben verloren, maar dat valt minder op. Wat ik me afvraag... Waren er (grote) hoogteverschillen en was daardoor het voor de ene groep gemakkelijker dan voor de andere?
Ik vind dat tijdverschil.van.8/9 minuten heel raar en vooral op die afstand.
1 km kun je wandelend af in 10 tot 12 minuten. 9 minuten inhalen op 1 of 2 km?
De groep van 4 had meer overlegmomenten maar de groep van 5 treuzelde onderweg.(Nikkie/Jeroen)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #83 Gepost op: 14-09-2020, 21:04:48 »
Ik ging af op de mensen die zeggen dat ze 8-9 minuten hadden om groep 5 op gang te krijgen. Dat liet de weg vrij voor groep 4 om het middelpunt voorbij te komen. Dat dat niet gebeurt, geeft te denken. Ik zoek de mol daarom in de groep die het snelst van start gaat. Die bepaalt uiteindelijk de uitkomst.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #84 Gepost op: 14-09-2020, 21:14:16 »
Ik kan mij voorstellen dat de mol in de groep wilt zitten waar de verdubbelaar van 1,75 is? Daar wil je wel invloed op uitoefenen...
Meer L

Offline joyca23

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #85 Gepost op: 14-09-2020, 21:20:25 »
Ik vond het stukje waarin Tygo en Jeroen stenen gingen lozen ook vrij opvallend. Vlak ervoor zie je dat Nikkie stopt en haar mand op de grond zet. Peggy en Nadja lopen dan gewoon door. Het moment dat Tygo en Jeroen besluiten om de stenen uit de mand te gooien staat Nikkie er naar te kijken. Maar het moment dat ze daadwerkelijk stenen eruit gooien is er ingezoomd en is Nikkie niet meer te zien. In het volgende shot zie je Nikkie weer bij Peggy en Nadja op een compleet ander deel van de route waardoor het lijkt alsof ze alweer doorgelopen was. Daar klopt iets niet volgens mij.

Die mannen zijn zo bezig met die stenen uit de mand halen dat Nikkie daar kan doen wat ze wil. Ze heeft in ieder geval niemand tegengehouden maar volgens mij heeft ze zelf ook wat uitgespookt in de tussentijd.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #86 Gepost op: 14-09-2020, 22:23:55 »
Ik zou het wel een erg domme molactie vinden om een oneven aantal zilveren stenen uit de mand te halen aangezien je dan meteen de verdenking op je groepje legt. Maar ik kan ook niet echt een andere verklaring vinden voor het feit dat er €35,- is binnen gehaald. Misschien nog dat er per ongeluk een vijfje te weinig is meegepakt...? Maar dat lijkt me ook raar. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #87 Gepost op: 14-09-2020, 22:44:05 »
Ik zou het wel een erg domme molactie vinden om een oneven aantal zilveren stenen uit de mand te halen aangezien je dan meteen de verdenking op je groepje legt. Maar ik kan ook niet echt een andere verklaring vinden voor het feit dat er €35,- is binnen gehaald. Misschien nog dat er per ongeluk een vijfje te weinig is meegepakt...? Maar dat lijkt me ook raar. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Jeroen en Tygo zeggen in de extra beelden dat ze er maar 3 hebben gepakt bij de 2e zilveren ruilpost. want ze wouden nog ruimte over hebben in de mand. Totaal onlogisch gezien zij letterlijk een mand meer hebben. Dat is sowieso een mol actie van het vijfling.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2020, 22:45:47 door Sanmol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #88 Gepost op: 14-09-2020, 23:03:42 »
Ik ging af op de mensen die zeggen dat ze 8-9 minuten hadden om groep 5 op gang te krijgen. Dat liet de weg vrij voor groep 4 om het middelpunt voorbij te komen. Dat dat niet gebeurt, geeft te denken. Ik zoek de mol daarom in de groep die het snelst van start gaat. Die bepaalt uiteindelijk de uitkomst.

Ik ben het met je eens hoor. Mijn mol zit ook in het groepje van 4. Ik las hier  al eerder over het tijdverschil van 8/9 minuten. Er klopt gewoon iets niet, er was 45 minuten tijd voor de opdracht, de afstand is "een paar kilometer", de groep van 5 heeft een forse achterstand en toch komen ze ongeveer gelijk uit in het midden?

De groep van 5 vestigt alle aandacht op zich door met zo weinig geld binnen te komen. Dat blijkt ook al uit het extra beeldmateriaal. Dat groepje wordt zowel in de opdracht als in dit extra materiaal verdacht neergezet. Ik vraag me af of de mol daar tussen wil zitten. Ik denk dat de molstrategie was om flink door te stappen en voorzichtig te zijn met stenen wisselen en te stoppen bij X0.5

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #89 Gepost op: 14-09-2020, 23:14:55 »
Jeroen en Tygo zeggen in de extra beelden dat ze er maar 3 hebben gepakt bij de 2e zilveren ruilpost. want ze wouden nog ruimte over hebben in de mand.
In de uitzending lijkt 't er toch sterk op dat ze bij de we zilveren ruilpost helemaal niets ruilen (bij de 1e pakken ze in ieder geval 5).

Echter, is het Tygo die helemaal bij het 1e zilveren ruilpunt maar één zilveren steen in de mand doet.
In onderstaand screenshot lijkt 't er toch op dat Tygo 2 pakt en Jeroen maar 1...

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #90 Gepost op: 15-09-2020, 07:10:22 »
Ik ging af op de mensen die zeggen dat ze 8-9 minuten hadden om groep 5 op gang te krijgen. Dat liet de weg vrij voor groep 4 om het middelpunt voorbij te komen. Dat dat niet gebeurt, geeft te denken. Ik zoek de mol daarom in de groep die het snelst van start gaat. Die bepaalt uiteindelijk de uitkomst.
Maar de mol (stel dat hij in de groep van 4 zit) weet toch niet dat de groep van 5 9 minuten wacht voordat ze vertrekken? En zonder die wetenschap is snel vertrekken geen molactie.

Jeroen en Tygo zeggen in de extra beelden dat ze er maar 3 hebben gepakt bij de 2e zilveren ruilpost. want ze wouden nog ruimte over hebben in de mand. Totaal onlogisch gezien zij letterlijk een mand meer hebben. Dat is sowieso een mol actie van het vijfling.
Een sabotage die de pot 2,5 euro kost. Mooi meegenomen natuurlijk maar dat is niet per sé wat een mol zou willen.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 07:43:13 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline Drgonnofski

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #91 Gepost op: 15-09-2020, 10:47:13 »
misschien dat ik het verkeerd zie maar wetende dat je bij een verdubbelaar moet treffen om überhaupt geld in de pot te krijgen.

Zou je niet beter kunnen kijken naar het lopen ipv de stenen.(zoals Dennis tijdens het fietsen in seizoen 8) het lijkt mij logischer dat de mol met de insteek van de tijd en tempo een hoop goed kan maken. zo zou je een punt kunnen maken dat als de mol in het team aan de kant van x 1.75 (team Ron) zit hij juist sneller door wil om dan even later uit het zicht van 0,5 maar wel wetende dat je de andere groep kan zien  en dan door lopen. zelfde casus valt ook voor team Peggy te maken alleen kan de mol het dan anders aangepakt hebben door de tijd te rekken onder voorbehoud om te hopen dat team Ron weer doorloopt na de 0.5 omdat ze toch meer meer meer willen en hen dan te treffen tussen 1.5 en 0.5 waardoor je dus niets verdient

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #92 Gepost op: 15-09-2020, 11:04:40 »
Als mol wil je hier (1) weinig stenen wisselen en (2) uitkomen bij het halveringspunt. Bonusmolpunten als je (3) ervoor zorgt dat je groep 'per ongeluk' een wisselpunt voorbij loopt. Die paar stenen meer of minder zijn niet interessant.

Peggy hier m.i. het meest mols, vooral bij het wisselpunt met de gouden stenen. Ze helpt Nikkie met het dragen van de mand, maar zorgt er wel voor dat die rechts van haar blijft lopen. Ook lijkt het erop dat ze haar medetillers Nadja en Nikkie vlak voor dat wisselpunt nog wat verder naar rechts dirigeert, terwijl ze stevig blijft doorstappen. Zo zit er het meeste afstand tussen hen en het wisselpunt en zijn ze er het snelst voorbij. En Nadja en Nikkie hebben er vanwege hun positie nauwelijks zicht op.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #93 Gepost op: 15-09-2020, 11:14:42 »
Nadat Peggy Nikkie is gaan helpen met het dragen van de mand, is het wel Nikkie die voor de mand uitloopt en Peggy als het ware naar voren trekt. Kijk als Peggy zijnde dan nog maar eens naar links.
En Peggy die vol in beeld komt als de stoïcijnse vrouw die de stapel met 25 euro voorbij loopt, dat is m.i. afleiding. Dat Jeroen en Tygo ook niks zien daar heb ik nog wel een ideetje over, maar dat is nog speculeren.

Offline Drgonnofski

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #94 Gepost op: 15-09-2020, 11:18:02 »
Dat Jeroen en Tygo ook niks zien daar heb ik nog wel een ideetje over, maar dat is nog speculeren.

het zou voor hen gewoon extra info kunnen zijn als zij al op een van de drie zouden hebben gezeten.
dus kan ook weer een anti mol actie zijn uiteraard.

daarbij ligt de balk op peggy haar rechter arm  (zo vlug uit mn hoofd) lijkt me niet makkelijk draaien naar rechts om dan een bordje te spotten

kleine edit
het lijkt me dat tygo( en jeroen misschien want die horen we niet) die post ook gemist hebben. wel lekker dat jeroen op de mol proost, misschien wel opzichzelf ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 11:25:25 door Drgonnofski »

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #95 Gepost op: 15-09-2020, 11:46:21 »
Zag ik Nikkie bij het voorbij lopen van de gouden stenen nou even subtiel opzij kijken?  ::vergroot::
My fall will be for you

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #96 Gepost op: 15-09-2020, 12:02:15 »
Zag ik Nikkie bij het voorbij lopen van de gouden stenen nou even subtiel opzij kijken?  ::vergroot::

Als je een kandidaat bent, dan is laten zien dat jij als één van de weinigen wel een zeer belangrijk paaltje ziet, wat minder handig omdat je jezelf een stuk minder verdacht maakt voor je medespelers. Als Mol is het wel fijn om jezelf minder verdacht te maken, maar tegen welke prijs wil je dit doen?
Nu we in het achterhoofd proberen te houden dat voor de Mol waarschijnlijk het lopen zelf (en het eindpunt) het belangrijkste is, en na het vele getreuzel al van de groep van vijf, doorlopen sowieso het beste is? Met deze puzzel weet ik nog steeds niet wie nou precies het meest verdacht is van deze groep :P Peggy is op de beste manier er het minst verdacht uitgekomen, dan heb je bij mij pluspuntjes  ;D Jeroen traineert de zaak wel, maar wat mij betreft net niet te veel en dat hij er goed mee kan weg komen. Nikkie op deze manier heel erg in de kijker (of het moet het algehele beeld dienen). Tygo vooral gefrustreerd? Of stiekem lachend in zijn vuistje omdat hij eigenlijk niets hoeft te doen om het toch wel fout te laten lopen?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #97 Gepost op: 15-09-2020, 12:13:59 »
Het lijkt mij verreweg het meest logisch om te denken dat de Mol in de groep van vijf zat die voorbij de gouden stenen liep. Nadja liep daar achteruit, dat is verdacht, want dan ziet ze de paaltjes niet. Tygo en Jeroen liepen gewoonweg achter het eerste groepje aan zonder op te letten. Dus de beslissing van dat groepje Nadja, Peggy, Nikkie om zo te lopen, lijkt mij een molactie. Dan zijn Peggy en Nikkie hier het meest verdacht.

Offline oppermolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #98 Gepost op: 15-09-2020, 12:21:20 »
Er is volgens mij geen steen weggegooid door iemand uit de groep van 5. Iedere stapel zilveren stenen van 5 euro bestaat voor het wisselen uit 26 stenen. Als de groep van 5 bij het wisselpunt vertrekt, tel ik dat er na het wisselen nog 19 van 26 stenen over zijn gebleven. Oftewel, er zijn slechts 7 stenen gewisseld wat overeenkomt met de 35 euro. Dat kan 3 dingen betekenen: Of ze zijn domweg 1 steen vergeten mee te nemen, of de mol heeft 1 steen te weinig gewisseld, of de mol heeft stiekem 1 steen teruggelegd.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #99 Gepost op: 15-09-2020, 12:36:32 »
Ik kan het niet heel goed zien, maar ligt er achter nr. 3 ook niet nog een steen?