Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos  (gelezen 14939 keer)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #80 Gepost op: 22-09-2020, 17:35:14 »
Er zijn in ieder geval geen biljetten die we overgegeven zien worden waarvan ik ook maar enigszins het vermoeden heb dat ze niet uiteindelijk aangekomen zijn (ik reken het gescheurde biljet ook als aangekomen).

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #81 Gepost op: 22-09-2020, 20:20:50 »
Er zijn in ieder geval geen biljetten die we overgegeven zien worden waarvan ik ook maar enigszins het vermoeden heb dat ze niet uiteindelijk aangekomen zijn (ik reken het gescheurde biljet ook als aangekomen).
Dat is gewoonweg niet met zekerheid te zeggen met de beelden die we krijgen.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #82 Gepost op: 22-09-2020, 20:57:27 »
Ik heb het over het schema van Sanmol, waarin staat dat er 100 euro van Tycho niet bij Ron is gekomen, maar wel 100 euro van Nikkie via Patrick naar Ron. De enige 100 euro die we in de aflevering bij 100 euro aan zien komen, komt van Tycho.

Volgens kan met geen mogelijkheid gezegd worden of de 350 euro aan een paal is blijven hangen of in het doorgeven verdwenen is. Alleen de 250 euro bij Ron en 100 bij Jeroen zijn duidelijk.

Door beelden terug te zien, welke biljetten er zijn aangekomen en wie welk biljet had (bijvoorbeeld Nikkie kan niet een 100 en 50 euro biljet aan Jeroen geven) kwam ik een heel eind.

Ik weet 100 procent zeker dat Patrick 2 kokers niet heeft open gemaakt en Ron 3 niet, dit kon je achterhalen door welke biljetten er binnen waren gekomen. Dan bleef er nog een 100 euro van Jeroen over die of door of Tygo volledig werd gegeven of door Horace. Uiteindelijk door puzzelen kwam ik erachter wie dat was geweest.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #83 Gepost op: 22-09-2020, 21:05:03 »
Hoe verklaar/zie jij wat er gebeurt om 7:28? (Patrick geeft 100 voor ? aan Nikkie zoals ik het zie)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #84 Gepost op: 22-09-2020, 22:57:33 »
Door beelden terug te zien, welke biljetten er zijn aangekomen en wie welk biljet had (bijvoorbeeld Nikkie kan niet een 100 en 50 euro biljet aan Jeroen geven) kwam ik een heel eind.

Ik weet 100 procent zeker dat Patrick 2 kokers niet heeft open gemaakt en Ron 3 niet, dit kon je achterhalen door welke biljetten er binnen waren gekomen. Dan bleef er nog een 100 euro van Jeroen over die of door of Tygo volledig werd gegeven of door Horace. Uiteindelijk door puzzelen kwam ik erachter wie dat was geweest.
Dat zou kunnen kloppen dat Tygo niet alles heeft opengemaakt. Hij is zo druk met het verzamelen van andere biljetten. Hij mag maar 1 biljet in de handen houden dus niet toekomt aan zijn eigen paaltje.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #85 Gepost op: 23-09-2020, 10:52:28 »
Ik weet 100 procent zeker dat Patrick 2 kokers niet heeft open gemaakt en Ron 3 niet, dit kon je achterhalen door welke biljetten er binnen waren gekomen.

Maar waarom denk je dat? Het is Patrick die letterlijk zegt, wanneer er 700 euro mist: "die moeten dan in die 3 kokers van Ron hebben gezeten".  Hij heeft dus wel degelijk al zijn eigen kokers opgemaakt en doorgegeven. Of die ook daadwerkelijk zijn aangekomen is een tweede. We zien dit verder niet in beeld, maar wij als kijkers krijgen maar een deel van de transacties te zien. Er staat aan het eind ook niemand met geld in zijn handen wat door tijdgebrek niet meer bij de juiste persoon aankomt. Er is dus met zekerheid 350 euro (bij de  mol) blijven steken.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #86 Gepost op: 23-09-2020, 11:01:50 »
Maar waarom denk je dat? Het is Patrick die letterlijk zegt, wanneer er 700 euro mist: "die moeten dan in die 3 kokers van Ron hebben gezeten".  Hij heeft dus wel degelijk al zijn eigen kokers opgemaakt en doorgegeven. Of die ook daadwerkelijk zijn aangekomen is een tweede. We zien dit verder niet in beeld, maar wij als kijkers krijgen maar een deel van de transacties te zien. Er staat aan het eind ook niemand met geld in zijn handen wat door tijdgebrek niet meer bij de juiste persoon aankomt. Er is dus met zekerheid 350 euro (bij de  mol) blijven steken.

Er missen twee briefjes van 50 euro.. dus ik weet niet hoe jij bij dat punt bent gekomen. En Patrick heeft al 100 euro naar Jeroen gebracht, dus hij is niet degene die het tweede briefje van 100 euro naar Jeroen heeft gebracht (het enige briefje wat we niet met zekerheid weten). Twee kokers van Patrick zijn dus niet geopend.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #87 Gepost op: 23-09-2020, 12:26:46 »
Een briefje van 50 zit in de kokers van Ron; de ander is niet aangekomen (ergens onderweg blijven steken, dus). Er is één briefje van 100 door Jeroen ingeleverd; het andere is doormidden gescheurd. Patrick heeft al zijn kokers opengemaakt, anders zou hij niet zeggen dat het overgebleven geld in de kokers van Ron moet zitten; het zou dan immers ook in zíjn gesloten kokers moeten zitten.

Offline Vlindertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #88 Gepost op: 23-09-2020, 12:47:24 »
En Patrick heeft al 100 euro naar Jeroen gebracht, dus hij is niet degene die het tweede briefje van 100 euro naar Jeroen heeft gebracht (het enige briefje wat we niet met zekerheid weten). Twee kokers van Patrick zijn dus niet geopend.

Op 4.30 is te zien dat Peggy 100 euro aan Jeroen geeft. Het 1e briefje van 100 van Jeroen is dus afkomstig van Peggy of Horace.

Op 7.27 is te zien dat Patrick 100 euro aan Nikkie doorgeeft. Dat zou heel goed de 100 euro kunnen zijn die Horace aan het einde inlevert. In dat geval heeft Patrick dus minimaal 2 kokers geopend.

De 50 euro van Peggy zou eventueel ook afkomstig van Patrick kunnen zijn, maar dat weten we niet.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #89 Gepost op: 23-09-2020, 12:54:49 »
Maar waarom denk je dat? Het is Patrick die letterlijk zegt, wanneer er 700 euro mist: "die moeten dan in die 3 kokers van Ron hebben gezeten".  Hij heeft dus wel degelijk al zijn eigen kokers opgemaakt en doorgegeven. Of die ook daadwerkelijk zijn aangekomen is een tweede. We zien dit verder niet in beeld, maar wij als kijkers krijgen maar een deel van de transacties te zien. Er staat aan het eind ook niemand met geld in zijn handen wat door tijdgebrek niet meer bij de juiste persoon aankomt. Er is dus met zekerheid 350 euro (bij de  mol) blijven steken.

Ik denk ook dat alle kokers zijn geopend. En denk ook dat de mol zo vroeg mogelijk los wilde komen om druk te zetten en chaos te creëren.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #90 Gepost op: 23-09-2020, 15:25:20 »
Er zijn tenminste 17 biljetten (van de 24) in omloop geraakt. Ik kwam op ongeveer hetzelfde als squirleon, met wat kleine toevoegingen. Ik heb het in een tabel gezet, zodat makkelijker per kandidaat kan worden nagegaan welke transacties in beeld waren. Ieder in omloop geraakt biljet heeft een ander kleurtje dan zijn buren.

Bij bijna alle biljetten die we zien heb ik inderdaad weinig twijfel dat ze zijn aangekomen, al zijn er een paar waar ik 'waarschijnlijk' bij het gezet, en een paar vraagtekentjes maar niet op belangrijke punten, meer van airshots bv. Ik twijfel wel een beetje of we nu 17 of 18 biljetten vervoerd hebben zien worden. Als het moment van 7:29 niet hoort bij 6:15, dan kunnen het er ook 18 zijn geweest.

Stel het waren er exact 17. Dan hebben we er 4 (t.w.v. 350 euro, dus 3x100 en 1x50) niet gezien, die kunnen of nog in de andere kokers zitten of onderweg zijn verduisterd. Maar stel er zijn 18 biljetten uit de kokers gehaald. Dan hebben we er 3 niet gezien. Maar die kunnen dan nooit meer een gezamenlijke waarde van 350 euro hebben. Dan is er minstens 1 onderweg verduisterd. Hetzelfde geldt voor 19-21 in omloop geraakte biljetten (het maximum is 21, want Ron bleef er met 3 zitten).

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #91 Gepost op: 23-09-2020, 15:30:27 »
De beelden worden random door elkaar gemonteerd, je kan er amper een chronologische volgorde uithalen. Het is gewoon niet mogelijk om alle briefjes en alle doorgeefacties te achterhalen.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #92 Gepost op: 23-09-2020, 16:08:48 »
Er zijn tenminste 17 biljetten (van de 24) in omloop geraakt.

Het klopt dat er minstens 17 biljetten vervoerd zijn, dat is namelijk het aantal dat aangekomen is. Ik tel echter slechts 16 biljetten die ik vervoerd zie worden als minimum. Volgens mij is het biljet van 4:15 namelijk de 50 euro voor Tygo de 100 voor Ellie die Peggy van Horace heeft gekregen. Ik denk dit omdat de manier waarop de ketting van Jeroen ligt aanduid dat hij in de richting van Peggy is geweest en weer terug is gelopen. Ook duid de manier waarop de ketting van Peggy ligt dat zij Bij Horace is geweest. Dit past logisch bij de andere beelden, we zien namelijk Peggy van Jeroen naar Horace rennen om 4:36. We zien hetzelfde fragment in een shot van boven om 4:30.

Edit: Sorry, nu ik het terug kijk is het biljet van 4:15 niet de 50 voor Tygo, maar de 100 van Ellie, ook gekregen van Horace. Ik denk dit vooral omdat de manier waarop Peggy in de richting van Jeroen kijkt overeen lijkt te komen tussen de twee fragmenten.
« Laatst bewerkt op: 23-09-2020, 16:33:04 door squirleon »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #93 Gepost op: 23-09-2020, 16:52:21 »
Je hebt gelijk! Ik had me verteld in de uiteindelijke hoeveelheid kleuren. Het biljet op 4:15 had ik sowieso al in het midden gelaten, geen aparte kleur gegeven.

Ik lijst nog even de momenten op dat een biljet voor het eerst in beeld komt:

3:34 (Peggy geeft 50 aan Tygo voor Ellie)
3:57 (Horace pakt 50 voor Tygo)
4:30 (Peggy geeft 100 aan Jeroen)
4:43 (Horace geeft 100 aan Peggy)
5:21 (Tygo heeft 100 voor Nikkie, en roept Horace)
5:32 (Horace geeft 100 aan Nikkie, maar dit is m.i. een ander biljet dan 5:21)
5:35 (Tygo haalt 50 uit zijn 2e koker)
5:40 (Peggy wil 100 aan Tygo geven)
6:10 (Nikkie houdt 100 voor Ron omhoog)
6:15 (Nikkie geeft ? aan Horace)
6:19 (Jeroen heeft 50 voor Patrick)
6:47 (Patrick pakt zijn eerste kokertje)
7:08 (Jeroen en Peggy staan met 100 voor Tygo)
7:42 (Ellie geeft 100 aan Jeroen)
7:45 (Ellie geeft 50 aan Tygo)
7:51 (Ellie geeft 100 aan Tygo)

16 biljetten die we zeker in omloop gebracht zien worden, al dan niet bij hun beginpunt. Er komen er 17 aan. Dus ofwel: 1 biljet is nooit in beeld geweest, maar wel aangekomen. Ofwel: 6:15 en 7:29 horen niet bij elkaar, dat zou ook heel goed kunnen.
« Laatst bewerkt op: 23-09-2020, 16:56:14 door Newbie2 »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #94 Gepost op: 23-09-2020, 16:59:33 »
Wat ook nog het geval kan zijn is dat het fragment van 6:15 is van het biljet van 100 voor Tygo waar Horace en Peggy om 7:08 bij elkaar staan. Ik zie namelijk geen andere logische mogelijkheid waar dit biljet vandaan is gekomen, omdat Horace al een biljet van 50 voor Tygo had en ik aanneem dat iemand steeds voor drie anderen biljetten had (ook als dat biljet inderdaad van Nikkie afkomt kan 6:15 natuurlijk een ander biljet zijn). Dat zou nog steeds betekenen dat we slechts 16 biljetten vervoerd zien worden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #95 Gepost op: 23-09-2020, 17:29:52 »
Tja, 16 of 17, het brengt ons niet veel verder, vrees ik. Het was interessant geweest als we 18 biljetten in omloop hadden gezien. Dan wisten we zeker dat er 1 daarvan niet was aangekomen, en hadden we misschien een selectie kunnen maken van mogelijke verdachten. Maar nu wordt dat lastig!
Ik ben wel nog van plan te proberen om de 16 biljetten te gaan rangschikken van totaal onverdacht (zeker niet verduisterd) tot schimmig. Maar dan nog: als de Mol geld heeft achtergehouden, kan hij dat net zo goed bij de 4 of 5 biljetten hebben gedaan die we niet in beeld hebben gehad.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #96 Gepost op: 23-09-2020, 20:05:42 »
Het is Patrick die letterlijk zegt, wanneer er 700 euro mist: "die moeten dan in die 3 kokers van Ron hebben gezeten".  Hij heeft dus wel degelijk al zijn eigen kokers opgemaakt en doorgegeven..
Wat hij zegt hoeft helemaal niet waar te zijn. Sterker nog, als iemand zichzelf lijkt vrij te pleiten en meteen naar een ander verwijst, is daar bij WIDM meestal een reden voor.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #97 Gepost op: 24-09-2020, 12:18:40 »
Een nieuw tabelletje gemaakt (bijlage in pdf), nu met de oorsprong en doel van ieder in beeld gekomen biljet.

Van 16 biljetten is bekend of aannemelijk (#3) waar ze naar toe moesten. Het ontbrekende 17e biljet (wel aangekomen, maar niet in beeld geweest) is de 50 voor Peggy. Dat moet afkomstig zijn geweest van Nikkie of Patrick. Ws. Nikkie, aangezien Patrick in tijdsnood kwam en toch zeker 2 kokers heeft geopend. Van 14 biljetten is ook de oorsprong duidelijk of kan worden herleid (#10 en #13). Van 2 biljetten lukt me dat niet

– De 100 voor Ellie (#4) is van Horace òf Nikkie gekomen. Het biljet ging via Peggy, dus voor de hand ligt dat het van Horace kwam. Maar omdat Patrick lang werk had om zijn sloten open te krijgen, heeft ook Nikkie in het begin mogelijk via Horace moeten werken.
– De 100 voor Jeroen (#3) is van Horace, òf Nikkie òf Peggy gekomen. Het lijkt erop dat het van Peggy kwam, maar dat is niet helemaal zeker.

De enige die dan (behalve Ron) met zekerheid een biljet in zijn koker had dat niet is aangekomen, is Tygo (100). Waarschijnlijk ook nog geld in de kokers hebben Nikkie (100), Horace (100) en Patrick (50). Maar mogelijk moet de naam van Nikkie of Horace vervangen worden door die van Peggy.

Het lijstje met zekerheden (koker geopend en biljet aangekomen), zoals ik dat zie:

Ellie
50 voor Ron
100 voor Peggy
100 voor Patrick

Horace
50 voor Tygo

Jeroen
50 voor Patrick
100 voor Nikkie
100 voor Tygo

Nikkie
100 voor Ron

Patrick
100 voor Horace
100 voor Jeroen

Peggy
50 voor Ellie
100 voor Tygo

Ron
-
Tygo
50 voor Horace
100 voor Nikkie

Mijn conclusie is dat voor de moeilijk te traceren 350 euro Tygo en Nikkie het verdachtst uit de bus komen. Als je er tenminste vanuit gaat dat er geld is achtergebleven in de kokertjes. Maar het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat (een deel van) dat geld wel in roulatie is gekomen, maar is onderschept. In dat geval het verdachtst zijn dan weer Tygo en Peggy, die het meest actief waren en op de meest centrale plekken stonden.
EDIT: 'niet te traceren' veranderd in 'moeilijk te traceren', want dat er 100 euro van Tygo niet is aangekomen staat wat mij betreft wel vast.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020, 14:34:24 door Newbie2 »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #98 Gepost op: 24-09-2020, 12:37:56 »
Ik zie een duidelijke fout in het schema: om 7:08 staan toch echt Peggy en Horace bij elkaar, en niet Peggy en Jeroen. Dit heeft ook implicaties voor de oorsprong van biljet 13 (ik denk dat het van Nikkie vandaan kwam). Het is ook niet echt logisch voor Jeroen om dit biljet aan Peggy te geven en zeker niet voor Peggy om vervolgens Horace er bij te halen.

Ik vind het overigens waarschijnlijker dat geld is achtergebleven, dan dat het onderschept is. Dat tweede zou namelijk toch makkelijk te controleren moeten zijn voor de groep, zeker bij het briefje van 50.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020, 12:52:37 door squirleon »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #99 Gepost op: 24-09-2020, 12:59:04 »
Ik zie een duidelijke fout in het schema: om 7:08 staan toch echt Peggy en Horace bij elkaar, en niet Peggy en Jeroen. Dit heeft ook implicaties voor de oorsprong van biljet 13 (ik denk dat het van Nikkie vandaan kwam). Het is ook niet echt logisch voor Jeroen om dit biljet aan Peggy te geven en zeker niet voor Peggy om vervolgens Horace er bij te halen.

Ik vind het overigens waarschijnlijker dat geld is achtergebleven, dan dat het onderschept is. Dat tweede zou namelijk toch makkelijk te controleren moeten zijn voor de groep, zeker bij het briefje van 50.
Thanks! ::ok:: Je hebt gelijk. Een foutje is zo gemaakt, in zo'n wirwar. Ik zal kijken wat de consequenties zijn, en mijn conclusies erop aanpassen. Ik vermoed zelf eigenlijk dat er wel geld onderschept is, omdat 4 verschillende mensen die geld in de koker laten zitten niet echt een molactie kan worden genoemd. Tenzij de Mol zo vertraagd heeft dat de anderen hun geld niet meer kwijt konden. Of tenzij Ron de Mol is, natuurlijk. :)

EDIT: het stond wel goed in mijn schema van gisteren, dus ik heb het gewoon verkeerd overgenomen. ::dom:: Hierbij de gecorrigeerde pdf, de vorige verwijder ik. Die 100 voor Tygo op 7:08 komt zeker van Nikkie. Want Horace had al 50 aan Tygo gegeven, en Peggy 100.
Ook de 100 voor Ellie (#4) is nu bekend, want die moet van Horace zijn gekomen, Nikkie heeft immers al 2x 100 in omloop gebracht.

Het lijstje met zekerheden moet dus zijn:

Ellie
50 voor Ron
100 voor Peggy
100 voor Patrick

Horace
50 voor Tygo
100 voor Ellie

Jeroen
50 voor Patrick
100 voor Nikkie

Nikkie
100 voor Ron
100 voor Tygo

Patrick
100 voor Horace
100 voor Jeroen

Peggy
50 voor Ellie
100 voor Tygo

Ron
-
Tygo
50 voor Horace
100 voor Nikkie

Resteren er nog maar 2 onbekenden van de 17!
- De 50 voor Peggy, die we nooit hebben gezien. Moet afkomstig zijn van Nikkie of Patrick, ws. Nikkie.
- De 100 voor Jeroen (#3) is van Horace òf Peggy gekomen. Het lijkt erop dat het van Peggy kwam, maar dat is niet helemaal zeker.

Aangepaste conclusie: Degene die (behalve Ron) met zekerheid een biljet in zijn koker had dat niet is aangekomen, is Tygo (100). Verder:
Horace òf Peggy (100)
Nikkie òf Patrick (50).
En dan blijft Jeroen (100) over die ook met zekerheid een niet aangekomen biljet in zijn koker moet hebben gehad.

Tygo en Jeroen dus het meest verdacht in deze, gevolgd door Peggy. Cq. nog steeds Tygo en Peggy, als het geld niet in de kokertjes is blijven zitten maar in omloop is gebracht.

Het baart me wel wat zorgen dat een klein foutje zulke grote gevolgen kan hebben voor de conclusie, dus ik hoop dat het nu wel goed is! Het zou best kunnen dat er nog een waarnemings- of een denkfout of iets anders in zit dat niet klopt, ik hoop van niet maar ik hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020, 14:32:10 door Newbie2 »