Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min  (gelezen 19106 keer)

Offline Mit

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #60 Gepost op: 20-09-2020, 23:23:19 »
Nikkie die achter Jeroen aan sjokt. Even de 2 hotelkamersleutels inleveren.
Would you please close the windows, i am so sorry, we left them open.
Receptioniste zei trouwens kamer 4, 5 en 7 en gaf toen de sleutels van 5 en 7. Even overrompeld.

Precies, ik denk dat de mol tegen de bewoners kan hebben gezegd om de ramen weer te sluiten.

Offline tasja71

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #61 Gepost op: 21-09-2020, 10:33:55 »
Die groene luiken... Zijn die relevant? Het gaat om de rode luiken die ze geopend zagen. Dat kunnen alleen de vier buiten het dorp gezien hebben. Ik weet niet in hoeverre het zonder verrekijker goed te zien was. Als dat niet het geval was, dan is Ellie verdacht. Zij heeft steeds de verrekijker gehad. Was zij te controleren? Andersom kon zij wel Horace sturen en controleren.

Als.

Zowel de groene als de rode luiken zijn er normaal gesproken niet in het dorp. Heb het hele dorp uitgekamd, niet gevonden. Dus die groene luiken hebben - volgens mij - te maken met de opdracht.

En we weten al 20 jaar dat we niet de hele opdracht horen, dus het kan heel goed zijn dat ze dit wisten, maar het ons nog even niet hebben verteld... ;)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #62 Gepost op: 21-09-2020, 10:59:12 »
Luiken zijn in Italië bijna altijd groen. Op een van de beelden zagen we wel dat een van de luiken weer dichtwaaide zodra ze hem hadden geopend. Luiken kun je meestal ook gewoon vastzetten. Het kan ook zijn dat  ze vergeten zijn de luiken vast te zetten en dat ze daardoor weer zijn dichtgewaaid en dat er daarom toch geld uit de pot is gegaan, hoewel dat ergens wel een beetje lullig zou zijn.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #63 Gepost op: 21-09-2020, 12:20:15 »
Het lastige is dat in de slotaflevering veel opdrachten gewoon helemaal  niet besproken worden. Misschien deze ook wel niet omdat de Mol gewoon op een positie terechtkwam waar ie weinig uit kon halen.
Maar de positie lijkt door de makers bepaald, dan zetten ze de mol wel op de beste plek als dat niet opvalt. En met 50/50 verdeling valt dat niet op.


Vanuit de oogpunten waar je Tygo/Ron en Ellie/Horace van achter ziet heb ik tien -200 ramen gezien. Het rood is ook van een afstand vrij duidelijk te herkennen. Wat mij betreft is er ook geen onduidelijk het over welk raam Peggy het heeft, je ziet het duidelijk in beeld rond de tijd dat Patrick met de bezem het andere raam opent.
Maar dan nog kan je niet weten welk raam Peggy bedoeld als ze het heeft over het raam aan de zijkant, die de spotters niet kunnen zien. Ze kan prima dat raam hebben opengemaakt wat jij bedoelt, maar ook nog een ander raam, aan de zijkant van een huis, dat wel verkeerd was.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 12:24:53 door Theovv »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #64 Gepost op: 21-09-2020, 15:21:39 »
Aan het begin van de opdracht zie je twee vrouwen lopen, het lijkt een spiegelbeeld van elkaar in zo'n ronde spiegel voor automobilisten om om de hoek te kijken, maar het zijn toch echt twee verschillende vrouwen, die door de spiegel elkaars evenbeeld lijken. (tweelingen?).
Daarna komt een politie agent in beeld, te breed van postuur om een van de twee dames te kunnen zijn, maar het is duidelijk een politieagent.
Hiermee wordt een dikke suggestie gedaan dat er een tweeling-agent betrokken is bij deze opdracht.
En Ellie maar zoeken naar haar zus Marja met die verrekijker, is toch veel interessanter dan die opdracht.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 15:35:23 door foxhunter »

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #65 Gepost op: 21-09-2020, 16:23:12 »
Peggy zegt dat ze vijf luiken geopend hebben maar ik zie er volgens mij maar 4:
- Met de bezemsteel door Patrick
- In de kinderkamer die je alleen van binnen te zien krijgt (dat het een rood luik met -200 is, dat zien we daar in zijn geheel niet)
- Op 2/3 van de opdracht, dit krijg je te zien vanuit Tygo/Ron
- Een kleine minuut daarna een vierde luik dat uiteindelijk half dichtwaait achter hun ruggen.

Ben ik nou zo kippig en mis ik die vijfde of staat Peggy daarover (ook) staalhard te liegen?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #66 Gepost op: 21-09-2020, 16:57:08 »
Volgens mij ben je niet kippig maar dovig  ;), Peggy en Patrick zeiden 4. Samen met de 3 van Nikkie en Jeroen is dat die 7.
My fall will be for you

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #67 Gepost op: 21-09-2020, 16:58:26 »
Dan is het dat.
De leeftijd begint in ieder geval ergens zijn tol te eisen  ;D

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #68 Gepost op: 21-09-2020, 17:47:19 »
Vanuit de oogpunten waar je Tygo/Ron en Ellie/Horace van achter ziet heb ik tien -200 ramen gezien. Het rood is ook van een afstand vrij duidelijk te herkennen. Wat mij betreft is er ook geen onduidelijk het over welk raam Peggy het heeft, je ziet het duidelijk in beeld rond de tijd dat Patrick met de bezem het andere raam opent.
Heb je misschien een screenshot waarbij je alle luiken in 1 beeld ziet? (of eentje met de ene 5 en eentje met de andere 5? Ben wel benieuwd.

Offline Vennetje78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #69 Gepost op: 21-09-2020, 21:13:30 »
Gedachtenspinsel: Zou het mogelijk zijn dat Ellie €400 achterovergedrukt heeft?  Zou het kunnen dat zij geld ter waarde van 2 luiken heeft weggewerkt?
Ze leek weinig te doen bij de opdracht, maar Horace lette ook helemaal niet op haar.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #70 Gepost op: 21-09-2020, 21:47:56 »
Ze konden aan de binnenkant niet zien welke kleur het luik had. Dat beide teams overtuigd waren van een rood luik hoeft dat niet rood te zijn maar groen. Dus dat ze er 3 en vijf open hadden gedaan kan wel kloppen alleen hebben ze ook groene luiken geopend.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #71 Gepost op: 22-09-2020, 08:31:25 »
Gedachtenspinsel: Zou het mogelijk zijn dat Ellie €400 achterovergedrukt heeft?  Zou het kunnen dat zij geld ter waarde van 2 luiken heeft weggewerkt?
Ze leek weinig te doen bij de opdracht, maar Horace lette ook helemaal niet op haar.
Ze krijgen het geld dat ze verdiend hebben toch pas na de opdracht?
Ze konden aan de binnenkant niet zien welke kleur het luik had. Dat beide teams overtuigd waren van een rood luik hoeft dat niet rood te zijn maar groen. Dus dat ze er 3 en vijf open hadden gedaan kan wel kloppen alleen hebben ze ook groene luiken geopend.
De rode platen zijn er met tie wraps aan vastgemaakt. Ik zie aan de buitenkant zo snel geen groene platen die op een vergelijkbare manier zijn vastgemaakt. De groene luiken lijken de normale bestaande luiken te zijn.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #72 Gepost op: 22-09-2020, 11:27:06 »
Wat is er Met de naam van deze opdracht?  Dat is niet eens nederlands . Meer of min. Uitdrukking is min of meer. Voor een eventuele vraag zou ik meer of minder verwachten.
Wil men hier een soort woordspel spelen Met het woord meermin, en dus verwijzen naar een vrouwelijke mol..

Er zijn wel vaker opdrachttitels raar samengetrokken, maar deze valt voor mij extra op.

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #73 Gepost op: 22-09-2020, 13:25:21 »
Wordt er door Rik ergens gezegd dat de luiken open moeten blijven? Ze moeten geopend worden, toch? Dat insinueert niet dat ze aan het einde open moeten zijn. Maar stel dat dit wel het geval is, dan zou ik het prima vinden als de luiken niet mee tellen als dit door een actie van de mol komt: zelf sluiten, de verkeerde luiken openen, de bewoners bewust vragen ze weer te sluiten e.d. Maar niet als de mol hier niets voor heeft gedaan: de wind die een luik toevallig sluit of een bewoner die bang is voor de regen en het luik sluit, dat is geen molactie en is door de kandidaten ook niet tegen te houden. Kortom, dat lijkt me stug. 

Offline robertp

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #74 Gepost op: 22-09-2020, 14:16:59 »
Aan het begin van de opdracht zie je twee vrouwen lopen, het lijkt een spiegelbeeld van elkaar in zo'n ronde spiegel voor automobilisten om om de hoek te kijken, maar het zijn toch echt twee verschillende vrouwen, die door de spiegel elkaars evenbeeld lijken. (tweelingen?).
Daarna komt een politie agent in beeld, te breed van postuur om een van de twee dames te kunnen zijn, maar het is duidelijk een politieagent.
Hiermee wordt een dikke suggestie gedaan dat er een tweeling-agent betrokken is bij deze opdracht.
En Ellie maar zoeken naar haar zus Marja met die verrekijker, is toch veel interessanter dan die opdracht.

In de spiegel zie je op de bovenste etage ook een rood luik. Twee minuten later komt het pand weer in beeld en lijkt er maar één deel van het rode luik dicht te zitten. Overigens rent Nikkie met in haar kielzog Jeroen dit pand voorbij als ze met de opdracht beginnen. Het lijkt trouwens ook naast het beginpunt van de opdracht, waarom gaan Nikkie en Jeroen dan eerst een rondje in de stad lopen om op hetzelfde punt uit te komen? Als ze in het begin nog met zijn vieren staan, zie je die bogen namelijk op de achtergrond. Nikkie wil daarna het dorp in en komt op hetzelfde punt weer uit (Jeroen zegt omdat ze zich willen oriënteren waar ze zijn in de stad). Op 26:10 lopen ze weer langs dat pand, nu kun je net het luik niet zien.
Nikkie rent op het laatst ook naar een luik en opent dat (terwijl de aandacht op het oude vrouwtje is gevestigd). Heeft ze het half geopende luik weer opnieuw open gedaan en lijkt het of ze een derde luik heeft geopend?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #75 Gepost op: 22-09-2020, 15:01:16 »
Wordt er door Rik ergens gezegd dat de luiken open moeten blijven? Ze moeten geopend worden, toch? Dat insinueert niet dat ze aan het einde open moeten zijn. Maar stel dat dit wel het geval is, dan zou ik het prima vinden als de luiken niet mee tellen als dit door een actie van de mol komt: zelf sluiten, de verkeerde luiken openen, de bewoners bewust vragen ze weer te sluiten e.d. Maar niet als de mol hier niets voor heeft gedaan: de wind die een luik toevallig sluit of een bewoner die bang is voor de regen en het luik sluit, dat is geen molactie en is door de kandidaten ook niet tegen te houden. Kortom, dat lijkt me stug.
De uitspraken van Rik zowel voor als achteraf houden het enigszins vaag. Vooraf: "Als binnen dertig minuten al die luiken geopend zijn..."
- 'Geopend' kan zowel de actie van het openen omschrijven, als de staat van het open zijn.
- 'Binnen dertig minuten' zou niet doelen op de staat van de luiken aan het eind van de 30 minuten, maar dat ze binnen die tijd open gedaan zijn. Toch denk ik dat de eindsituatie is beoordeeld.

Door de opmerking van Ron aan het einde dat hij wel een aantal ramen dicht heeft zien gaan (door de wind?) kan ik mij eindelijk niet voorstellen dat het direct door een kandidaat zelf dicht gedaan is, maar dat er tijd overheen gegaan is voor het weer dicht ging. Dan kom je dus uit op: Een mol die een bewoner(of oudmol/tweeling zus/whatever) vraagt een luik weer te sluiten; het niet vergrendelen van de luiken in de hoop dat het dicht waait; illegale manier van openen (ik zou het on-widms vinden als het openen met de bezemsteel wordt afgekeurd); een begeleider (mol) die niet goed communiceren dat de luiken open moeten blijven en hoopt dat er iets dichtwaait; of de mol heeft helemaal niks met de niet meegerekende luiken te maken, maar openen er domweg minder.

M.b.t. die laatste optie. Nikkie & Jeroen beginnen onder een rood luik, maar wijzen en lopen eerst naar een ander luik. Dat luik wordt niet door hen geopend. In de laatste seconde openen ze het luik waaronder ze begonnen. Geen efficiënte route.

Het frustreet mij een beetje dat ik hier geen soep van kan maken en dat er best kans is dat een 'keiharde molactie' misschien gewoon toeval is.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #76 Gepost op: 22-09-2020, 16:02:53 »
Heeft Jeroen een wandeling gemaakt 's morgens naar een tufsteendorp of zo?
Ellie ging terug naar het Hotel om Jeroen te bevragen...en dan zien we <plaatje>
Van wie zijn die schoenen eigenlijk?

Meer of Min moet zijn -tegenwoordig- Min of Meer, dus Meer of Min is verkeerd om.
De opdracht ging ook verkeerd om: eerst geld, daarna de opdracht.
Of moet dat zijn: eerst mollen en daarna de opdracht uitvoeren?

Jeroen in een biecht: "Hoe ga je je oriënteren, we werden gedropt in een stadje waar we nog nooit geweest waren ". ja ja

Jeroen had ook een andere pet op. Zodat hij niet verward kon worden door de bewoners met Horace, die immers een zelfde soort pet heeft als Jeroen?

Jeroen kon deze opdracht lekker enthousiast uitvoeren, waarna de bewoners achter de rug van de kandidaten de luiken konden sluiten, zoals Jeroen hen 's morgens misschien wel gevraagd had.
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 16:44:37 door foxhunter »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #77 Gepost op: 22-09-2020, 20:20:37 »
Meest waarschijnlijke lijkt me dat de luiken vastgezet kunnen worden en dat de Mol dit na kan laten of, als hij aan de andere kant staat, kan verzwijgen of niet kan controleren of ze weer dicht slaan. Genoeg excuses om je als Mol achter te verschuilen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Vennetje78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #78 Gepost op: 22-09-2020, 20:35:15 »
Ze krijgen het geld dat ze verdiend hebben toch pas na de opdracht?

Deze keer kregen ze het geld vooraf en moesten ze achteraf teruggeven wat ze niet verdiend hadden.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Meer of min
« Reactie #79 Gepost op: 22-09-2020, 20:41:47 »
Deze keer kregen ze het geld vooraf en moesten ze achteraf teruggeven wat ze niet verdiend hadden.
Oh ja, dom... Maar dan nog steeds. Rik zegt hoeveel ze moeten terugbetalen. Hoe kan Ellie dan iets laten verdwijnen? Kan natuurlijk, maar niet onopvallend. Iedereen weet hoeveel erin moet zitten.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)