Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money  (gelezen 25957 keer)

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #200 Gepost op: 3-10-2020, 01:48:12 »
Ik zie hier een hoop aannames voorbij komen. Laat ik iets anders aannemen. Rik zegt bij het openen van de koffer:"Dit is de koffer die jullie moesten volgen." Wat voor mij betekent dat deze koffer altijd door Rik geopend zou worden na afloop van de opdracht, ander zou Rik gezegd hebben:"Dit is de koffer die jullie gekozen hebben, laten we kijken of het de juiste is."

Tygo deed hard zijn best om de groep te laten geloven dat ze een wissel misten, helaas voor hem mislukte dit. Waren ze hier wel met hem in mee gegaan, had hij ze na afloop in ieder geval nog kunnen inwrijven dat hij het als enige wel had gezien. Minder verdacht, maar nog steeds 0€ voor de pot.

En ik neem trouwens aan dat het uiteindelijk alles of niets was. In 21 Nederlandse seizoenen kan ik me niet herinneren dat er ooit een uitleg over te winnen geld onvolledig is geweest en zou het wel erg flauw vinden als dat nu wel zo zou zijn.  (Als iemands geheugen beter is en hier nog wel een voorbeeld van weet dan hoor ik het graag en verandert dat wat mij betreft de mogelijkheden en kunnen we helemaal niets meer met deze opdracht door alle onzekerheden)

Offline SummerLength

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #201 Gepost op: 3-10-2020, 03:46:18 »
Als iedereen echt al inside information heeft over Rob als mol van seizoen 20 is het wel gek dat sommige kandidaten dat seizoen nog bij moltalk zaten.
Er zitten wel vaker mollen met insider-kennis bij Moltalk. So versprak Susanne Visser zich ooit. Maar ik denk ook niet dat ze 10 oud-kandidaten hier over vertellen. Dat zijn er net te veel.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #202 Gepost op: 3-10-2020, 08:57:18 »
Ik denk dus dat er bewust vaag geedit is om het niet over de top duidelijk te maken dat zij aan het mollen is. Je kunt er niet omheen dat zij Jan, Margriet en ook Jon erdoor drukt. En Dennis en Klaas juist wipt. Dat doet ze allemaal niet puur om Tygo dwars te zitten. De mol heeft hier perfecte gelegenheid om te mollen en we zien alleen Peggy wat invloed uitoefenen maar voor de rest Nikkie. Dat is allemaal zo in your face dat ze de opdracht bewust vaag houden in de edit.
Ik hoor Nikkie niet van Klaas afstappen, Lo. Anderen doen dat wel. Ze herhaalt z'n naam toch alleen een beetje besluiteloos?

Bij Jon vind ik Tygo erg mols. Hij laat anderen beginnen met het noemen van namen, maar bij 2 keer 'Jon' slaat ie meteen toe. Tygo probeert de discussie meteen af te sluiten ...die foute naam veilig te stellen.

Tygo: "Ja, dan is het Jon, dan moet je als 2 mensen dat denken..."

Dat is toch tekstboek mols?

Dan op het laatst als Rik zegt dat ie nu een antwoord wil hebben zie je Tygo heel alert de kandidaten peilen zoals Thomas Cammaert dat deed bij de rechtbank  ...en meegaan met 2 foute namen. Jon en Margriet. Tygo is ineens heel fanatiek als het er echt om gaat.

Dat Nikkie hier als enige verdacht is ga ik niet in mee.

Met de 2 foute namen al binnen vraagt Tygo "En Dennis dan?" Jeroen zei eerder nog dat Dennis er "verleden week" ook al bij was. Niet vreemd dat Nikkie dan een andere naam in het spel brengt.

Het meest verdachte momentje van Nikkie vond ik dat ze Patrick Stoof zag maar Jon noemde.


Het viel me trouwens op dat Peggy zei "we hebben er 3 nodig" toen Tygo de eerste discussie probeerde te sluiten wat Jon betreft. Dan zegt Tygo iets van "We hebben ze alledrie...?"

We hebben ze alledrie nodig?

Hoe zien jullie dat?


Ik denk dat het erop zou kunnen wijzen dat we het hele praatje van Rik hebben gehoord. Dat Peggy idd dacht dat het een alles-of-niets opdracht was.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #203 Gepost op: 3-10-2020, 11:14:37 »
Jeroen heeft nog twee rare momentjes op het plein. Hij heeft de portofoon. Hij maakt en mondbeweging en draait snel zijn hoofd en kijkt naar Ron. 1x aan het begin en 1x meer naar het einde.
Hij doet dit op het moment dat kofferdrager en Klaas en 2e is kofferdrager en Patrick in beeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-10-2020, 11:19:27 door foxhunter »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #204 Gepost op: 3-10-2020, 11:45:35 »
Ja, nu je het zegt. Jeroen is ook degene die Jon noemt als Rik zegt dat ie nu een antwoord wil hebben.

De Mol wist dat ie Peggy, Nikkie & Tygo meehad met die foute naam. Mols.

Bij een alles-of-niets opdracht is dat het enige wat je in dat deel van de opdracht (voor het publiek) hoeft te doen. En precies op dat moment ook. In dat geval wijst dus niet alles naar Tygo, zoals ik eerst dacht. Het wijst eerder naar Jeroen

Lekker dan  :P

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #205 Gepost op: 3-10-2020, 14:46:40 »
Het draait in feite alleen om de vraag of het 3 kansen waren op geld of niet.

Het bedrag alleen al lijkt me duidelijk: 2250, heel gek getal, maar perfect deelbaar door 3. Anders was het wel 2000 geweest.

Omdat het daar alleen maar om draait wordt het bewust vaag gehouden maar er zijn genoeg van dit soort clues die bewijzen dat het 3 kansen waren.

Was dat niet zo geweest dan ja, valt de hele Nikkie = mol theorie in duigen. Dan zit ze bijzonder kandidaats te doen door maar liefst 3 foute antwoorden door te drukken. Dan is Tygo inderdaad molser, of Jeroen, of een van de stillen.

Ik acht deze kans gezien het voorgaande echter 0. Dan hebben we dus met deze opdracht de mol te pakken. Uitgaande dus van de 3 kansen theorie. Peggy en Nikkie zijn beiden sturend, beiden mols, maar Peggy gaat na een goede start maar voor 1 fout antwoord uiteindelijk, in de rest is Nikkie leidend. De rest komt niet in de buurt. Nikkie is de mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #206 Gepost op: 3-10-2020, 15:23:27 »
Het draait in feite alleen om de vraag of het 3 kansen waren op geld of niet.

Het bedrag alleen al lijkt me duidelijk: 2250, heel gek getal, maar perfect deelbaar door 3. Anders was het wel 2000 geweest.

Omdat het daar alleen maar om draait wordt het bewust vaag gehouden maar er zijn genoeg van dit soort clues die bewijzen dat het 3 kansen waren.

Was dat niet zo geweest dan ja, valt de hele Nikkie = mol theorie in duigen. Dan zit ze bijzonder kandidaats te doen door maar liefst 3 foute antwoorden door te drukken. Dan is Tygo inderdaad molser, of Jeroen, of een van de stillen.

Ik acht deze kans gezien het voorgaande echter 0. Dan hebben we dus met deze opdracht de mol te pakken. Uitgaande dus van de 3 kansen theorie. Peggy en Nikkie zijn beiden sturend, beiden mols, maar Peggy gaat na een goede start maar voor 1 fout antwoord uiteindelijk, in de rest is Nikkie leidend. De rest komt niet in de buurt. Nikkie is de mol.

Ik denk niet dat we een sluitende analyse kunnen maken tussen ‘alles of niets’ of ‘per goed antwoord geld’. En dus blijft het een Rothschildtest waarin iedereen hun eigen mol aan het werk kan zien.

Ik ben het verder eens dat als er per mol geld te verdienen was, Nikkie het meest verdacht was, al zijn Peggy, in mindere mate Tygo en mogelijk ook Ron (als hij degene was die ‘Jan’ opperde) ook enigszins verdacht.

Als het alles of niets was, dan was het onhaalbaar. De mol om dan eventueel beslissen om goede antwoorden te geven en zo ogenschijnlijk goed bezig te zijn. Maar ik til hier niet al te zwaar aan, omdat (1) niemand dit echt aan lijkt te doen en (2) ik denk dat het effect op de verdenkingen van ‘ogenschijnlijk goed bezig zijn’ in deze opdracht beperkt is (en dus de motivatie van de mol om dit te doen beperkt is). De reden voor dit beperkte effect is dat de discussie snel gaat en ik niet denk dat de kandidaten zo scherp zijn dat ze opmerken wie een goede naam opperde, laat staan dat ze daarom iemand wegstrepen.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #207 Gepost op: 3-10-2020, 15:38:35 »
Het roepen van een foute naam van een oud-mol hoeft niet noodzakelijkerwijs een actie van de mol te zijn.
Ook kandidaten kunnen een foute naam roepen, want die hebben niemand gezien en moeten gokken. De kans om goed te gokken door één kandidaat is niet erg groot, namelijk 3 op 15 is 20%. Als er meerdere kandidaten namen roepen, dan wordt de kans groter dat er een goede naam bij zit.

De mol actie is hier vooral om een goede naam weg te werken en de foute namen over te houden.

Alleen Ron en Jeroen proberen een goede naam ongedaan te maken.
Jeroen: Dennis is al geweest
Ron: Klaas is al geweest

Het valt te begrijpen dat de namen van Klaas en Dennis dan niet worden gekozen, omdat deze in twijfel worden getrokken.

Dus ik zie in deze gang van zaken geen overtuigend bewijs dat Peggy of Nikkie de mol is.

Mijn verdachten bij deze opdracht zijn Ron en Jeroen, waarbij aangetekend dat Ron wel de goede keuze voor Dennis ondersteunt.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #208 Gepost op: 3-10-2020, 15:58:04 »
Alleen Ron en Jeroen proberen een goede naam ongedaan te maken.

Nikkie doet dit toch ook in de laatste seconde? Ze noemt de naam ‘Jan’ in de laatste seconde, terwijl de groepsdiscussie meer richting Dennis leek te gaan.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #209 Gepost op: 3-10-2020, 16:17:21 »
Precies. Ze drukt het echt door telkens. Van begin tot eind. Peggy hebben we na haar openingswoord niet meer teruggezien. En het gaat om veel geld, niet een honderdje hier of daar maar 3x750....... ik denk dat dit Nikkie's mooiste molactie van de serie gaat worden. Geen wonder dat de regie het nog een beetje vaag -probeert- te houden. Maar we komen er wel achter, bijv. door het rare getal van 2250 en doordat zoals je al zegt de opdracht anders onhaalbaar wordt.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #210 Gepost op: 3-10-2020, 16:31:22 »
ik denk dat dit Nikkie's mooiste molactie van de serie gaat worden. Geen wonder dat de regie het nog een beetje vaag -probeert- te houden.
Het zou mij, als Nikkie-verdenker, niets verbazen dat Jon, Margriet, Jan nog tevoorschijn komen, op de een of andere manier.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #211 Gepost op: 3-10-2020, 16:49:11 »

Maar we komen er wel achter, bijv.  doordat zoals je al zegt de opdracht anders onhaalbaar wordt.
Misschien dachten ze onterecht dat er 2 of 3 mollen zouden worden gespot. Alleen Nikkie had een mol gezien, zei ze. Magere oogst. Stond Patrick ook nog op het balkon. 

Kan zijn dat de productie dat een tikje anders had ingeschat.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #212 Gepost op: 3-10-2020, 16:54:04 »
Tja inderdaad alleen Nikkie. Alweer zo'n Productieassistentmoment :).

En inderdaad, zien we straks Jon/Jan/Margriet terug dan krijgt Nikkie wel voorspellende waarde 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #213 Gepost op: 3-10-2020, 16:55:00 »
::rofl::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #214 Gepost op: 3-10-2020, 18:45:35 »
Even nog nagekeken en helemaal op het eind hoor je Patrick concluderen: 'dan hebben we dus geen geld. 'Nee helemaal niets'. Ik hoor dat alsof er nog wat tussen 0 en 2250 zou liggen (namelijk 750 en 1500). Daarmee is de 3 kansen theorie dus weer sterker.

En Nikkie is de eerste die snapt dat de mollen naast hun komen te staan. Ze heeft al met 2 oogcontact gemaakt als de rest bijna nog geeneen gezien heeft (Tygo staat al redelijk richting plein, die wel)...... voorkennis.
« Laatst bewerkt op: 3-10-2020, 18:48:11 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #215 Gepost op: 3-10-2020, 19:40:56 »
Nikkie doet dit toch ook in de laatste seconde? Ze noemt de naam ‘Jan’ in de laatste seconde, terwijl de groepsdiscussie meer richting Dennis leek te gaan.
Maar Ron was degene die Jan voorstelde.
Nikkie heeft wel foute namen overgenomen, maar zelf geen goede naam afgekeurd.
Dat waren alleen Ron en Jeroen.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #216 Gepost op: 3-10-2020, 19:58:26 »
Volgens mij zit er sowieso een duidelijke knip ergens, dus daar kan Jan al eens eerder genoemd zijn. En er zijn er ook die geloven dat Ron reageert op Patrick die naast hem staat, en dat mogelijk die zelfs Jan noemt en dat Ron er in mee gaat. Dat het geluid van Ron is weggedraaid kan natuurlijk net zo goed betekenen dat dit bij meerdere kandidaten gebeurd is (zij het minder duidelijk zichtbaar), dus dat maakt harde conclusies trekken wel moeilijk. Feit is dat Nikkie van de regie kennelijk een behoorlijk centrale rol heeft gekregen in het geheel.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #217 Gepost op: 3-10-2020, 20:28:53 »
Ik denk trouwens dat die Michelangelo tussen de kofferdragers liep. Die man die ze in de auto troffen tijdens de opdracht “gastenlijst”. Ron liet de auto stoppen en zei tegen Tina en Jeroen dat de bestuurder Michelangelo heet. Diezelfde man bleef toen ook zo enorm lang aan die tafel zitten en was steeds in beeld.

En deze man lijkt exact diezelfde man....

Zou Ron dan toch de mol zijn??? Niet mijn mol (maar dat zijn ze geen van allen nog, of juist allemaal  ::rofl:: )

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #218 Gepost op: 4-10-2020, 09:17:39 »
Ik denk trouwens dat die Michelangelo tussen de kofferdragers liep. Die man die ze in de auto troffen tijdens de opdracht “gastenlijst”. Ron liet de auto stoppen en zei tegen Tina en Jeroen dat de bestuurder Michelangelo heet. Diezelfde man bleef toen ook zo enorm lang aan die tafel zitten en was steeds in beeld.

En deze man lijkt exact diezelfde man....

Zou Ron dan toch de mol zijn??? Niet mijn mol (maar dat zijn ze geen van allen nog, of juist allemaal  ::rofl:: )

Lokale productie assistent? Vond het moment met die auto destijds heel vreemd. Leek idd een vooropgezet toneelstukje.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Follow the Money
« Reactie #219 Gepost op: 4-10-2020, 11:15:13 »
Nu Patrick meer verdacht lijkt, ga ik ook twijfelen of het niet toch een alles-of-niets opdracht was. :-\\
In dat geval kan Patrick probleemloos een goede oud-mol roepen, nadat er al twee foute namen zijn geweest.

Temeer omdat in aflevering 5 een bedrag van 1.500 euro was te verdienen als op tijd de bestemming was bereikt.
Twee van de drie koppels waren op tijd, maar er werd niet uitgekeerd omdat er één koppel te laat was.
Dit had ook 500 euro per goed koppel kunnen zijn, maar dat was het niet.