Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk  (gelezen 19111 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #60 Gepost op: 4-10-2020, 21:31:20 »
Als je alles goed georiënteerd neerlegt, en goed naar de connecties kijkt is het misschien wel te doen. 1, 2, 3, 4 kunnen passen bovendien logisch in elkaar. Het lastige is zien dat je dan een nieuwe rij moet beginnen, maar als je dat principe eenmaal doorhebt zouden de rest van de puzzelstukjes redelijk snel op zijn plaats moeten kunnen vallen.

Dus vooral kijken wie er zit te klooien nadat er vier op een rij liggen, want dat is het cruciale moment waarop je de puzzel kunt oplossen of totaal niet. Tijdrekken bij de eerste vier is natuurlijk ook effectief.
Natuurlijk!
Maar de werkelijkheid is dat er meer tijd wordt besteed aan oneens zijn en door elkaar praten dan nadenken. Nikkie zegt wel dat er nagedacht moet worden maar komt zelf met een verkeerde volgorde. Ik kan mij zo indenken dat als je met WIDM mee doet alle opdrachten in je geheugen gegrift staan. Ook anderen riepen maar wat. Het was chaos.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #61 Gepost op: 4-10-2020, 23:58:03 »
De opdracht was veel makkelijker geweest als ze hadden gezien dat het symbool van de aflevering steeds rechts onderin hoorde. Ron gaf dat ook nog een keer aan.

Als je dan alle 12 de opdrachten op een rij legt, of dat 1x 12 is, 4x3 of 3x4, en dus met het symbool (de stenen, de ketting, de ansichtkaart) rechtsonderin, zie je heel snel welke stukken waar in elkaar passen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #62 Gepost op: 5-10-2020, 00:40:19 »
Molactie.

Nikkie verwisselt de symbolen van 4 en 7 Steenrijk en de Sleutel Bos Ketting.
Dat was een hint vorige aflevering en ook een hint in de aflevering voor Sleutelbos.
Op enig moment lopen de kandidaten naar achteren om de laatste kisten te halen en dan heeft Nikkie het Rijk alleen. Toen kon ze Steen Rijk saboteren door de stenen er af te trappen en haar eigen ketting neer te leggen. Later legt ze de stenen terug en haalt de ketting weg die op 7 zat. Dat laatste gebeurt hier denk ik. Kist 4 en 7 hebben op dezelfde plekken gaten voor die stokken, alleen zullen de gaten net een paar centimeter anders zitten.
Ook valt op dat er weer danig is geknipt en geplakt. Dat maakt het vinden van de actie lastig, maar ben al blij dat ie er in zit.
« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 10:13:02 door foxhunter »

Offline Mol1996

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #63 Gepost op: 5-10-2020, 12:13:08 »
foxhunter,

Ik vind deze echt heel mooi gevonden! Het zou ook verklaren waarom puzzelstuk 4 scheef zat. De puzzel leek mij erg onmogelijk als de stukken zo scheef in elkaar pasten in deze toch al moeilijke opdracht. Het verwisselen van puzzelstuk 7 en 4 zou dit stukje dat het stuk teveel naar beneden zit inderdaad verklaren.

Het enige wat mij tegen zit hier in is het feit dat duidelijk te zien is bij het bestek van de opdracht gastenlijst dat het zit vastgelijmd. Ik zou het gek vinden als ze slechts een deel van de objecten vastlijmen. En ook als Patrick en Jeroen het ketting puzzelstuk vinden lijkt de ketting niet per se los te liggen (bij het verplaatsen verschuift de ketting niet).

Mochten de objecten wel los liggen, is Nikkie de enige die dit gedaan zou kunnen hebben?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #64 Gepost op: 5-10-2020, 14:10:00 »
Gezien de manier waarop sommige stukken versjouwd/versleept worden zitten de objecten er echt op vastgelijmd.
Leuk bedacht maar hier geloof ik niet zo veel van.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #65 Gepost op: 5-10-2020, 15:22:48 »
Zou wel een mooie molactie zijn, maar dan alleen als je vervolgens als een fanatieke kandidaat mee sjouwt of anders alle opdrachten op de goede volgorde opnoemt en net zo verbaasd bent als de rest dat er iets niet klopt. In plaats daarvan maakt ze zichzelf heel verdacht door aan de zijkant te staan en verschillende volgordes op te noemen. Dan is dat omwisselen helemaal niet nodig, lijkt me.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #66 Gepost op: 5-10-2020, 15:42:16 »
@Foxhunter. Volgens mij heeft Nikkie hier inderdaad zitten mollen maar niet op deze manier. Kijk naar onderstaande foto. De aansluiting tussen het stuk 6 = Vragenvuur (Italiaanse vlag) en stuk 7 zit duidelijk niet in het midden. De aansluiting tussen stuk 4 op deze foto en stuk 3 zit wel in het midden. Stuk 4 is volgens mij wel degelijk Steenrijk.
Nikkie molt hier volgens mij op een ander moment, namelijk als ze voorstelt om stuk 4 onder stuk 1 te leggen met de opmerking: "die (wijzend op stuk steenrijk) heeft toch in het midden een gat, die moet toch hieronder (wijzend naar stuk 1)". Als je stuk 4 op zijn kop legt, dan past dit inderdaad precies onder stuk 1. Het is ook niet voor niets dat 4 en 5 allebei alleen maar gaten hebben. Daarbij komt dat het vrij logisch is om 4 rijen van 3 te maken, één rij per aflevering.
Edit
Merk ook op dat je geen last hebt van dat kleine stukje dat de puzzel lijkt te verspringen, want 4 zit vast aan 8 en 8 alleen aan 12. De puzzel zal nog steeds passen.
« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 15:55:55 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #67 Gepost op: 5-10-2020, 16:21:57 »
Zie filmpje. Deze actie moet wat mij betreft ingepast worden in een verhaal waarbij nummer 4 verwisseld wordt met nummer 7. De kandidaten zijn erover eens dat nummer 4 niet past. Dat betekent dat nummer 4 niet nummer 4 was. Te meer daar er aanwijzingen te over zijn richting de ketting en de 1750 euro op de plek van 7, dat moet iets betekenen.
Uit het tweede plaatje blijkt dat er geen anderen kisten zijn die op die plek zouden passen.
De enige manier waarop de kandidaten een verwisseling accepteren is door de symbolen te verwisselen van soortgelijke kisten. Steenrijk is als eerste binnen, later volgt pas de ketting.
Nikkie heeft uit zichzelf niks gedaan, volgorde verkeerd doorgegeven en alleen toen Tygo en Ron met een verkeerd voorstel kwamen, kwam ze in actie. Ze wees de kisten aan die de kandidaten moesten pakken.
Hoe het exact gegaan is zal wel een verrassing blijven, maar bovenstaande ingrediënten horen bij de actie.
@Molow: van hard werken breken je nagels, dat is voor Nikkie onvoorstelbaar.
« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 20:53:28 door foxhunter »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #68 Gepost op: 5-10-2020, 17:18:53 »
Eens, gezien dat de elementen goed vastgelijmd zijn en je na zo'n molactie een goede kandidaat wil lijken vind ik dit scenario niet waarschijnlijk.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #69 Gepost op: 5-10-2020, 18:09:08 »
Ik denk ook niet dat er voorwerpen verwisseld zijn, die zaten echt goed vastgelijmd en er moest mee gesjouwd worden. Het valt wel op dat  puzzelstuk 4 net niet goed past en hier de chaos begint.

Nikkie stelde  eerst voor om langs de puzzelstukken te gaan lopen om te kijken wat er allemaal lag. Ron en Patrick staken daar terecht een stokje voor om dat dat teveel tijd zou kosten. Eerst alle stukken centreren en dan pas nadenken. De eerste aflevering hebben ze goed. Tygo stelt voor om eerst de vier afleveringen op rij te leggen. Goed voorstel Tygo ::ok:: Nikkie noemt Schilderen,Follow the money, groeten. dat is goed maar in een biecht gaat ze door met Het is Steenrijk,Vragenvuur, Lasergame. Zo klopt-ie. Toch? fout.

Puzzelstuk 4 past niet goed en er ontstaat twijfel. Nikkie komt dan met het voorstel om stuk 4 onder de 1 te leggen in de lengte, ( om de 2) zodat er een groot vierkant ontstaat. Dat wordt een goed idee gevonden. Helaas blijkt dit ook niet juist. Er komt opnieuw een goed voorstel om de stukken per aflevering, per drie in elkaar te zetten en te kijken hoe het er dan uitziet en in elkaar te passen is.
Ron stelt voor om vanaf stuk 4 verder te gaan van rechts naar links met aflevering 2. Ook een prima idee lijkt het en men gaat het proberen. De eerste stukken kunnen ze verbinden maar omdat de volgorde fout is klopt het niet. Als het  volgende stuk  geen stok heeft en ze deze niet kunnen aansluiten ontstaat er twijfel of de volgorde wel klopt. Nikkie roept dat de volgorde wel klopt maar gooit er na de nodige irritatie nog een paar foute volgordes in chaos compleet  en de tijd verstrijkt......

voorstel Ron:
1  2  3  4
8  7  6  5
9 10 11 12



Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #70 Gepost op: 5-10-2020, 20:23:40 »
Het vreemde aan deze puzzel is dat hij niet per aflevering een rij in beslag neemt.
Dit zou het meest voor de hand liggen, denk ik.

1   2   3
4   5   6
7   8   9
10 11 12

Dus als je wilt mollen, dan is het een heel logische en redelijk onopvallende actie om hierop aan te sturen.
Tygo stelt voor per aflevering, per 3 opdrachten de ketting in elkaar te zetten...
« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 20:28:04 door annebeestje »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #71 Gepost op: 5-10-2020, 20:25:20 »
Om de discussie over de mogelijke verwisseling van stuk 4 en 7 (door Nikkie) wat kracht bij te zetten heb ik wat met de puzzelstukken geschoven (virtueel dan natuurlijk). Ik heb puzzelstuk 6 op de juiste plek gelegd. Vervolgens heb ik een kopie gemaakt van het stuk 4 dat volgens de theorie van Foxhunter stuk nummer 7 zou zijn, naast stuk 6 gelegd waar het dan precies zou moeten passen. Nou, niet dus.
Conclusie: stuk 4 is echt stuk 4 en ligt op de juiste plek, ook al past het misschien niet 100%. Het past hier in ieder geval aanzienlijk beter dan naast stuk 6!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #72 Gepost op: 5-10-2020, 20:50:04 »
De volgorde van de opdrachten wist ik wel maar een ander probleem is hoe die blokken gelegd moeten worden. Uiteraard is Nikkie er verdacht door de foute volgorde te geven maar Peggy is even verdacht door daar fanatiek in mee te gaan.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #73 Gepost op: 5-10-2020, 21:08:32 »
Het vreemde aan deze puzzel is dat hij niet per aflevering een rij in beslag neemt.
Dit zou het meest voor de hand liggen, denk ik.

1   2   3
4   5   6
7   8   9
10 11 12

Dus als je wilt mollen, dan is het een heel logische en redelijk onopvallende actie om hierop aan te sturen.
Tygo stelt voor per aflevering, per 3 opdrachten de ketting in elkaar te zetten...

Tygo stelt voor om per aflevering de stukken bij elkaar te leggen ( en niet om zo de ketting in elkaar te zetten) zodat het inzichtelijk wordt welke stukken passen. Deze stap kan ze een heel eind op weg helpen. want , 1,2 en 3 past, 5 en 6, 7 en 8, en 10,  11 en 12

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #74 Gepost op: 5-10-2020, 21:35:23 »
Ik zie ook lijm en sluit een wissel dus ook uit. Zolang het stuk voor opdracht 5 onder stuk 4 willen leggen (zelfs als ze de juiste volgorde hebben) hoeft de mol weinig te doen. Ik denk dat de mol ervoor wil zorgen dat de kandidaten bezig blijven en geen tijd nemen om na te denken over een andere oplossing.

(Over de haalbaarheid van de opdracht: Ik denk dat de huidige volgorde gekunt had, maar dan hadden ze de balkjes minder lang moeten maken en wat meer heen en weer verbindingen moeten maken zodat het meer op een echte puzzel lijkt. Door een ‘doorlopende’ slang aan balkjes te maken is de zoekrichting van de kandidaten de meest voordehandliggende.)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #75 Gepost op: 5-10-2020, 21:54:50 »
Dat is waar Moedermol, je komt er zo ook al een heel eind mee... Anderzijds is het wel weer veel slepen, als je na 4 losse rijtjes erachter komt dat je alles weer om moet leggen? 

Hoe dan ook, de hele puzzel lijkt ontworpen te zijn om de groep op het verkeerde been te zetten, namelijk de 4Lx3B strategie. (welkom in WIDM  ::rofl::)
- De logica van 'elke aflevering op een rij' wordt doorbroken
- Stuk 4 past net niet mooi,
- En de stukken zijn breder dan lang waardoor geen vierkant ontstaat.

Tygo gaat in elk geval heel duidelijk voor deze vooropgezette instinker: "we moeten die vier afleveringen gewoon op een rij leggen. 4 x 3 opdrachten is 12".
"Iemand" heeft geopperd dat de eindvorm een vierkant moet worden. (aldus Patrick in zijn biecht").
Peggy merkt als eerst op dat het 4e stuk niet past. De rest gaat er makkelijk in mee. 

« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 22:30:25 door annebeestje »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #76 Gepost op: 5-10-2020, 22:24:11 »
Tygo stelt voor om per aflevering de stukken bij elkaar te leggen ( en niet om zo de ketting in elkaar te zetten) zodat het inzichtelijk wordt welke stukken passen. Deze stap kan ze een heel eind op weg helpen. want , 1,2 en 3 past, 5 en 6, 7 en 8, en 10,  11 en 12

Ik heb nog eens goed naar de juiste oplossing gekeken maar mijn redenering klopt niet helemaal. 5  en 6 past niet want 5 moet verbonden worden met 9. 10 met 6 , 4 met 8, 7 met 11 en 8 met 12. Daar waren ze nooit uitgekomen  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 5-10-2020, 22:27:23 door Moedermol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #77 Gepost op: 5-10-2020, 22:42:10 »
Die stenen zijn echt wel vastgelijmd. Hier een beeldfragment op het moment dat Tygo en Peggy het puzzelstuk op de grond laten ploffen (8:33). In het bewegend beeld is duidelijk te zien dat de stenen niet bewegen.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #78 Gepost op: 5-10-2020, 22:55:17 »
En de ketting zit vastgeschroefd...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #79 Gepost op: 5-10-2020, 22:59:14 »
Die stenen zijn echt wel vastgelijmd. Hier een beeldfragment op het moment dat Tygo en Peggy het puzzelstuk op de grond laten ploffen (8:33). In het bewegend beeld is duidelijk te zien dat de stenen niet bewegen.
Ze zijn ook niet heel subtiel geweest met de hoeveelheid lijm, je ziet de klodders gewoon zitten. (Ofwel lijmpistool lijm of iets BISON combi-achtigs)

En de ketting zit vastgeschroefd...
Goed gezien! Die zit nog duidelijker echt goed vast.