Auteur Topic: [Aflevering 9] - Sturen  (gelezen 30807 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #180 Gepost op: 9-03-2020, 00:04:25 »
Voor de uitzending stond het in de app 40% voor Nathan en 25% voor Rob. Inmiddels is het 38% voor Nathan en 31% voor Rob. Veel mensen zijn dus wel overgestapt naar Rob.
Als er volgende week echt een verrassing komt, moet dat eigenlijk wel zijn dat Rob niet de mol is.
Fair point, dat had ik gemist. Neemt niet weg dat Nathan dan ook niet echt een verrassing is, want hij blijft de topverdachte.

En daarnaast blijf ik vooral niet snappen waarom mensen hier ineens een probleem van maken, terwijl zo vaak de finalisten op dezelfde mol zitten. Er is nu een 3e finalist bij dus lijkt het wat veel, daar ben ik het mee eens, maar zoals al eerder gezegd: ze laten in de finale in principe altijd de echte verdenkingen zien. Als alle kandidaten op Rob zitten en gewoonweg geen verdenkingen meer naar anderen uitspreken, kunnen ze daar ook niet meer van maken dan het is. De mol is wel vaker in de finale eigenlijk wel duidelijk, maar ik heb mensen daar nog nooit zo hard over horen klagen als nu.

Maar ik kan er ook goed mee leven als het toch Nathan is hoor ::ok:: Voor mij zijn beide alleen geen verrassing, dus dat deel boeit me gewoonweg niet :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #181 Gepost op: 9-03-2020, 00:49:19 »
En daarnaast blijf ik vooral niet snappen waarom mensen hier ineens een probleem van maken, terwijl zo vaak de finalisten op dezelfde mol zitten. Er is nu een 3e finalist bij dus lijkt het wat veel, daar ben ik het mee eens, maar zoals al eerder gezegd: ze laten in de finale in principe altijd de echte verdenkingen zien. Als alle kandidaten op Rob zitten en gewoonweg geen verdenkingen meer naar anderen uitspreken, kunnen ze daar ook niet meer van maken dan het is. De mol is wel vaker in de finale eigenlijk wel duidelijk, maar ik heb mensen daar nog nooit zo hard over horen klagen als nu.
Er is een geweldig seizoen met een goede ontknoping beloofd. Als Rob de mol is, dan is de ontknoping helemaal niet meer verrassend.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #182 Gepost op: 9-03-2020, 01:02:34 »

En daarnaast blijf ik vooral niet snappen waarom mensen hier ineens een probleem van maken, terwijl zo vaak de finalisten op dezelfde mol zitten. Er is nu een 3e finalist bij dus lijkt het wat veel, daar ben ik het mee eens, maar zoals al eerder gezegd: ze laten in de finale in principe altijd de echte verdenkingen zien.


We hebben wel eens seizoenen meegemaakt waarin de laatste zes kandidaten al op het juiste spoor zaten *kuch*annemarie*kuch*
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #183 Gepost op: 9-03-2020, 08:42:49 »
Lastig seizoen met weinig jokers en gedoe daar omheen. Was daar altijd veel commentaar over, vond ik het nu juist wat saai en vlakjes. Lastig land met volgens mij veel last-minute acties vanuit de productie omdat ze uit moesten wijken naar een plan B, waardoor opdrachten niet uit de verf kwamen. Lastige groep met genoeg potentiële mollen over, want echt een afschrijven durf ik niet.

Opdracht 1 toont een kandidaatse Mil en eigenlijk is ze dat ook wel in opdracht 2.  Al heeft ze al kokend weinig te maken met de verkoop en dat geldt ook voor Rob. Rob wordt in opdracht 1 voor het blok gezet door Buddy. De mol weet de twist en zou daar adrem op reageren. Mil staat met het goede antwoord door de keuze van Nathan buitenspel. Maar als Nathan denkt dat de mol in het andere team zit, snap ik zijn keuze wel om te testen. Of Rob en Buddy testen elkaar uit en een van de twee is de Mol of Nathan is de Mol en zet Mil met het goede antwoord buitenspel. Of Mil is de Mol, noemt het goede antwoord en gokt dat Nathan zijn mollen ook wil testen/voor de groep gaat. Best een mooie opdracht.

Opdracht 2 gaat uiteindelijk om het aantal transacties. Je maakt meer transacties als je alles goedkoop houdt. Mensen geven liever 1 yuan uit ipv 100. Buddy hield zijn prijzen best hoog terwijl Mil los ging met koken en zich daar mee niet leek te bemoeien. Rob verkoopt in het begin ook tot ze horen dat het andere team hogere prijzen heeft en besluit iets te maken om daar een hogere prijs voor te kunnen vragen. Buddy is dus verdacht want door zijn prijsbeleid stuurt hij indirect het andere team.

Opdracht 3 is leuk maar levert de kandidaten geen info op, ze weten niet wie wat heeft ingezet en verdient, omdat er weer in de finale wordt afgerekend. Rik moet de opdracht met het laserschieten immers ook nog afrekenen. Dit twee keer doen, vind ik flauw.

Bij de executie zitten er 3 op Rob. Mil heeft de langste voice-over en loopt alle kandidaten langs voor ze bij Rob komt als haar mol. En alleen Rob zit op Buddy. De finale zou een twist zijn als Nathan de mol is omdat niemand hem verdenkt, maar hij is wel de wensmol van het publiek. Mil zou ook de mol zonder verdenking kunnen zijn en is wellicht ook verrassend voor het publiek. Maar eerlijk ik denk dat ze het niet is en ga voor Buddy.

Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #184 Gepost op: 9-03-2020, 09:33:59 »
Misschien wijst de titel wel op het begin ban opdracht 2.

Waar de Chinees op zn scooter of iets in die trant Nathan bijna omver rijdt. En er dus om heen moet sturen.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #185 Gepost op: 9-03-2020, 09:55:21 »
Zou het ook kunnen dat de productie wist dat Nathan of Miljuschka af gaat vallen door een eventuele twist in de finale of gewoon als eerste afvaller in de finale bekend wordt gemaakt; waardoor ze graag zien dat Mol Rob Buddy zegt te verdenken. Want dan is een finale met de laatste drie: Rob, Buddy en Miljuschka/Nathan, waardoor je de spanning erin blijft hebben. Als Rob dan Miljuschka of Nathan zou noemen, zou je de spanning er eigenlijk totaal uit halen als blijkt dat één van hen als eerste afvalt volgende week.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #186 Gepost op: 9-03-2020, 09:57:13 »
Er is een geweldig seizoen met een goede ontknoping beloofd. Als Rob de mol is, dan is de ontknoping helemaal niet meer verrassend.
We weten toch inmiddels wel dat ze dat elk jaar beloven en dat we daar onze verwachtingen niet op moeten baseren? :-X En nogmaals: Nathan is ook geen verrassing. Niemand op dit forum gaat verrast zijn als hij het is, en hij is ook nog steeds de topverdachte van het publiek. Daar kun je dan nog tegenin brengen dat ze dat misschien niet hadden verwacht, maar ze zouden toch wel moeten weten dat als je steeds in beeld brengt dat iedereen z'n hoed op eet als iemand het is, iedereen juist die persoon gaat verdenken...

Overigens kan een niet-verrassende ontknoping ook nog steeds goed zijn. We zullen het zien volgende week. Ik heb sowieso al geen hoge verwachtingen, scheelt een hoop ::ok::

We hebben wel eens seizoenen meegemaakt waarin de laatste zes kandidaten al op het juiste spoor zaten *kuch*annemarie*kuch*

Maar dat seizoen was dan ook echt een teleurstelling :-X Terwijl Rob prima molacties zou hebben en pas in de finale echt werd verdacht, dus dat is voor mij toch minstens de betere middenmoot.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #187 Gepost op: 9-03-2020, 10:26:57 »
We hebben wel eens seizoenen meegemaakt waarin de laatste zes kandidaten al op het juiste spoor zaten *kuch*annemarie*kuch*

Dat klopt niet. Alleen Hadewych en Liesbeth zaten toen op Anne-Marie. Frits en William zaten op Liesbeth.


Ik denk dat het verrassende dit seizoen is dat tot de finale de mol niet verdacht werd door de kandidaten. Daarnaast de verrassing van 4 finalisten.

Ik denk nu toch dat Rob of Buddy het moet zijn. Bij Moltalk zei Thomas Cammaert dat het wel de bedoeling is dat de mol in de laatste ronde ontdekt wordt. En dat er dan ook een échte winnaar is. Als niemand nog op de goede zou zitten, hadden ze alsnog een laatste executie kunnen doen zodat ze nog een kans kregen om de goede mol te ontdekken (stel dat Rob of Buddy bij deze executie zou afvallen); de kandidaten wisten toch nog niet dat ze de finale speelden dus dat had niemand raar gevonden. Misschien is dat ook de reden dat ze de kandidaten niet verteld hadden dat ze in de finale zaten?

Het zou toch superlullig zijn als nu iemand zou winnen die verkeerd zat, maar toevallig een betere score heeft omdat hij een paar 'foutjes' heeft gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 12:23:34 door D*N, Reden: Dubbel post samengevoegd »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #188 Gepost op: 9-03-2020, 11:04:18 »
Het zou toch superlullig zijn als nu iemand zou winnen die verkeerd zat, maar toevallig een betere score heeft omdat hij een paar 'foutjes' heeft gemaakt.

Dat zou nou eens echt een twist zijn, dat niemand de mol heeft ontdekt.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #189 Gepost op: 9-03-2020, 11:25:23 »
Rik zegt bij de uitleg van opdracht 3 dat het de laatste opdracht is en laatste kans op geld in de pot. Je bent geconcentreerd als kandidaat, maar dat klinkt mij toch ook al redelijk als de finale? (Ze weten ook dat het aflevering 9 is, zegt Mil bijvoorbeeld.) Het is met name enthousiaste hond Buddy die aanstuurt op een leuke reactie aan het eind van de opdracht, maar laat ik het er toch op houden dat mensen nu eenmaal niet perfect zijn en zeker niet in dit soort spelsituaties.

Rob als Mol wordt door sommigen als niet wenselijk gezien, lijkt het wel. Geen goede Mol en/of het ligt er nu te dik bovenop met de verdenkingen. Bij het voorstellen zegt hij nog dat hij een goede Mol iemand vindt die speelt dat hij een slechte Mol is, haha. Vanuit het oogpunt van de makers lijkt het me toch best geslaagd. Rob was verdacht, schommelde wel wat dit seizoen, maar onder de kijkers (niet specifiek echte molloten) niet en masse de hoofdverdachte. In aflevering 9 gebeurt bij kijkers ineens één van het volgende:
- Rob is je Mol; Ineens verdenken drie kandidaten je Mol, waar komt dit vandaan?! Klopt dit wel, niets is wat lijkt, zit ik dan toch fout?
- Rob is niet je Mol; Wacht eens even, drie kandidaten zien hem als Mol, moet ik toch niet gaan twijfelen? Of je ziet dit als bevestiging dat de regie je de verkeerde kant op probeert te sturen. Bij de onthulling sta je voor de verrassing dat je toch fout zat, maar beseft je ook dat hij wel verdacht was.

Ik hoop toch dat ik er niet ver naast zit, het lijkt mij juist niet echt wenselijk om een niet-verdachte Mol te hebben. Met Merel vorig jaar was niet fijn aangezien haar molacties nauwelijks te herleiden waren, veelal buiten beeld waren. Met Rob en Nathan kan ik dan nog het meest vrede hebben. Mil snap ik ook ergens, maar voel ik me best om de tuin geleid (knap van de makers?), bij Buddy ben ik gedesillusioneerd (al had hij toch een redelijk interessante controlerende rol dan). Ik blijf toch van het kamp dat het zowel voor kandidaten als kijkers goed te doen moet blijven de Mol te vinden en dat de makers dit ook vinden. Ik geloof helemaal niet in speciale 2020-jubileum-extra-spannende-twist-dit-zag-je-niet-aankomen onthullingen.

Nu moet ik zeggen dat ik ook gewoon fan ben van van die puzzel/uitzoek-hints zoals met de tatoeages van Rob, en wellicht hoop ik daar iets te veel van.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #190 Gepost op: 9-03-2020, 11:57:10 »
Zou kunnen dat ze nog iemand laten afvallen in de finale en dat er nog n twist komt volgens Rik omdat niemand op de goede mol zit.

Misschien valt Rob als eerste nog af en moeten ze nog iets doen ofzo?

🤷‍♀️

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #191 Gepost op: 9-03-2020, 12:24:56 »
Dat klopt niet. Alleen Hadewych en Liesbeth zaten toen op Anne-Marie. Frits en William zaten op Liesbeth.
Klopt wel, toen Maarten eruit ging zat iedereen al op Anne-Marie. Later zijn er een paar nog wat gaan twijfelen wel en doordat ze gingen spreiden vlogen ze eruit.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #192 Gepost op: 9-03-2020, 12:37:27 »
De kandidaten weten dat iedereen op Leonie zat, behalve Leonie zelf, en ze dus heel veel geluk hebben gehad nog in het spel te zitten (tenzij er iemand al deels op Rob zat, maar dat weten we niet).

Ik neem aan dat ze dan zelf nagaan welke andere kandidaat er veel overlap heeft gehad met de antwoorden van Leonie in de tests, zodat ze op die manier kunnen beredeneren welke kandidaat de mol moet zijn.
Hoe zie je dit voor je? Ze weten niet op wie Leonie heeft gespreid en hoe goed of slecht zij de test heeft gemaakt. Ze weten ook niet hoe goed of slecht zij zelf zaten. In theorie zouden ze zelfs even veel vragen goed gehad kunnen hebben als Leonie, maar was Leonie langzamer. Je kan een vraag ook per ongeluk goed of fout hebben omdat je niet meer weet welke kandidaat bij welk antwoord hoort. Dat geldt voor Leonie maar ook voor de kandidaat die met geluk door is.

Offline Steen

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #193 Gepost op: 9-03-2020, 15:31:29 »
Leonie is eruit, dus die heeft de test als slechtste gemaakt; dat weten ze. Ik vermoed dat ze ook wel weten dat zij op Mil zat? Als je als kandidaat er vanuit gaat dat iedereen voor 100% op Leonie zat kun je wellicht beredeneren waarom je de test niet als slechtste hebt gemaakt door de antwoorden die jij hebt gegeven bij de laatste test na te gaan bij welke kandidaat er het meeste overlap met Leonie was.

Stel je voor dat Buddy deze (verder geheel fictieve) test heeft ingevuld:

De mol is een:
0 man
x vrouw

Eén punt voor Mil.

Wat deed de mol bij de fietsopdracht?
0 Kaartlezen
x Fietsen

Eén punt voor Nathan

Hoe vaak heeft de mol gedraaid aan de draaischijf?
0 nul keer
0 een keer
x twee keer

(Bijvoorbeeld) één punt voor Rob

Hoeveel kokers had de mol bij de start van de opdracht op de brug?
0 de mol stond niet op de brug
x 6 kokers
0 10 kokers

Eén punt voor Rob en Nathan

Kreeg de mol bij de vorige executie z'n scherm te zien?
0 ja
x Nee

Eén punt voor Mil en Rob

Zo heb je twee goede antwoorden bij deze test als Mil en Nathan de mol zijn, en drie goede antwoorden als Rob de mol is. Waardoor het voor Buddy waarschijnlijker is dat Rob de mol is ipv de andere twee. Op die manier kunnen de kandidaten het wel proberen terug te halen, lijkt mij.

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #194 Gepost op: 9-03-2020, 16:42:40 »
Zou kunnen dat ze nog iemand laten afvallen in de finale en dat er nog n twist komt volgens Rik omdat niemand op de goede mol zit.

Misschien valt Rob als eerste nog af en moeten ze nog iets doen ofzo?

🤷‍♀️

Dat had de twist kunnen zijn en ik was er van overtuigd dat bij de laatste speech van Rik vast de eerste verliezer bekend werd gemaakt zodat de finale volgende week met 3 was. Ik had het een stunt gevonden als dan Rob was afgevallen. Dat betekent dan ook dat het Buddy bijna niet de mol kan zijn (al is hij wel mijn molletje) maar dat het dus gaat tussen Mil en Nathan.  ::oink:: Dat is pas heftig. Maar misschien doen ze dat zaterdag wel zo. En dan afrekenen, wat beelden terwijl iedereen in shock zit.  ::tandpastasmiley::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #195 Gepost op: 9-03-2020, 18:07:35 »
Kan er nog steeds niet over uit dat ik bijna niemand hoor over de allerlaatste zin in de laatste finale toespraak. "Dit is coachen door de mol". Daarna zit een knip en dan zien we alleen Rik wijzen naar de volgende aflevering waarin iemand af gaat vallen.

Voor mij was dit wel een twist namelijk. In 20 seizoenen de mol is het laatste in de finaletoespraken altijd als vraag opgeworpen. De 'is dat kandidaats gedrag of was je de mol?' uitspraak eindigend met een vraagteken. En nu - volgens mij voor het eerst - is het bij een van de vier uitgesproken als constatering. "Dit is toch niet coachen door een sportman? Dit is coaching door de mol."

Gedurende de speech van Nathan bekroop mij ook het gevoel dat Mil, Buddy maar vooral Rob bij het horen van de tekst oer Nathan ineens denken 'Ja verrek, die gast heeft altijd positief gedaan terwijl alle opdrachten zijn mislukt en wij hebben hem absurd verstrekkend vertrouwd.'

En: de kandidaten hebben de finale eigenlijk al gespeeld, komen ze achter. Komen wij er achter dat we een deel van de finale al hebben gezien? Namelijk Nathan is de mol.

Daar kan je een aardige aflevering 10 van 80 minuten mee vullen tenslotte.

Offline MOLCATCHERRR

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #196 Gepost op: 9-03-2020, 22:33:07 »
Is het wel eens gebeurd dat niemand de mol goed heeft?
Ik verdenk Mil, als zij dan de mol blijkt te zijn, is zij dan de winnaar die al het geld krijgt?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #197 Gepost op: 9-03-2020, 22:44:06 »
Nee, dat is nog nooit gebeurd. Als Mil de Mol is wint degene die per ongeluk de meeste antwoorden juist heeft.

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #198 Gepost op: 9-03-2020, 22:57:12 »
Nee, dat is nog nooit gebeurd. Als Mil de Mol is wint degene die per ongeluk de meeste antwoorden juist heeft.

Of bij gelijk aantal goede antwoorden wie het snelst is. Denk ik?

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Sturen
« Reactie #199 Gepost op: 9-03-2020, 23:02:42 »
Of bij gelijk aantal goede antwoorden wie het snelst is. Denk ik?

Ja dat is al wel eens gebeurt, weet zosnel niet welk seizoen. De winnaar was 52 sec sneller iirc