Auteur Topic: [Theorie] Hints in de Leader  (gelezen 197153 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #640 Gepost op: 5-03-2019, 20:18:44 »
De afbeelding op het meer gaat over de tragische gebeurtenissen in 2002 in Comuna 13 in Medellin.
Citaat:
Through 2002, Comuna 13 registered 450 illegal detentions, 75 casualties out of combat, nearly 100 disappeared and more than 2,000 displaced residents.
Een gratis tour in het spaans waarin het wordt uitgelegd rondom  17:00 . Bij 18:40 komt die afbeelding op het meer in beeld.
https://youtu.be/KEf65M6S-W4
m.a.w. er kunnen ook mensen meelezen over deze hint die herinneringen hebben aan die zwarte periode.

Schokkend wereldnieuws dus.

« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 20:26:23 door foxhunter »

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #641 Gepost op: 5-03-2019, 21:13:46 »
De afbeelding op het meer gaat over de tragische gebeurtenissen in 2002 in Comuna 13 in Medellin.
Citaat:
Through 2002, Comuna 13 registered 450 illegal detentions, 75 casualties out of combat, nearly 100 disappeared and more than 2,000 displaced residents.
Een gratis tour in het spaans waarin het wordt uitgelegd rondom  17:00 . Bij 18:40 komt die afbeelding op het meer in beeld.
https://youtu.be/KEf65M6S-W4
m.a.w. er kunnen ook mensen meelezen over deze hint die herinneringen hebben aan die zwarte periode.

Schokkend wereldnieuws dus.
Ja, goed dat je noemt welk verhaal hier achter zit.

Kleine opmerking, je bedoelt: Bij 18:40 komt de oorspronkelijke afbeelding die ook op het meer te zien is in beeld.
Dat dan weer wel

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #642 Gepost op: 5-03-2019, 21:54:08 »
Deze argumentatie begrijp ik niet. Een hint van iemand proberen na te apen. Dan tot de conclusie komen dat dit nergens toe leidt en dan tot de conclusie komen dat we niks zijn opgeschoten.

Na-apen?? Nou nee, daar houd ik niet van.
Ik borduurde voort op onderstaand gecursiveerd stukje van jou, waarvan ik overigens dacht dat het als grapje bedoeld was. Het was als zodanig wel aardig gevonden.

"Ik heb nieuwe patronen gekocht. Laat ik er eens eentje afschieten.
MOL VIS EI
Sarah is te boeken bij Jan VIS evenementen
Een EI wordt gelegd door een Merel
MOL, ja wie zou dat dan kunnen zijn?"




De letters M  O  L  V  I  S   I  E  zijn trouwens in meerdere combinaties en al dan niet door elkaar gehusseld al in zoveel posts voorbijgekomen, dat ik aanneem dat daar geen auteursrecht meer op rust.  ;)

Wanneer ik vervolgens een andere draai hieraan (zo je wilt aan 'jouw' volgorde van de letters) geef, zoals je in het laatste stukje van mijn post kunt zien óók slechts ten dele serieus, lijkt mij dat mijn volste recht.


Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #643 Gepost op: 5-03-2019, 21:59:33 »
Een gratis tour in het spaans waarin het wordt uitgelegd rondom  17:00 . Bij 18:40 komt die afbeelding op het meer in beeld.

Dank voor het delen dit Foxhunter. Ik snap nu bij het kijken van de video en het luisteren naar hun verhaal ook beter waarom je kritisch was over het weghalen van die G-sleutel op de foto en daar denken we geloof ik wel hetzelfde over; zoiets kun je niet gemakzuchtig mee omgaan in een televisiespelletje gezien hun verhaal.

Ik heb nog niet alles gekeken en sommig spaans gaat wel erg snel voor mij om te verstaan, vooral dat meisje in de koffieruimte. Maar voor wie het helemaal niet kan volgen (want die ondertitelvertaling van youtube is vaak niet te volgen):
van wat ik heb begrepen zegt ze dat zij zich vergelijken met dat type vogel die in die 'koffiebar' (?) op de muur geschilderd is en ook op andere plekken terugkomt. Omdat zij (van wat ik heb begrepen tenminste) zelf in een ravijn huizen zijn gaan bouwen en dat dat dezelfde eigenschap is die ook die vogel in de natuur heeft. Volgens mij bedoelt ze de zelfstandigheid of zelfredzaamheid. Maar het gaat voor mijn spaans nog net iets te snel om het goed en zeker te kunnen verwoorden. Maar dat lijkt dus de reden te zijn waarom er zoveel van die vogels in die muurschilderingen staan.
Zoals ik het heb begrepen is die vogel een symbool geworden van hun karakter/wijk.

Verder heb ik wel wat van de geschiedenis opgepikt, maar dat lijkt me op dit forum niet erg relevant verder en moet iedereen voor zichzelf misschien maar even kijken. Wel een aangrijpend verhaal en goed.

De kunst die daar is gemaakt is gemaakt door kunstenaars van over de hele wereld. En van wat ik ervan begrijp zijn de roltrappen gemaakt rond dezelfde tijd als ook de muurschilderingen zijn gemaakt, omdat ze dan niet bij het gaan op een roltrap steeds tegen een grijze muur aankijken. Maar natuurlijk vooral ook om hun geschiedenis te vertellen, wat ze hebben meegemaakt en hoe dit symbolisch is weergegeven in de schilderijen. Ieder stuk heeft z'n eigen thema.

Naast dat de achtergrond en de verhalen natuurlijk supertriest en naar zijn (ik heb de videotour nog niet helemaal afgekeken dus ken nog niet het hele verhaal), wel supermooi dat ze die buurt zo hebben opgeknapt op deze manier zeg en op deze mooie manier hun verhaal nu vertellen aan de rest van de wereld.

Wat betreft Wie is de Mol een goede keuze om dit aan meer mensen dit te laten zien.
En kwa spel ligt er dus misschien als link de vogel die steeds prominent terugkomt als symbool van de wijk?
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 22:07:30 door chocomol »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #644 Gepost op: 5-03-2019, 22:30:38 »
De afbeelding op het meer gaat over de tragische gebeurtenissen in 2002 in Comuna 13 in Medellin.
Citaat:
Through 2002, Comuna 13 registered 450 illegal detentions, 75 casualties out of combat, nearly 100 disappeared and more than 2,000 displaced residents.
Een gratis tour in het spaans waarin het wordt uitgelegd rondom  17:00 . Bij 18:40 komt die afbeelding op het meer in beeld.
https://youtu.be/KEf65M6S-W4
m.a.w. er kunnen ook mensen meelezen over deze hint die herinneringen hebben aan die zwarte periode.

Schokkend wereldnieuws dus.

Wist niet dat er zo'n trieste gebeurtenis achter zat (dankjewel voor de informatie). Had wel de gedachte dat dit geen opdracht maar beelden van een evenement zijn. In dit geval een herdenking dan.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #645 Gepost op: 5-03-2019, 22:34:06 »
Had wel de gedachte dat dit geen opdracht maar beelden van een evenement zijn. In dit geval een herdenking dan.

Dat kunnen we alleen uit deze rondleiding niet afleiden toch? Het lijkt me nog steeds niet dat ze in Colombia een puzzel gaan maken van een graffity, waar ook nog eens een stuk OF verkeerd ligt, OF er een deel van de graffity is veranderd in Photoshop (De G-sleutel aan/voor het oor).

En als het alleen maar in delen vervoeren was van een kunststuk om die op het meer (of zee?) in elkaar te zetten voor een herdenking hadden ze vermoedelijk het stuk opgedeeld in gelijke vormen. Niet sommigen in een L-vorm en anderen rechthoekig.
Nog afgezien van de vraag wie als het stuk op het meer/zee zou liggen deze ook in z'n geheel zou kunnen bekijken zonder drone.

Lijkt mij hoor.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 22:40:23 door chocomol »

Offline rubes

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #646 Gepost op: 5-03-2019, 22:40:56 »
Dat kunnen we alleen uit deze rondleiding niet afleiden toch? Het lijkt me nog steeds niet dat ze in Colombia een puzzel gaan maken van een graffity, waar ook nog eens een stuk OF verkeerd ligt, OF er een deel van de graffity is veranderd in Photoshop (De G-sleutel aan/voor het oor).

En als het alleen maar in delen vervoeren was van een kunststuk om die op het meer (of zee?) in elkaar te zetten voor een herdenking hadden ze vermoedelijk het stuk opgedeeld in gelijke vormen. Niet sommigen in een L-vorm en anderen rechthoekig.



Lijkt mij hoor.

Misschien was het wel opdracht en is de opdracht afgekeurd omdat het te gevoelig was voor de stad.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #647 Gepost op: 5-03-2019, 22:43:43 »
Deze argumentatie begrijp ik niet. Een hint van iemand proberen na te apen. Dan tot de conclusie komen dat dit nergens toe leidt en dan tot de conclusie komen dat we niks zijn opgeschoten.
volgens mij is het gewoon uitdiepen van een bestaande hint.



En een aanwijzing die achteraf geen aanwijzing bleek te zijn: tja, na 19 seizoenen zijn er daar talloze van.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #648 Gepost op: 5-03-2019, 22:52:30 »
De letters M  O  L  V  I  S   I  E  zijn trouwens in meerdere combinaties en al dan niet door elkaar gehusseld al in zoveel posts voorbijgekomen, dat ik aanneem dat daar geen auteursrecht meer op rust.  ;)

::ok::

Zolang we nog (steeds) geen zekerheid hebben wat die hint nu toch betekent wat mij betreft hoe meer puzzelzielen hoe meer vreugd. Het wordt vanzelf zaterdag   ;)
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 22:54:58 door chocomol »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #649 Gepost op: 5-03-2019, 23:07:31 »
Dank, Bodejos en Chocomol.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #650 Gepost op: 5-03-2019, 23:08:26 »
Misschien dat een nieuwslezeres ons de hint gaat uitleggen.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #651 Gepost op: 5-03-2019, 23:23:40 »
En zowaar:

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #652 Gepost op: 5-03-2019, 23:25:22 »
 ::tandpastasmiley::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #653 Gepost op: 6-03-2019, 00:14:22 »
Ik laat me niet door de Grote Leider de les lezen (hoeven we gelukkig niet in Nederland).
Daarom, voor degenen die wel wat meer open staan voor hints, mijn leaderhint in beeld.
Toelichting:
Fragmenten met een wit kruis erdoor zijn vervangen door beelden van puzzelstukken op zee. Hiervoor nemen we de beginletter van de opdracht die is vervangen.
Voor het fragment dat van aflevering 1 tot 9 reeds beelden bevat van de puzzelstukken op zee nemen we 19.

Resultaat: MOL V19 IS EI
Aangezien we in Colombia zitten, wat vernoemd is naar Columbus, is het vinden van de Mol dus het Ei van Columbus. De Mol is degene die je niet voor mogelijk hebt gehouden: Niels omdat niemand hem verdenkt.

De Spanjaarden geloofden namelijk niet dat Columbus een ei rechtop kon laten staan. Deze anekdote is bekend geworden als "ei van Columbus".

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #654 Gepost op: 6-03-2019, 04:29:19 »
Ook eens een duit in het zakje. We hebben tot nu toe:
M O L V ? I S ? I
Met de heersende opvatting dat op de voorlaatste plek E van Executie moet staan, waardoor er het wat merkwaardige MOLV?ISEI uit zou komen. Op de site staan bij Afleveringen de laatste 2 in beeld ook omgedraaid (was al eerder opgemerkt):
Afl. 9   Afl. 8   Afl. 7
Afl. 6   Afl. 5   Afl. 4
Afl. 3   Afl. 1   Afl. 2
Zou er een verband zijn? Een aanwijzing dat die 2 laatste letters omgedraaid moeten worden? Mag voor mij zo naar ver gezocht hoor. Want dan zouden we niet alleen de veranderingen en de puzzel in de leader aan elkaar moeten koppelen, maar ook nog eens de site. Maar met één enkele methode lijken we inderdaad niet op het woord MOLVISIE uit te komen.

Als het bij MOLVISEI blijft, dan vind ik de dyslexie (en t.a.v. de site: dyscalculie) van Sarah nog de leukste verklaring eigenlijk. ;D. Maar dat zij op de afbeelding staat, of er zelfs maar op lijkt, gaat er bij mij niet in. Dan zou ik eerder denken dat MOLVISEI is: "zoals Sarah de dingen ziet, met haar dyslexie".
Maar goed, ik zit niet op Sarah. ;D

EDIT: Had iemand het al eens gegoogled? Als ik dat doe, kom ik bij een goed bekeken YouTube video van Milan Knol, getiteld "Blinde Mol - Iggy Azalea - Fancy". Met daarin de volgende poëtische strofen:

ik heb een steen en die heet chris
het is het broertje van meneer de vis

ik ben bruin als ik door de modder rol
slippers aan voel me net een blinde mol

pak een pan beet en bak een ei
pak een baksteen bak het erbij

Nou, nu is het wel duidelijk hè. ;)
« Laatst bewerkt op: 6-03-2019, 08:50:54 door Newbie2 »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #655 Gepost op: 6-03-2019, 09:57:25 »
De afbeelding op het meer gaat over de tragische gebeurtenissen in 2002 in Comuna 13 in Medellin.
Citaat:
Through 2002, Comuna 13 registered 450 illegal detentions, 75 casualties out of combat, nearly 100 disappeared and more than 2,000 displaced residents.
Een gratis tour in het spaans waarin het wordt uitgelegd rondom  17:00 . Bij 18:40 komt die afbeelding op het meer in beeld.
https://youtu.be/KEf65M6S-W4
m.a.w. er kunnen ook mensen meelezen over deze hint die herinneringen hebben aan die zwarte periode.

Schokkend wereldnieuws dus.

Dank je voor de link foxhunter, mooi om te zien.

Voor wie geen Spaans verstaat (zoals ik) hier de link naar de vertaalde wikipedia.

https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67238.msg2181908#msg2181908

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #656 Gepost op: 6-03-2019, 10:24:47 »
Dank je voor de link foxhunter, mooi om te zien.

Voor wie geen Spaans verstaat (zoals ik) hier de link naar de vertaalde wikipedia.

https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=67238.msg2181908#msg2181908
Die had ik even gemist. Mijn Spaans is ook 0,0 maar desondanks begrijp je nog steeds wel iets van die Spaanse uitleg met ondertiteling. Plus de gratis rondleiding die je krijgt. Maar Nederlandse uitleg is natuurlijk veel beter. Omdat zo'n historische gebeurtenissen normaal gesproken in het nieuws komt en voorgelezen wordt door een nieuwslezeres ben ik aan het zoeken. Maar ik denk dat dit allemaal een beetje te serieus is voor een programma als Wie is de mol.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #657 Gepost op: 6-03-2019, 11:43:28 »
Ik vergat nog een belangrijk onderdeel van de hint, namelijk dat Niels precies in beeld komt na MOL V19 IS.
Dus dan staat er MOL V19 IS Niels EI (van Columbus / Colombia)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #658 Gepost op: 6-03-2019, 11:52:23 »
Ik vergat nog een belangrijk onderdeel van de hint, namelijk dat Niels precies in beeld komt na MOL V19 IS.
Dus dan staat er MOL V19 IS Niels EI (van Columbus / Colombia)

Sarah eet graag spiegelei, dus misschien is zij het wel?

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #659 Gepost op: 6-03-2019, 15:36:27 »
Ik ben gaan nadenken over M O L V I S I ..
Voor mijn theorie ben ik ervan uitgegaan dat er nog een E mist op het eind.

MOLVISIE = hoe de mol het ziet; tegen de zaak aankijkt. In mijn theorie heb ik dit letterlijk genomen. Ik heb vanuit mijn mol Merel gedacht. Een merel/vogel beziet alles vanuit de lucht.

In de beelden van de opdrachten (in de Leader) die het woord MOLVISI (E) vormen zit telkens bij elke opdracht een opname vanuit de lucht gezien. Vanuit vogelperspectief.

<knip>

De puzzel is dus alleen ‘vanuit de lucht’ te maken. Zoals “de mol het ziet”
Dat zou dan kunnen verwijzen naar dat Merel de mol is.
Dan zou de afbeelding van de puzzel op zichzelf geen hint zijn. maar wel hoe de mol het ziet.

Ze hebben hier dan een afbeelding gebruikt die met Colombia te maken heeft en een Colombiaanse kunstenaar.

Die ontbrekende slotletter om MOLVISIE te kunnen maken, gooit bij mij roet in het eten, maar desondanks voortbordurend op bovenstaande theorie: vóór en na Merel zie je in de leader vogels vliegen om de bird's eye view te benadrukken, al moet ik er wel bij zeggen dat vlak voordat Merel in beeld komt er eerst nog wat puzzelstukken te zien zijn.

Vogels maken gebruik van uv-licht. Zou het kunnen zijn dat de puzzel van bovenaf met een blacklight wordt beschenen, waarna de contouren van Merel als Mol opeens tevoorschijn komen?