Poll

Live finale?

Ja, tof!
Nee, liever niet...

Auteur Topic: Speculeren over de live-finale/ontknoping  (gelezen 37070 keer)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #120 Gepost op: 7-03-2020, 10:14:09 »
Ik sluit me volledig aan bij voorgaande posts, gewoon afschaffen die live finale. Ten eerste omdat het mij niet boeit wie Jantje en Pietje verdenken en ten tweede omdat dit alles enorm veel tijd kost. Voorheen kon er nog gewoon geknipt worden en was er veel meer om te laten zien/horen.

Bovendien erger ik me gigantisch aan dat publiek. Een hoop aso’s blijven maar door Art/Rik heen schreeuwen. Vooral tijdens de ontknoping van 2018 was dit echt niet normaal. Totaal respectloos en heel frustrerend voor de kijker.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #121 Gepost op: 7-03-2020, 10:16:28 »
Hoewel ik een live finale nog enigszins kan hendelen als ik het live kijk. Vindt ik het wel echt een stuk minder als je het later nog eens wilt terugbekijken.
Ik vind het nog best leuk om eens een oude afl. 10 te zien, maar om nou zo'n live evenement voor mijn lol terug te kijken, nee bedankt.
Ik ben vorig jaar zelfs live afgehaakt, ondanks dat ik Sinan en Robèrt echt wel heel leuk vind. Die 2 daarvoor met Art trok ik nog net wel.

Op zich zou een mooie live-uitzending prima zijn... maar hoeveel presentatoren kunnen dat echt? Bij de NPO qua amusement alleen Matthijs, denk ik. En die heeft ws niks met WIDM èn zit bij de verkeerde 'omroep'  ::)
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 10:39:33 door Amethyst »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #122 Gepost op: 7-03-2020, 10:32:59 »
Opzich heeft Rik wel genoeg ervaring met live presenteren. Maar dan zijn er geen 600 anderen die erdoor heen tetteren.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #123 Gepost op: 7-03-2020, 10:40:13 »
Voor het spel is het het mooist als de finale is opgenomen en er totale focus op de molacties en alle 9 kandidaten kan zijn. Ik heb me wel eens druk gemaakt over de trage aanloop in zo'n kasteel waar iedereen in koppels bij elkaar kwam om de spanning op te bouwen, ik dacht dan ook 'cut the crap -wie is het!?, en laat de molacties en hints zien!'.
Voor de fans -vooral buiten dit forum om- is live bij VondelCS mooi en spannend en toont de grote betrokkenheid van veel kijkers en hoe populair dit programma is. Zo'n combinatie die E Leppen voorstelt zie ik wel wat in, als wer maar veel aandacht is voor alle kandidaten, de verdenkingen, de molacties en hints! 

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #124 Gepost op: 7-03-2020, 10:41:53 »
Ik vind het livegebeuren echt verschrikkelijk. Vooraf opgenomen met aandacht voor de kandidaten én meer tijd voor de molacties vind ik echt veel fijner.

Wat betreft het bestaansrecht argument: kijkcijfers zijn nooit een probleem geweest. Dat is gewoon stijgende lijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 10:44:23 door vickypollard »

Offline Samba-boy

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #125 Gepost op: 7-03-2020, 10:48:52 »
De huidige!
Leuk dat je ook even toelicht waarom enzo...

De mensen die ik hier zie schrijven dat ze de huidige vorm wel kunnen waarderen, zeggen daar al bij dat ze het fijn vinden om na tien weken zelf "middenin die finale te staan", en het woord "fan-service" komt ook voorbij. Prima, leuk, maar het is niet alsof de fan al niet genoeg op zijn of haar wenken wordt bediend met MolTalk, Podcasts, de fandagen en de te kopen molboekjes. Het programma zelf komt het gebruik van publiek dat verder niemand een zier kan schelen totaal niet ten goede.

En inderdaad, het gaat ten koste van de vibe van de vorige afleveringen. Sarah werd niet eens aan het woord gelaten in de finale, Olcay was vet irritant tijdens de finalespeech, Thomas (of was het Jan?) die 'IK BEN DE MOL!' riep maar niet in het shot en met de microfoon niet goed aan, en afgelopen seizoen de kijker thuis die moest wachten tot de finalisten VondelCS binnenkwamen. Allemaal kansloze faaltjes, maar "voor de mensen daar erg leuk".

 ::ohno::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #126 Gepost op: 7-03-2020, 10:52:58 »
Opzich heeft Rik wel genoeg ervaring met live presenteren. Maar dan zijn er geen 600 anderen die erdoor heen tetteren.
Dat vond ik vorig jaar niet het enige probleem. Sarah kreeg veel te weinig ruimte, Niels veel te veel, er werd niet doorgevraagd als Sinan een politiek-correct antwoord gaf, etc. Het was gewoon niet spannend, vond ik. En ik heb he-le-maal niks tegen Rik, integendeel ...'I want him to win' ...leuke gast. ::jaja::

Eens ook dat Rik de druk aankan. Het zou beter moeten gaan nu.

Maar na de live-uitzending graag wel eerlijk evalueren en dan kijken wat er volgend jaar anders zou kunnen ...ook qua presentatie. Een rustigere setting is ondanks Riks ervaring met het presenteren van mega-evenementen denk ik beter voor iedereen.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #127 Gepost op: 7-03-2020, 11:29:14 »
Alstublieft geen live finale.
Om alle genoemde redenen.

Offline Revolution93

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #128 Gepost op: 7-03-2020, 11:36:52 »
Ik vond de oude ontknoping leuker. Waarom? Omdat er daadwerkelijk tijd was om de mol acties te bespreken. Bij een  "oude" finale werd er 10 min gespendeerd aan opbouw naar wie de mol is. Met een live finale kost dat veel meer tijd en is er dus minder tijd voor de "inhoud" (hier versta ik onder de mol acties en de verhalen van de kandidaten).op zich snap ik de hype rond een live onthulling en die respecteer ik ook. Wat mij inziens een betere oplossing zou zijn, en een werkbare oplossing, is een finale die langer duurt. Zo heb je voldoende tijd voor de live ontknoping en heb je nog voldoende tijd voor de kandidaten en de mol acties. Dus een 2 uur durend event waarbij je misschien halverwege een reclameblok toevoegt om 't betaalbaar te houden.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #129 Gepost op: 7-03-2020, 11:43:28 »
Waarom niet allebei?

Een live ontknoping, en daarna een opgenomen reünie (het woord "finale" gebruik ik even helemaal niet want is niet eenduidig).

Dan geef je de fans wat ze willen (live aanwezig zijn bij het belangrijkste moment) en de kijkers en molloten hebben een van tevoren gemaakte aflevering die alle verhaallijntjes rond maakt (alle resterende mysteries verheldert).

Als je allebei doet, hoef je geen compromissen te sluiten en kun je bij je live-event helemaal los gaan (en de aanwezige fans meer betrekken en alle kijkersvragen en reacties-op-de-afleveringen daar bespreken) en kun je je reünie volledig besteden aan de molacties en gewoon na de opnameperiode in juni of juli opnemen en monteren zoals een gewone aflevering, in plaats van pas in maart.

De reunië als 2014 vond ik echt geweldig, dat leek het meeste hierop.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #130 Gepost op: 7-03-2020, 12:01:15 »
Alstublieft geen live finale.
Om alle genoemde redenen.
+1
En omdat er veel te weinig aandacht was voor de mol-acties. Dat is wat wij willen zien en ik denk eigenlijk ook wel de rest van NL. Er zijn vaak best wel knappe en gedurfde stunts uitgehaald, zonde als de MOL daar niet de eer van krijgt die hem/haar toekomt!!

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #131 Gepost op: 7-03-2020, 12:19:07 »
Ik ging vorig jaar voor het eerst naar de live finale en ga dit jaar weer, maar eigenlijk meer voor de gezelligheid. Het moment dat de mol bekend wordt gemaakt is leuk, maar verder krijg je er weinig van mee als je daar staat, want ze zitten toch binnen. Dus je kijkt de aflevering later alsnog terug.

Ik vind het zelf leuker hoe ze het in Vlaanderen doen. Een spetterende finale en als climax horen wie de mol is. En dan de week daarna alle ruimte hebben om terug te blikken op alle mol acties en hints.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #132 Gepost op: 7-03-2020, 12:45:57 »
Ik zou het ook fijner vinden als ze hem afschaffen en gewoon weer een reünie doen met aandacht voor alle kandidaten en alle molacties. Zo'n live finale is vast leuk als je er zelf staat, maar dat gaat toch maar om een beperkte groep mensen (en zelf kan ik niet eens zo lang staan). Om naar te kijken zijn al dat geschreeuw en de verdenkingen van Pietje en Jantje totaal niet interessant.

Verder zou ik ook goed kunnen leven met het compromis van Erik Leppen. Er is blijkbaar toch een publiek voor zo'n live ontknoping, want anders zouden ze het niet doen, dus dan zou een combinatie van een live ontknoping en een vooraf opgenomen reünie misschien goed kunnen werken. En mogelijk een langere uitzending, zodat er weer echt ruimte is voor alle molacties.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #133 Gepost op: 7-03-2020, 12:47:57 »
Live finale was leuk voor een keertje. En zou dit jaar met het jubileum ook wel weer speciaal zijn geweest als het niet al een gewoonte was geworden. Maar mijn voorkeur gaat uit naar zoals het vroeger bij WIDM was of nu nog steeds bij De Mol is. Lekker veel aandacht voor molacties en verhalen van hoe de winnaar de Mol op het spoor kwam en zo. Het blijft heerlijk om die oude slotafleveringen af en toe terug te zien. ::jaja::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #134 Gepost op: 7-03-2020, 13:03:19 »
De 4 finalisten dragen al hun feestelijke kleding, maar of dat betekent dat ze alle vier naar afl. 10 gaan?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #135 Gepost op: 7-03-2020, 13:25:44 »
Van de 130 mensen die gestemd hebben, vindt ruim 85% een live-finale maar niks. Ik was één van die nee-stemmers om alle redenen die hier al genoemd zijn.
Ik kijk voor het spel en, naarmate het spel vordert, ook voor de deelnemers en wat zij ervan vinden. Wat het publiek vindt boeit me totaal niet, terwijl zij wel een steeds grotere rol lijken te krijgen.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #136 Gepost op: 7-03-2020, 13:46:08 »
Van de 130 mensen die gestemd hebben, vindt ruim 85% een live-finale maar niks. Ik was één van die nee-stemmers om alle redenen die hier al genoemd zijn.
Ik kijk voor het spel en, naarmate het spel vordert, ook voor de deelnemers en wat zij ervan vinden. Wat het publiek vindt boeit me totaal niet, terwijl zij wel een steeds grotere rol lijken te krijgen.

Jep... en dat terwijl de aanwezige fans tijdens zo’n live ontknoping slechts een heel klein gedeelte van het totaal aantal fans uitmaken. Ik denk dat niet alleen de fans op dit forum maar ook de meeste fans daarbuiten hier zo over denken.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #137 Gepost op: 7-03-2020, 13:49:46 »
Ik heb de live finale nooit leuk gevonden, om de simpele reden dat het een feestje is voor de 'happy few' en niet voor héél Nederland. Als je in Amsterdam naast het Vondelpark woont is het gemakkelijk om erbij aanwezig te zijn, maar als je zoals ik aan de andere kant van het land woont is dat heel wat moeilijker te regelen. Maar het belangrijkste argument is wel dat het minder goede televisie oplevert: er is te weinig tijd en rust om de molacties te bespreken, sommige deelnemers komen nauwelijks aan het woord en reacties uit het publiek verzamelen voegt gewoon helemaal niets toe. Wat verlang ik terug naar de ontknopingen van weleer: waar de groep weer bij elkaar kwam, kon reageren op molacties en je echt de groepsdynamiek mooi kon zien. Dat deze afleveringen gemonteerd konden worden zorgde er ook voor dat zowel de molacties als alle deelnemers mooi in beeld konden worden gebracht (iets dat met live televisie lastiger is). Ook vond ik deze afleveringen véél spannender om naar te kijken! De manier die ze in België doen bij De Mol bevalt me veel beter: aan de ene kant is het een groots publieksevenement (met alle heisa eromheen) en aan de andere kant is het een mooie uitgebalanceerde slotaflevering (zoals we 'vroeger' ook hadden bij WIDM).

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #138 Gepost op: 7-03-2020, 13:55:45 »
Wie weet, krijgen de nee-stemmers zeer binnenkort hun zin.......

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [samengevoegd]: Alles over de live-finale/ontknoping
« Reactie #139 Gepost op: 7-03-2020, 14:36:48 »
Sinds WIDM meer het grote publiek is geworden, zeg rond seizoen 15 met de eerste live finale en laatste Molfandag puur voor de Molloten - is het allemaal veel meer om de gezelligheid gaan draaien. Op de Molfandag is het niveau van de vragen gegaan van insidersvragen naar 'Wat vond je de leukste opdracht?' en bij de live finale horen we veel grappen, maar zien we nog niet eens de helft van de Molacties terug. Positieve uitzonderingen: de chat met Ri(c)k hier op het forum en sinds vorig seizoen de WIDM-podcast. Daar horen we gelukkig nog veel nieuwe interessante weetjes ::ok::

Toevallig plaatste ik hier donderdag nog over de eerste live finale in 2015. Ik was zó blij toen ik de kaartjes won om de uitzending vanuit de studio bij te mogen wonen. Dat was voor mij een ultiem doel, dichter bij WIDM kón niet. Het jaar daarop keek ik vanuit het park en had ik dus weer een andere ervaring. Toen tijdens de live finale van seizoen 17 was waarschijnlijk het hoogtepunt uit heel mijn mollotencarrière: ik mocht voor heel Nederlandmijn verdenkingen voor Thomas uit de doeken te doen ::love:: Dat was gewoon ontzettend gaaf. Maar sinds ik met wat meer afstand* naar de live finales kijk merk ik dat het toch vooral ontbreekt aan inhoud door het vele gepraat over minder belangrijke zaken. (*Letterlijk: de ontkoping van 2018 keek ik in Lapland en dit jaar kijk ik hem op een tropisch eiland :P)

Inmiddels vind ik de praatjes met fans alleen ook alleen maar onnodig :-[ Het was een toffe ervaring voor mij - ik werd zelfs op straat herkend achteraf - maar om eerlijk te zijn vind ik het idee om fans aan het woord te laten weinig toevoegen aan de ontknoping zelf. Het liefst zie ik de echte molloten door het seizoen heen langskomen bij Moltalk en kunnen we in aflevering 10 dan focussen op de Mol zelf.

Wat mij betreft kán een live finale werken, maar dan alleen als hij net zo strikt wordt geregisseerd als een niet-live finale. Maar dan weet ik niet hoeveel meerwaarde 'live' het nog precies heeft.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 14:44:27 door Pac »
...óf niet!