Auteur Topic: Aflevering 3 - Een zware keuze  (gelezen 141627 keer)

Offline StefanLow

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #240 Gepost op: 17-01-2014, 09:09:28 »
Hebben we wel gehoord wat JW zei in zijn biecht vlak voordat ze het strand op gingen.

Heerlijk al zand onder m'n voeten. En waar houd een mol van....

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #241 Gepost op: 17-01-2014, 09:16:15 »
Ik vraag mij af of het als mol nu goed zou zijn om geld te versturen:

1) je krijgt teveel aandacht op jou van de groep.
2) Stel je vult iemand in die niet op jou zit. Als mol weet je dat er nu een executie komt die
kan uitdraaien op het feit dat er niemand afvalt. Dan heeft die kandidaat eigenlijk vanaf het enveloppenmoment
3 dagen extra om te speuren én zou de klik nog gemaakt kunnen worden. Maar statistisch gezien heb je een kans van
71% dat die kandidaat niet de finale haalt.

Het blijft dubbel volgens mij, maar je zet jezelf toch hard in de spotlight.
klaar voor de strijd

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #242 Gepost op: 17-01-2014, 09:22:08 »
Waaruit dus blijkt dat hij er nog wel even in zit, gezien de postzegel van de Filipijnen.  :)
Precies! ::ok::

We weten sws niet wat in dat koffertje zat dus er zomaar van uit gaan dat de keuze voor zware tas molser is lijkt me niet gebaseerd op feiten uit de serie, iig.  ;)
Definitieve conclusies zijn in dit programma nooit te trekken. Dingen zijn bijna altijd op meerdere manieren uit te leggen. Dat is ook wat het speuren naar de Mol zo mooi maakt natuurlijk.  ::rofl::
En toch, mijn persoonlijke vermoeden is dat de Mol met de zware bagage zou willen gaan zeulen. Of er een verschil in geldbedragen tussen de koffer en de tas was weten we gewoon niet. Het enige dat we weten is dat de tas in ieder geval vol zat met zware onzin.
De reden van mijn vermoeden is simpelweg de vraag: Wat maakt leukere tv? Is het leuk als in afl. 10 uit de doeken wordt gedaan dat er een negatief bedrag in de koffer zat, maar dat de molactie nooit uit de verf is gekomen omdat men nooit is aangekomen en ook niet verteld is wat er in de koffer zat? Beetje slap imho. Niet onmogelijk, maar zeker ook niet iets waar de kijker juichend voor op de bank zal gaan staan. Anders gezegd: Een negatief (of geen) bedrag in de koffer maakt het niet op tijd aankomen/verkeerd lopen van JW/Freek/Sofie weer onmols, aangezien de Mol er dan alles aan zou doen om op tijd te komen.

Ik kan er helemaal naast zitten, maar toch zie ik hier voor mezelf reden in om hier vraagtekens te zetten bij met name JW en Freek als Mol.
 

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #243 Gepost op: 17-01-2014, 09:26:57 »
Het blijft dubbel volgens mij, maar je zet jezelf toch hard in de spotlight.

Aan de andere kant..
1. Stel je bent nu (nog) penningmeester en hebt als zodanig vertrouwen van de groep, en kunt beschikken over dit geld.
2. Je hebt een mede-kandidate die zichzelf graag verdacht wil maken.
3. Er is geen overeenstemming in de groep omtrent wat er precies gedaan moet worden qua envelop, die en groupe te zenden of niet.
4. Er wordt geopperd dat er na de executie en groupe geld opgestuurd gaat worden, iets waar je als Mol dan weinig mee kan doen..
5. Je weet dat er in de laatste opdracht met geld gegokt kan worden waardoor dat bedrag mogelijk hoger wordt (dat is een gok uiteraard).
6. Je weet wie je iig zeer zeker op dit punt niet verdenkt, en kan zo met iets meer camouflage iets opsturen onder het motto mogelijk meer rente te pakken, terwijl je weet dat de kansen beter zijn als je het nu stuurt aan diegene dan aan mensen die later wellicht meer op jouw spoor zitten.

Blijft een gok maar zo zit dat spel-element nu eenmaal in elkaar.
Zorg iig wel dat je niet de hoofdverdachte bent.. als Sofie dit geopperd heeft zou de Mol daar alles bij elkaar opgeteld prima voor hebben kunnen beslissen imho.

Elke keuze houdt voor de Mol een risico in want later meer geld opsturen naar een 'merkwaardige' verdachte levert ook verdenking op, zeker als het en groupe gaat. Bovendien zijn  er alvast alweer twee enveloppen met relatief weinig geld erin (los van evt molsactie..??) richting Filipijnen waarvan eentje naar waarschijnlijk een niet-finalist..
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014, 10:01:34 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #244 Gepost op: 17-01-2014, 09:37:06 »
Of ze niet zozeer 'haar speciaal door lieten gaan ondanks fouten vragen' maar ze de kandidaten (die ze door willen laten gaan) "per ongeluk" ergens een draaiboek met de mol erin laten slingeren, die kandidaat zal natuurlijk nergens achteraf opbiechten 'Ja ik wist het doordat ik het had ontdekt ergens' je weet maar nooit hé mensen...
de naam van de mol staat nooit op papier... om dit soort zaken te voorkomen ;)

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #245 Gepost op: 17-01-2014, 09:38:42 »
Beste molloten,

Theorieën en gedachtengangen over de enveloppen en de pot gaan wellicht elke uitzending terug komen. Om dit topic over aflevering 3 wèl overzichtelijk te houden, lijkt het me handig om reacties over de po(s)t in het topic te plaatsen wat daar speciaal voor is aangemaakt; [Theorie] Post
http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=51340.0
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014, 09:40:44 door Traveljunkie »

Offline Jskaat

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #246 Gepost op: 17-01-2014, 09:40:54 »
De titel van de aflevering slaat mi. niet op de executie (Susan) zoals al eerder genoemd. De keuze voor Susan is namelijk door de kandidaten zelf gemaakt. Daar heb je als mol of redactie verder geen invloed op. Dus dan kan niet aan elkaar gelinkt worden.

Wat ik wel even wil opperen is de Tweet van de mol en een uitspraak van Jan Willem:
Citaat
Vier koffers, Drie telefoons, Eén gebouw, Eén telefoon, Zeven kandidaten, Eén Mol. Ik. Morgen, 20:30 uur, Ned 1.  #widm

Sowieso weet ik nog niet wat de inhoud ervan is, maar de getallen vind ik opvallen: 4 3 1 1 7 1.
Vanaf minuut 39 zegt Jan Willem iets over de executies. Namelijk dat het de "4e executie in 3 afleveringen" is (met gebaren erbij).

Iemand dat opgevallen en hoe kunnen we dat linken aan de Tweet?

Offline Telon

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #247 Gepost op: 17-01-2014, 09:43:41 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik denk dat je als mol het geld alleen wilt versturen.
Dan kun je het sturen naar iemand die al is afgevallen en je dus zeker weet dat er geen extra geld verdient wordt.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #248 Gepost op: 17-01-2014, 09:46:57 »
Als je geld opstuurt naar aflevering 9 dan weet je zeker dat dat geld in de pot blijft. Stuur je het ook nog eens naar een kandidaat die op dat moment nog in het spel zitten dan krijg je rente.

Dus waarom zou de mol dat geld überhaupt op willen sturen?? De mol wil geen geld in de pot hebben dus kan die het beter proberen te verliezen tijdens de spellen toch. Net als met de kajak opdracht. Dus zullen wellicht wel meer opdrachten komen om geld op in te zetten en te verliezen.

Enige voordeel voor de mol om er nu aan mee te werken is om de verdenking van zichzelf af te halen, maar ik denk nog steeds dat de dame en heer de Mol voor zijn geweest hierin.

En dat de namen van Freek enz. op de enveloppen staan wil niet zeggen dat ze er nog heel lang in blijven. Kan best zijn dat ze komende aflevering de envelop schrijven aan Freek bijvoorbeeld Tygo met zijn hanepotenhandschrift en dat daarna Freek er uit vliegt.  

En voor wat opdracht 1 wordt er niet duidelijk wie het advies over de trein gegeven heeft. Freek zegt op een gegeven moment tegen Daphne dat ze i.p.v. met de pont met de trein gaan omdat de pont heel ver lopen is. Daarna zegt Sophie dat er alleen treinen gaan naar het vliegveld en geen treinen naar de overkant.
Daphne zegt tegen Aaf dan dat de reistijd van de ferry langer is dan verwacht en dat ze met de trein gaan. En dan belt Aaf haar team op om dat door te geven. Dus eerder Daphne is hier iets aan het verdraaien tegenover Aaf.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #249 Gepost op: 17-01-2014, 10:00:35 »
Als je geld opstuurt naar aflevering 9 dan weet je zeker dat dat geld in de pot blijft. Stuur je het ook nog eens naar een kandidaat die op dat moment nog in het spel zitten dan krijg je rente.

Dus waarom zou de mol dat geld überhaupt op willen sturen?? De mol wil geen geld in de pot hebben dus kan die het beter proberen te verliezen tijdens de spellen toch. Net als met de kajak opdracht. Dus zullen wellicht wel meer opdrachten komen om geld op in te zetten en te verliezen.

Enige voordeel voor de mol om er nu aan mee te werken is om de verdenking van zichzelf af te halen, maar ik denk nog steeds dat de dame en heer de Mol voor zijn geweest hierin.

En dat de namen van Freek enz. op de enveloppen staan wil niet zeggen dat ze er nog heel lang in blijven. Kan best zijn dat ze komende aflevering de envelop schrijven aan Freek bijvoorbeeld Tygo met zijn hanepotenhandschrift en dat daarna Freek er uit vliegt.  

En voor wat opdracht 1 wordt er niet duidelijk wie het advies over de trein gegeven heeft. Freek zegt op een gegeven moment tegen Daphne dat ze i.p.v. met de pont met de trein gaan omdat de pont heel ver lopen is. Daarna zegt Sophie dat er alleen treinen gaan naar het vliegveld en geen treinen naar de overkant.
Daphne zegt tegen Aaf dan dat de reistijd van de ferry langer is dan verwacht en dat ze met de trein gaan. En dan belt Aaf haar team op om dat door te geven. Dus eerder Daphne is hier iets aan het verdraaien tegenover Aaf.
scherp....Sofie en Freek hebben dus de pot gered...maar ik zou ook niet meer in willen zetten dan duizend euro, dat had 2000 kunnen worden (en dus 4400)..maar dus ook van de pot af..dan zat er juist 1400 euro in de pot. nu zit er dus tenminste 3400 euro in de pot aan het einde van het seizoen.

en opdracht 1...volgens mij ging het zo: het team van Freek is het verst af van de pont, logisch dat dat ook veel te lang ging duren. maar, dat wordt doorgegeven aan Daphne alsof dat het te lang duurt...vervolgens geeft Aaf dat ook door aan haar team. die al lang en breed bij de pont is. en alleen nog hoeft over te steken.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014, 10:03:24 door SomeOne_01 »

Offline Anonymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #250 Gepost op: 17-01-2014, 10:39:24 »
Als ik de plattegrond van Hong Kong een beetje bestudeer dan is de grootste molactie bij de opdracht om Aaf en Daphne te zoeken toch wel de keuze voor het hoogste gebouw van Hong Kong als beginpunt. Weet iemand hoe die keuze tot stand kwam?
Vanaf die locatie ben je ver verwijderd van de veerboten (ca. 2 km lopen) en de trein is ook redelijk kansloos.

Het andere team bij de Clock Tower stond redelijk gunstig. Vlakbij de veerboten. Anderzijds heeft ook dat team weinig haast gehad. Vanaf daar gaan om de 6 - 12 minuten boten naar de overkant en de overtocht duurt 9 minuten. In het meest ongunstige geval hadden ze 21 minuten nodig aan om de overkant te komen. Blijven er met het lopen naar de kade toch nog zeker 30 minuten over om de bestemming te bereiken. En wat ik zo kan zien stonden ze na de overkant op de juiste plek, alleen nog een beetje verder landinwaarts lopen.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014, 11:18:19 door Anonymol »

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #251 Gepost op: 17-01-2014, 11:14:28 »
Bij het voorstukje van afl.4 zie je al het rodescherm.
En Art kijkt richting Sophie en Aaf  ::oink::

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #252 Gepost op: 17-01-2014, 11:21:30 »
Als ik de plattegrond van Hong Kong een beetje bestudeer dan is de grootste molactie met opdracht om Aaf en Daphne te zoeken toch wel de keuze voor het hoogste gebouw van Hong Kong als beginpunt. Weet iemand hoe die keuze tot stand kwam?
Vanaf die locatie ben je ver verwijderd van de veerboten (ca. 2 km lopen) en de trein is ook redelijk kansloos.

Het andere team bij de Clock Tower stond redelijk gunstig. Vlakbij de veerboten. Anderzijds heeft ook dat team weinig haast gehad. Vanaf daar gaan om de 6 - 12 minuten boten naar de overkant en de overtocht duurt 9 minuten. In het meest ongunstige geval hadden ze 21 minuten nodig aan om de overkant te komen. Blijven er met het lopen naar de kade toch nog zeker 30 minuten over om de bestemming te bereiken. En wat ik zo kan zien stonden ze na de overkant op de juiste plek, alleen nog een beetje verder landinwaarts lopen.


Als ik het goed heb, begonnen de beide teams aan de overkant van Aaf en Daphne. In een beeld in het programma staan ze op 500 meter, maar daarna lijkt alles te wijzen dat ze al aan de overkant zijn. De kaart zoals Sofie die aanwijst, maar ook het locatie forum.

Het is als kandidaten denk ik dan niet gek om een toeristisch gebouw en een hoog gebouw te nemen.

Met de kennis van achteraf (dus molkennis) is de Clock Tower een prima uitgangspositie. De Clock Tower is een idee van Freek. Het andere team gaat daar heen. Sofie wil liever nog een team al naar de overkant (waar Aaf en Daphne zitten).

Volgens deze theorie zijn Freek, Sofie, Tygo, Jennifer en Susan niet de mol.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline AHA

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #253 Gepost op: 17-01-2014, 11:30:39 »
Ik kan het fragment zo snel niet meer terugvinden, maar ergens in de uitzending werd de brievenbus -waar de enveloppen met geld in gestopt zijn- heer erg close in beeld gebracht met daarop het MOL-logo. Misschien een hint dat het geld duss naar de mol is gestuurd? Suzan of Jennifer?

Offline MOLdevort

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #254 Gepost op: 17-01-2014, 11:52:54 »
ff een gedachten kronkel.

Blouse van Art gisteren: staat de tekst Bleu blood op
Blue blood = vertaald naar het Nederlands Blauw bloed.

Blauw bloed wordt gebruikt om aan te duiden dat iemand van adel is.
Dat deed me direct denken aan, en ja daar komt hij weer, HENRY V, maar het deed mij ook denken aan het toneelstuk spel waar ze in aflevering 2 naar keken: De PRINS en de generaal (?).

Weet niet of we daar wat mee kunnen, maar vond het opvallend.

Heerlijke deel gisteren gezien en weer een puike film werk van het productieteam!
Go find a white crayon and color yourself a zebra

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #255 Gepost op: 17-01-2014, 11:57:50 »
ff een gedachten kronkel.

Blouse van Art gisteren: staat de tekst Bleu blood op
Blue blood = vertaald naar het Nederlands Blauw bloed.

Blauw bloed wordt gebruikt om aan te duiden dat iemand van adel is.
Dat deed me direct denken aan, en ja daar komt hij weer, HENRY V, maar het deed mij ook denken aan het toneelstuk spel waar ze in aflevering 2 naar keken: De PRINS en de generaal (?).


Moet ik toch denken aan Jan-Willem, die net als onze koning een dubbele naam heeft, waarvan 1 ook echt koninklijk.

Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 -
« Reactie #256 Gepost op: 17-01-2014, 12:02:30 »
Ik heb nu al tenminste twee keer het geluid van een fototoestel gehoord. Een keer tijdens het zoeken van roeiers, en een keer (daarna) bij een sfeerbeeld van mensen 's avonds op straat. Het geluid lijkt helemaal niets toe te voegen...

m0ll0m

Dat viel mij nu ook al op, ook in aflevering 1 met die vissen. Puur ter afleiding of zit er echt iets achter?  ???
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #257 Gepost op: 17-01-2014, 12:16:19 »
Want als die aflevering-titels enkel op die executies slaan... normaal slaan de titels ALTIJD op iets wat de mol doet.

Uhhhh neeh, dat is niet altijd zo. Soms is het gewoon random. Alleen de laatste 2 jaar slaan ze allemaal op de mol, maar ik denk niet dat ze dat elk jaar zullen doen.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #258 Gepost op: 17-01-2014, 12:24:05 »
De ene foto zou de foto kunnen zijn die op Facebook staat:


Zijn die slippers die Freek vasthoud geen officiële WIDM.nl slippers zoals we op de MFD ooit mee konden pakken na afloop?  ::vergroot::

edit: even gecheckt bij mijn eigen slippers, het logo staat er niet onder op dus neen.

Over het geld versturen: menigeen ziet daar een onmolse actie in: want geld is veiliggesteld en kan niet verdwijnen. Wie zegt dat er hier geen schijnbeweging bij is gemaakt en het voor de mol helemaal geen zware keuze zou zijn om geld buiten de enveloppe te houden en te foefelen ditmaal met de enveloppen? ;)

Goeie Loebas! Van zoiets kunnen ze bij de ontknoping best zeggen dat het een hint was.
Het lijkt er wel op (heb nu HD)... eerst slinks met een pink een kier maken om het geld er onopvallend in te schuiven. Vervolgens verwoede pogingen doen om zijn boekje weer plat te krijgen.

Hier wordt geen discussie over gevoerd, maar dit viel mij wel op in de aflevering. Naast het feit dat Freek overduidelijk niet zat te roeien, of althans het water aaide met zijn peddel. Dus net doen voor Aaf alsof ie als fanatieke kandidaat mee zat te roeien, maar ondertussen had ie meerdere malen on camera een brede glimlach: roeien jullie maar, ik heb er geen zin in vandaag.  8)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2014, 12:31:13 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Michieliosios

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - Een zware keuze
« Reactie #259 Gepost op: 17-01-2014, 12:41:02 »
Van wie kwam die tip over dat treintje onder het water eigenlijk?
Volgens mij van een traffic control medewerker naar Freek naar Daphne naar Aaf naar (niet Susan) naar Jennifer.

Ja, klopt. Die traffic-controlvrouw zegt tegen Freek dat het ver is naar de ferry. Freek zegt tegen Daphne dat ze met de trein gaan. Ondertussen hebben Sofie en Jan-Willem uitgevonden dat de treinen vanaf daar alleen naar het vliegveld gaan, niet naar de overkant. Maar Daphne hoort dat al niet meer en zegt tegen Aaf: "de ferry doet er te lang over, dus ze gaan met de trein. Die gaat er natuurlijk onderdoor."

Aaf belt daarom met Susan en Jennifer om te zeggen dat de ferry er te lang over doet en dat ze beter de trein kunnen nemen onder het water door. Maar die groep vertrouwt dat advies niet en neemt alsnog de ferry.