Auteur Topic: [Aflevering 1] - Afgeschermd  (gelezen 15857 keer)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2020, 23:49:06 »
Wat een prachtig begin, geweldig! opdracht in de markt was  ::niet-ok:: ::niet-ok::. Opdracht met vrachtwagens was wel juist heel leuk! Al met een al een mooi begin!  ::love::

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2020, 00:03:07 »
Opdracht 1 was visueel prachtig en zet je als kijker ook gelijk op scherp. Meteen verwarrend ook. Ik heb zo’n gevoel dat hier een hint in zit.

Opdracht 2 was lekkere chaos, deed me denken aan de markt in Georgië (opzich niet gek want dit was ook op een markt). Typisch zo’n opdracht die totaal verstierd wordt doordat er nog zo veel kandidaten in het spel zijn. Leuk om te zien, leuk gevonden.

Opdracht 3 zou nog weleens een van mijn favorieten kunnen worden. Escape rooms leken me leuk, maar dat ze dan ook nog met een vrachtwagentje moesten gaan rijden voor een extra dimensie vond ik ook wel heel leuk bedacht hoor.

Chapeau voor een top eerste aflevering. Hopelijk een voorbode voor de rest van het seizoen, want dan komt het wel goed. Wordt in ieder geval beter dan seizoen 19 godzijdank als ik het zo zie ::bravo::
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2020, 00:08:38 »
Sfeervolle opening, als dit de voorbode is van wat komen gaat...... dat belooft wat!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2020, 01:20:32 »
Eerste opdracht geeft een prachtige entree naar China als locatie. Opdracht twee de heerlijke chaos te midden van een markt: al vaker een beproefd recept en nu ook.
Opdracht drie: escaperoom doen in een klein Chinees vrachtwagentje en die besturen in een goed vak vond ik de mooiste opdracht.

Mooi gelaagd: elke groep van kandidaten kon bijdragen aan het resultaat. Je moet niet alleen ontsnappen maar ook bepalen welk cijfer in welk vak komt. En zo mooi om die fotowand terug te zien ::bravo::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2020, 09:16:35 »
Wat ik niet begrijp is dat iedereen die vrijstelling inzet.
Vanuit game theory volgens mij goed te verklaren. Je kiest "geluk" en krijgt een vrijstelling. Ik denk dat je gedachte dan is dat er meer dan één vrijstelling is en dat de kans aanwezig is dat er ook één of meer zwarte vrijstellingen worden uitgedeeld. Je kunt het er op gokken dat iemand die dan ook inzet, maar je slaat jezelf voor je kop als die niet ingezet wordt en anderen hun vrijstelling wel inzetten waardoor je kans om af te vallen flink vergroot wordt, zeker als je het vermoeden hebt dat er met vrijstellingen is gestrooid. Dus: rationeel om in te zetten.

Als je "wijsheid" kiest en je krijgt een zwarte vrijstelling, dan is de keuze volgens mij ook snel gemaakt, omdat dat bijna vanzelf betekent dat er ook vrijstellingen zijn uitgedeeld. Ook hier wil je je eigen kansen niet verkleinen door het risico te nemen de zwarte vrijstelling te bewaren. Tina heeft waardevolle informatie ingewonnen door bevestigd te krijgen dat er minimaal nog een zwarte vrijstelling in het spel is, die - volgens de redenering hierboven - in het spel komt, waardoor ze haar vrijstelling kan bewaren.

Kandidaten die later door de poort gaan hebben wel een voordeel, omdat ze beter weten hoeveel kandidaten "geluk" of "wijsheid" hebben gekozen en daardoor dus een betere inschatting kunnen maken hoeveel er van elke soort vrijstelling in het spel zijn.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2020, 09:30:33 »
Leuke opdrachten.

1: ik had graag de keuzes beter gezien. Niet bij iedere kandidaat werd evenveel aandacht besteed aan het verhaaltje. Dus, is dat wel een hint?

2: heerlijk zoals Leonie aan de haal gaat met de opmerking van Anita "we kunnen toch meer foto's maken en er 1 kiezen" of zo iets. "Ja, we mogen gewoon maar 1 foto gebruiken". Jaike (verbaasd) "Ow, oké" Moljuschka die net te laat komt met een foto.

3: ik vind Escape rooms geweldig! Het geklungel was hilarisch. Het ouwe ui deed het niet slecht. Hier is Moljuschka niet verdacht.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2020, 09:40:19 »
Mooie opening.

Ik vond de tweede opdracht wel iets te druk en chaotisch, nu was ik wel erg moe toen ik de aflevering keek dus later alles met frisse blik nogmaals bekijken.  ;)

De escape room opdracht vond ik wel erg leuk. ::jaja::

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2020, 09:42:23 »
Leuke opdrachten.

1: ik had graag de keuzes beter gezien. Niet bij iedere kandidaat werd evenveel aandacht besteed aan het verhaaltje. Dus, is dat wel een hint?

Die wijsheden hebben we wel bij iedereen gehoord, die lijken me wel relevant ;)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2020, 09:44:16 »
Die wijsheden hebben we wel bij iedereen gehoord, die lijken me wel relevant ;)
Ik heb het niet bij iedereen even goed gehoord. Maar dit kan aan mij liggen.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2020, 10:56:00 »
Opdracht 1 was visueel prachtig en zet je als kijker ook gelijk op scherp. Meteen verwarrend ook. Ik heb zo’n gevoel dat hier een hint in zit.

Opdracht 2 was lekkere chaos, deed me denken aan de markt in Georgië (opzich niet gek want dit was ook op een markt). Typisch zo’n opdracht die totaal verstierd wordt doordat er nog zo veel kandidaten in het spel zijn. Leuk om te zien, leuk gevonden.

Opdracht 3 zou nog weleens een van mijn favorieten kunnen worden. Escape rooms leken me leuk, maar dat ze dan ook nog met een vrachtwagentje moesten gaan rijden voor een extra dimensie vond ik ook wel heel leuk bedacht hoor.

Chapeau voor een top eerste aflevering. Hopelijk een voorbode voor de rest van het seizoen, want dan komt het wel goed. Wordt in ieder geval beter dan seizoen 19 godzijdank als ik het zo zie ::bravo::

Precies mijn gedachten, dus hier sluit ik me graag bij aan.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2020, 11:15:54 »
Dat testbeeld, hoort dat bij de uitzending of was mijn tv-signaal verstoord?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2020, 11:18:58 »
Dat testbeeld, hoort dat bij de uitzending of was mijn tv-signaal verstoord?

Hier had iedereen last van!, zie het topic van de laatste opdracht!
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #32 Gepost op: 12-01-2020, 12:35:07 »
Vanuit game theory volgens mij goed te verklaren. Je kiest "geluk" en krijgt een vrijstelling. Ik denk dat je gedachte dan is dat er meer dan één vrijstelling is en dat de kans aanwezig is dat er ook één of meer zwarte vrijstellingen worden uitgedeeld. Je kunt het er op gokken dat iemand die dan ook inzet, maar je slaat jezelf voor je kop als die niet ingezet wordt en anderen hun vrijstelling wel inzetten waardoor je kans om af te vallen flink vergroot wordt, zeker als je het vermoeden hebt dat er met vrijstellingen is gestrooid. Dus: rationeel om in te zetten.

Als je "wijsheid" kiest en je krijgt een zwarte vrijstelling, dan is de keuze volgens mij ook snel gemaakt, omdat dat bijna vanzelf betekent dat er ook vrijstellingen zijn uitgedeeld. Ook hier wil je je eigen kansen niet verkleinen door het risico te nemen de zwarte vrijstelling te bewaren. Tina heeft waardevolle informatie ingewonnen door bevestigd te krijgen dat er minimaal nog een zwarte vrijstelling in het spel is, die - volgens de redenering hierboven - in het spel komt, waardoor ze haar vrijstelling kan bewaren.

Kandidaten die later door de poort gaan hebben wel een voordeel, omdat ze beter weten hoeveel kandidaten "geluk" of "wijsheid" hebben gekozen en daardoor dus een betere inschatting kunnen maken hoeveel er van elke soort vrijstelling in het spel zijn.
Waardoor dus Rob ook verdachter wordt. Want of hij heeft buiten beeld informatie gekregen hierover of hij heeft gewoon zelf bepaald dat hij de zwarte vrijstelling houdt. Wat raar is als kandidaat ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #33 Gepost op: 12-01-2020, 12:40:16 »
Mooi aflevering. De opening zat vast een hint in. Het leek of ze de naam van de kandidaat riepen in de geest van Welkom, Tina. Wie weet wat ze nog meer geroepen hebben. Maar er is vast wel een molloot die het gaat vertalen. Of dat de mol er tussen stond maar afgeschermd door de rest van het spektakel. Voor mij is Buddy hier kandidaats, waarom zo overduidelijk liegen? Dat doe je om verdenking te krijgen. De mol wil dat juist niet om te voorkomen dat iemand in de nek komt hijgen bij alles wat je doet.

De markt is chaos, de mol hoeft alleen maar mee te gaan in de foute keuzes of pas te sputteren als de fout al is gemaakt...Jaike vond ik hier opvallend.

Bij de escaperooms waren niet alle kamers van dezelfde moeilijkheid. Een stellage bedenken en bouwen of een fotomuur doorzoeken kost meer tijd dan ergens in een hoekje een sleutel vinden of molletjes grijpen waarbij ze de code al konden zien vanachter het glas. Nu is de vraag of dat de storing wat heeft afgeschermd of dat het een soort code voor ons was.

Dat je groene vrijstellingen inzet, vind ik logisch. Immers niemand wil er als eerste uit. Dat iemand de zwarte dan ook speelt is logisch. Jaike zei daarover gelijke monniken, gelijke kappen. Een mol hoeft de zwarte vrijstelling niet te bewaren.n

Ik merk dat ik de Jaike tunnel begin te graven :-)


Offline Grover

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #34 Gepost op: 12-01-2020, 12:44:26 »
Mooi aflevering. De opening zat vast een hint in. Het leek of ze de naam van de kandidaat riepen in de geest van Welkom, Tina. Wie weet wat ze nog meer geroepen hebben. Maar er is vast wel een molloot die het gaat vertalen.

Rik vertelde in de podcast dat de kinderen teksten van Lao Zi voordroegen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #35 Gepost op: 12-01-2020, 12:57:07 »
Hulde voor deze openingsscene!  ::bravo:: ...Welkom in China...
Ik geloof nooit dat elke toerist die de Hangu Pass bezoekt zo'n entree krijgt ;-) dus WidM heeft flink veel uit de kast gehaald hiervoor, indrukwekkend! Ik denk niet dat ze dit cultureel erfgoed oneervol hebben misbruikt voor een widm hint.

Schoot even door mn hoofd: het lijkt wel de openig van de finaleaflevering, compleet met toespraak van Rick, en staat mijn wensmol als eerste bij hem  ::oink::

'Afgeschermd' heb ik ook geïnterpreteerd: 'af met de schermpjes' oftwel de geldfoto-opdracht met twee schermen met geld was af: zoals Nathan heeft gedaan.

Maar bijvoorbeeld overdrachtelijk: Leonie in gesprek met Johan op de hotelkamer heeft haar waarheid zwarte vrijstelling- afgeschermd met een leugen.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #36 Gepost op: 12-01-2020, 12:59:56 »
Wat. Een. Pracht! ::love::

Een fantastische eerste aflevering met alle aspecten die ik zo intens waardeer aan Wie is... de Mol?! ::bravo:: Groepsopdracht, individuele opdracht én een duo opdracht. Heel erg mooi gemaakt ook die opening, phoeee!

Dit gaat zo'n mooi seizoen worden, heerlijk! ;D Oh, en Rob moet de Mol zijn hoor. ::hypocriet::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #37 Gepost op: 12-01-2020, 13:19:53 »
Dit was een heel mooie eerste aflevering met 3 mooie en interessante opdrachten! Vooral de opening was fantastisch! Als de rest van het seizoen ook zo wordt gaat dit zeker een van de favoriete seizoenen van velen worden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Ralph21

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #38 Gepost op: 12-01-2020, 13:21:38 »
Leuk dat we een individuele opdracht, een groepsopracht en een groepjes (5x2) kregen.

Betekent wel dat 8 van de 9 kandidaten maar 1 keer met de mol een opdracht hebben gedaan.

Dat is wel heel weinig informatie. Daarom zie ik liever de eerste aflevering zonder afvaller.

Wel 1 van de leukste groepen tot nu toe. Meestal zit er wel iemand bij die ik niet zo sympathiek of irritant vind, maar dit jaar (tot dusver) nog niet.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Afgeschermd
« Reactie #39 Gepost op: 12-01-2020, 13:29:33 »
Waardoor dus Rob ook verdachter wordt. Want of hij heeft buiten beeld informatie gekregen hierover of hij heeft gewoon zelf bepaald dat hij de zwarte vrijstelling houdt. Wat raar is als kandidaat ;D.

Ik weet niet of ik dat zo raar vind. Door uit te spreken dat er waarschijnlijk een zwarte vrijstelling is, zorg je dat mensen gaan twijfelen om nu al hun eventuele jokers, vrijstellingen in te zetten. Daarom snap ik dat Rob dan dus denkt - men twijfelt deze aflevering door mijn opmerking, dus zullen er ook mensen dingen bewaren, dus dan bewaar ik mijn zwarte vrijstelling voor volgende aflevering.