Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 56354 keer)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #100 Gepost op: 12-01-2020, 15:20:47 »
Op deze enorme muur van de Hangu Pass staan de uitspraken van Lao Tse zoals hij ze hier heeft opgetekend in de Daodejing.
Daar heeft WidM geen hints in verwerkt!

Oké dus de uitspraken van Lao Tze komen op 3 manieren terug: Vertaald door Rik, in Chinese tekens op het briefje (zoals Leonie dus blijkbaar weet - getuige het gesprek met Johan). Als tekens op de muur en gezongen door de kinderen.

Iemand zin om uit te zoeken welke spreuken precies gezongen worden door de kinderen. En is het mogelijk om te achterhalen of die vertalingen van Rik wel allemaal juist zijn? 

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #101 Gepost op: 12-01-2020, 15:20:55 »
Denk toch dat Rob niet 2002 heeft, eerder 2001 of 2007
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #102 Gepost op: 12-01-2020, 15:28:02 »
Laten we vergelijken:



Ik denk zelf 2007, maar kan net zo goed 2001 zijn...
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #103 Gepost op: 12-01-2020, 15:36:26 »
Laten we vergelijken:



Ik denk zelf 2007, maar kan net zo goed 2001 zijn...

Lijkt mij ook het meeste op 2007
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline sipel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #104 Gepost op: 12-01-2020, 15:57:16 »
Als er op de muur uitspraken van Lao Tze staan, zou het dan kunnen dat de uitspraak die achter kistje 2020 staat overeenkomt met de uispraak die de mol gekregen heeft?

Ik heb hierbij de twee (op spandoeken staande) Chinese tekens boven de poorten. Het zal vermoedelijk (??) in het Nederlands betekenen 'Geluk' en 'Wijsheid' maar zeker weten doe ik het niet.

Iemand?




Sinds Canada (2003) aan het speuren.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #105 Gepost op: 12-01-2020, 16:35:06 »
Tina had als eerst gekozen voor 'Wijsheid' en mocht als eerste een sleutel kiezen. Leonie was tweede.
Hier kan niet veel tijd tussen gezeten hebben..zou je denken. Maar als je op de schaduw let, dan zie je dat de zon ineens aan de andere kant schijnt. Is de opname bij 1 van deze kandidaten op een heel ander tijdstip gemaakt of zo??  ::oink::



Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #106 Gepost op: 12-01-2020, 16:39:16 »
Hm das gek idd  ???

Ze staan aan dezelfde kan vd tafel

Offline RicoMolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #107 Gepost op: 12-01-2020, 16:40:25 »
Is de opname bij 1 van deze kandidaten op een heel ander tijdstip gemaakt of zo??  ::oink::

Ja daar zit al gauw minstens een uur tussen (11:30 en 12:30). Opnames gaan niet snel, maar zo langzaam?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #108 Gepost op: 12-01-2020, 16:57:59 »
Dit is goed opgemerkt!  ::oink::

Als je naar de screenshots kijkt van de scènes vóór de poorten die boven de post over de "schaduwen" staan zie je dat de zon ongeveer hetzelfde staat bij Tina en Leonie. De zon schijnt op de poorten. Er is geen schaduw vóór de poorten te zien zoals bij het derde shot van Miljuschka.

Bij de tafels staan ze met hun rug naar de poorten en de schaduw in het shot van Tina klopt dus met het shot van vóór de poorten. Bij Leonie is dit niet zo en lijkt de schaduw meer op de positie van de zon rond de tijd dat Miljuschka naar binnen liep. De sleutels lijken ook wat anders te liggen, al kan dit aan de camerapositie liggen.

Is dit later opgenomen? Is zij later samen met andere kandidaten bij "de muur" met de kistjes te zien geweest of had mol Leonie andere taken zodra zij de poort door was?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 17:04:39 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #109 Gepost op: 12-01-2020, 17:04:46 »
Ik vind het wel interessant om naar de reacties te kijken van de kandidaten op het moment dat ze hun vrijstelling vinden. Aangenomen dat de mol al weet wat hij in zijn kistje gaat vinden zal zijn verbazing of vreugde minder (echt) zijn. De meesten reageren wel heel authentiek, maar bij Nathan is het niet echt goed in beeld gebracht.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #110 Gepost op: 12-01-2020, 17:15:17 »
Behalve dat de zon anders staat bij Leonie, ligt ook het tweede rijtje sleutels verschoven. Het lijkt er duidelijk op dat die scene opnieuw is geschoten.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #111 Gepost op: 12-01-2020, 17:15:50 »
Behalve dat de zon anders staat bij Leonie, ligt ook het tweede rijtje sleutels verschoven. Het lijkt er duidelijk op dat die scene opnieuw is geschoten.

Daar lijkt het wel heel sterk op!
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2020, 17:17:14 »
Maar tijdens het rodeloper moment zie je dat ze er wel rond ong hetzelfde tijdstip staan gezien de schaduwen van de mensen op de achtergrond. Wat t nog gekker maakt

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #113 Gepost op: 12-01-2020, 17:35:11 »
Misschien was er gewoon iets misgegaan bij de opname van deze scène en hebben ze hem opnieuw moeten schieten? Zulke dingen gebeuren wel vaker, het blijft wel TV. Ik snap dat je er bij een programma als WIDM al snel iets achter gaat zoeken, maar ik zie zo snel niet in wat het voor andere reden zou kunnen hebben :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Q_TALPA_E

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #114 Gepost op: 12-01-2020, 17:46:19 »
Een zestal wijsheden die door Rik aan de kandidaten wordt gegeven, is terug te vinden in het boek Chinese Wijsheden van Arne Horn (2017). Elke wijsheid krijgt hier haar eigen nummer.

  • Vriendelijkheid in woorden wekt vertrouwen. (189)
  • De wijze houdt zich op de achtergrond, maar staat in werkelijkheid vooraan. (65)
  • Zij die weten spreken niet. Zij die spreken weten niet. (153)
  • Het is verstandiger een kaars op te steken dan te klagen over de duisternis. (44)
  • Voorkom het moeilijke door het makkelijke te doen. (186)
  • De wijze kent zichzelf, maar toont zich niet. (193)

Het lijkt me ver gezocht om hierin een hint te zoeken, maar ach... wie weet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #115 Gepost op: 12-01-2020, 18:08:43 »
Behalve dan dat die getallen behoorlijk overeenkomen met de excaperoom codes uit opdracht 2..?

Offline NepetaLeijon27

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #116 Gepost op: 12-01-2020, 18:14:58 »
Ik heb hierbij de twee (op spandoeken staande) Chinese tekens boven de poorten. Het zal vermoedelijk (??) in het Nederlands betekenen 'Geluk' en 'Wijsheid' maar zeker weten doe ik het niet.

Iemand?






福 is idd 'Geluk'.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #117 Gepost op: 12-01-2020, 18:17:50 »
Misschien was er gewoon iets misgegaan bij de opname van deze scène en hebben ze hem opnieuw moeten schieten? Zulke dingen gebeuren wel vaker, het blijft wel TV. Ik snap dat je er bij een programma als WIDM al snel iets achter gaat zoeken, maar ik zie zo snel niet in wat het voor andere reden zou kunnen hebben :P
Ik zie ook niet zo snel wat er te mollen zou zijn bij deze opdracht, maar aan de andere kant, wat kan er verkeerd gaan bij zo'n shot van een tafeltje met sleutels? En welke sleutels liggen er? Reservesleutels? Of hebben ze die weer bij de kandidaten vandaan gehaald?

Misschien gaan die sleutels nog een rol spelen verder in het spel en is er achteraf wel wat te mollen. In ieder geval iets om in het achterhoofd te houden.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #118 Gepost op: 12-01-2020, 18:21:52 »
Ik zie ook niet zo snel wat er te mollen zou zijn bij deze opdracht, maar aan de andere kant, wat kan er verkeerd gaan bij zo'n shot van een tafeltje met sleutels?

Misschien ging Leonie eerder dan Tina. Als eerste dus en moest ze snel tussen de trommelaars gaan staan en toen ze klaar was nog snel t sleutelshot opnemen.
Is in ieder geval n optie.

Ik zou ook niet weten waarom een simpel sleutelshot uren later over gedaan moet worden anders.

In ieder geval opvallend  ::vergroot::

Offline sipel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #119 Gepost op: 12-01-2020, 18:30:00 »
Ik zie ook niet zo snel wat er te mollen zou zijn bij deze opdracht, maar aan de andere kant, wat kan er verkeerd gaan bij zo'n shot van een tafeltje met sleutels? En welke sleutels liggen er? Reservesleutels? Of hebben ze die weer bij de kandidaten vandaan gehaald?

Misschien gaan die sleutels nog een rol spelen verder in het spel en is er achteraf wel wat te mollen. In ieder geval iets om in het achterhoofd te houden.

In de podcast geeft Anita aan dat deze opdracht "heel lang duurde".
Sinds Canada (2003) aan het speuren.