Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 56320 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #140 Gepost op: 13-01-2020, 04:35:04 »
Misschien wat ver gezocht maar het kan mbt Tina ook andersom hebben gewerkt. Omdat zij de zin "Kennis is Macht" uitdrukkelijk hoort moet ze denken aan seizoen 10 en kiest sleutel 2010.

Moest er aan denken omdat van degenen die kozen voor 'Geluk' Mil de enige is die het woord 'wijsheid' in haar spreuk had (en niet voor wijsheid koos). Het woord 'Geluk" komt in geen enkele spreuk voor.

Oftewel, geen hint maar wel een stukje Mindfuck.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #141 Gepost op: 13-01-2020, 11:29:17 »
Op Twitter zag ik voorbijkomen dat Rik bij iedere Lao Tse wijsheid ook de naam van de kandidaat uitspreekt, behalve bij Miljuschka. Daar spreekt hij alleen de wijsheid uit.

Voorbeeld:
Tina, vriendelijkheid in woorden wekt vertrouwen
Leonie, de wijze houdt zich op de achtergrond.....etc

De wijze kent zichzelf maar toont zichzelf niet (Miljuschka).
Meer L

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #142 Gepost op: 13-01-2020, 13:27:49 »
Mij viel het op dat alleen bij Miljuschka de naam niet werd genoemd bij de spreuken die Rik aan iedere kandidaat vertelde. Bij iedereen begon hij met de naam en dan de spreuk, bij Mil vertelde hij direct de spreuk. ???

Dit vind ik interessant! Als je het terugkijkt is het inderdaad opvallend dat dat enkel en alleen bij Mil gebeurt.

Rik: "Speel je het spel alleen, of neem je iemand in vertrouwen? Spreek je de waarheid? Hoe je het spel speelt is aan jou. De wijze kent zichzelf, maar toont zichzelf niet." In dit stuk tekst kan natuurlijk geknipt zijn door de regie, maar als je het terugkijkt komt het toch vreemd over (al zal de confirmation bias hier zijn werk ook wel goed doen  ::) ). Het gaat om het stuk vanaf 18:22 (Jaike), dan komt er een tussenstukje, om 18:38 Rob, amper een tussenstukje, en om 18:45 begint dat stuk tekst zoals hierboven geciteerd.

De tekst kan ook nog opgevat worden als een vraag/suggestie voor de mol: speel je het alleen of neem je iemand in vertrouwen (thuisfront), en laat je diegene dan weten dat je de mol bent, of doe je dat niet. "Hoe je het spel speelt, is aan jou" vind ik ook bij uitstek gericht aan een mol. Het spel draait immers volledig om hem.. :)

Ik weet het niet. Ik zou het wel een (te) opvallende hint vinden, maar vooralsnog vind ik de contrasten met de praatjes bij de andere kandidaten te groot om het te negeren. Kan iemand me op andere gedachten brengen? ;)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #143 Gepost op: 13-01-2020, 13:39:36 »
Ik vond de uitspraken van Lao Tseh die genoemd werden erg toepasselijk voor de kandidaat tegen wie hij werd uitgesproken. Ze leken wel bewust uitgekozen te zijn voor de kandidaten. Misschien dat we daar nog iets uit kunnen halen?

Ik kan me trouwens vinden in de reactie van iemand in dit topic (geen idee wie) dat het raar was dat er een dubbele laag in de opdracht zat als het resultaat daar niet van afhankelijk is. We zien kandidaten een keuze maken geluk/wijsheid, de linker- of de rechterdeur nemen naar een tafel met sleutels, op zoek gaan naar het juiste bakje en daarna op die grote wand op zoek gaan naar de juiste rij Chinese karakters. Heel omslachtig als de kandidaten daarna op dezelfde plek uitkomen.

De keuze geluk/wijsheid is relevant, want bepaalt immers of je een groene of zwarte vrijstelling kunt verdienen. De keuze van de sleutel met jaartal lijkt wat willekeurig, want heeft geen enkele functie voor het eindresultaat. Alle gelukszoekers kunnen een groene vrijstelling verdienen en alle wijsheidszoekers een zwarte. Waarom dan die tussenstap? Daar moet een reden voor zijn (al kan het ook gewoon zijn om meer van die mooie tempel in beeld te kunnen brengen, want visueel is het zeer aantrekkelijk om naar te kijken!). En dan het zoeken naar de juiste rij karakters; klaarblijkelijk hadden de kandidaten daar 10 minuten voor. Zouden de kandidaten na 10 minuten gestopt zijn door de productie? Nergens zien we een tijdsbewaker in beeld. Ik denk dat het de bedoeling was dat enkele kandidaten hun vrijstelling niet zouden vinden binnen de tijd (of een verkeerd kistje open zouden proberen te maken), misschien was de opdracht uiteindelijk gemakkelijker voor de kandidaten dan vooraf ingeschat?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #144 Gepost op: 13-01-2020, 14:09:41 »
Die sleutels hebben ze nog en gaan ongetwijfeld een rol spelen in de rest van het seizoen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #145 Gepost op: 13-01-2020, 16:44:08 »
In de MolTalk na de 1e uitzending waarin Anita afvalt, zie je presentator Margriet van der Linden.
Kijk eens wat er op haar schouders op haar trui zit.
Is dat een verwijzing naar de eerste letter van de voornaam van één van de deelnemers.
Is die de Mol?

Margriet zat toch niet in Moltalk?


Bij tina spreekt rik ook de woorden uit KENNIS IS MACHT, was dat niet ook een hint naar kim pieters als mol in 2010, wat toevalig ook de sleutel is die ze pakt.
Dat zou wel een mooie hint kunnen zijn. Zij is als eerste en heeft dus ook nog volledig de keuze om de sleutel met dat jaartal te nemen.

Of zit deze uitspraak in de tekst die aan alle kandidaten is uitgesproken, maar horen we deze alleen bij Tina?


Tina had als eerst gekozen voor 'Wijsheid' en mocht als eerste een sleutel kiezen. Leonie was tweede.
Hier kan niet veel tijd tussen gezeten hebben..zou je denken. Maar als je op de schaduw let, dan zie je dat de zon ineens aan de andere kant schijnt. Is de opname bij 1 van deze kandidaten op een heel ander tijdstip gemaakt of zo??  ::oink::

Is die schaduw niet gewoon aan de andere kant omdat het beeld gespiegeld is? Dat gebeurt best vaak op tv. In ieder geval is de achtergrond bij Tina en Leonie ook niet hezelfde.


Bovendien lijkt dit vervolgshot ineens ook van de andere 'zwarte vrijstellingtafel' te zijn! zie 'zwarte vrijstellingstafel' bij Leonie (LeonieChoice.png). Leonie pakt voorafgaand sleutel 2008 en laat een mogelijke layout 'zwarte vrijstellingtafel' voor Miljuschka achter, de eerste 'vrijstellingstafel' zou namelijk mits niet door Miljuschka zelf aangeschoven; een gat moet hebben in de linkerrij als ze de tweede sleutel pakt (zie MilSleutel2.png).

Miljuschka heeft er dus tenminste 2, maar misschien wel een heleboel (zwarte)vrijstellingen aan deze opdracht overgehouden!
Ik snap niet wat je met dit gedeelte bedoelt, Mil is toch helemaal niet bij tafel 2000-2009? Sowieso geen molactie zoals vorig jaar bij Merel, maar zou wel kandidaats kunnen zijn, ALS ze extra sleutels heeft meegenomen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #146 Gepost op: 13-01-2020, 17:30:47 »
Heb net dt stuk teruggekeken om te zien hoeveel kistjes er langs de grote muur met de tekens stonden. Kreeg het niet voor elkaar om alles te kunnen tellen, te weinig beeld, maar het lijkt er op dat er vanuit het midden gerekend, aan iedere kant 20 kistjes stonden.
Mij is het een raadsel hoe het mogelijk is dat precies de kandidaten die door de poort "Wijsheid" gingen een zwarte vrijstelling vonden. Of het moet zo zijn dat alle jaartallen van de sleutels 2000/2010 van die "Wijsheid" kant slechts correspondeerden met bv de spreuken aan de linkerkant.
En dat "Geluk" met sleutels 2011/2020 en bijbehorende spreuken correspondeerden met bv de rechterkant van de muur.
Maar dan zou ik denken dat 10 kistjes aan elke kant van de muur voldoende zouden zijn geweest. BV links allemaal zwarte vrijstellingen en rechts 10 groene.
Ik heb niet kunnen uitzoeken of kandidaten met "Geluk" alleen maar kistjes aan de rechterkant hebben geopend en " Wijsheid" links. Je zag ze door elkaar lopen van links naar rechtsen weer terug. Kennelijk was het niet de opdracht om aan één kant van de muur te blijven.
Waarom zoveel kistjes?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #147 Gepost op: 13-01-2020, 17:45:16 »
Heb net dt stuk teruggekeken om te zien hoeveel kistjes er langs de grote muur met de tekens stonden. Kreeg het niet voor elkaar om alles te kunnen tellen, te weinig beeld, maar het lijkt er op dat er vanuit het midden gerekend, aan iedere kant 20 kistjes stonden.
Mij is het een raadsel hoe het mogelijk is dat precies de kandidaten die door de poort "Wijsheid" gingen een zwarte vrijstelling vonden. Of het moet zo zijn dat alle jaartallen van de sleutels 2000/2010 van die "Wijsheid" kant slechts correspondeerden met bv de spreuken aan de linkerkant.
En dat "Geluk" met sleutels 2011/2020 en bijbehorende spreuken correspondeerden met bv de rechterkant van de muur.
Maar dan zou ik denken dat 10 kistjes aan elke kant van de muur voldoende zouden zijn geweest. BV links allemaal zwarte vrijstellingen en rechts 10 groene.
Ik heb niet kunnen uitzoeken of kandidaten met "Geluk" alleen maar kistjes aan de rechterkant hebben geopend en " Wijsheid" links. Je zag ze door elkaar lopen van links naar rechtsen weer terug. Kennelijk was het niet de opdracht om aan één kant van de muur te blijven.
Waarom zoveel kistjes?

Wat ik begrepen heb uit de podcast waren het er zelfs 100 kistjes.
Kandidaten die voor Wijsheid kozen, kregen de sleutel van een kistje met de zwarte vrijstelling, kandidaten die voor Geluk kozen kregen de sleutel van een kistje met de groene vrijstelling.

En waarom zoveel kistjes (10 per kant).... De productie weet van te voren niet welke poort de kandidaten gaan kiezen. Ze zouden theoretisch ook allemaal voor poortje Wijsheid of voor poortje Geluk kunnen kiezen. Vandaar dat per kant ook tien kistjes stonden.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #148 Gepost op: 13-01-2020, 17:47:44 »
Sleutels van geluk en wijsheid corresponderen gewoon met, respectievelijk, kistjes met groene en zwarte vrijstellingen. Ik denk dat er meer dan 10 van elke soort zijn omdat de laatste kandidaat anders niet meer veel hoeft te zoeken. Op een groter aantal kistjes is het voordeel van de laatste kandidaat van meer geopende kistjes een stuk kleiner dan met 2 x 10 kistjes.

Ik denk dat er niet veel "opdracht" aan de eerste opdracht was, in de zin van dat er een groot risico bestond dat een kandidaat het kistje niet vond, maar wel genoeg onzekerheid dat ze er enigszins geloofwaardig over kunnen liegen, als ze dat willen, tegenover andere kandidaten. Ik denk dat de productie het vooral gezien heeft als een mooie mogelijkheid om de kandidaten te introduceren.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #149 Gepost op: 13-01-2020, 17:58:19 »
Er waren minimaal 20 kistjes aan elke kant van de muur, gerekend vanaf het midden. Kijk maar terug.
Dus dan 20 zwarte vrijstellingen bv links en 20 groene rechts.
Waarom die hoeveelheid?
Er waren links 10 sleutels en rechts 10 sleutels.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #150 Gepost op: 13-01-2020, 18:04:01 »
Er waren minimaal 20 kistjes aan elke kant van de muur, gerekend vanaf het midden. Kijk maar terug.
Dus dan 20 zwarte vrijstellingen bv links en 20 groene rechts.
Waarom die hoeveelheid?
Er waren links 10 sleutels en rechts 10 sleutels.
Wat al gezegd is :) er waren 100 kistjes. Als je weinig kistjes doet is het voor de laatste deelnemers veel makkelijker hun kistje te vinden dan voor de eerste deelnemers. Met heel veel kistjes is dat verschil in kans veel kleiner.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #151 Gepost op: 13-01-2020, 18:04:32 »
Het zullen  10 groene en 10 zwarte vrijstellingen zijn geweest (meer sleutels zijn er ook niet)
Er zijn meer kistjes om de opdracht moeilijker te maken (wat niet echt gelukt is).
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #152 Gepost op: 13-01-2020, 18:30:39 »
Wat al gezegd is :) er waren 100 kistjes. Als je weinig kistjes doet is het voor de laatste deelnemers veel makkelijker hun kistje te vinden dan voor de eerste deelnemers. Met heel veel kistjes is dat verschil in kans veel kleiner.
Hoe goed ik ook kijk, ik zie er geen honderd.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #153 Gepost op: 13-01-2020, 18:31:24 »
Hoe goed ik ook kijk, ik zie er geen honderd.

Dat is gemeld in de podcast.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline krabbengat

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #154 Gepost op: 13-01-2020, 18:36:31 »
Ik heb gisteren per abuis het volgende bericht geplaatst:
Margriet van der Linden heeft tijdens de MolTalk wel een hele duidelijk verwijzing op haar beide schouders zitten naar Wie De Mol is.

Het moest niet Margiet van der Linden zijn, maar Marlijn Weerdenburg.
Hier een screenshot van MolTalk van zaterdag 11 januari.

Kijk naar de schouder.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #155 Gepost op: 13-01-2020, 18:39:58 »
Ik heb gisteren per abuis het volgende bericht geplaatst:
Margriet van der Linden heeft tijdens de MolTalk wel een hele duidelijk verwijzing op haar beide schouders zitten naar Wie De Mol is.

Het moest niet Margiet van der Linden zijn, maar Marlijn Weerdenburg.
Hier een screenshot van MolTalk van zaterdag 11 januari.

Kijk naar de schouder.
dat heb ik ook gezien het zal een merk zijn, lijkt me. Sowieso zijn de presentatoren van moltalk niet op de hoogte wie de mol is, dus die hint verstoppen zou ook wel erg lastig zijn.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #156 Gepost op: 13-01-2020, 19:04:35 »
Tina had als eerst gekozen voor 'Wijsheid' en mocht als eerste een sleutel kiezen. Leonie was tweede.
Hier kan niet veel tijd tussen gezeten hebben..zou je denken. Maar als je op de schaduw let, dan zie je dat de zon ineens aan de andere kant schijnt. Is de opname bij 1 van deze kandidaten op een heel ander tijdstip gemaakt of zo??  ::oink::

grappig, in de podcast van de telegraaf wordt dit ook genoemd :)
https://youtu.be/p00iO7xOYMc

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #157 Gepost op: 13-01-2020, 21:20:34 »
Opvallend wel... Ze moesten kiezen uit jaartallen. Daarna kregen ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Vanwaar dan die keuze uit jaartallen? Daar moet iets in zitten, maar wat...?

Tina - 2010 Japan
Buddy - 2014 Hongkong/Filippijnen
Anita - 2020 China
Leonie - 2008 Mexico
Claes - ?
Johan - ?
Nathan - ?
Jaike - ?
Rob - ?
Miljuschka - 2012 IJsland/Spanje

E: Er kunnen er trouwens wel meer getoond zijn maar ik heb snel door de eerste opdracht heen gespoeld zojuist voor al deze informatie. Misschien kan iemand me aanvullen bij degene die ik mis.

Tina is vriendin van Kim Pieters, oud-mol in 2010!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #158 Gepost op: 13-01-2020, 22:52:03 »
Hmm in de Podcast zeggen ze dat de opnames vd opdracht lang duurden  en tegelijkertijd Vernemen we dat ze maar 10 Minuten Hadden voor t openen van t juiste muurkistje.
We hebben bewijs dat er in opnames tijdverschuiving zit ( mooie vondst).
[...]
De vraag is wat is er de reden van dat deze opname zo lang duurde want de opdracht an sich was t dus niet. Al schijnt t wel een behoorlijk groot complex te zijn Waar deze opdracht gehouden werd.

Ik denk puur technisch van aard: eerst de hele crew voor de poorten om de 1e scene op te nemen, dan de hee crew en alle apparatuur verplaatsen naar de 'wijsheid' kant en daar alles opnemen. Het zelfde voor de 'geluk' kant, daarna alles verplaatsen naar de Tao Te Tjing muur en daar alles opnemen, tijdrovend klusje hoor. Ziet regisseur Rick plots dat het shot van Leoni niet goed was, "sjips, dit scene moet nog een keer over..."
We moeten daar echt helemaal niets achter gaan zoeken.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #159 Gepost op: 13-01-2020, 22:53:41 »
Bij de spreuk voor Leonie: De wijze houdt zich op de achtergrond, maar staat in werkelijkheid vooraan, dacht ik dat wel leuk zou zijn als de mol als dirigent is verkleed. Die is helemaal bedekt met kleding en zie je alleen op de rug. De dirigent staat letterlijk vooraan. (achter de rug van Rik) op het moment van spreken.

De dirigent is een stuk minder ferm met zwaaien, de trommels zijn tammer en je ziet haren (rechterkant helm) die alleen van Miljuschka kunnen zijn of van de echte dirigent.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2020, 23:32:11 door foxhunter »