Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 55948 keer)

Offline Grover

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #80 Gepost op: 12-01-2020, 12:42:15 »
Het 'gezang' van de kinderen was voor mij wel ietwat lastig te verstaan, maar het lijken mij getallen die ze 'zingen'. Kan er naast zitten omdat er in het gezang weinig tonen waren.

Rik vertelde in de podcast dat het teksten van Lao Zi waren.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #81 Gepost op: 12-01-2020, 12:54:54 »
Hier een totaal overzichtje van de spreuken, vrijstellingen en jaartallen


Johan en Claes moeten 2015 en 2016 gepakt hebben. Dit omdat 2011, 2013, 2017 en 2018 de enige sleutels waren die zijn blijven liggen (zie je als Miljuschka wegloopt bij de tafel) bij de geluk-poort.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #82 Gepost op: 12-01-2020, 13:02:35 »
Bij tina spreekt rik ook de woorden uit KENNIS IS MACHT, was dat niet ook een hint naar kim pieters als mol in 2010, wat toevalig ook de sleutel is die ze pakt.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #83 Gepost op: 12-01-2020, 13:36:22 »
Mooie eerste opdracht, met een kippenvel-opening. Zo mooi, die zingende kindertjes en die trommels! Wel weinig voor de uitpluizers om de mol te vinden denk ik. Het enige dat ik kan bedenken is het gezang van de kindertjes of het jaartal dat door de mol gepakt is. En zou daar een hint in zitten, dan zou je haast denken dat degenen waarvan je niet zag welk jaartal ze hadden gepakt afvallen als molkandidaat.

Mol heeft in ieder geval voorkennis. Dan ben je volgens mij toch wel iets wijzer dan de rest.
Daarom was het interessant om de reactie van de kandidaten door de rij kinderen en trommelaars te bekijken. Toen wist je al dat Anita niet de mol was. En als ik eerlijk ben denk ik ook door haar reactie dat Tina niet de mol is. Die keek dusdanig alsof ze geen idee had dat dat zou gaan komen.

Waarom zijn de zwarte vrijstellingen bij wijsheid en de groene vrijstellingen bij geluk? Zou daar een reden voor die keuze zijn?
Misschien dat je de zwarte vrijstelling met wijsheid moet inzetten? Ik bedoel dat je toch goed moet nadenken wanneer je hem het beste in kan zetten. Een groene vrijstelling kan geluk opleveren. Immers zit je (zonder zwarte vrijstelling) al in de volgende aflevering!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #84 Gepost op: 12-01-2020, 13:38:08 »
Van de grote 'pilaar' lijkt het onderste zegelschrift van links en rechts mij '经/經' (door/verdraaien). De bovenste van links en die in het midden is '德' (deugd/moraliteit). Die andere weet ik nog niet. (P.S: De kleine zegelschriftkarakters lijken mij random, ik zag bijvoorbeeld de woorden 'onder', 'midden', 'tijd' en 'koning')

Op deze enorme muur van de Hangu Pass staan de uitspraken van Lao Tse zoals hij ze hier heeft opgetekend in de Daodejing.
Daar heeft WidM geen hints in verwerkt!

Offline KaatjeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #85 Gepost op: 12-01-2020, 13:42:33 »
Als er op de muur uitspraken van Lao Tze staan, zou het dan kunnen dat de uitspraak die achter kistje 2020 staat overeenkomt met de uispraak die de mol gekregen heeft?

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #86 Gepost op: 12-01-2020, 13:50:55 »
Ik had zo graag gewild dat ze dit iets grootser in beeld hadden gebracht in de montage. De kandidaten spraken er met veel belangstelling en emotie over, maar op beeld kwam dat voor mij minder geweldig over.


Anyway, die teksten van Rik zijn natuurlijk niet voor niets allemaal verschillend, dus wat mij betreft is het niet anders dan dat daar een hint in verborgen zit. Misschien moet je van alles gaan husselen. Dat laat ik graag aan iemand anders over.

Mijn eerste ingeving is dat ''De Wijze" kan verwijzen naar de Mol en daarmee dat de Mol dus voor de poort van de wijsheid heeft gekozen. Met andere woorden: Tina, Jaike, Leonie of Rob zou dan de Mol zijn.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #87 Gepost op: 12-01-2020, 13:57:57 »
Johan en Claes moeten 2015 en 2016 gepakt hebben. Dit omdat 2011, 2013, 2017 en 2018 de enige sleutels waren die zijn blijven liggen (zie je als Miljuschka wegloopt bij de tafel) bij de geluk-poort.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 15:33:47 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2020, 14:29:27 »
In principe heeft de mol aan beiden helemaal niets. Beiden zijn denk ik even bruikbaar om over te komen als fanatieke kandidaat.
De MOL zou, lijkt mij, een zwarte vrijstelling willen hebben. Al was het maar omdat dan een ander die niet kan pakken. De MOL wil immers de anderen uitschakelen en ze niet aan een (eenmalige) vrije doorgang helpen.
Als de MOL een zwarte vrijstelling ergens inzet, en de anderen weten dat dan, komt de MOL als kandidaat over toch?
Maar goed, het is niet gezegd dat dat nu hier opgaat.

Overigens, heeft iemand de kistjes geteld? En waren dat er ook 20? Heb nog geen gelegenheid gehad terug te kijken.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #89 Gepost op: 12-01-2020, 14:30:36 »
Wat was dit prachtig  ::love::

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #90 Gepost op: 12-01-2020, 14:39:07 »
Daarnaast viel me op dat Miljuschka een shirt aan had met 1976 er op. Ook dat was het jaar van de draak, net als in 2012 - de sleutel die ze pakte. Ik ben geen fan van het zoeken naar shirt-hints, maar deze wordt wel interessant op het moment dat we veel draken gaan zien, bijvoorbeeld.

Dit vind ik uiterst interessant, want als er een Chinees sterrenbeeld hint inzit dit jaar, dan zijn er voor de draak 2 opties: 2000 en 2012. Zo zijn er meerdere sterrenbeelden die 2 keer in het rijtje staan, dit kan dus een gokje zijn van de productie, want de kans lijkt me klein dat 2 van de 10 kandidaten toevallig allebei een sleutel pakken van het desbetreffende sterrenbeeld dat de mol wilt hebben.

Daarnaast maakt het voor de mol niet uit wat hij/zij wilt hebben van deze opdracht, en kon mil(Als ze de mol is...) ook nog kiezen voor wijsheid, en dan 2000, om het jaar van de draak te hebben, mocht iemand al 2012 hebben gekozen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #91 Gepost op: 12-01-2020, 14:41:06 »
De MOL zou, lijkt mij, een zwarte vrijstelling willen hebben. Al was het maar omdat dan een ander die niet kan pakken. De MOL wil immers de anderen uitschakelen en ze niet aan een (eenmalige) vrije doorgang helpen.
Als de MOL een zwarte vrijstelling ergens inzet, en de anderen weten dat dan, komt de MOL als kandidaat over toch?
Maar goed, het is niet gezegd dat dat nu hier opgaat.

Overigens, heeft iemand de kistjes geteld? En waren dat er ook 20? Heb nog geen gelegenheid gehad terug te kijken.
De mol die een groene vrijstelling inzet kan ook als kandidaat overkomen, die kan zich dan ook heel druk gaan maken over een mogelijke zwarte vrijstelling en daarmee acteren. Kortom: beide opties zijn vrij evenredig voor de mol naar mijn idee ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #92 Gepost op: 12-01-2020, 14:45:30 »
Rob heeft 2002, kan je zien als hij het eerste kistje opent.
Johan/Claes zijn 2015/2016, niet duidelijk wie welke van de twee. Deductie adhv de aanwezige plankjes bij Mil.

Wanneer zie jij dit dan? Heb je een screenshot? Ik zie namelijk alleen 200 en over het laatste cijfer zit zijn hand. Maar letterlijk alle getallen die daar nog over waren begonnen met 200...
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #93 Gepost op: 12-01-2020, 14:56:46 »
Wanneer zie jij dit dan? Heb je een screenshot? Ik zie namelijk alleen 200 en over het laatste cijfer zit zijn hand. Maar letterlijk alle getallen die daar nog over waren begonnen met 200...
Als Rob de sleutel pakt is het de hand van Miljuschka die je ziet.
Als Jaike de eerste koffer opent (Avro Opdracht 1: Wijsheid en Geluk) op 18:32 en verder. Je ziet de getatoeëerde arm van Rob i.p.v. die arm van Jaike.
De sleutel zit in zijn rechterhand en daar komt geen 2002 in beeld, je hebt gelijk. Het bordje zit andersom, de 2 het laatste cijfer. Zie plaatje met geroteerd beeld.
Ik denk nu een 7, dus 2007, want lijntje loopt iets weg bij de nul als je naar boven gaat, dus geen 1 maar 7.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 15:56:52 door foxhunter »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #94 Gepost op: 12-01-2020, 15:01:36 »
De MOL zou, lijkt mij, een zwarte vrijstelling willen hebben. Al was het maar omdat dan een ander die niet kan pakken. De MOL wil immers de anderen uitschakelen en ze niet aan een (eenmalige) vrije doorgang helpen.
Als de MOL een zwarte vrijstelling ergens inzet, en de anderen weten dat dan, komt de MOL als kandidaat over toch?
Maar goed, het is niet gezegd dat dat nu hier opgaat.

Overigens, heeft iemand de kistjes geteld? En waren dat er ook 20? Heb nog geen gelegenheid gehad terug te kijken.

Er waren tien kistjes per poort. Dus als iedereen bijvoorbeeld voor de wijsheid had gekozen, dan had iedereen een zwarte vrijstelling gehad.

Rik tijdens de executie: "Er zijn zeven zwarte vrijstellingen ingezet"

oftewel: de mol hoefde de zwarte vrijstelling niet te pakken om te voorkomen dat een ander die zou pakken. Er waren tien in de aanbieding.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #95 Gepost op: 12-01-2020, 15:08:05 »
Als Rob de sleutel pakt is het de hand van Miljuschka die je ziet.
Als Jaike de eerste koffer opent (Avro Opdracht 1: Wijsheid en Geluk) op 18:32 en verder. Je ziet de getatoeëerde arm van Rob i.p.v. die arm van Jaike.
De sleutel zit in zijn rechterhand en daar komt 2002 in beeld.

het daadwerkelijke jaartal zit op de plek waar de sleutelring zich bevindt, als Rob 2002 zou hebben zou de sleutel rechtop in zijn hand moeten zitten, echter zie je de 2 ondersteboven wat betekend dat je alleen 200 ziet en niet zijn jaartal.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #96 Gepost op: 12-01-2020, 15:09:46 »
Dat kan toch niet. Er waren 4 zwarte vrijstellingen en 6 groene. Of zijn er zwarte verduisterd?

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #97 Gepost op: 12-01-2020, 15:11:02 »
7 klopt niet, dat heeft Rik niet gezegd

1055
01:04:02.100 --> 01:04:05.060
Er zijn troeven in het spel gekomen.

1056
01:04:05.090 --> 01:04:08.060
En, die zijn ook ingezet
bij de test.

1057
01:04:14.000 --> 01:04:16.200
Waaronder een zwarte vrijstelling.

1058
01:04:22.210 --> 01:04:28.160
Dat betekent
dat alle andere ingezette troeven
niets meer waard zijn.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 15:13:20 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #98 Gepost op: 12-01-2020, 15:12:13 »
Op geen enkel moment komt t jaartal van Rob in beeld. Hij houdt t jaartal de hele tijd afgeschermd van de camera

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #99 Gepost op: 12-01-2020, 15:15:28 »
Het was mogelijk om of 10 zwarte vrijstellingen of 10 groene vrijstellingen of een combinatie te winnen. Uiteindelijk gingen 4 kandidaten door de Wijsheidspoort en kregen hun zwarte vrijstellingen. 6 kandidaten gingen door de Gelukspoort en kregen hun groene vrijstellingen.

De zeven ingezette vrijstellingen was een denkbeeldig gevolg voor geval iedereen door de Wijsheidspoort was gegaan.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!