Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 56276 keer)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #220 Gepost op: 18-01-2020, 11:42:33 »
Kijk, dat verklaart het. Thanks, ik heb geen mogelijkheid nu om dit zelf terug te kijken, en ik schrijf nooit mee tijdens de uitzending  ::tandpastasmiley::
We kunnen ervan uitgaan dat Tina haar vrijstelling nog heeft omdat zij wist dat Leonie de zwarte zou inzetten
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #221 Gepost op: 18-01-2020, 13:56:15 »
We hebben iedereen iets zien inzetten behalve Rob en Tina. Dit werd ook bevestigd door moltalk
Leonie heeft volgens mij ook niets ingezet.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #222 Gepost op: 18-01-2020, 14:47:06 »
Leonie heeft volgens mij ook niets ingezet.

Nee volgens mij ook niet.

De veel te opzichtige geheimzinnigheid die ze probeert te creëren (extra beeldmateriaal) zegt me dat ze best wel een slimme kandidaat is want de kandidaten denken nu dat zij m ingezet heeft terwijl ze m nog heeft

Edit: ze lijkt wel iets neer te leggen en je hoort ook n geluid alsof er iets neergelegd wordt. Denk bij nader inzien dat ze m wel heeft ingezet
« Laatst bewerkt op: 18-01-2020, 15:25:38 door FS »

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #223 Gepost op: 18-01-2020, 15:42:04 »
Ze heeft inderdaad iets ingezet, 100% zeker.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #224 Gepost op: 18-01-2020, 15:55:29 »

Edit: ze lijkt wel iets neer te leggen en je hoort ook n geluid alsof er iets neergelegd wordt. Denk bij nader inzien dat ze m wel heeft ingezet

Het enigegeluid dat ik hoor, is wanneer ze haar stoel iets verschuift voor ze weggaat ::)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #225 Gepost op: 18-01-2020, 17:51:25 »
In de vooruitblik naar afl. 2 zie je Leonie in de controlkamer voor een landkaart. Per werelddeel zijn landen bruin en groen. Ik zie een mogelijke combi met de jaartallen. De juiste kandidaat naar het juiste (virtuele) land sturen of zo. Combi maken van jaartal en land waar de mol dat jaar was.

Offline Steen

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #226 Gepost op: 18-01-2020, 18:12:46 »
In de vooruitblik naar afl. 2 zie je Leonie in de controlkamer voor een landkaart. Per werelddeel zijn landen bruin en groen. Ik zie een mogelijke combi met de jaartallen. De juiste kandidaat naar het juiste (virtuele) land sturen of zo. Combi maken van jaartal en land waar de mol dat jaar was.

Als dat zo is, is het wel toevallig dat 2020 er met Anita uit is gegaan.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #227 Gepost op: 18-01-2020, 18:13:09 »
Dit zou idd de oplossing kunnen zijn.
Dacht ook ergens Rob gezien te hebben die met zijn vinger een plek op een kaart aanwees. Weet niet meer waar precies. Sorry.

Offline de_ils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #228 Gepost op: 19-01-2020, 17:36:00 »
Claes of Myl op basis van quotes


Jaike,

Nathan


 … (johan) (rob)...dan heb ik bijna iedereen gehad toch haha

Ik dacht gelijk ...oooh hier zit een hint in die ik niet ga zien maar iemand op het forum vast wel ;D

<3 haha mijn gedachte
« Laatst bewerkt op: 19-01-2020, 21:14:21 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #229 Gepost op: 28-01-2020, 15:26:34 »
Volgens mij is deze opdracht bedoeld om iets uit de Lao Tse spreuken te halen.
De jaartallen en vrijstellingen enzovoort, kunnen niet naar de mol verwijzen, omdat de mol geen vrije keuze heeft uit de bordjes, tenzij de mol als eerste mag kiezen.
De eerste was Tina, en we weten inmiddels dat zij niet de mol is.

Waarom al die verschillende spreuken? Waarom juist deze 10 spreuken. Er zijn er meer dan 100 bekend.
Dat kan maar één reden hebben.
Er zit een hint in verborgen.De productie heeft naar spreuken gezocht die een hint zouden kunnen vormen.

Iemand heeft inmiddels de 10 spreuken op een rijtje gezet, en ingezoomd op de 20e letter (seizoen 20 nietwaar?).
Vervolgens puzzelen om er iets zinnigs van te maken. (zie bijlage)
(Is het toevallig, dat in volgende opdracht 20 en 10 weer terugkomen in het bedrag dat bij het parkeren van de vrachtwagen is te verdienen?)

Zonder zelf kleiner te     w  orden, kun je anderen doen groeien
Reageer zelfs op een on  i   ntelligente behandeling intelligent
Voorkom het moeilijke     d   oor het makkelijke te doen
De wijze kent zich zelf,  m   aar toont zichzelf niet

Vriendelijkheid in wo       o   rden wekt vertrouwen
Met verdraaide woorde   n kun je vanalles bereiken, maar door juist te handelen kun je anderen overvleugelen

Het is verstandiger ee    n   kaars te branden dan te klagen over de duisternis
Zij die weten spreken n  i et, zij die spreken, weten niet
De wijze streeft nooit     n   aar het grote, op die manier kan hij grote dingen bereiken
De wijze houdt zich op d e   achtergrond, maar staat in werkelijkheid vooraan

Dit geeft:
widm on nine

Op de negende plaats in de leader staat Mil.

De m van mol staat ook nog eens in de spreuk voor Mil.

 



« Laatst bewerkt op: 28-01-2020, 15:33:18 door Moldo »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #230 Gepost op: 28-01-2020, 15:34:30 »
Welkom op het forum Moldo. Mooi eerste bericht met inderdaad een interessante mogelijke hint. Eentje die ook in het hints-topic besproken is.

Zelf vind ik dat "negende in de leader" teveel hetzelfde is als Merel die vierde was in de leader waar naar verwezen werd met "MOL IS IV". Ik denk dus niet dat dit de uitleg is. Maar misschien dat we er wel iets anders mee kunnen.

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #231 Gepost op: 28-01-2020, 15:49:58 »
Welke is de juiste volgorde?
On of no?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #232 Gepost op: 28-01-2020, 16:20:11 »
Welkom op het forum Moldo. Mooi eerste bericht met inderdaad een interessante mogelijke hint. Eentje die ook in het hints-topic besproken is.

Zelf vind ik dat "negende in de leader" teveel hetzelfde is als Merel die vierde was in de leader waar naar verwezen werd met "MOL IS IV". Ik denk dus niet dat dit de uitleg is. Maar misschien dat we er wel iets anders mee kunnen.

Nu vind ik de interpretatie dat de negende die de trap opliep ook kan bijdragen aan deze hint.
Rob en Mil, blijven hierdoor verdacht.

Jammer dat er geen derde uitleg is, die even valide is, net als de priesterhint.
The mole is c(ase)

Verder, denk ik dat we met die sleuteltjes idd nog iets krijgen, volgende week krijgen we straatnamen met oud mollen, misschien kluisjes met geld op basis van jaartal-sleutels die nog in het spel zijn?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #233 Gepost op: 28-01-2020, 16:24:20 »
Nu vind ik de interpretatie dat de negende die de trap opliep ook kan bijdragen aan deze hint.
Rob en Mil, blijven hierdoor verdacht.

Ah dat was Rob dus. Ik ging net terugkijken wie er als 9de door één van de poorten ging.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #234 Gepost op: 29-01-2020, 11:38:01 »
Inmiddels een andere meer voor de hand liggende oplossing gevonden voor de Lao Tse spreuken.

WIDM NN ONIE, waarbij NN de onbekende ontbrekende letters zijn! (NN = Nomen Nescio, naam onbekend)

Vul maar in:
WIDM LE ONIE

De makers van het programma wilden het blijkbaar dit keer niet te gemakkelijk maken door de naam voluit te geven.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #235 Gepost op: 1-02-2020, 12:29:42 »
Op welk tijdstip, heb je een foto/ still?
Als Tina op de brug naar het fort loopt.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #236 Gepost op: 12-02-2020, 11:36:09 »
Alvast een tl;dr versie: Ik denk dat de scene van Tina bij de sleutels ‘gewoon’ over moest, en dat daarom de schaduw verschiet. En er lopen (zoals zichtbaar in de aflevering in ieder geval) maximaal 3 kandidaten tegelijkertijd bij de muur.

Ik heb de opdracht even teruggekeken, en voor zover het te zien is opgeschreven:


Er lopen twee maal drie kandidaten tegelijk rond (Leonie - Claes - Johan, en Nathan - Jaike - Rob), wat betekent dat Claes in ieder geval binnen Leonie's 10 minuten is gestart, en dat Johan binnen Claes' tien 10 minuten is gestart. Dus Leonie en Johan zijn op hun beurt maximaal 18 minuten na elkaar gestart. Datzelfde geldt voor Nathan, Jaike en Rob. Hoewel we Jaike niet duidelijk met iemand samen zien, zijn Nathan en Rob wél samen in beeld. Omdat Jaike daartussen zit, ga ik er van uit dat ook deze drie figuren zo'n setje vormen. Als dit nou voor de gehele groep zou gelden, dan start de ene kandidaat dus maximaal 9 minuten na zijn voorganger (anders overlappen ze niet), en dan duurt de opdracht dus maximaal 90 minuten... (Correct me if I'm wrong!)

Voor de eerste drie kandidaten en voor de laatste kandidate kunnen we dit niet met zekerheid zeggen. Bij Buddy lijkt Anita op de achtergrond te zien te zijn, maar dat is puur op basis van een witte broek die ik denk te zien. Als dat allemaal klopt, dan zou Tina dus alleen hebben rondgelopen (op basis van de beelden in ieder geval). Daar is geen enkele keer iemand anders in beeld te zien. Bij Mil zijn er ook nog mensen op de achtergrond te zien, en op basis van kleding gok ik Rob. Dat zou ook kloppen met de uitzendingsvolgorde.

Nu zijn er twee mogelijkheden, ik zet een wat uitgebreidere uitleg in een spoiler zodat iedereen die denkt 'jemig, wat lult dit wijf allemaal' gewoon ook kan doorlezen zonder uitleg ;) ;
1. Naar Rik toe lopen, het praatje van Rik, door de poort lopen, het kiezen van een sleutel, het openen van een kistje voor de tekst, en het wandelen naar de muur moet allemaal binnen 9 minuten gebeuren
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
2. De opnames van praatje van Rik en de opnames bij de muur liggen ver uit elkaar.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Voor wat betreft de verschietende schaduw bij Tina (zie kolom 2 + eerdere post over schaduwen van Mastermol). Tina's fragment bij de sleutels lijkt dus op een ander moment opgenomen te zijn. Haar schaduwen kloppen bij het praatje bij Rik wél. Bij alle kandidaten klopt dit trouwens; de schaduwen verschuiven daar gewoon met de zon mee, zeg maar. Ik denk persoonlijk dat dus het stuk van de sleutels voor Tina gewoon overgedaan moest worden. Denk niet dat we hier nog al te veel achter moeten zoeken; waarom zou haar praatje bij Rik wel in volgorde gedaan zijn, maar het sleutelgedeelte niet?

Trek zelf je conclusies allemaal maar, ik vond het vooral leuk om dit even uit te zoeken.  ::) ;D

Als je naar de bomen kijkt naast het gebouw, dan zie je dat er twee tafels waren, waarschijnlijk 1 voor geluk en 1 voor wijsheid. De tafels staan aan beide zijden van het gebouwtje, maar de andere lokatie is niet te zien vanuit de andere lokatie.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #237 Gepost op: 12-02-2020, 13:04:35 »
Volgens mij is deze opdracht bedoeld om iets uit de Lao Tse spreuken te halen.
De jaartallen en vrijstellingen enzovoort, kunnen niet naar de mol verwijzen, omdat de mol geen vrije keuze heeft uit de bordjes, tenzij de mol als eerste mag kiezen.
De eerste was Tina, en we weten inmiddels dat zij niet de mol is.

Waarom al die verschillende spreuken? Waarom juist deze 10 spreuken. Er zijn er meer dan 100 bekend.
Dat kan maar één reden hebben.
Er zit een hint in verborgen.De productie heeft naar spreuken gezocht die een hint zouden kunnen vormen.

Iemand heeft inmiddels de 10 spreuken op een rijtje gezet, en ingezoomd op de 20e letter (seizoen 20 nietwaar?).

...

Dit geeft:
widm on nine



Een andere verklaring die ik gehoord heb is WIDM IN NEON.
Wie o wie heeft een screenshot van alle neon-borden (misschien in of vanaf afl. 5 waar ze Chinese les kregen)? Misschien dat daar DE hint in zal staan.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #238 Gepost op: 18-02-2020, 18:41:36 »
Tina had als eerst gekozen voor 'Wijsheid' en mocht als eerste een sleutel kiezen. Leonie was tweede.
Hier kan niet veel tijd tussen gezeten hebben..zou je denken. Maar als je op de schaduw let, dan zie je dat de zon ineens aan de andere kant schijnt. Is de opname bij 1 van deze kandidaten op een heel ander tijdstip gemaakt of zo??  ::oink::

Dit blijft een heeeeeeel opmerkelijk beeld van aflevering 1
De stand van de zon is volkomen anders en er moet behoorlijk wat tijd tussen Tina en Leonie zijn geweest. Of was Leonie helemaal niet na Tina gestart maar als laatste?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #239 Gepost op: 18-02-2020, 18:49:15 »
In de laatste officiële podcast vertelt Claes dat ze bijna een hele dag met de eerste opdracht bezig zijn geweest.