Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 57210 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #200 Gepost op: 16-01-2020, 21:57:37 »
Bij tina spreekt rik ook de woorden uit KENNIS IS MACHT, was dat niet ook een hint naar kim pieters als mol in 2010, wat toevalig ook de sleutel is die ze pakt.


Misschien is het al ergens gezegd. Maar het viel me meteen op.

1 van de officieuze aannames bij WIDM is dat er een belangrijke aanwijzing zit in de eerste paar tellen (nou ja, ruim genomen, dan) in de eerste aflevering. Zie onder meer de dossiermap bij Klaas. Nog in de intro kon je zien dat er met de dossiermap van Klaas iets geks aan de hand was.

Rik zegt: Kennis is macht. Tina pakt sleutel 2010. Dat laatste KON ze doen, juist omDAT ze als eerste een sleutel kon kiezen. Alles lag er nog. Dit kwam vandaag in een Messenger-gesprek naar voren. En juist dat laatste aspect: de enige manier om ervoor te zorgen dat de juiste sleutel er nog ligt, is dat je de eerste keuze hebt.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #201 Gepost op: 16-01-2020, 23:31:56 »
Het is al vaker gezegd dat bij sommige opdrachten situatie s voor een mol gecreerd worden. Daarom let ik altijd op als er iemand iets bewust als eerste doet, of als eerste een enveloppe pakt.

In dit geval is de associate kennis is macht Met sleutel 2010 enkel voor 100 % te garanderen als t door de 1 e deelnemer gebeurt.

En t is dus precies op die manier dat t gebeurt en tevens hebben we de toevoeging kennis is macht bij geen vd andere speeches gehoord.

We zullen zien ( ::jaja::) wat t waard is!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #202 Gepost op: 17-01-2020, 05:42:23 »
Zou de mol 2 vrijstellingen in zijn/haar bakje hebben gehad? De inhoud van de bakjes werd getoond, maar bij (door) 1 persoon afgeschermd.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #203 Gepost op: 17-01-2020, 07:28:31 »
Zou de mol 2 vrijstellingen in zijn/haar bakje hebben gehad? De inhoud van de bakjes werd getoond, maar bij (door) 1 persoon afgeschermd.
Met welk doel? Een mol heeft niet zoveel aan vrijstellingen en het vestigt alleen maar de aandacht wanneer er een vrijstelling wordt ingezet waarvan niet duidelijk is wanneer deze verdiend is.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #204 Gepost op: 17-01-2020, 10:23:43 »
Hier moet wel een aanwijzing in zitten, want anders was deze opdracht vrij nutteloos. Iedereen krijgt een groene of zwarte vrijstelling en we krijgen niet te zien of iedereen het juiste bakje had gevonden. Als niet iedereen het juiste bakje had, is deze opdracht nog vreemder want dat betekent in dat geval dat er in elk bakje een vrijstelling lag.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Reymon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #205 Gepost op: 17-01-2020, 10:49:44 »
Het is al vaker gezegd dat bij sommige opdrachten situatie s voor een mol gecreerd worden. Daarom let ik altijd op als er iemand iets bewust als eerste doet, of als eerste een enveloppe pakt.

In dit geval is de associate kennis is macht Met sleutel 2010 enkel voor 100 % te garanderen als t door de 1 e deelnemer gebeurt.

En t is dus precies op die manier dat t gebeurt en tevens hebben we de toevoeging kennis is macht bij geen vd andere speeches gehoord.

We zullen zien ( ::jaja::) wat t waard is!

Mee eens. Maar dan komt de verdenking soms te gemakkelijk te liggen op de eerste speler die iets doet. De toevoeging 'kennis is macht', kan misschien ook bedoeld zijn om juist de eerste speler een richting in te dwingen, namelijk een keuze voor 'wijsheid'. Dat verklaart ook waarom de toevoeging 'kennis is macht' alleen bij Tina te horen was. De tweede speler heeft dan met zekerheid de vrijheid om als eerste een sleutel te kiezen van de tafel aan de 'geluk' kant.

Omdat de sleutels vast nog een rol gaan spelen in de komende opdrachten, ga ik Buddy en zijn sleutel 2014 goed in de gaten houden.

   

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #206 Gepost op: 17-01-2020, 19:23:47 »
Behalve de dirigent, die inderdaad de Mol zou kunnen zijn, kan ik er niet zoveel mee als het gaat om de speurtocht naar de Mol. Het enige wat me bijblijft, is dat Leonie zegt: "Ok, 2010 is weg." Dat suggereert dat haar helder is dat het jaartallen zijn, dat er tien bordjes waren, dat er nog een tafel is met andere bordjes (anders zouden er veel te weinig ontbreken) etcetera. Het riekt naar voorkennis, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #207 Gepost op: 17-01-2020, 19:40:55 »
Behalve de dirigent, die inderdaad de Mol zou kunnen zijn, kan ik er niet zoveel mee als het gaat om de speurtocht naar de Mol. Het enige wat me bijblijft, is dat Leonie zegt: "Ok, 2010 is weg." Dat suggereert dat haar helder is dat het jaartallen zijn, dat er tien bordjes waren, dat er nog een tafel is met andere bordjes (anders zouden er veel te weinig ontbreken) etcetera. Het riekt naar voorkennis, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ze had nog zo’n momentje

Bij de lunch zegt ze: maar we kunnen toch wel delen welke kamer we door zijn gegaan, dat zegt immers niks over wat je uiteindelijk hebt in je uh.. ehm.. en maakt de zin niet af.

Versprak ze zich?
Of ging ze er gewoon vanuit als kandidaat dat iedereen wat had in t kistje

(Ik gok dat 2e)


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #208 Gepost op: 17-01-2020, 19:47:59 »
Misschien is het al ergens gezegd. Maar het viel me meteen op.

1 van de officieuze aannames bij WIDM is dat er een belangrijke aanwijzing zit in de eerste paar tellen (nou ja, ruim genomen, dan) in de eerste aflevering. Zie onder meer de dossiermap bij Klaas. Nog in de intro kon je zien dat er met de dossiermap van Klaas iets geks aan de hand was.

Rik zegt: Kennis is macht. Tina pakt sleutel 2010. Dat laatste KON ze doen, juist omDAT ze als eerste een sleutel kon kiezen. Alles lag er nog. Dit kwam vandaag in een Messenger-gesprek naar voren. En juist dat laatste aspect: de enige manier om ervoor te zorgen dat de juiste sleutel er nog ligt, is dat je de eerste keuze hebt.
Wat is een messenger-gesprek en waar vind ik die?

Mee eens. Maar dan komt de verdenking soms te gemakkelijk te liggen op de eerste speler die iets doet. De toevoeging 'kennis is macht', kan misschien ook bedoeld zijn om juist de eerste speler een richting in te dwingen, namelijk een keuze voor 'wijsheid'. Dat verklaart ook waarom de toevoeging 'kennis is macht' alleen bij Tina te horen was. De tweede speler heeft dan met zekerheid de vrijheid om als eerste een sleutel te kiezen van de tafel aan de 'geluk' kant.

Omdat de sleutels vast nog een rol gaan spelen in de komende opdrachten, ga ik Buddy en zijn sleutel 2014 goed in de gaten houden.

 
Wat is er dan met sleutel 2014 van Buddy?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #209 Gepost op: 17-01-2020, 20:50:24 »
Wat is een messenger-gesprek en waar vind ik die?
Wat is er dan met sleutel 2014 van Buddy?
Buddy mocht als eerste door de poort GELUK en had daar dan de eerste keus.
De discussie ging er over dat er vaak in het begin van de eerste aflevering een hint zit.
Mogelijk heeft de regie bedacht dat in 2020 een keer te doorbreken (met het oog op de puzzelaars) en werd Tina naar de poort WIJSHEID gelokt door de spreuk die zij van Rik kreeg.
De hint zou kunnen zijn dat Buddy, als tweede maar in dit geval als eerste door GELUK de keus had, kan je het nog volgen?, en sleutel 2014 heeft gepakt.
De gedachtegang is dat die sleutels nog eens in het spel verschijnen en dan komen wij er wel achter wat de bedoeling van de jaartallen is. In dit geval, speciaal die van Buddy.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #210 Gepost op: 17-01-2020, 21:06:57 »
Van iedereen weten we welke uitspraak ze kregen, welke poort ze kozen, welke vrijstelling ze wonnen en of die wel of niet is ingezet. Kortom... Omdat we dat van de makers allemaal mogen weten (zij weten echt wel, fouten voorbehouden, wat ze weggeven aan concrete informatie) denk ik dat we er weinig aan zullen hebben. Ook omdat er geen geld te verdienen was.

Blijkbaar was er een ander doel. Welk? Dat weten we niet zeker.

We kunnen speculeren over de vraag of de Mol zwart of groen wilde. Ofwel... Was het vooraf de bedoeling om hoe dan ook een gelijk speelveld te krijgen voordat de executie begon? Persoonlijk denk ik van wel. Dan zou je, heeeeel voorzichtig, aan kunnen nemen dat de Mol eventueel (!) een zwarte vrijstelling nodig heeft om dat te bereiken (Jaike, Leonie, Rob, Tina). Twee daarvan zijn niet ingezet, maar de reden weten we niet.

Tien vrijstellingen (zwart of groen), waarvan nog twee over. Waarom? Wat was eigenlijk de bedoeling? Dat is de vraag die bij mij hangen blijft.

Leuk voor later in het spel (dat is dan grotendeels mislukt). Een gelijk speelveeld? Iets anders?

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #211 Gepost op: 17-01-2020, 22:28:36 »
Van iedereen weten we welke uitspraak ze kregen, welke poort ze kozen, welke vrijstelling ze wonnen en of die wel of niet is ingezet. Kortom... Omdat we dat van de makers allemaal mogen weten (zij weten echt wel, fouten voorbehouden, wat ze weggeven aan concrete informatie) denk ik dat we er weinig aan zullen hebben. Ook omdat er geen geld te verdienen was.

Blijkbaar was er een ander doel. Welk? Dat weten we niet zeker.

[...]

Tien vrijstellingen (zwart of groen), waarvan nog twee over. Waarom? Wat was eigenlijk de bedoeling? Dat is de vraag die bij mij hangen blijft.

Leuk voor later in het spel (dat is dan grotendeels mislukt). Een gelijk speelveld? Iets anders?

Ik denk dat de bedoeling van de eerste opdracht uiteindelijk vooral was: een mooie binnenkomer om de juiste sfeer op te roepen. Het lijkt me sterk dat de keuzes voor geluk of wijsheid en voor het jaartal later nog terug gaan komen. Deze elementen waren er  om de kandidaten (en de kijkers) het gevoel te geven: we zijn in een jubileumeditie van Wie is de Mol terechtgekomen!

Dat gezegd hebbende; als deze keuzes over een paar afleveringen alsnog invloed zouden kunnen uitoefenen, zou dat wel prachtig zijn.  :)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #212 Gepost op: 17-01-2020, 22:36:32 »
Citaat
Dat gezegd hebbende; als deze keuzes over een paar afleveringen alsnog invloed zouden kunnen uitoefenen, zou dat wel prachtig zijn

Of pijnlijk.

De groene vrijstellingen zijn niets meer waard. Er zijn, uit mijn hoofd, nog twee zwarte over. Juist daarom denk ik dat de Mol een zwarte had of heeft. Maximale invloed. En wij minimale kennis. Elke volgende joker of vrijstelling is waardeloos als iemand hem inzet. Juist daarom moesten er hoe dan ook een zwarte vrijstelling (liefst meerdere) in het spel komen.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #213 Gepost op: 17-01-2020, 22:43:11 »
Ik denk dat de bedoeling van de eerste opdracht uiteindelijk vooral was: een mooie binnenkomer om de juiste sfeer op te roepen. Het lijkt me sterk dat de keuzes voor geluk of wijsheid en voor het jaartal later nog terug gaan komen. Deze elementen waren er  om de kandidaten (en de kijkers) het gevoel te geven: we zijn in een jubileumeditie van Wie is de Mol terechtgekomen!

Dat gezegd hebbende; als deze keuzes over een paar afleveringen alsnog invloed zouden kunnen uitoefenen, zou dat wel prachtig zijn.  :)

Ik denk dat die sleutels zéker terug gaan komen. De kandidaten hebben ze namelijk nog... Ik kan me niet voorstellen dat je bij een gewone opdracht de sleutels die je gebruikt hebt normaal gesproken mag houden? En goed, als die sleutels nog terugkomen, dan is de opdracht dus wellicht niet zo 'nutteloos' voor de kijker geweest als we nu allemaal denken.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #214 Gepost op: 17-01-2020, 23:01:13 »

Blijkbaar was er een ander doel. Welk? Dat weten we niet zeker.

Tien vrijstellingen (zwart of groen), waarvan nog twee over. Waarom? Wat was eigenlijk de bedoeling? Dat is de vraag die bij mij hangen blijft.

Leuk voor later in het spel (dat is dan grotendeels mislukt). Een gelijk speelveeld? Iets anders?

Deze hele opdracht deed me denken aan een wedstrijd van 2 teams tegenover elkaar. Eerst al die jongetjes, om en om in hun eigen "tenue". Trommelaars om de sfeer erin te brengen en een soort van cheerleaders met die rammelhoepels aan de kant. Een soort van middellijn om over heen te lopen. 10 sleutels met zwarte vrijstellingen aan de ene kant, 10 met groene aan de andere. Door "poorten" gaan, kistjes tegen een "muur", titel van de aflevering "afgeschermd". Is het toeval dat dit allemaal voetbaltermen zijn? Ik zit nog niet in een tunnel, maar toch...als het als hint is bedoeld zou dit zomaar kunnen  8)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #215 Gepost op: 17-01-2020, 23:03:06 »
 ::ok::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #216 Gepost op: 18-01-2020, 02:13:36 »
Als de sleutelhangers geen rol gaan spelen in een toekomstige opdracht, waarom zou deze laag dan zijn toegevoegd. Dus ik verwacht die zeker nog ergens terug te gaan zien dit seizoen.

Twee zwarte vrijstellingen zijn waarschijnlijk nog in het spel en beelden doen vermoeden dat rob en Tina deze bezitten . Waarom Tina hem niet heeft ingezet, is het gesproken Met Leonie. Maar op basis Waarvan Rob zijn beslissing nam, is nog niet duidelijk.

Je kan zeggen dat het voor een mol geen zin heeft om een  zwarte te hebben, maar ik zie het als een mogelijk machtsmiddel. Als mol Ben je alwetend en als iemand die jou verdenkt voordeel kan halen, heb je met de vrijstelling nog een extra troef.


Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #217 Gepost op: 18-01-2020, 09:30:54 »
Even een hele simpele vraag. Hoe weten we eigenlijk dat alle groene vrijstellingen ingezet zijn? Ik kan me niet herinneren dat ik Rik dat heb horen zeggen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat ik dit gewoon gemist heb ;) 

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #218 Gepost op: 18-01-2020, 10:23:52 »
We hebben iedereen iets zien inzetten behalve Rob en Tina. Dit werd ook bevestigd door moltalk
klaar voor de strijd

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #219 Gepost op: 18-01-2020, 10:46:05 »
Kijk, dat verklaart het. Thanks, ik heb geen mogelijkheid nu om dit zelf terug te kijken, en ik schrijf nooit mee tijdens de uitzending  ::tandpastasmiley::