Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 57395 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #180 Gepost op: 14-01-2020, 18:19:30 »
Ringetjes zijn niet duidelijk te zien inderdaad maar ik zie toch echt twee sets sleutels achter elkaar liggen (afstand is te groot om twee sleutels aan een bos te zijn) en twee sleutelhangers liggen. Je ziet twee van elkaar gescheiden donkere gebieden op een lichte achtergrond de foto: de twee jaartallen. Bovendien zie je als je inzoomt dat er een "hoekje" waar de tweede sleutelhanger begint.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #181 Gepost op: 14-01-2020, 18:28:04 »
Ik ben bang dat dit een agree to disagree wordt. Want de een ziet dit en de ander dat. Mij lijkt het simpelweg valsspelen om meerdere sleutels te pakken - dus denk ik dat dit niet gebeurd is. Zeker omdat ik op dit moment niet inzie waarom dit van nut zou zijn voor de mol - de enige die mag valsspelen. Mocht dit in een volgende aflevering veranderen, zien we dat dan wel weer. En zelfs dan is het niet te bewijzen door bovenstaande shots.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #182 Gepost op: 14-01-2020, 19:00:19 »
Ik had t al een keer gezegd dat dit is zoals die jurk waarin de een kleur x zei en de ander kleur y.  Erik ziet hierin drie sleutelhangers als mil weg loopt, terwijl er 5 lagen toen ze naar de tafel liep.  Dus is de gedachte dat mil meer dan 1 sleutelhanger  zou hebben.

Ik kan t met afmetingen onder bouwen dat zijn blik hem iets wijsmaakt, maar als hij dat niet wil zien, is dat toch ook Prima.

Voor mij is t super duidelijk. Elke sleutelhanger heeft 1 plaatje Met een jaartal en daaraan een ringetje Met 2 sleutels, 1 voor t Kiste vH jaartal en 1 voor t kistje bij de muur. Als mil aan komt zijn er 5 sleutelhangers en ze kiest er 1 uit van een Kolom van 3. Vervolgens Schuift ze de overgebleven 2 tegen elkaar en dus zien we de 2 e Foto waarin aan 1 kant 2 sleutelhangers tegen elkaar liggen en aan de Andere kant 2 sleutelhangers stukje uit elkaar.
 

Maar ja iedereen mag zien wat hij denkt te zien, dat is t mooie van een forum als dit.

Ge-edit om een beter verschil aan te geven tussen sleutel en sleutelhanger.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2020, 19:07:41 door Tarbozan »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #183 Gepost op: 14-01-2020, 19:30:27 »
Ik heb net met allerlei apps geprobeerd om de teksten uit de kistjes te vertalen, maar zonder succes helaas.. Ik kan ook nergens een site vinden van de locatie of een site waarop staat welke teksten op de muur te vinden zijn..

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #184 Gepost op: 14-01-2020, 20:00:20 »
De tekst op de muur is t meest bekende Werk van die Lao tze ( er zijn verschillende schrijfwijzen van zn achter naam). Ik ga niet eens een poging doen om de naam van dat werk te vermelden want due staat overal Anders vermeld.

Het boekje wat ze bij moltalk Hadden is 1 vd vele nederlandse vertalingen van dit werk, wat uit Tal van richtlijnen bestaat om vruchtbaar te leven ( soort moderne mindfulness)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #185 Gepost op: 14-01-2020, 20:02:51 »
Ja, dat begreep ik inderdaad. Ik wilde eigenlijk kijken of de teksten op de briefjes - die gevonden kunnen worden op de muren - overeenkomen met de quotes die Rik bij aankomst van de kandidaten vertelde.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #186 Gepost op: 14-01-2020, 23:11:04 »
Ik geloof echt wel dat er 100 kistjes staan. Uit de foto hieronder kun je zien dat er zo'n beetje elke 5de rij met tekens een kistje staat. In dit deel van een recht stukje uit de muur kun je al 18 kistjes tellen. Ik schat dat elke rij met tekens ongeveer 40 cm breed is. Dan zou de totale lengte van de muur 200 m zijn. Waar ik wel in kan komen want het is een kolossaal bouwwerk. Het is ook vrij logisch dat er heel veel kistjes zijn want de kans dat ze iets vinden als ze een willekeurig fout kistje kiezen moet klein zijn.
Ik heb de kistjes aan de andere kant van de muur niet meegeteld.

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #187 Gepost op: 15-01-2020, 10:04:44 »
Ik had t al een keer gezegd dat dit is zoals die jurk waarin de een kleur x zei en de ander kleur y.  Erik ziet hierin drie sleutelhangers als mil weg loopt, terwijl er 5 lagen toen ze naar de tafel liep.  Dus is de gedachte dat mil meer dan 1 sleutelhanger  zou hebben.

Ik kan t met afmetingen onder bouwen dat zijn blik hem iets wijsmaakt, maar als hij dat niet wil zien, is dat toch ook Prima.

Voor mij is t super duidelijk. Elke sleutelhanger heeft 1 plaatje Met een jaartal en daaraan een ringetje Met 2 sleutels, 1 voor t Kiste vH jaartal en 1 voor t kistje bij de muur. Als mil aan komt zijn er 5 sleutelhangers en ze kiest er 1 uit van een Kolom van 3. Vervolgens Schuift ze de overgebleven 2 tegen elkaar en dus zien we de 2 e Foto waarin aan 1 kant 2 sleutelhangers tegen elkaar liggen en aan de Andere kant 2 sleutelhangers stukje uit elkaar.
 

Maar ja iedereen mag zien wat hij denkt te zien, dat is t mooie van een forum als dit.

Ge-edit om een beter verschil aan te geven tussen sleutel en sleutelhanger.

Haha je hebt denk ik gelijk dat we er niet uit gaan komen.

Toch nog proberen: de sleutel waar sommige mensen 1 denken te zien en andere 2 is breder dan de andere 2 sleutels aan de andere kant.
Dus het is voor mij logischer dat het er 2 zijn die gewoon naast elkaar liggen. Door de hoek van de foto zie je het gat tussen de sleutels niet en lijkt het er bijna 1 te zijn. Dat je bij de andere 2 wel een gat zie is omdat daar ook een hele sleutel tussen weg gehaald is, dus de ruimte is groter daar.

edit: dus ik denk eigenlijk niet dat Mil heeft geschoven, ze liggen zoals ze al lagen, alleen de hoek van de foto maakt dat lastig te zien
« Laatst bewerkt op: 15-01-2020, 10:12:29 door Mimitje »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #188 Gepost op: 15-01-2020, 15:51:39 »
Wat ik bedoel is: Mil pakt sleutel 2012 uit het midden (linkerrrij foto Miljuschkasleutel1), er moet dus een gat op tafel ontstaan zijn tussen sleutel 2011 & 2013, Echter bij het volgende shot (foto MiljuschkaSleutel2) zie je haar weglopen van een tafel met niet alleen 2 (!!!) sleutels minder, maar ook lijkt het gat tussen sleutel 2011 & 2013 verdwenen. Waarom zou je deze aanschuiven als je de laatste kandidaat bent ? De layout van overgebleven sleutels zou bij tafel 2 namelijk wel kunnen kloppen.
Er zit geen muur tussen de 2 tafels, dus waarom zou ze niet ook wat van de andere tafel meegesnatcht kunnen hebben ?

(Ook een achtergrond kan zoals je zelf aangeeft eventueel gespiegeld worden.)
Het belangrijkst blijft natuurlijk dat het aantal sleutels op zijn minst terug loopt van 5 naar 3 nadat Mil langs geweest is.
Ook als mol kan het leuk zijn als om in de volgende afleveringen te gaan strooien met (zwarte)vrijstellingen, creëert veel verwarring.

Ik zie vier overgebleven sleutels, die 2 liggen vlak achter elkaar, maar je ziet 2 houtjes en 2 sleutels achter elkaar liggen. Je ziet ook dat links niet maar 1 houtje ligt, omdat dat houtje dan veel breder zou zijn dan de andere houtjes. Zie ook onderstaande foto, ik heb 1 van de houtjes rechts gespiegeld en links naast de houtjes daar gelegd.

Daarnaast zou het opvallen als Mil voor die muur heel veel kistjes open zou maken om meerdere (zwarte) vrijstellingen te pakken. De kandidaten waren grotendeels samen met anderen tegelijk aan het zoeken. Dat risico is het niet waard.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2020, 16:25:35 door Theovv »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #189 Gepost op: 15-01-2020, 16:27:26 »
Het blijft mij dwars zitten. Hoe kan het dat op de podcast gezegd wordt dat er wel 100 kistjes zijn, terwijl die niet in beeld te vinden zijn.
En waarom zouden er 100 zijn als 20 aan iedere kant ruim genoeg is om te kiezen.
En waarom 100 kistjes bij 20 sleutels als 40 kistjes bij 20 sleutels meer dan voldoende is om te kunnen kiezen?

Wie wil nog eens terug kijken en proberen de kistjes in beeld te tellen?

Er is al een vermoeden dat die sleutels nog eens gebruikt gaan worden, dus kan ik mij voorstellen dat er dan ook weer kistjes aan te pas komen.

Het is in meerdere shots te zien dat het heel veel kistjes zijn, heb er een paar uitgehaald. Op zn minst al 33 kistjes per kant (66 totaal) en daar zie je wss nog niet alles.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #190 Gepost op: 15-01-2020, 17:02:13 »
En dan het zoeken naar de juiste rij karakters; klaarblijkelijk hadden de kandidaten daar 10 minuten voor. Zouden de kandidaten na 10 minuten gestopt zijn door de productie? Nergens zien we een tijdsbewaker in beeld. Ik denk dat het de bedoeling was dat enkele kandidaten hun vrijstelling niet zouden vinden binnen de tijd (of een verkeerd kistje open zouden proberen te maken), misschien was de opdracht uiteindelijk gemakkelijker voor de kandidaten dan vooraf ingeschat?

Gelet op het feit dat het dus 100 kistjes waren kan ik met - het is Wie is de Mol he... - gewoonweg niet voorstellen dat het iedereen lukt om een kistje te openen (en dus een (zwarte of groene) vrijstelling te bemachtigen). Zo gemakkelijk lezen die spreuken niet en het betekent dat je minstens 50 (als je de goede kant op gedirigeerd wordt) spreuken met jouw blaadje moet vergelijken. En dat gaat dan 10 keer in 10 minuten goed...? Dat kan toch niet?

Het lijkt alsof het zoeken naar het juiste kastje een beetje voor de buhne is. En daar is nog een aanwijzing voor. Buddy zegt namelijk op zeker moment: ik moet naar de andere kant en holt dan van rechts naar links (het screenshot in de post hierboven is van dat moment). Na een tussenshot zie je hem een kistje openmaken. Duidelijk is te zien dat dat aan dezelfde kant is waar hij stond - sterker... ik vermoed eigenlijk hetzelfde kistje.

Wat hier nou achter zit... geen idee, maar misschien zit er gewoon toch wel een enorme, nog niet gevonden, hint in die eerste opdracht.


Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #191 Gepost op: 15-01-2020, 17:27:42 »
Gelet op het feit dat het dus 100 kistjes waren kan ik met - het is Wie is de Mol he... - gewoonweg niet voorstellen dat het iedereen lukt om een kistje te openen (en dus een (zwarte of groene) vrijstelling te bemachtigen). Zo gemakkelijk lezen die spreuken niet en het betekent dat je minstens 50 (als je de goede kant op gedirigeerd wordt) spreuken met jouw blaadje moet vergelijken. En dat gaat dan 10 keer in 10 minuten goed...? Dat kan toch niet?



Ik denk dat het zeker kan. Je onthoudt het opvallendste karakter (liefst bovenste rij_ en je rent de rij af tot je die bovenaan tegenkomt. De tekens komen niet met tientallen in gelijke combi's voor dus lijkt me dat dit wel echt zo gedaan is door de kandidaten binnen tien minuten.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #192 Gepost op: 15-01-2020, 19:32:22 »
Ze hadden drie rijen van 6 Chinese tekens op hun briefje... Was maar één van deze drie rijen te vinden op de muur of waren ze alle drie te vinden? En stonden ze in volgorde?
Wat ik wil zeggen is dat als er maar één van de drie rijen was te vinden het moeilijker was omdat je dan rekening moet houden met 3 rijen, maar als ze alle drie de rijen daar waren, was dit veel makkelijker geweest (je kon een rijtje kiezen).
Nog iets: Konden alleen de rijen boven de kistjes juist zijn, of was het gewoon in de buurt van dat kistje?

De vragen die ik nu stel zijn belangrijk om de moeilijkheidsgraad van deze opdracht te kunnen bepalen. De mol kan je er (denk ik) niet mee vinden.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #193 Gepost op: 15-01-2020, 21:55:54 »
Deze opdracht was een mooie inleiding van het 20e seizoen met indrukwekkend beeld en sfeerimpressies van China, mooi dat ze bij de 'bron van het huidige China' - Confucius, Lao Tse, Taoisme, etc. begonnen.

Dan de oipdracht zelf: Gedoe met poorten, sleutelhangers met jaartallen, kistjes, spreuken, een 200mtr lange muur met de 81 wijsheiden van Lao Tse en tien succesvolle misses met overdadige hoeveelheid vrijstellingen....

Kortom vooral veel vorm en erg weinig inhoud. Geen 7 forumpagina's waard, mol is niet -in actie- te zien hier. Wel mooie plaatjes.

Offline Steen

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #194 Gepost op: 16-01-2020, 12:22:16 »
Zijn bij alle kandidaten (bij het zoeken naar de code op de muur) andere kandidaten zichtbaar? Ik moet het nog eens nakijken, maar had de indruk dat sommigen er in hun eentje liepen (kan ook zo geknipt/gemonteerd zijn uiteraard).

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #195 Gepost op: 16-01-2020, 13:07:31 »
Tina liep sowieso in haar eentje rond.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #196 Gepost op: 16-01-2020, 14:20:29 »
Claes zag je voorbij een andere kandidaat lopen bij het zoeken.
klaar voor de strijd

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #197 Gepost op: 16-01-2020, 14:21:15 »
Alvast een tl;dr versie: Ik denk dat de scene van Tina bij de sleutels ‘gewoon’ over moest, en dat daarom de schaduw verschiet. En er lopen (zoals zichtbaar in de aflevering in ieder geval) maximaal 3 kandidaten tegelijkertijd bij de muur.

Zijn bij alle kandidaten (bij het zoeken naar de code op de muur) andere kandidaten zichtbaar? Ik moet het nog eens nakijken, maar had de indruk dat sommigen er in hun eentje liepen (kan ook zo geknipt/gemonteerd zijn uiteraard).

Ik heb de opdracht even teruggekeken, en voor zover het te zien is opgeschreven:


Er lopen twee maal drie kandidaten tegelijk rond (Leonie - Claes - Johan, en Nathan - Jaike - Rob), wat betekent dat Claes in ieder geval binnen Leonie's 10 minuten is gestart, en dat Johan binnen Claes' tien 10 minuten is gestart. Dus Leonie en Johan zijn op hun beurt maximaal 18 minuten na elkaar gestart. Datzelfde geldt voor Nathan, Jaike en Rob. Hoewel we Jaike niet duidelijk met iemand samen zien, zijn Nathan en Rob wél samen in beeld. Omdat Jaike daartussen zit, ga ik er van uit dat ook deze drie figuren zo'n setje vormen. Als dit nou voor de gehele groep zou gelden, dan start de ene kandidaat dus maximaal 9 minuten na zijn voorganger (anders overlappen ze niet), en dan duurt de opdracht dus maximaal 90 minuten... (Correct me if I'm wrong!)

Voor de eerste drie kandidaten en voor de laatste kandidate kunnen we dit niet met zekerheid zeggen. Bij Buddy lijkt Anita op de achtergrond te zien te zijn, maar dat is puur op basis van een witte broek die ik denk te zien. Als dat allemaal klopt, dan zou Tina dus alleen hebben rondgelopen (op basis van de beelden in ieder geval). Daar is geen enkele keer iemand anders in beeld te zien. Bij Mil zijn er ook nog mensen op de achtergrond te zien, en op basis van kleding gok ik Rob. Dat zou ook kloppen met de uitzendingsvolgorde.

Nu zijn er twee mogelijkheden, ik zet een wat uitgebreidere uitleg in een spoiler zodat iedereen die denkt 'jemig, wat lult dit wijf allemaal' gewoon ook kan doorlezen zonder uitleg ;) ;
1. Naar Rik toe lopen, het praatje van Rik, door de poort lopen, het kiezen van een sleutel, het openen van een kistje voor de tekst, en het wandelen naar de muur moet allemaal binnen 9 minuten gebeuren
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
2. De opnames van praatje van Rik en de opnames bij de muur liggen ver uit elkaar.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Voor wat betreft de verschietende schaduw bij Tina (zie kolom 2 + eerdere post over schaduwen van Mastermol). Tina's fragment bij de sleutels lijkt dus op een ander moment opgenomen te zijn. Haar schaduwen kloppen bij het praatje bij Rik wél. Bij alle kandidaten klopt dit trouwens; de schaduwen verschuiven daar gewoon met de zon mee, zeg maar. Ik denk persoonlijk dat dus het stuk van de sleutels voor Tina gewoon overgedaan moest worden. Denk niet dat we hier nog al te veel achter moeten zoeken; waarom zou haar praatje bij Rik wel in volgorde gedaan zijn, maar het sleutelgedeelte niet?

Trek zelf je conclusies allemaal maar, ik vond het vooral leuk om dit even uit te zoeken.  ::) ;D




Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #198 Gepost op: 16-01-2020, 15:12:09 »
Hoi! Er viel mij gisteren iets op bij opdracht 1. Ik weet ook niet of het iets over de mol zal zeggen, maar je weet het nooit...

Ik zag in een overzichtsshot bij opdracht 1 dat 2 groepen niet gelijk staan. En neem nu dat Chinezen bekend staan om hun symmetrie, vind ik dat opvallend. Ik heb er een blauwe en groene streep onder gezet.



Ik vind dit trouwens vele malen interessanter dan bovenstaand geneuzel ;) Geen idee wat het zou betekenen, maar hier werd zo snel overheen gepraat dat ik 'm nu toch weer even omhoog schop.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2020, 16:01:05 door jehnnnycash »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #199 Gepost op: 16-01-2020, 16:10:43 »
Mooie uiteenzetting jehnnycash. Als je later in de serie met dezelfde precisie en gedrevenheid een opdracht uitpluist waar we wél wat mee kunnen gaat het helemaal interessant worden. Welkom op het forum. ;D