Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money 2020  (gelezen 40625 keer)

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #40 Gepost op: 17-02-2020, 20:48:01 »
Ja, top! Dank jullie allen, die zulke mooie schema’s in elkaar knutselen. Super!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #41 Gepost op: 17-02-2020, 22:29:04 »
Ik heb het gevoel, dat dit niet meer werkt. Ik zie bij parkeertarief bedragen toegekend, die helemaal niet zijn gewonnen als je het optelt. Het totaal was toch 20? Hetzelfde voor Wereldbeeld. Het was alles of niets. Het werd niets en toch hebben mensen hier geld toegewezen gekregen.

Op basis van wat?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #42 Gepost op: 18-02-2020, 10:59:44 »
Ik heb het gevoel, dat dit niet meer werkt. Ik zie bij parkeertarief bedragen toegekend, die helemaal niet zijn gewonnen als je het optelt. Het totaal was toch 20? Hetzelfde voor Wereldbeeld. Het was alles of niets. Het werd niets en toch hebben mensen hier geld toegewezen gekregen.

Op basis van wat?
Als je al die opdrachten niet mee zou rekenen, dán heeft Follow the Money geen zin meer. Dan houd je alleen nog Nathan over die niet het park in ging.

Hoe ik dit schema nu bijhoud, daarvoor heb ik een aantal dingen losgelaten. Zoals dat het totaal van verdiende bedragen niet altijd het bedrag hoeft te zijn.

Het gaat erom dat dit schema een indicatie geeft van wie herhaaldelijk bijdragen heeft voor de pot. Als je de getallen zelf maar niks vind, kan je ook kijken naar de groene vakjes. Daar kan je aan zien hoe vaak een kandidaat een bijdrage had aan de pot die er wel echt toe deed.

Als ik bij de opdrachten ‘wereldbeeld’ en ‘parkeergeld’ ook 0 tot 20 euro’s zou verdelen, dan heeft het geen zin meer. Nu zijn er 15 van de 17 opdrachten die een verschil opleveren. Als ik ervoor kies om al dit soort opdrachten niet mee te tellen zoals jij zegt, is dat misschien nog maar 9 van de 17. Dat zorgt voor een te vertekend beeld. Dan heb je pas niets aan Follow the Money.

Kijk voor de specifieke opdrachten anders nog naar de spoilertags in mijn berichten bij de specifieke afleveringen, daar heb ik per opdracht uitgelegd hoe de verdeling van het geld tot stand is gekomen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #43 Gepost op: 18-02-2020, 11:53:22 »


Totaalstand na aflevering 6
1. Buddy       € 1790
2. Miljuschka  € 1545
3. Leonie      € 1476
4. Claes       € 1177
5. Nathan      € 1138
6. Rob         €  649
Conclusie: Het verschil tussen Rob & de rest wordt maar groter en groter... volgens Follow the Money blijft Rob de mol.

Sorry, maar ik vind je theepot enorm biased ten opzichte van Rob en Nathan. Rob is een van de stemmers voor het gokken en die reken je 0 aan? Leonie zorgt er bijna voor dat de pot niet op tijd binnenkomt en die reken je 333 aan?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #44 Gepost op: 18-02-2020, 12:01:21 »
Citaat
Als ik bij de opdrachten ‘wereldbeeld’ en ‘parkeergeld’ ook 0 tot 20 euro’s zou verdelen, dan heeft het geen zin meer. Nu zijn er 15 van de 17 opdrachten die een verschil opleveren. Als ik ervoor kies om al dit soort opdrachten niet mee te tellen zoals jij zegt, is dat misschien nog maar 9 van de 17. Dat zorgt voor een te vertekend beeld. Dan heb je pas niets aan Follow the Money.

Dat is ook precies mijn punt. Als je het zuiver houdt en kijkt naar wat er effectief verdiend is, dan is er weinig eer aan te behalen. Dat komt door het aantal alles-of-niets opdrachten. Dan wordt het een kwestie van interpretatie. Mil en Claes krijgen 167 bij Wereldbeeld terwijl ze met een puzzelstuk rondrijden en dus mede er de oorzaak van zijn dat de opbrengst 0 is. Rob en Buddy, die ook met een puzzelstuk rondrijden aan het eind, krijgen 55.

Ik begrijp je redenering wel, maar hoe kom je tot zo'n verschil? Je stelt met zoveel woorden (of cijfers) dat het rondrijden van Rob en Buddy meer verwijtbaar is dan dat van Mil en Claes. En in mijn ogen is dat er niet uit te halen.

Als ik tijd heb, wil ik het weleens andersom proberen. Wie heeft hoeveel geld laten liggen door een actie? Dan zouden in bijvoorbeeld die specifieke opdracht Rob, Buddy, Mil en Claes schuldig zijn. Dat rondrijden maakt slagen onmogelijk. Rijden zonder stuk is niet handig, maar zorgt niet meteen voor het falen van de hele actie.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #45 Gepost op: 18-02-2020, 13:26:36 »
Sorry, maar ik vind je theepot enorm biased ten opzichte van Rob en Nathan. Rob is een van de stemmers voor het gokken en die reken je 0 aan? Leonie zorgt er bijna voor dat de pot niet op tijd binnenkomt en die reken je 333 aan?
De € 1500 kwamen van de kopjes zelf en niet de keuze tot de echte waarde van het servies.
Leonie vond beide kopjes en Rob vond er geen, dus moest het geld wel naar Leonie gaan. Dat Rob later voor een keuze was die geld op had kunnen leveren, oké, maar dit heeft niets te maken met hoe ik het heb verdeeld, namelijk over de kopjes.

Misschien is het niet helemaal perfect om naar het aantal kopjes te kijken, omdat er alsnog niets verdiend wordt wanneer 8/9 kopjes binnen zijn. Er zullen altijd wel maren blijven, en er is nooit een manier die 100% correct is.

Dat is ook precies mijn punt. Als je het zuiver houdt en kijkt naar wat er effectief verdiend is, dan is er weinig eer aan te behalen. Dat komt door het aantal alles-of-niets opdrachten. Dan wordt het een kwestie van interpretatie. Mil en Claes krijgen 167 bij Wereldbeeld terwijl ze met een puzzelstuk rondrijden en dus mede er de oorzaak van zijn dat de opbrengst 0 is. Rob en Buddy, die ook met een puzzelstuk rondrijden aan het eind, krijgen 55.
Ik heb het gevoel dat voor jou niet de beste theorie is om je molkeuze op te baseren. Gelukkig zijn er nog veel meer andere manieren om dat te doen :)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #46 Gepost op: 18-02-2020, 20:07:18 »
Als ik tijd heb, wil ik het weleens andersom proberen. Wie heeft hoeveel geld laten liggen door een actie?
Ik denk dat dit absoluut een hele goede manier zou kunnen zijn om de mol te vinden. Wat mij betreft is "niet verdiend geld" zeker net zo belangrijk als "wel verdiend geld". Dus als je die tijd nog kunt vinden en er zin in hebt, zou dat een mooi project zijn :) (of dat een aparte topic mag zijn, kan een moderator te zijner tijd misschien aangeven).

Ik weet niet zeker, maar meen me te herinneren dat @Pac, wanneer hij Alles Combineert, ook kijkt (of althans, wel eens heeft gekeken) naar wel verdiend geld en niet verdiend geld apart.

Los daarvan vind ik het huidige schema van B&W behoorlijk inzichtelijk en ik snap waarom je de daadwerkelijk verdiende bedragen loslaat om per opdracht tot iets zinvols te komen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #47 Gepost op: 18-02-2020, 20:26:07 »
Ik probeer het, maar loop er al snel tegenaan dat we lang niet alles zien en soms zelfs de opdracht niet begrijpen. We weten wel dat er bij Wereldbeeld iets misgaat en dat het van invloed is op het eindresultaat. Maar is het control room, Rob en Buddy, Mil en Claes? Als de Mol Mil is, maakt het feitelijk niet uit wat Rob en Buddy doen.

En verder zijn er meerdere fouten mogelijk en is het toch ook wel heel lastig om te beoordelen hoe zwaar je die moet aanrekenen. Dubbele foto's bij beltegoed bijvoorbeeld. Dat telt gevoelsmatig zwaarder dan net te laat aankomen of iets over het hoofd zien. Beide leidt echter tot hetzelfde resultaat.

Ik denk wel, dat je een heel ander lijstje krijgt. Nathan is duidelijk veroorzaker van verlies van 1200 euro bij Theeservies, gesterkt door drie andere anti-gokkers. De vier gokkers zouden daar niet verantwoordelijk voor zijn.

Lastig, lastig, lastig.

Zoals ik eerder al zei. Ik krijg het gevoel dat FTM dit jaar niet of maar matig gaat werken. Het doel van de Mol is uiteraard hetzelfde (zo weinig mogelijk geld en zoveel mogelijk uit beeld blijven), maar de strategie bepaalt mede het resultaat. Leonie zou in your face zijn, Rob subtiel sturend, Mil ronduit manipulatief, Nathan de enthousiaste kandidaat die het net niet goed doet.

Ik kan eigenlijk iedereen wel een actie toedichten waarbij hij/zij verantwoordelijk is voor 500 winst of meer in een enkele opdracht. Alleen Nathan lijkt het in kleinere stapjes te doen. Misschien is het wel zo simpel...

 ::oink::

Offline Mol-Cooper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hey!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #48 Gepost op: 18-02-2020, 20:45:13 »
Merel had vorig jaar wel het meeste geld verdient vergeet dat niet.
Hallo! Hello! Bonjour! 你好! Hej! Hei! გამარჯობა! Γεια! Aloha nui! Dia duit! Halló! Halo! Ciao! こんにちは! Сәлем! 안녕! Xin chào! Merhaba! Salaan! Hola! Olá!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #49 Gepost op: 18-02-2020, 21:18:09 »
Gewonnen versus Gemist
« Laatst bewerkt op: 18-02-2020, 21:22:59 door Moldo »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #50 Gepost op: 18-02-2020, 21:28:55 »
Mooie start!

Maar, en dat maakt het ingewikkeld, uit de gemiste 500 bij Tegendraads (Nathan, Leonie, Mil) volgt automatisch de tweede gemiste 500. Bij Wereldbeeld kan iedereen die rondrijdt met een stuk aan het eind weten dat alles mislukt is. Etcetera.

Grmbl.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #51 Gepost op: 19-02-2020, 04:50:55 »
Ik weet niet zeker, maar meen me te herinneren dat @Pac, wanneer hij Alles Combineert, ook kijkt (of althans, wel eens heeft gekeken) naar wel verdiend geld en niet verdiend geld apart.
Klopt, dat zijn twee verschillende factoren die ik meeweeg ::jaja:: En samen maken ze een belangrijk stuk uit van de taart.
...óf niet!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #52 Gepost op: 23-02-2020, 18:45:48 »


Spoiler: Uitleg (klik om te tonen/verbergen)

Totaalstand na aflevering 7
1. Buddy       € 1670
2. Miljuschka  € 1585
3. Leonie      € 1466
4. Nathan      € 1368
5. Rob         €  589
Conclusie: het verschil tussen Rob en Nathan is nu bijna achthonderd euro. Het moge duidelijk zijn dat Rob hier wat molpuntjes mee verdient ;)
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 08:45:46 door B&W »

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #53 Gepost op: 23-02-2020, 19:24:32 »
Ook opvallend als je de 500 van buddy weg haalt van de vrijstellingroute staat hij onder Nathan.

Want het is volgensmij nog steeds niet zeker dat hij daadwerkelijk de 500 heeft gepakt? ???

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #54 Gepost op: 23-02-2020, 19:43:55 »
Ook opvallend als je de 500 van buddy weg haalt van de vrijstellingroute staat hij onder Nathan.

Want het is volgensmij nog steeds niet zeker dat hij daadwerkelijk de 500 heeft gepakt? ???

Precies. en de porseleinen kamer vind ik ook discutabel omdat dat geld sowieso in de pot zou komen, wie er ook als laatste ging.

Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #55 Gepost op: 23-02-2020, 19:49:25 »
Vorig seizoen en dit seizoen bewijzen dat je niet meer op follow the money aankan. En ook al begrijp ik sommige keuzes/factoren waarmee je het vermenigvuldigt of deelt. Soms vind ik t rare keuzes.

Je kan er helaas dit seizoen niet blind van op aan.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #56 Gepost op: 23-02-2020, 20:22:26 »
Je kan in geen enkel seizoen blind op Follow The Money af gaan. Zoals eerder gezegd: een goede mol haalt weinig geld binnen, maar niet per se het allerminste. Ik vind het jammer dat heel veel mensen FTM nu als zinloos zien, omdat we vorig jaar toevallig een mol hadden die vergat wat haar taak was ::)

Als FTM al zinloos aan het worden is, is dat meer omdat de montage steeds minder laat zien wie nu precies wat doet, zodat het onmogelijk wordt om het geld te verdelen. Maar in principe is zo min mogelijk geld in de pot brengen één van de belangrijkste taken van de mol, dus ik mag toch hopen dat het nog wel nut heeft om naar het ingebrachte geld te kijken.

Daarnaast: hoe meer mensen dit bijhouden, hoe objectiever het wordt! Ik hoop dat er volgend jaar weer meer mensen zijn die zich hieraan wagen (het is dat ik er zelf geen tijd voor heb..) :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #57 Gepost op: 23-02-2020, 21:32:05 »
Opdracht 2 geeft nu toch wel een vertekend beeld B&W? Ik zou daar voorlopig gewoon 0 zetten. Nu lijkt het of Nathan hier het best scoort terwijl hij eigenlijk het meest mols kan zijn..

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #58 Gepost op: 23-02-2020, 21:44:35 »
Ook opvallend als je de 500 van buddy weg haalt van de vrijstellingroute staat hij onder Nathan.

Want het is volgensmij nog steeds niet zeker dat hij daadwerkelijk de 500 heeft gepakt? ???
En de aarde is plat. Nee, grapje. Ik vind dat ik dat best aan kan nemen. Het is niet letterlijk gezegd maar wel geïmpliceerd.
Precies. en de porseleinen kamer vind ik ook discutabel omdat dat geld sowieso in de pot zou komen, wie er ook als laatste ging.
Ik meende gehoord te hebben dat de kandidaten voor het parcours 10 minuten hadden. Waarschijnlijk is dit element van de opdracht in de montage weggelaten omdat alle kandidaten toch binnen de tijd waren. In dat geval kan het zo wel.
Vorig seizoen en dit seizoen bewijzen dat je niet meer op follow the money aankan. En ook al begrijp ik sommige keuzes/factoren waarmee je het vermenigvuldigt of deelt. Soms vind ik t rare keuzes.

Je kan er helaas dit seizoen niet blind van op aan.
Wat Starlight zegt: je kunt er nooit met 100% zekerheid vanuit gaan dat de uitkomst goed is. En FtM blijft altijd werken, omdat de redenatie erachter teruggaat naar de kern van het programma: de mol wil geld uit de pot houden. Maar ik denk dat jij dat ook wel weet ;)
Daarnaast: hoe meer mensen dit bijhouden, hoe objectiever het wordt! Ik hoop dat er volgend jaar weer meer mensen zijn die zich hieraan wagen (het is dat ik er zelf geen tijd voor heb..) :)
Ook zeker eens!
Opdracht 2 geeft nu toch wel een vertekend beeld B&W? Ik zou daar voorlopig gewoon 0 zetten. Nu lijkt het of Nathan hier het best scoort terwijl hij eigenlijk het meest mols kan zijn..
Dat was inderdaad ook mijn eerste ingeving. Ik heb ervoor gekozen om toch wel bedragen te verdelen, omdat je anders weer een opdracht hebt waar alles gelijk blijft, en hier in tegenstelling tot andere opdrachten best wat mee mogelijk was.
Ik ga er nog eens over nadenken ::ok::

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money 2020
« Reactie #59 Gepost op: 24-02-2020, 17:52:23 »
Nog steeds minimale bedragen die worden gewonnen.
Nu zijn het dit seizoen ook wel draken van opdrachten (no pun intented).
Zonder mol zou er waarschijnlijk net zo weinig zijn verdiend.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2020, 17:55:32 door Moldo »