Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 41389 keer)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Wie verdenkt wie?
« Gepost op: 12-01-2020, 00:07:40 »
Ik vind het altijd wel handig om bij te houden wie wie verdenkt, ik zal hier ook regelmatig de openingspost updaten. :)

Vertrouw zeker niet 100% op deze informatie, wanneer verdachten worden genoemd hoeft dat niet per se te betekenen dat ze in de test zijn ingevuld. Maar het kan een leidraad zijn.



Aflevering 1:

Anita: Miljuschka, Tina, Rob. (In de WidM Podcast zegt ze iets opvallends: "Toen ik de aflevering keek dacht ik: "Oh? Waren dat mijn verdachten?" Het was me helemaal ontgaan, één van de namen die erbij zaten" ).
Buddy: Leonie
Claes: Tina (testvraag: mol zat bij foto's in vrachtwagen (=Tina/Claes))
Jaike: Buddy, Miljuschka, Anita (ze zei: "ik heb al een idee wie m'n mol is, maar ik moet spreiden") (testvraag: mol stond op voorste rij groepsfoto aflevering 1 (=Buddy/Mil/Anita/Jaike/Tina(/¿Claes?)))
Johan: Anita (met heel veel overtuiging) (testvraag: mol is Anita)
Leonie: Tina, Anita, Johan en Buddy (testvraag: mol koos geluk (=Buddy/Anita/Claes/Johan/Nathan/Mil)
Miljuschka: Nathan (dit is haar gut feeling)
Nathan: Zit in de vrouwenhoek, en eentje springt er voor hem uit: Tina. (testvraag: mol is vrouw (=Anita/Jaike/Leonie/Mil/Tina)
Rob: ? ( “Ik heb het gevoel dat er al mensen zijn die al denken dat ze weten hoe het zit. Er moet iemand zijn in de groep die niet gaat spreiden. En ik doe dat absoluut nìet. Dat geeft mij ergens wel een goed gevoel.”) Oftewel, Rob heeft gespreid maar we weten niet op wie. (testvraag: mol had teken 2 bij vrachtwagenopdracht (=Jaike/Johan)
Tina: (Verdenkt NIET: Nathan, Jaike. Ze zegt ook: "Johan zou de mol kúnnen zijn, maar ik denk dat hij te chaotisch is. Hij zou het kunnen maar of hij het is, dat betwijfel ik...") (testvraag: mol = penningmeester (=Johan)). Heeft hier 'enorm gespreden', zegt ze later in de WIDM podcast.

Aflevering 2:

Buddy: Tina, Nathan, Johan, Leonie (testvraag: mol zat bij station blauw in opdracht 'Kleurwerk' (=Tina/Johan)) (noemt in extra beelden verdachten: Leonie/Mil
Claes: "Er zijn nog mensen die ik vorige keer verdacht, die staan nu wat lager op m'n lijst. Er zijn ook nieuwe verdachten bij gekomen. Ik moet een keuze maken: op hoeveel spreid ik en op wie precies?" (testvraag: mol zat in controlroom (=Johan/Leonie))
Jaike: Miljuschka (testvraag: mol stapte in 5e taxi (=?))
Johan: Vooral vrouwen; Leonie, Miljuschka, Tina, en ook een beetje Rob. (testvraag: kleurkanon van mol ging niet af (=Leonie/Nathan/Mil))
Leonie: ?
Miljuschka: Tina, Leonie (testvraag: Mol is vrouw (=Jaike/Leonie/Mil/Tina))
Nathan: ? (Tina? wordt gezegd in aflevering 3)
Rob: ? (noemt in extra beelden verdachten: Mil/Johan. Niet Nathan.
Tina: Heeft haar mollen gereduceerd. (zegt in WIDM Podcast dat ze keihard in een tunnel zat en crashte, maar ook dat ze in de test in de war raakte en van persoon naar persoon ging. Wilde hier ook spreiden, had hier ook een indeling voor bedacht, maar tijdens de test nam haar gevoel het over, dacht "ik heb de mol!")

Aflevering 3:

Buddy: Leonie (testvraag: mol = Leonie). Zet niet meer in op Claes, Jaike & Mil.
Claes: Verdenkt Buddy het meest, maar wil spreiden - weet niet of hij alles op Buddy durft in te zetten. Noemt ook Leonie, Mil & Johan (testvraag: mol = Buddy)
Jaike: 4 verdachten, maar in test op 2 ingevuld. (testvraag: mol begon in hovercraft (=Mil/Buddy)
Johan: Spreiden: Miljuschka, beetje Leonie, klein beetje Buddy, nog kleiner beetje Rob. (testvraag: mol zat einde opdracht in Lijn 3 (=Jaike/Johan/Buddy/Leonie/Claes)
Leonie: verdenkt Buddy.
Miljuschka: kan alleen Claes en Jaike uitsluiten. (testvraag: team van mol plaatste eerste serviesstuk (=Mil/Johan) (zegt eerder screwed te zijn als Buddy de mol is)
Nathan: neemt Mil mee.
Rob: noemt Buddy. (testvraag: mol = man (=Buddy/Claes/Johan/Nathan/Rob))

Aflevering 4-9:

Klik
« Laatst bewerkt op: 8-03-2020, 12:36:58 door SpacyColours »
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2020, 01:29:50 »
De laatste jaren krijgen we weinig informatie over wie door wie verdacht wordt. Logisch, want je kan er veel informatie uit halen. Tot mijn verbazing echter kregen we nu in de eerste aflevering al meteen veel verdenkingen te horen. Daarom leek het me wel handig om toch een topic te starten over wie wie verdenkt, met een lijstje die ik elke keer bij zal houden in de openingspost.

Vertrouw zeker niet 100% op deze informatie, want er wordt soms handig geknipt en sommige uitspraken worden uit hun context gehaald. Wanneer ik ergens aan twijfel zal ik dat er ook bij zetten.

In de eerste aflevering hebben we van bijna iedereen verdenkingen gehoord, en mij leken de meeste verdenkingen wel oprecht te zijn.

Aflevering 1:

Anita: Miljuschka, Tina, Rob
Buddy: Leonie
Claes: Tina
Jaike: Buddy, Miljuschka, Anita (ze zei: "ik heb al een idee wie m'n mol is, maar ik moet spreiden")
Johan: Anita (met heel veel overtuiging)
Leonie: Tina, Anita, Johan en Buddy
Miljuschka: Nathan (dit is haar gut feeling)
Nathan: Zit in de vrouwenhoek, en eentje springt er voor hem uit: Tina.
Rob: ? (Hij zei alleen dat hij niet niet ging spreiden ;D)
Tina: (Verdenkt NIET: Nathan, Jaike. Ze zegt ook: "Johan zou de mol kúnnen zijn, maar ik denk dat hij te chaotisch is. Hij zou het kunnen maar of hij het is, dat betwijfel ik...")

Wat was ook alweer die eerste test theorie die elk jaar blijkt te kloppen?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2020, 01:37:12 »
De laatste jaren krijgen we weinig informatie over wie door wie verdacht wordt. Logisch, want je kan er veel informatie uit halen.

Dat valt volgens mij wel mee. Als teveel kandidaten op dezelfde verdachte zitten vraagt de productie gewoon "Waarom zou [andere kandidaat] ook de mol kunnen zijn?", om vervolgens dat antwoord in de uitzending te gebruiken. De mol wordt door de montage ontzettend geholpen.
Woosie down?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2020, 01:40:23 »
Wat was ook alweer die eerste test theorie die elk jaar blijkt te kloppen?

Was dat niet dat de mol altijd bij degenen zit die een verdenking uitspreekt in de eerste aflevering? Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Als dat het was, en het geldt dit jaar weer kunnen we dus dit jaar alleen Rob afschrijven.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2020, 01:42:15 »
Klopt, dit is wat Jelsir zei vorig jaar:

Een grappige theorie, en ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

In alle eerste afleveringen van alle seizoenen met BN'ers horen wij de Mol tijdens de test zijn verdenking uitspreken over een specifieke kandidaat. Niet altijd alle kandidaten doen dit standaard tijdens de test, maar toevalligerwijs de Mol al wel ieder seizoen in de eerste aflevering.

Dit kan mijn inziens twee redenen hebben:
- De Mol probeert een dwaalspoor te creëren door anderen verdacht te maken en hier maakt de montage dan ook gretig gebruik van.
- Kandidaten willen zich misschien tijdens de eerste aflevering in de biecht niet al te veel in de kaarten laten kijken, omdat ze nog aan het spreiden zijn.

Een overzicht van wie de Mol verdacht tijdens iedere eerste aflevering van dat betreffende seizoen.

In 2005 verdenkt de Mol: Isabelle.
In 2006 verdenkt de Mol: Geert
In 2007 verdenkt de Mol: Renate.
In 2008 verdenkt de Mol: Joris.
In 2009 verdenkt de Mol: Hans.
In 2010 verdenkt de Mol: Barbara en Erik.
In 2011 verdenkt de Mol: Anna, Karin, Pepijn en Soundos.
In 2012 verdenkt de Mol: William en Hadewych.
In 2013 verdenkt de Mol: Ewout, Paulien en Carolien.
In 2014 verdenkt de Mol: Daphne.
In 2015 verdenkt de Mol: Carolina.
In 2016 verdenkt de Mol: Anne-Mieke en Airen.
In 2017 verdenkt de Mol: Roos, Vincent en Jeroen.
In 2018 verdenkt de Mol: Loes, Olcay, Ron, Emilio en Jean-Marc.

Toeval of niet. Het is aannemelijk dat dit betekent voor dit seizoen dat de Mol dus Merel, Jamie, Nikkie of Sinan is.

Merel verdenkt Evi.
Jamie verdenkt Rick-Paul.
Nikkie verdenkt Evi, Niels en Evelien
Sinan verdenkt Evelien, Nikkie en Sarah.

De laatste 3 seizoenen zien we dat de Mol meerdere kandidaten opsomt. Dit zou betekenen dat het dus Nikkie of Sinan is.

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2020, 01:51:20 »
Dat valt volgens mij wel mee. Als teveel kandidaten op dezelfde verdachte zitten vraagt de productie gewoon "Waarom zou [andere kandidaat] ook de mol kunnen zijn?", om vervolgens dat antwoord in de uitzending te gebruiken. De mol wordt door de montage ontzettend geholpen.
Ja, precies, maar daarom juist viel het mij nu op dat de biechten heel concreet waren. Normaal gaat het niet veel verder dan: "Ja, Piet deed in die opdracht ook wel een beetje verdacht" of "Ik weet niet zo goed wat ik van Henk moet denken". Nu was het echt: "Huppelepup is mijn mol. Ik verdenk die en die." De enige die er nog een beetje vaag over deed was Miljuschka.

@Sanmol: interessante theorie. Wat ik ook wel interessant vind om te weten is hoe vaak de mol zelf genoemd wordt als verdachte in de eerste test. De enige kandidaten die door niemand zijn genoemd zijn Claes en Jaike (die laatste is zelfs al afgeschreven door Tina). Voor mij is dat dan weer verdacht, want zolang niemand op de goede mol zit, kunnen ze elkaar verdenken wat ze willen.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2020, 10:56:50 »
Rob: ? (Hij zei alleen dat hij niet niet ging spreiden ;D)

Rob zegt letterlijk: “Ik heb het gevoel dat er al mensen zijn die al denken dat ze weten hoe het zit. Er moet iemand zijn in de groep die niet gaat spreiden. En ik doe dat absoluut nìet. Dat geeft mij ergens wel een goed gevoel.”

Hieruit maak ik op dat hij juist wèl ging spreiden.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2020, 11:00:34 »
Rob zegt letterlijk: “Ik heb het gevoel dat er al mensen zijn die al denken dat ze weten hoe het zit. Er moet iemand zijn in de groep die niet gaat spreiden. En ik doe dat absoluut nìet. Dat geeft mij ergens wel een goed gevoel.”

Hieruit maak ik op dat hij juist wèl ging spreiden.

Ja, hij ging spreiden, want iemand anders zou toch wel niet doen (spoiler alert: iedereen spreid).

Offline Coretteket

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2020, 11:06:25 »
Citaat
Anita: Miljuschka, Tina, Rob

Best leuk als de afvaller letterlijk op al jouw verdachten zat.  :-\\

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2020, 11:39:49 »
Rob en Tina zijn dus eigenlijk het minst verdacht volgens de wie-verdenkt-wie-theorie.

- Beiden spreken niet een letterlijk een verdachte uit
- Beiden worden verdacht door Anita

Gisteravond waren dit m’n twee topverdachten, maar ik ga het moeten herzien ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2020, 11:44:15 »
Rob en Tina zijn dus eigenlijk het minst verdacht volgens de wie-verdenkt-wie-theorie.

- Beiden spreken niet een letterlijk een verdachte uit
- Beiden worden verdacht door Anita

Gisteravond waren dit m’n twee topverdachten, maar ik ga het moeten herzien ::rofl::

Maar is dat niet juist een voordeel? Zoals hierboven al aangehaald zit de eerste afvaller al wel eens vaker (volgens de biecht) op de Mol terwijl de rest (ook weer volgens de biecht) helemaal nog niet op de Mol zit.

Net daarom zou het wel eens kunnen dat de Mol ofwel Rob, ofwel Tina, ofwel Miljuschka is.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2020, 11:54:09 »
Maar is dat niet juist een voordeel? Zoals hierboven al aangehaald zit de eerste afvaller al wel eens vaker (volgens de biecht) op de Mol terwijl de rest (ook weer volgens de biecht) helemaal nog niet op de Mol zit.

Net daarom zou het wel eens kunnen dat de Mol ofwel Rob, ofwel Tina, ofwel Miljuschka is.
Maar mocht het Tina of Rob blijken te zijn, dan kunnen we dus de twee (mijns inziens) meest logische redenaties over de test rustig de prullenbak in gooien. Het zou dan meer gaan lijken dat de productie er alles aan zal doen om ons het fout te laten hebben, of niet? En daar ga ik niet vanuit. Maar goed, de verdachten bij de test zijn nooit heel betrouwbaar geweest om op af te gaan.

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2020, 12:24:56 »
Rob zegt letterlijk: “Ik heb het gevoel dat er al mensen zijn die al denken dat ze weten hoe het zit. Er moet iemand zijn in de groep die niet gaat spreiden. En ik doe dat absoluut nìet. Dat geeft mij ergens wel een goed gevoel.”

Hieruit maak ik op dat hij juist wèl ging spreiden.
Dat staat er ook, in een dubbele ontkenning, maar ik zal het nog even verduidelijken. ;)
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2020, 12:28:25 »
Jelsir had hier een 100% correcte statistiek maar ik zei toen al, dat zal komende keer precies anders uitpakken. Want de crew leest hier mee dus zullen precies het omgekeerde doen.

'Deksels, moet je zien, we hebben een routine waar we ons niet bewust van waren'. Zo hebben ze gedacht.

Kortom, uit deze contraire gedachtengang kan dan nog maar 1 mol te halen zijn. Rob.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2020, 12:43:00 »
Als je spreid dan is t niet echt slim om de vraag 'is de mol de penningmeester' met ja te beantwoorden (kans van 1 op 9).
Was dit Leonie ? Denkt ze niet na of is ze zelf de mol

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2020, 12:57:06 »
Als je spreid dan is t niet echt slim om de vraag 'is de mol de penningmeester' met ja te beantwoorden (kans van 1 op 9).
Was dit Leonie ? Denkt ze niet na of is ze zelf de mol

Tina deed dit, en ik dacht nog oh nee Tina dit is echt een hele slechte beslissing. Echt heel dom om die vraag niet voor nee te beantwoorden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2020, 19:19:04 »
Ja inderdaad. Dan is zij maar mijn afvaller in de pool :o
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2020, 21:58:33 »


Anita: Miljuschka, Tina, Rob

-Sven schreef in het Anita Witzier topic dat Anita in de podcast zei dat ze helemaal vergeten was dat ze een van die drie kandidaten verdacht.

Lijkt me belangrijk genoeg om hier ook te melden. ;)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2020, 16:31:01 »
-Sven schreef in het Anita Witzier topic dat Anita in de podcast zei dat ze helemaal vergeten was dat ze een van die drie kandidaten verdacht.

Lijkt me belangrijk genoeg om hier ook te melden. ;)
Dank! ::ok::
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2020, 12:01:30 »
Tina deed dit, en ik dacht nog oh nee Tina dit is echt een hele slechte beslissing. Echt heel dom om die vraag niet voor nee te beantwoorden.

Dat zijn stomme fouten die jaar na jaar worden gemaakt. Met een beetje statistisch nadenken heb je een hele grote kans om de eerste en zelfs tweede aflevering te overleven. Met een voldoende wiskundige basis zelfs de derde/vierde. Maar goed, op enkele uitzonderingen na (Diederik, Maarten, etc.) is dit niet bepaald het kandidatenpubliek van wie is de mol. Dat neemt niet weg dat praktisch iedereen domme fouten als deze van Tina kan vermijden. Tenzij Tina de mol is en ze er een random (dan door de productie dom gekozen) testscherm er hebben tussengeplakt.