Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten  (gelezen 21450 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #100 Gepost op: 30-01-2020, 16:46:38 »
Leonie zit niet bij jaike is enkel als aanwijzing dat ze niet in dezelfde lijn thuis horen, ze mogen wel in dezelfde hover zitten tijdens de reis.

Tarballs meldt hieronder inderdaad iets wat vreemd is. Ik geloof dat we Nathan in de hover zien zitten, die vertelt dat de boot ineens zich niet meer hield aan de 1-2-3 lijn, maar ineens naar de haven ging. Dus in hoeverre klopt dit nog Met elke lijn doet elke halte 3 keer aan of hebben de deelnemers zich vergist in het aantal rondjes.

Hoe dan ook Met de set voorwaardes die we in beeld gezien hebben, is de puzzel enkel op te lossen als we wat voorwaardes ruim interpreteren.  Jammer

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #101 Gepost op: 30-01-2020, 17:53:21 »
Volgens mij is de oplossing toch wat eenvoudiger dan we denken. Je moet de regels alleen wat versoepelen: wisselen is alleen verplicht als het kan. Dus als er niemand (meer) bij een halte is dan kan de hovercraft gewoon door in dezelfde samenstelling.

Hieronder zie je een PDFje met de oplossing, waarbij ik uit ben gegaan van de uitgevoerde wissels voordat de samenstelling bekend is (want dan moeten ze gewoon gokken).
Per rij zie je steeds wie er in welke hovercraft onderweg zijn en wie er op dat moment bij de halte zijn. Uit de samenstelling kun je afleiden wie op een halte instapt en wie er uitstapt. Controleer dat er inderdaad steeds gewisseld wordt als een halte bezet is. Voor de duidelijkheid wisselen betekent dat de samenstelling van een hovercraft wisselt, dus kandidaten eruit of erin.
Dit kom toch het dichtste bij hoe de kandidaten het deden, ten minste het begin. Vind het ook goed bedacht om de voorwaarden wat ruimer te interpreteren. Buddy/Rob maakten op deze manier ook geen fout bij Halte 3 eerste ronde.
Met deze opstelling zie je ook dat het probleem in de communicatie zit. Iedereen moet weten wat ie moet doen. Buddy en wat minder Johan en Leonie waren actief, de rest volgzaam en zelf niet in staat hun route te bepalen. Ze deden maar wat en dat is volkomen logisch. Als mol wil je hier niet opvallen, ook niet in een biecht. Gezien, gelachen, weggegooid.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #102 Gepost op: 30-01-2020, 17:54:32 »
1. Of elke boot maakt drie volledige rondjes

2. Elke boot gaat na de laatste keer bij de eigen halte naar de haven

Dat laatste is eigenlijk onzin. Halte 1 is niet hetzelfde als Lijn 1. De route voor elke boot is 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, Haven. Iets anders zou raar zijn.

Dan ben ik toch geneigd te denken, dat van iedere boot na ronde 2 een persoon van elke boot op Halte 3 moet staan. Dat is de laatste tussenstop van iedere boot en daar moet dus op een of andere manier gewisseld worden. In dat geval moet je jezelf de vraag stellen of Mil en Rob wel vanaf Halte 1 vertrokken zijn naar de haven. Ze kunnen dan nooit in die samenstelling zijn aangekomen. Het zou betekenen, dat Rob en Mil goed stonden maar Rob in de verkeerde boot stapte.

Hoe je dat verder in het heetst van de strijd moet uitvoeren met de regels die we hebben, is mij een raadsel. Er is een prachtig schema van, maar ik geloof niet dat acht kandidaten dat bedenken, onthouden en goed uitvoeren. Onmogelijk.

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #103 Gepost op: 30-01-2020, 17:58:11 »
Tarballs meldt hieronder inderdaad iets wat vreemd is. Ik geloof dat we Nathan in de hover zien zitten, die vertelt dat de boot ineens zich niet meer hield aan de 1-2-3 lijn, maar ineens naar de haven ging. Dus in hoeverre klopt dit nog Met elke lijn doet elke halte 3 keer aan of hebben de deelnemers zich vergist in het aantal rondjes.

De 1e stop van elke boot is wanneer de boot leeg aankomt bij halte 1. Wellicht hebben de spelers dat niet als stop geteld en zijn ze pas vanaf dat er mensen op halte 1 ingestapt zijn begonnen te tellen: op halte 2 stopt de boot voor hen voor de 1e keer en iemand van hen heeft geroepen dat dat de 1e stop is en de rest ging daar vrolijk in mee

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #104 Gepost op: 30-01-2020, 18:01:17 »
Ik neem toch aan dat de boot elke halte drie keer aandoet.

Het is eigenlijk gewoon te onduidelijk.

Wel leuk het commentaar van Rob in het extra materiaal: "Dat je bij jezelf denkt, hebben ze naast mij nou nog iemand ingehuurd?"

Voer voor verdenkers.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #105 Gepost op: 30-01-2020, 19:53:07 »
Hoe dan?

Dan moeten er in ronde 1 al mensen zijn achtergebleven bij 1 en 2. Maar daar kom je pas achter bij de 3. Als een van beide leegblijft, moet je in ronde 2 toch iemand achterlaten en heb je niet de complete groep op 3. Mijn schema gaat van hetzelfde principe uit (lege boot bij lege halte), maar van het feit dat je dit de eerste keer al moet doen bij halte 3.
Ik zie het probleem niet. Als er nog een kandidaat is achtergebleven dan stapt hij gewoon in de eerste de beste lege boot die de volgende ronde voorbijkomt. Er is tijd genoeg. Als de zaak maar compleet is bij halte 3 als de eerste boot naar de haven gaat. Je weet nooit zeker of er iemand achterblijft omdat er gewisseld moet worden met een kandidaat die niet mee mag. Dit is ervan uitgaande dat de regels wie er niet bij wie mag OOK gelden tussen de haltes in. Anders wordt het wel heel eenvoudig. Een soort van lotto: alle ballen verzamelen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #106 Gepost op: 31-01-2020, 16:02:41 »
Het was al even gezegd, maar als het terugkijkt blijkt inderdaad dat de opdracht mislukt door Rob en Buddy!

1. lijn 1 met Mil en Buddy komt bij halte 1. Mil stapt uit. Claes en Johan stappen in.

2. lijn 1 gaat naar halte 2. Claes en Johan stappen uit.

3. lijn 2 gaat naar halte 2. Jaike en Leonie stappen uit.

4. lijn 1 gaat naar halte 3. Rob en Buddy stappen uit om op het bord te schrijven. En stappen weer in!

Bij stap 4 is geen wissel uitgevoerd en alles erna is nutteloos.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #107 Gepost op: 15-02-2020, 09:17:14 »
Rik tegen Tina: Kennis Is Macht. Verwijzing naar seizoen 10. Daar was de eerste aflevering een opdracht met een brug. Een brug komt deze aflevering ook in beeld. Link leggen. In seizoen 10 gaf iemand een verkeerde naam door van iemand die op een pilaar van de brug zou staan en de mol ging daar in mee. Dit mechanisme zie ik terug in de Hovercraft opdracht. Johan: kandidaten te vroeg op hun plek. Mil: sit back enjoy the ride. En dan komt het: Jaike denkt de opdracht te begrijpen - Buddy en Nathan staan er bij - en legt aan Mil uit dat zij in de boot moeten en "Johan inshallah daar is" . Biecht van Jaike "in de 1e ronde opgelost - nou nog goed uitvoeren - Jaike verzucht."  Jaike en Mil gaan in de boot en dan komt de brug van boven in beeld net zoals in seizoen 10 van uit de helikopter.
Een opvallend beeld dat mij dwars bleef zitten. Mede omdat daarna de beelden chaos met snelle fragmenten volgt. Eigenlijk een heel goede montage zo. Mil die dankzij Kennis is Macht lekker meegaat in de foute voorzet van Jaike. Verdachte montage? Dat is dan wel een hele uitgebreide verdachtmakende montage. Nee, het is eerder een omfloerste weergave van een molactie.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2020, 09:20:59 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #108 Gepost op: 15-02-2020, 12:40:25 »
Rik tegen Tina: Kennis Is Macht. Verwijzing naar seizoen 10. Daar was de eerste aflevering een opdracht met een brug. Een brug komt deze aflevering ook in beeld. Link leggen. In seizoen 10 gaf iemand een verkeerde naam door van iemand die op een pilaar van de brug zou staan en de mol ging daar in mee. Dit mechanisme zie ik terug in de Hovercraft opdracht. Johan: kandidaten te vroeg op hun plek. Mil: sit back enjoy the ride. En dan komt het: Jaike denkt de opdracht te begrijpen - Buddy en Nathan staan er bij - en legt aan Mil uit dat zij in de boot moeten en "Johan inshallah daar is" . Biecht van Jaike "in de 1e ronde opgelost - nou nog goed uitvoeren - Jaike verzucht."  Jaike en Mil gaan in de boot en dan komt de brug van boven in beeld net zoals in seizoen 10 van uit de helikopter.
Een opvallend beeld dat mij dwars bleef zitten. Mede omdat daarna de beelden chaos met snelle fragmenten volgt. Eigenlijk een heel goede montage zo. Mil die dankzij Kennis is Macht lekker meegaat in de foute voorzet van Jaike. Verdachte montage? Dat is dan wel een hele uitgebreide verdachtmakende montage. Nee, het is eerder een omfloerste weergave van een molactie.
Ik heb deze opdracht even terug gekeken en een stuk erna. De associatie die jij hier beschrijft kreeg ik niet. Ze moesten bondjes maken. Wat mij hierbij opviel is het bondje van Arjen en Barbara. Zij spreken af om elkaar verdacht te maken. Een soort van Mil en Buddy?

Ook heb ik mij afgevraagd waarom ze juist 2010 hebben genomen als jaar van terugblik. De reden kan heel eenvoudig zijn: 2010 was het vorige tiental.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #109 Gepost op: 15-02-2020, 16:56:24 »
Op de helft, in het midden?

Mil staat op iedere groepsfoto in het midden...

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #110 Gepost op: 25-02-2020, 16:01:54 »
Kijk dit terug, en man wat is Rob hier verdacht bezig met zijn lakse gedrag. Bovendien heeft hij het er telkens over hoe Buddy ''de code heeft gekraakt'' & ''zijn theorie klopte'' (=> verwijzingen naar de afleveringstitel Welvarend), maar wanneer het fout gaat door Rob zijn eigen stommiteiten, werkte Buddy zijn theorie opeens toch niet. Lekker makkelijk om Buddy de schuld te geven van jouw molactie.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #111 Gepost op: 25-02-2020, 23:22:55 »
Sit back, relax and enjoy the ride!

Welvarend
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020, 23:31:06 door Thiago »