Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven  (gelezen 40513 keer)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #140 Gepost op: 10-02-2020, 09:44:21 »
Tsjaa, rekenen we dit ook goed?

Mil zei dat haar naam uit 4 tekens bestond. Deed ze dit zodat de anderen daarnaar zouden gaan zoeken IPV naar 5?

Staat op deze waaier dus alleen  Miljuschka?

Ze kwam haar naam tegen..dat klopt dus.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #141 Gepost op: 10-02-2020, 10:18:34 »
"Nathan Rutjes gewoon op de helft van WIDM", dat zou een mooie zijn. (Zegt ie in de bus.) ;)

Mil zegt ook bij opdracht 1 in het theater: "Ik sta in het midden."

Betreft trouwens ook voor alle groepsfoto's voor iedere aflevering.



Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #142 Gepost op: 10-02-2020, 10:49:32 »
Ik heb het nu drie keer gekeken,  maar ik haal dit er niet uit.

Johan: "Heeft iemand wat geld voor de pot gewonnen met z'n naam schrijven?"
Nathan: "Ja"
Rob: "Heb je voor het geld gekozen?"
Nathan: "Ja"
Johan: "Is het gelukt ook?"
Rob: "Dat is wel heel goed"
Nathan: "Ik wilde gewoon iets goed maken na gisteren".

Johan begreep de opdracht blijkbaar niet helemaal. Hij dacht dat je ook nog je naam moest schrijven als je voor het geld koos. Niet dus.
Dit idd. De naam schrijven hadden ze al eerder gedaan. 250 euro kreeg je al puur voor de keuze, hoefde je niks meer voor te doen.

Netjes  ::ok::

Hé maar de opdracht was natuurlijk 'de naam van de mol staat op een van de waaiers'. Niet 'op een van de waaiers staat "[naam] is de mol". Dan zou het toch Buddy kunnen zijn, ondanks de woorden 'is in de mol'. Al denk ik dat productie wel voorkomen heeft dat wij DE waaier(s) gezien hebben.
Ik haalde er juist wel uit dat [naam] is de mol op de waaier moest staan. Daarom waren ook van die verwarrende waaiers met [naam is IN de mol].

Ik heb dit topic nagelezen, maar niet zien staan dat iemand de tekens van Nathan al heeft gevonden. Die komen namelijk niet in beeld bij de oefensessie van de kandidaten. Als je de naam Nathan even door Google Translate gooit, weet je de tekens. Maar nu nog de tekens vinden op een waaier. En dan nog vinden dat er staat Nathan is de mol, haha. (jaja, tunnelvisie). Maar laat ik even de printscreen toevoegen. Want dat laatste heb ik nog niet voorbij zien komen. Wel zie je op minuut 47.14 de waaier heel snel voorbij komen waarop de tekens van Nathan staan.
Overigens, als ik 'is de Mol' door Google Translate laat vertalen, krijg ik de tekens voor 'is de Mol' niet?
Nathan en Rob hebben we beiden niet hun naam zien schrijven. Een naam van iemand op een waaier vinden is niet genoeg, het moet precies de tekst [naam] is de mol zijn.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #143 Gepost op: 10-02-2020, 10:51:02 »
Google translate is niet helemaal betrouwbaar en Chinees lezen nogal ingewikkeld. Ieder teken heeft een eigen betekenis. Het gaat vooral om de combinaties en een combinatie van een teken met een ander teken kan een heel andere betekenis hebben. Dus namen door google translate halen werkt niet helemaal volgens mij.

Als ik de gevonden Chinese teksten terug vertaal naar het Nederlands valt mij op dat "is de mol" steeds wordt vertaald als undercover, saboteur,  bedrieger of leugenaar.

Nu had ik de zin " Wie is de mol?" al gekopieerd van één van de Chinese websites die berichten plaatsten over de opnames en daar wordt "Wie is de mol? Vertaald als  谁是鼹鼠. De laatste.2 karakters betekenen het dier mol waarmee wij WIDM ook associëren. Overigens had ik dat ook uitgevogeld in seizoen 14 Hongkong.  Afzonderlijk betekenen de karakters oog en muis/ rat. De combinatie maakt er het dier mol.van.

Offline Suzanna

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #144 Gepost op: 10-02-2020, 11:10:36 »
Nathan en Rob hebben we beiden niet hun naam zien schrijven. Een naam van iemand op een waaier vinden is niet genoeg, het moet precies de tekst [naam] is de mol zijn.

Nee. De namen van Nathan en Rob zijn niet in beeld geweest, dat klopt. Daarom zocht ik de naam Nathan op bij Google Translate. Dat zijn die twee tekens. Vervolgens vond ik precies dezelfde tekens aan het begin van een waaier. Dus lijkt mij dat we daarmee bevestigd hebben dat het dus om de naam van Nathan gaat.
Dat de naam niet alleen genoeg is, is geen feit. Rick zegt alleen maar dat ze hun naam leren schrijven en dat dat belangrijk is voor wat ze straks gaan zien. Vervolgens legt hun Chinese leraar uit dat de drie tekens op het bord 'is de Mol' betekend. De kandidaten maken er vervolgens zelf van dat waarschijnlijk op een waaier '[naam] is de mol' zal staan. Is dus geen feit. Het is nergens gezegd dat het zo precies op een waaier moet staan. Dus.
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #145 Gepost op: 10-02-2020, 11:25:20 »
Nee. De namen van Nathan en Rob zijn niet in beeld geweest, dat klopt. Daarom zocht ik de naam Nathan op bij Google Translate. Dat zijn die twee tekens. Vervolgens vond ik precies dezelfde tekens aan het begin van een waaier. Dus lijkt mij dat we daarmee bevestigd hebben dat het dus om de naam van Nathan gaat.
Dat de naam niet alleen genoeg is, is geen feit. Rick zegt alleen maar dat ze hun naam leren schrijven en dat dat belangrijk is voor wat ze straks gaan zien. Vervolgens legt hun Chinese leraar uit dat de drie tekens op het bord 'is de Mol' betekend. De kandidaten maken er vervolgens zelf van dat waarschijnlijk op een waaier '[naam] is de mol' zal staan. Is dus geen feit. Het is nergens gezegd dat het zo precies op een waaier moet staan. Dus.

Ma'am, er staat letterlijk op een waaier [naam] zit in de mol. DUS alleen een naam is niet goed. Er moet letterlijk [naam] is de mol staan (net zoals alle oud mollen die ook zo op de waaier staan).

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #146 Gepost op: 10-02-2020, 11:25:51 »
het moet precies de tekst [naam] is de mol zijn.

Hoe weet je dit zo zeker? Ik haal dat niet uit de opdracht. De tekst van Rik bij Buddy komt nog het meest dichtbij: "Op de waaier van één van die vrouwen staat wie de mol is". De andere twee teksten (buiten de simpele keuze 'geld of wandeling') "Op de waaier van één van de vrouwen staat de naam van de mol" en "op één van de waaiers van de vrouwen staat in het Chinees de naam van de mol."

Enfin, twee dingen die me net opvielen bij het terugluisteren van bovenstaande teksten:
- Bij Buddy's gepraat in de opdracht horen we ontzettend veel galm... Volgens mij is dat bij de overige kandidaten niet aanwezig. Waarom?
- Quote van Buddy: "Ook bij de letters ‘is de mol’, die tekens, had ik eigenlijk maar eentje die bij mij was blijven hangen, en dat was het laatste teken…" Aha, het laatste teken - dat van 'mol' - blijft bij jou hangen?
- Edit; verplaatst naar Miljuschka's topic, dus hier verwijderd ivm cross posting.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 11:59:19 door jehnnnycash »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #147 Gepost op: 10-02-2020, 11:31:29 »
Nee. De namen van Nathan en Rob zijn niet in beeld geweest, dat klopt. Daarom zocht ik de naam Nathan op bij Google Translate. Dat zijn die twee tekens. Vervolgens vond ik precies dezelfde tekens aan het begin van een waaier. Dus lijkt mij dat we daarmee bevestigd hebben dat het dus om de naam van Nathan gaat.
Dat de naam niet alleen genoeg is, is geen feit. Rick zegt alleen maar dat ze hun naam leren schrijven en dat dat belangrijk is voor wat ze straks gaan zien. Vervolgens legt hun Chinese leraar uit dat de drie tekens op het bord 'is de Mol' betekend. De kandidaten maken er vervolgens zelf van dat waarschijnlijk op een waaier '[naam] is de mol' zal staan. Is dus geen feit. Het is nergens gezegd dat het zo precies op een waaier moet staan. Dus.
Er zijn ook waaiers gevonden waar dingen op stonden als "Buddy is in de mol". Dus dat een waaier met een naam begint zegt niks.

Het is idd niet in de uitzending gezegd dat het hele fragment op de waaier moest staan, maar dat is met wat we wel te zien kregen wel het meest logische.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #148 Gepost op: 10-02-2020, 11:34:17 »
Hoe weet je dit zo zeker? Ik haal dat niet uit de opdracht. De tekst van Rik bij Buddy komt nog het meest dichtbij: "Op de waaier van één van die vrouwen staat wie de mol is". De andere twee teksten (buiten de simpele keuze 'geld of wandeling') "Op de waaier van één van de vrouwen staat de naam van de mol" en "op één van de waaiers van de vrouwen staat in het Chinees de naam van de mol."

Enfin, twee dingen die me net opvielen bij het terugluisteren van bovenstaande teksten:
- Bij Buddy's gepraat in de opdracht horen we ontzettend veel galm... Volgens mij is dat bij de overige kandidaten niet aanwezig. Waarom?
- Quote van Buddy: "Ook bij de letters ‘is de mol’, die tekens, had ik eigenlijk maar eentje die bij mij was blijven hangen, en dat was het laatste teken…" Aha, het laatste teken - dat van 'mol' - blijft bij jou hangen?
- Een quote van Miljuschka: "En ze gaan in één keer allemaal zo rrrrrat. “Oh ja daar zijn we. O daar is mijn naam.”" We zitten in het jaar van de rat... :)

Een beetje meer respect naar Theo mag ook wel. Vind dat hij een hele goede opmerking maakt, het is namelijk vrij logisch als ze leren wat "..is de mol" betekent dat ze die ook moeten gebruiken. Bovendien, staan a. Alle oud mollen op die manier op de waaier en b. Zijn al meerdere kandidaten hun namen gevonden op de waaiers volgens de [naam] is in de mol zin. Dus alleen een naam is niet goed genoeg, maar geloof wat je zelf wilt geloven.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #149 Gepost op: 10-02-2020, 11:38:03 »

Enfin, twee dingen die me net opvielen bij het terugluisteren van bovenstaande teksten:
- Bij Buddy's gepraat in de opdracht horen we ontzettend veel galm... Volgens mij is dat bij de overige kandidaten niet aanwezig. Waarom?

Bij Miljouschka hoor je ook een keer een galm. Vlak na het shot van Buddy bij Rik komt Mil weer in beeld. Zij zegt dan: “Ja, doe maar uit.”, daar hoor je galm.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #150 Gepost op: 10-02-2020, 11:38:55 »
Bij Miljouschka hoor je ook een keer een galm. Vlak na het shot van Buddy bij Rik komt Mil weer in beeld. Zij zegt dan: “Ja, doe maar uit.”, daar hoor je galm.

Komt door de editing of door de opname buiten. Zijn heel veel factoren die dit kunnen veroorzaken.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #151 Gepost op: 10-02-2020, 11:40:48 »
Er zijn ook waaiers gevonden waar dingen op stonden als "Buddy is in de mol". Dus dat een waaier met een naam begint zegt niks.
Klopt. Maar we zien ook heel veel waaiers NIET. Een mogelijkheid is een waaier met enkel de tekens van de naam van de mol (Miljuschka ziet een waaier met maar 2 tekens en denkt een moment dat het Buddy is). Een andere mogelijkheid is ook nog een waaier met de tekens van de naam ven de mol, en nog (drie of vier) andere tekens die niets met widm te maken hebben, bijvoorbeeld. Als elke waaier minimaal één herkenbaar teken heeft van 'is de mol', en één waaier niet, maar wel met een naam...

Een beetje meer respect naar Theo mag ook wel. Vind dat hij een hele goede opmerking maakt, het is namelijk vrij logisch als ze leren wat "..is de mol" betekent dat ze die ook moeten gebruiken. Bovendien, staan a. Alle oud mollen op die manier op de waaier en b. Zijn al meerdere kandidaten hun namen gevonden op de waaiers volgens de [naam] is in de mol zin. Dus alleen een naam is niet goed genoeg, maar geloof wat je zelf wilt geloven.
Excuses als het respectloos over kwam, zo was het niet bedoeld. Uit de opdracht is gewoon niet direct te halen dat er exact 'x is de mol' moet staan. De vraag was dan ook of hij het wel ergens uit heeft gehaald (zonder aannames). Als dat zo is dan is deze discussie namelijk überhaupt gesloten. Tot die tijd gelooft iedereen wat ie wil geloven natuurlijk ;)


Bij Miljouschka hoor je ook een keer een galm. Vlak na het shot van Buddy bij Rik komt Mil weer in beeld. Zij zegt dan: “Ja, doe maar uit.”, daar hoor je galm.
Aha, debunked voor wat betreft 'enkel bij Buddy' dus. Bedankt.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #152 Gepost op: 10-02-2020, 13:27:49 »
Miljuschka zegt dat ze haar naam ziet, dus de naam die zij zoekt, de naam van haar mol. Dat zou kunnen betekenen dat Miljuschka weet wie de mol is.

Rob is als enige verrassend vaak verscholen (afgeschermd) in beeld en komt uit de achtergrond naar voren. Of dat wat betekent weet ik niet, maar ik vond het zeer opvallend.

Op 48:38 staat er op de waaier "hier is de mol" met daarachter Rob.
(https://www.17-minute-world-languages.com/nl/chinees/ voor de eerste 3 tekens, vergelijken met "Spreekt hier iemand ...?" op de website)
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 16:30:50 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Suzanna

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #153 Gepost op: 10-02-2020, 13:48:39 »
Er zijn ook waaiers gevonden waar dingen op stonden als "Buddy is in de mol". Dus dat een waaier met een naam begint zegt niks.

Ja klopt, ik zeg dan ook niet dat een waaier met een naam moét beginnen. Ik zeg dat er ook een waaier is die begint met Nathan. En ik zoek nu andere waaiers waar de tekens van de naam Nathan in voor komen.

Het is idd niet in de uitzending gezegd dat het hele fragment op de waaier moest staan, maar dat is met wat we wel te zien kregen wel het meest logische.

Dat bedoel ik. Het is wel het meest logisch, maar breng het dan niet als een feit. Ik heb ook niet gezegd dat er alléén een naam op de waaier zal staan.

Overigens denk ik dat de betreffende waaier met de aanwijzing wie de mol is, wel te zien is geweest voor de kandidaten, maar niet voor de kijker thuis. Maar is het hoe dan ook leuk om er wel naar te zoeken.


Ma'am, er staat letterlijk op een waaier [naam] zit in de mol. DUS alleen een naam is niet goed. Er moet letterlijk [naam] is de mol staan (net zoals alle oud mollen die ook zo op de waaier staan).

Ik heb dan ook niet gezegd dat er alléén een naam op de waaier zal staan? Ik zoek naar waaiers waar in ieder geval minimaal de tekens van Nathan's naam op staan. En dan zou daar eventueel kunnen staan 'Nathan is de mol'. Waar ik nu alleen 'Nathan is in de mol' heb gevonden.


Maar ontopic. Heeft iemand misschien een rijtje met afbeeldingen van alle waaiers bij elkaar staan, waar de namen van de huidige kandidaten op staan? Anders ga ik die even maken.
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #154 Gepost op: 10-02-2020, 15:53:33 »
Op alle waaiers, in beeld, staan de namen van alle kandidaten. (Leonie is vaag te lezen)
Eén naam komt niet in beeld.

Miljuschka

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #155 Gepost op: 10-02-2020, 16:49:58 »
Als dat zo is, kunnen we dan ook destilleren dat er voor alle andere kandidaten '... is in de mol' staat?

Ik verwacht namelijk dat voor alle kandidaten een waaier met deze tekst moet bestaan en voor de mol als enige '... is de mol'

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #156 Gepost op: 10-02-2020, 20:57:28 »
Er stonden ook oude mollen op de waaiers zoals 'Margriet is de mol'.

Maar was er ook een waaier met 'Milouska is de mol'? Ik weet niet of er een verschil was in het Chinees tussen Milouska en Miljuschka, maar anders zou het misschien een soort van hint kunnen zijn.

Verschil tussen Klaas en Claes is duidelijker te horen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze Mie-loes-ka en Mil-Joesj-ka hebben gebruikt, of Milouska überhaupt niet.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #157 Gepost op: 10-02-2020, 21:23:59 »
Nee. De namen van Nathan en Rob zijn niet in beeld geweest, dat klopt. Daarom zocht ik de naam Nathan op bij Google Translate. Dat zijn die twee tekens. Vervolgens vond ik precies dezelfde tekens aan het begin van een waaier. Dus lijkt mij dat we daarmee bevestigd hebben dat het dus om de naam van Nathan gaat.
Dat de naam niet alleen genoeg is, is geen feit. Rick zegt alleen maar dat ze hun naam leren schrijven en dat dat belangrijk is voor wat ze straks gaan zien. Vervolgens legt hun Chinese leraar uit dat de drie tekens op het bord 'is de Mol' betekend. De kandidaten maken er vervolgens zelf van dat waarschijnlijk op een waaier '[naam] is de mol' zal staan. Is dus geen feit. Het is nergens gezegd dat het zo precies op een waaier moet staan. Dus.

De naam van Rob is wel ondersteboven te zien.
Screenshots: https://www.wieisdemol.com/forum/2020/?topic=68730.msg2241444#msg2241444
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #158 Gepost op: 10-02-2020, 23:12:49 »
leuk speuren weer!
Ik zou het wel geniaal vinden als de Chinese naam van de mol stiekem al een paar keer voorbij is gekomen. Voor ons kijkers niet op een waaier, maar ergens in een eerdere aflevering op een spandoek of lichtkrant ofzo  ;D

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Lezen & Schrijven
« Reactie #159 Gepost op: 10-02-2020, 23:25:28 »
Was ik net ook aan het denken. Misschien moeten we even terug naar wijsheid en geluk, wat stond daar eigenlijk op die kaartjes? Bij de meesten gewoon de tekens op de muur, en bij de mol?