Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk  (gelezen 35579 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #80 Gepost op: 16-02-2020, 15:24:26 »
Ja, ik ook. Heb zitten puzzelen met het schema van Vl4d om te kijken wat er gebeurt als Nathan op positie 4 zou staan en daar 500 waard zou zijn. Maar dat lukt niet. Dus is mijn conclusie dat de penningmeester 10 euro waard is.

De Mol is dus op de goede plek wel 500 euro waard en dus moeten we speuren naar iemand die heel erg zijn/haar best doet een bepaalde plek te vermijden.

Ik snap je conclusie niet waarom de penningmeester niet de mol kan zijn?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #81 Gepost op: 16-02-2020, 15:26:06 »
Ik snap de conclusie niet waarom de peningmeester sowieso 10€ waard is  :-X

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #82 Gepost op: 16-02-2020, 15:27:16 »
Ik ga hier vanavond toch nog eens naar kijken. Als Nathan nooit €500 waard is - en de kandidaten dat niet weten - is het volgens mij knap lastig om de code te kraken. Ik moet eerlijk toegeven dat de €500 <-> €10 mij niet eens duidelijk werd tijdens de opdracht.
Diederik heeft waarschijnlijk ook de tijd genomen voor zijn schema.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #83 Gepost op: 16-02-2020, 15:40:36 »
Ik snap je conclusie niet waarom de penningmeester niet de mol kan zijn?

Natuurlijk kan de penningmeester wel de Mol zijn, maar dan hadden ze het spel aangepast en ervoor gezorgd dat ook hij 500 euro waard was. Je wilt immers niet de aandacht op de Mol vestigen omdat het Mastermind-spel gewoon is uit te rekenen. Dus uit het feit dat ze hun oorspronkelijke opzet (penningmeester = 10 euro) zo hebben gelaten, trek ik de conclusie dat Nathan dus niet de Mol is.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #84 Gepost op: 16-02-2020, 15:52:39 »
Er vanuit gaande dat de oplossing van Moltalk klopt. Bij de vraag wie moet cashen, is Rob de enige die een 500 euro vak aanwijst om te cashen (alle anderen wijzen een tien euro vak aan). Hij zegt namelijk tegen Mil: ik denk dat jij het minste waard bent. Was zij eruit gestapt, was het bedrag met 500 euro verminderd.
+1 voor Rob als Mol
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #85 Gepost op: 16-02-2020, 15:58:49 »
Belangrijk is ook te blijven beseffen dat de kandidaten geen idee hadden van de puntentelling!
Ik mis dat hier veel te veel: ooit heeft in het begin iemand de telling a la mastermind geopperd, en dat bleek goed te passen.
Er zijn ook allerlei andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de plaatscijfers die ook meer of minder geld waard zouden kunnen zijn. Het was de spelers op moment van spelen niet duidelijk hoe dit werkte. Na de eerste poging om netjes de eerste twee te verwisselen zijn ze bijna lukraak maar wat gaan veranderen.

Alleen de mol wist dit wel natuurlijk, maar de anderen niet. Houd dat in de gaten.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #86 Gepost op: 16-02-2020, 15:59:03 »
Natuurlijk kan de penningmeester wel de Mol zijn, maar dan hadden ze het spel aangepast en ervoor gezorgd dat ook hij 500 euro waard was. Je wilt immers niet de aandacht op de Mol vestigen omdat het Mastermind-spel gewoon is uit te rekenen. Dus uit het feit dat ze hun oorspronkelijke opzet (penningmeester = 10 euro) zo hebben gelaten, trek ik de conclusie dat Nathan dus niet de Mol is.

Wat? Er is nergens bevestigd dat de penningmeester, wie het dan ook zou zijn, 10 euro waard zou zijn. En dat aandacht vestigen valt volgens mij wel mee. Rob is zeer wsl de mol maar Nathan afschrijven om deze reden lijkt me niet correct.

Edit: Kennelijk wel, in de podcast.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 16:02:16 door Mollenmania »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #87 Gepost op: 16-02-2020, 16:11:38 »
Natuurlijk kan de penningmeester wel de Mol zijn, maar dan hadden ze het spel aangepast en ervoor gezorgd dat ook hij 500 euro waard was. Je wilt immers niet de aandacht op de Mol vestigen omdat het Mastermind-spel gewoon is uit te rekenen. Dus uit het feit dat ze hun oorspronkelijke opzet (penningmeester = 10 euro) zo hebben gelaten, trek ik de conclusie dat Nathan dus niet de Mol is.

Waarom? Het is juist prima uit te leggen dat het aan het penningmeesterschap vastzit, dus het vestigt geen extra aandacht erop of iemand wel/niet de mol is m.i. Het maakt voor het eindresultaat ook niets uit, als iedereen goed had gestaan, had de penningmeester moeten cashen voor het optimale bedrag. Als je het gaat aanpassen maak je het iets gemakkelijker : dan maakt het namelijk niet uit wie er casht, er gaat gewoon 500 euro af. Nu zit er een extra moeilijkheidje in, als de verkeerde persoon casht, gaat er zomaar 500 euro extra van het maximale bedrag af.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #88 Gepost op: 16-02-2020, 17:45:46 »
Ik moet het nog steeds terugkijken, maar krijgen we alles te zien? Rob wil zelf cashen (onhandig als hij de mol is, want hij staat verkeerd), volgens Nathan maakt het niet uit wie het doet (ruimte voor twijfel), Leonie gaat cashen (niet handig als ze de mol is, want ze staat verkeerd). Rob maakt nog wel een beweging (later pas) richting Mil, maar daar lijkt niemand op te reageren. Claes is kandidaat, Mil neemt zelf ook geen initiatief. Heeft de groep door welke mensen er goed staan en missen wij dat stukje informatie?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #89 Gepost op: 16-02-2020, 21:02:24 »
Ik denk dat de deelnemers echt helemaal niets snapten van de verdeling van welke plek voor wie was. Wij kunnen nu achteraf zeggen dat het cashen van leonie niet echt optimaal mols is, omdat het maar -10 was.

Als mol hoef je hier niet echt veel te doen. Je kan zeggen een mol mag niet op de juiste plek komen en als dat wel gebeurd Moet de mol proberen te gaan cashen.

Feit is dat niemand die op de juiste plek staat, aanstalten maakt om te gaan cashen. Nathan zegt dat het niet uit zou maken en is hier dus nog meest aan het sturen om mil of claes te laten cashen. Ook rob lijkt even mil voor te stellen.

Verder is er ook nog iemand die op laatste nog wissel wil maken ; als de groep het spel zo duidelijk niet snapt, is de kans op minder geld groot. Dus mogelijk dat de mol hier overruled wordt door de groep.

Of zegt de mol 1030 euro is toch gewoon 1470 euro niet verdiend en wenst niet teveel op te vallen? 

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #90 Gepost op: 16-02-2020, 21:07:20 »
Ja, dat laatste kan. Cashen met 500 zou Mil enorm uit de groep tillen. Maar het blijft +500. Belangrijk is, dat ze de voorzet krijgt van Rob maar hem niet inkopt (als ze de mol is). Of ze moet zo erg het gevoel hebben gehad dat ze getest werd, dat ze maar bleef staan.

Echter, Rob wil eerst zelf cashen. Ook dat betekende +500 voor Mil èn +500 voor Claes. Dat zou minstens even zwaar moeten tellen als de +500 voor Mil.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #91 Gepost op: 16-02-2020, 21:10:47 »
Leonie treuzelt trouwens onmeunig (om ff op z’n Enschedees te blijven) met uit het vak gaan. Is maar net op tijd. Dat kan ook nog mol-tactiek zijn, want zou dan de hele opdracht mislukt zijn?

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #92 Gepost op: 16-02-2020, 21:38:55 »

Volgens mij maak je een denkfout: het is onmogelijk dat er vijf goed staan en een fout. Want als er een fout staat, dan zou dat betekenen dat die op de plek van iemand moest staan die al goed stond. Dat kan natuurlijk niet.

Dus je hebt: of zes goed en nul fout of vier goed en twee fout (of nog slechter natuurlijk, maar dat doet er niet toe).

Het totaal te maken bedrag is dus 3000, waarna er eentje moet gaan cashen en dan wordt het dus 3000 - 500 = 2500. En dat is dus het maximaal haalbare bedrag.

Precies dit! Volgens mij was het principe gehoon zo simpel: 500 euro per goed vak, 6x500=3000. Dan maakt het niet uit wie er casht want dan gaat er 1x500 euro vanaf = 2500 te winnen maximaal.

In dit opzicht vind ik het vreemd dat nathan steeds roept dat het niet uitmaakt  wie er gaat cashen...dat is alleen van toepassing als iedereen goed staat. Voorkennis??

Als je dit spel als kandidaat speelt en je hebt ‘maar’ 1040 euro, dan ben je toch bang dat je de verkeerde naar voren stuurt en daardoor geld uit de pot haalt? Lijkt me onlogisch dat je in zo’n geval als kandidaat denkt dat het niet uitmaakt wie je stuurt...

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #93 Gepost op: 16-02-2020, 22:07:23 »

Edit: Kennelijk wel, in de podcast.

Wat zegt de podcast dan?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #94 Gepost op: 16-02-2020, 22:17:28 »
Ja, dat laatste kan. Cashen met 500 zou Mil enorm uit de groep tillen. Maar het blijft +500. Belangrijk is, dat ze de voorzet krijgt van Rob maar hem niet inkopt (als ze de mol is). Of ze moet zo erg het gevoel hebben gehad dat ze getest werd, dat ze maar bleef staan.

Echter, Rob wil eerst zelf cashen. Ook dat betekende +500 voor Mil èn +500 voor Claes. Dat zou minstens even zwaar moeten tellen als de +500 voor Mil.

Ook hier zien we weer niet de gehele discussie en dat is jammer want er is vaak veel uit te halen. Maar in het verleden is het al vaak gebeurd dat het plan van de mol verstoord werd door de groep.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #95 Gepost op: 16-02-2020, 22:29:24 »
Wat zegt de podcast dan?
In de podcast zegt Rik dat Nathan als penningmeester 10euro waard was en dat hij degene was die zou moeten cashen als iedereen juist stond. Het was dus niet 3000-500, maar 2510-10.

Uiteindelijk moest de mol niet te veel doen, iedereen begon onderling te wisselen. Rik zegt hier ook weer dat het een groep is die met een beetje tevreden is. Ze hebben nog geen enkele x de volledige pot kunnen binnen halen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #96 Gepost op: 16-02-2020, 22:42:47 »
Volgens mij was het principe gehoon zo simpel: 500 euro per goed vak, 6x500=3000. Dan maakt het niet uit wie er casht want dan gaat er 1x500 euro vanaf = 2500 te winnen maximaal.

In dit opzicht vind ik het vreemd dat nathan steeds roept dat het niet uitmaakt  wie er gaat cashen...dat is alleen van toepassing als iedereen goed staat. Voorkennis??

Nathan is eigenlijk mols bezig door dit te roepen, want het maakt wel degelijk uit, óók als iedereen goed staat:

In de podcast zegt Rik dat Nathan als penningmeester 10euro waard was en dat hij degene was die zou moeten cashen als iedereen juist stond. Het was dus niet 3000-500, maar 2510-10.

De opdracht had dus een extra ingebouwde moeilijksheidgraad, als de verkeerde komt cashen bij iedereen goed, wordt er geen 2500 euro verdiend, maar 2010 euro.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #97 Gepost op: 16-02-2020, 23:40:57 »
Volgens de podcast is de penningmeester het minste waard.
Duidelijk, dan zegt Nathans positie niks over zijn molschap, leek me ook al niet logisch om daar de mol neer te zetten. 1. Het valt teveel op. 2. Hij kan niet direct zelf mollen door te gaan cashen vanuit de 500-euro positie, mocht het nodig zijn.

Kunnen we dus gewoon kijken naar de acties. Mil het minst verdacht en Rob het meest.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #98 Gepost op: 16-02-2020, 23:55:36 »
Ik heb een poging gedaan stap voor stap weer te geven wat er gebeurt, en hoe je logische conclusies kunt trekken uit de wisselingen. Ik heb de kleuren van de groepen aangehouden en daarbij niet de kandidaten. Maar van links naar rechts waren dat:
Wit - Miljuschka; Rood -Nathan; Geel - Claes; Blauw - Rob; Roze - Buddy; Groen - Leonie

Als je de stappen 1 t/m 13 volgt, precies zoals de opdracht ging, dan moet het voor iedereen hier duidelijk zijn.


1   wit   rood   geel   blauw   roze   groen      1 goed = 1x500 + 5x10 =550
                                    
rood en wit wisselen:
2   rood   wit   geel   blauw   roze   groen      1 goed = 1x500 + 5x10 =550
                                    
er verandert niets, rood en wit staan beiden fout (van de rest staat er dus 1 goed)
                                    
rood en groen wisselen:
3   groen   wit   geel   blauw   roze   rood      fout = 6x10 =60
                                    
groen van plek > alles fout > groen stond dus goed > groen hoort op plek 6
                                    
roze en rood wisselen:
4   groen   wit   geel   blauw   rood   roze      fout = 6x10 =60
                                    
wit en geel wisselen:
5   groen   geel   wit   blauw   rood   roze      1 goed = 1x500 5x10=550
                                    
of wit of geel staat nu goed, rest staat fout > geel plek 2 of 3 > wit plek 2 of 3
                                    
roze en geel wisselen:
6   groen   roze   wit   blauw   rood   geel      1 goed= 1x500 5x10=550
                                    
geel verplaatst, geen verschil > wit staat dus goed > wit hoort op plek 3
                                    
Blauw en geel wisselen:
7   groen   roze   wit   geel   rood   blauw      2 goed= 2x500 4x10=1040
                                    
wit blijft staan >  blauw staat fout op plek 6 ( is van groen) dus geel hoort op plek 4
                                    
blauw en wit wisselen:
8   groen   roze   blauw   geel   rood   wit      1 goed 1x500 4x10=550
                                    
geel blijft goed staan
                                    
rood en wit wisselen:
9   groen   roze   blauw   geel   wit   rood      1 goed 1x500 4x10=550
                                    
geel blijft goed staan
                                    
groen en roze wisselen:
10   roze   groen   blauw   geel   wit   rood      2 goed 2x500 4x10=1040
                                    
alleen geel stond al goed, groen staat fout want niet op plek 6 > dus roze hoort op plek 1
                                    
roze en geel wisselen:
11   geel   groen   blauw   roze   wit   rood      0 goed 6x10=60
                                    
roze, rood, groen en blauw wisselen:
12   geel   roze   rood   groen   wit   blauw      0 goed 6x10=60
                                    
geel wisselt met groen, rood wit en blauw wisselen:
13   groen   roze   wit   geel   blauw   rood      2 goed 2x500 4x10=1040
                                    
geel terug op de juiste plek 4 en wit ook goed op 3

open plekken 2 en 5 zijn voor blauw en rood. Uit situatie 1 volgt dat rood ook op plek 2 fout is dus
blauw hoort op plek 2, dus rood hoort op plek 5 > hieruit volgt dat elke plek voor rood fout wordt gerekend en rood op plek 5 10€ waard blijft, dus Rood moet cashen > bedrag 2.500€

opvallend:

-Groen staat goed vanaf de start. Leonie kiest groen. Na 2 wissels zegt ze "2 keer gewisseld maar het maakt niets uit", terwijl haar wissel wel degelijk 500€ scheelde. Bij stap 11 zegt ze het weer: 2x gewisseld, niks gebeurd. Groen komt niet meer terug op plek 6

-Claes heeft er het minst van allemaal iets van begrepen, hij denkt dat ze het getal 2 5 0 0 moeten vormen. Zijn opmerkingen hebben geen waarde, of zijn verwarrend.

-Rob wacht het langst met wisselen. Als ze 1040€ neerzetten zegt hij: als we terug gaan naar de 1040 ga ik terug naar die plek. Hij staat op dat moment op plek 6 (fout voor blauw). Aan het einde, als de inderdaad terug willen naar die 1040€ situatie -terwijl ze bij stap 10 ook €1040 haalden- gaat Rob naar plek 5. Nathan vraagt dan aan hem: "Is dit de 1040 situatie zo Rob?" en Rob antwoordt" Ja toch? Dat was toch zo?" Bij stap 12 zegt Rob nog "Terug naar 1000. Ik sta goed" (op plek 6)

NB
Ze hadden er dus klaarblijkelijk zelf moeten achterkomen dat de peningmeester (rood) niet meedeed met 500€ en op de juiste plek ook 10€ bleef en -dus- degene is die zou moeten cashen. Ik vind dat nog steeds raar en vreemd.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2020, 00:12:50 door Mollem »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #99 Gepost op: 17-02-2020, 00:47:35 »
Duidelijk, dan zegt Nathans positie niks over zijn molschap, leek me ook al niet logisch om daar de mol neer te zetten. 1. Het valt teveel op. 2. Hij kan niet direct zelf mollen door te gaan cashen vanuit de 500-euro positie, mocht het nodig zijn.

Kunnen we dus gewoon kijken naar de acties. Mil het minst verdacht en Rob het meest.


Klopt. En ook hieruit kun je concluderen dat Nathan de Mol niet is. De Mol wilde hier natuurlijk niet de penningmeester zijn, want als penningmeester ben je maar 10 euro waard en kun je dus door te gaan cashen maar 10 euro in rook doen opgaan. Was Nathan de Mol geweest dan had hij dus tijdens deze aflevering geroepen dat hij vond dat iemand anders maar eens de penningmeester moest worden.

Ik geloof dat ik de potloodstreep die ik door Nathan's naam had staan kan gaan vervangen door een streep met inkt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!