Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk  (gelezen 35499 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #100 Gepost op: 17-02-2020, 00:53:42 »
Nathan had liever geen €1040 gehad, maar gezien het maximum te behalen bedrag van €2500 kan hij tevreden zijn. Rechtstreeks uit zijn biecht...

Ik zou ipv de ballpen je gum nog even paraat houden  ;)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #101 Gepost op: 17-02-2020, 01:01:36 »
Nathan heeft geen tattoo met 'TEVREDEN' op zijn arm.   :P
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #102 Gepost op: 17-02-2020, 02:00:36 »

Klopt. En ook hieruit kun je concluderen dat Nathan de Mol niet is. De Mol wilde hier natuurlijk niet de penningmeester zijn, want als penningmeester ben je maar 10 euro waard en kun je dus door te gaan cashen maar 10 euro in rook doen opgaan. Was Nathan de Mol geweest dan had hij dus tijdens deze aflevering geroepen dat hij vond dat iemand anders maar eens de penningmeester moest worden.

Ik geloof dat ik de potloodstreep die ik door Nathan's naam had staan kan gaan vervangen door een streep met inkt.
Ja, inderdaad. Deze aflevering heeft voor mij de doorslag gegeven. Nathan is niet de mol en Rob wel. Enige waar ik nog klein beetje mee zit is dat hij de discussie opende met de vraag "stel dat dit het meeste waardevolle theeservies van de hele straat is" en dat zijn kaartje met de verkeerd voorgelezen straatnamen in beeld kwam.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #103 Gepost op: 17-02-2020, 03:48:26 »
Nathan heeft geen tattoo met 'TEVREDEN' op zijn arm.   :P
Klopt, dat is Rob.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #104 Gepost op: 17-02-2020, 10:07:16 »
Vak Werk

Toch even de opdracht terug gekeken zonder op het spel zelf te letten.
Er lopen tientallen Chinezen rond en zou daar ook geen verborgen hint naar de Mol inzitten?

Het eerste wat mee opviel, was de de dame in het vak van Mil.
Als enige van alle Chinezen geheel gekleed in het groen.
Bij het kennis maken was zij de eerste die Mil een hand gaf.
Tijdens de opdracht bleven Mil en deze dame elkaar opzoeken en stonden iedere keer dicht bijelkaar.
De Mol heeft altijd groen.

Toen zocht ik verder en zag een groot aantal paraplu's.
Mil draagt een soort camouflage planten print blouse.
Wellicht een mode verschijnsel in China maar 2 dames hielden een paraplu omhoog met aan de binnenkant een soort gelijke planten print, als de bloes van Mil.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #105 Gepost op: 17-02-2020, 11:06:35 »
Toen zocht ik verder en zag een groot aantal paraplu's.

Die paraplu's is wel interessante observatie. Volgens mij schreef je op z'n chinees de naam Leonie met regendruppels.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #106 Gepost op: 17-02-2020, 12:01:45 »
Nathan nogal "out of character".

In plaats van het initiatief te nemen en te gaan cashen (zoals bij de theepot-opdracht) blijft hij staan en zegt dat het niet uitmaakt wie er gaat.
Niets voor Nathan toch, om dan te blijven staan.

Lijkt erop alsof hij wist dat hij maar € 10 waard is en iemand anders met € 500 wil laten cashen

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #107 Gepost op: 17-02-2020, 12:28:29 »
Nathan nogal "out of character".

In plaats van het initiatief te nemen en te gaan cashen (zoals bij de theepot-opdracht) blijft hij staan en zegt dat het niet uitmaakt wie er gaat.
Niets voor Nathan toch, om dan te blijven staan.

Lijkt erop alsof hij wist dat hij maar € 10 waard is en iemand anders met € 500 wil laten cashen
Of hij snapte, net als de rest de opdracht niet :) Wij hebben hier zoveel meer tijd om uit te vinden hoe het werkt, ik kan me voorstellen dat de kandidaten geen idee hadden.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #108 Gepost op: 17-02-2020, 12:55:13 »
Of hij snapte, net als de rest de opdracht niet :) Wij hebben hier zoveel meer tijd om uit te vinden hoe het werkt, ik kan me voorstellen dat de kandidaten geen idee hadden.
Toch is het opvallend. Rik heeft aan het begin van de opdracht gezegd dat het belangrijk is dat ze er bij na denken wie te laten cashen, en ze hebben het er steeds over wie mogelijk wel geld waard is en wie niet, besluiten uiteindelijk tot Leonie omdat bij haar ruil het bedrag niet veranderde (en zij dus wel fout moet staan) en daarmee begrijp ik dat ze veel meer van de opdracht snapten dan wij misschien denken. Vergeet niet dat zij een uitgebreidere uitleg krijgen dan wij in beeld te zien krijgen, anders zouden bijna alle opdrachten ondoenlijk zijn. Rob aanvankelijk onmols door zelf voor te stellen te gaan cashen (hij staat fout dus dat is goed), Mil onmols door niet op het zetje van Rob in te gaan (zij staat goed dus dat zou minder opleveren), Nathan in mijn ogen zéér mols door te gaan roepen dat het helemaal niets uitmaakt wie er gaat. En dat doet het natuurlijk zeer zeker wél.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #109 Gepost op: 17-02-2020, 13:25:44 »
Toch jammer dat ze bij deze opdracht niet gewoon verteld hebben hoe de berekening in elkaar zat. Dat gaat je in die chaos echt net zomaar vinden binnen een kwartier en dan ook nog de goede oplossing vinden. Ik denk zelf dat ze dan niet veel hoger uit waren gekomen, omdat het nog steeds moeilijk is binnen die tijd. Dus waarom zo ingewikkeld doen?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #110 Gepost op: 17-02-2020, 14:09:13 »
Volgens mij moet degene die de rode groep bij zich heeft cashen. Dat is toevallig Nathan omdat hij ervoor koos bij deze groep te gaan staan (vrije keuze van de groep). Als Nathan de mol was geweest, had hij NOOIT bij rood willen gaan staan. Het heeft niets te maken met het penningmeester zijn van Nathan. Wat mij betreft op basis van deze opdracht een definitieve streep door Nathan.

Verder zal de mol willen proberen om niet op de juiste plek te gaan staan en iemand die juist staat te laten cashen.
Hoe kom ik ooit nog uit deze tunnel.

Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #111 Gepost op: 17-02-2020, 14:17:16 »
Volgens mij moet degene die de rode groep bij zich heeft cashen. Dat is toevallig Nathan omdat hij ervoor koos bij deze groep te gaan staan (vrije keuze van de groep). Als Nathan de mol was geweest, had hij NOOIT bij rood willen gaan staan. Het heeft niets te maken met het penningmeester zijn van Nathan. Wat mij betreft op basis van deze opdracht een definitieve streep door Nathan.

Verder zal de mol willen proberen om niet op de juiste plek te gaan staan en iemand die juist staat te laten cashen.
Hoe kom ik ooit nog uit deze tunnel.

Volgens de podcast was de penningmeester €10 waard...niet degene met de rode groep.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #112 Gepost op: 17-02-2020, 14:17:25 »
Volgens mij moet degene die de rode groep bij zich heeft cashen. Dat is toevallig Nathan omdat hij ervoor koos bij deze groep te gaan staan (vrije keuze van de groep). Als Nathan de mol was geweest, had hij NOOIT bij rood willen gaan staan. Het heeft niets te maken met het penningmeester zijn van Nathan.
Lijkt me logisch inderdaad dat de kleuren (en niet per se de kandidaten, omdat ze konden kiezen waar ze gingen staan) op een bepaalde plek 10 of 500 euro waard zijn, maar - stom  ::schaam:: - deze gedachtengang had ik zelf nog niet en ben ik volgens mij nog niet tegengekomen in dit topic.

De mol wil dan de kleur die 10 (of zelfs maar 0) euro waard als hij goed staat vermijden omdat hij zo een mogelijkheid om 500 euro te verliezen laat lopen door zelf te gaan cashen. Dit gaat er van uit dat er altijd een kleur is die geen 500 euro waard is natuurlijk.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #113 Gepost op: 17-02-2020, 14:19:57 »
Toch is het opvallend. Rik heeft aan het begin van de opdracht gezegd dat het belangrijk is dat ze er bij na denken wie te laten cashen, en ze hebben het er steeds over wie mogelijk wel geld waard is en wie niet, besluiten uiteindelijk tot Leonie omdat bij haar ruil het bedrag niet veranderde (en zij dus wel fout moet staan) en daarmee begrijp ik dat ze veel meer van de opdracht snapten dan wij misschien denken. Vergeet niet dat zij een uitgebreidere uitleg krijgen dan wij in beeld te zien krijgen, anders zouden bijna alle opdrachten ondoenlijk zijn. Rob aanvankelijk onmols door zelf voor te stellen te gaan cashen (hij staat fout dus dat is goed), Mil onmols door niet op het zetje van Rob in te gaan (zij staat goed dus dat zou minder opleveren), Nathan in mijn ogen zéér mols door te gaan roepen dat het helemaal niets uitmaakt wie er gaat. En dat doet het natuurlijk zeer zeker wél.
Ik vind het onmols van Nathan dat hij totaal niet stuurt in wie er moet cashen. Er staan er maar 2 goed. Zeggen dat het niks uitmaakt, maakt de kans dat iemand met 500 gaat cashen klein, dus onmols. Hij stuurt niet op het verliezen van geld. Rob doet dat wel door Mil te opperen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #114 Gepost op: 17-02-2020, 14:22:58 »
Rob stelt eerst voor om het zelf te doen; dat lijkt me niet logisch. Nathan zegt dat het niets uitmaakt, maar gaat zelf niet. Dat laat 5 mogelijkheden over, waaronder 2 verkeerde. 40% kans op -500. Lijkt me redelijk, zonder dat je echt iemand stuurt.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #115 Gepost op: 17-02-2020, 14:27:42 »
Lijkt me logisch inderdaad dat de kleuren (en niet per se de kandidaten, omdat ze konden kiezen waar ze gingen staan) op een bepaalde plek 10 of 500 euro waard zijn, maar - stom  ::schaam:: - deze gedachtengang had ik zelf nog niet en ben ik volgens mij nog niet tegengekomen in dit topic.

De mol wil dan de kleur die 10 (of zelfs maar 0) euro waard als hij goed staat vermijden omdat hij zo een mogelijkheid om 500 euro te verliezen laat lopen door zelf te gaan cashen. Dit gaat er van uit dat er altijd een kleur is die geen 500 euro waard is natuurlijk.

Ik denk niet dat er een vaste kleur is die geen 500 euro waard is. Er is een vaste persoon die geen 500 euro waard is: de penningmeester. Op basis van de beelden weten we dat de penningsmeester nergens goed stond, en dus altijd 10 euro waard is. Welke kleur hij koos, maakt niet uit, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen. ;)

Hoeft toch ook niet? Er is één juiste volgorde die gewoon op voorhand bepaald is. De kandidaten kiezen een groep, en de kleur van de penningmeester wordt de plek die wegvalt in de code. Of de kandidaten moeten een groep toegewezen hebben gekregen, maar daar zie ik het nut niet van in als de penningmeester toch al de aangewezen persoon is om het geld te innen.
Als Nathan groen had genomen, dan was groen de positie geweest die altijd fout was geweest, en wegviel uit de code. Etcetera...

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #116 Gepost op: 17-02-2020, 14:42:05 »
Rob stelt eerst voor om het zelf te doen; dat lijkt me niet logisch. Nathan zegt dat het niets uitmaakt, maar gaat zelf niet. Dat laat 5 mogelijkheden over, waaronder 2 verkeerde. 40% kans op -500. Lijkt me redelijk, zonder dat je echt iemand stuurt.

Nathan stuurt niet, hij is die fanatieke kandidaat die t spel goed wil doen en zich irriteert aan nepmolgedrag van anderen.

Rob stuurt wel, dat ie zogenaamd zelf wel wil cashen zegt niet zoveel. En als ie t wel gedaan had, ook prima, had ie wit voetje gehaald en toch bijna 1500 euro weggespeeld.

Ik vind deze opdracht niet super duidelijk voor het vinden van de mol, maar ik vind sturing geven toch veel sterker dan zeggen dat het niks uitmaakt.

Ik denk echter dat de meest logische verklaring is dat de 5 kandidaten hier de opdracht niet goed snapten.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #117 Gepost op: 17-02-2020, 15:42:08 »
Toch jammer dat ze bij deze opdracht niet gewoon verteld hebben hoe de berekening in elkaar zat. Dat gaat je in die chaos echt net zomaar vinden binnen een kwartier en dan ook nog de goede oplossing vinden. Ik denk zelf dat ze dan niet veel hoger uit waren gekomen, omdat het nog steeds moeilijk is binnen die tijd. Dus waarom zo ingewikkeld doen?

Dat is de laatste jaren helaas iets typisch WIDM, echt 0 uitleg hoe de opdracht wel gehaald kon worden.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #118 Gepost op: 17-02-2020, 17:27:48 »
Citaat
Rob stuurt wel, dat ie zogenaamd zelf wel wil cashen zegt niet zoveel. En als ie t wel gedaan had, ook prima, had ie wit voetje gehaald en toch bijna 1500 euro weggespeeld.

Het zegt precies evenveel als dat Mil niet aanbiedt om te cashen. Of eigenlijk is het nog onmolser wat Rob daar doet. Als hij zelf zou cashen is hij mede-verantwoordelijk voor twee keer +500. Als Mil niet casht, kan Claes het altijd nog doen. De opmerking van Nathan (als hij de Mol is) laat 2 op 5 kansen over dat iemand met geld gaat cashen. Alleen de opmerking van Rob in tweede instantie wijst op molschap. Verder is iedereen even mols of onmols of zelfs meer mols dan Rob.

Hier dan.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #119 Gepost op: 17-02-2020, 17:36:45 »
Ik denk niet dat er een vaste kleur is die geen 500 euro waard is. Er is een vaste persoon die geen 500 euro waard is: de penningmeester. Op basis van de beelden weten we dat de penningsmeester nergens goed stond, en dus altijd 10 euro waard is. Welke kleur hij koos, maakt niet uit, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen. ;)
Als Nathan groen had genomen, dan was groen de positie geweest die altijd fout was geweest, en wegviel uit de code. Etcetera...
Op basis van wat blijkbaar in de podcast is gezegd heb je gelijk. Dan zou het dus zo zijn dat er een goede kleurencombinatie is en de penningmeester als hij goed staat slechts 10 (of 0) euro waard is. Oké, alles bij elkaar lijkt me dat het meest logische inderdaad.  ::ok::
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)