Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners  (gelezen 80982 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #200 Gepost op: 16-02-2020, 00:49:10 »
Waar is Lukie 4 dan???
« Laatst bewerkt op: 17-02-2020, 21:20:23 door foxhunter »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #201 Gepost op: 16-02-2020, 00:55:18 »
Ik stuiter nog steeds!!!
Heel erg gaaf! Prachtig eerbetoon  ::bravo::
You'll never walk alone

Offline huntelaar110

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MolFreak
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #202 Gepost op: 16-02-2020, 00:58:58 »
Prachtige aflevering! Ook lang niet meer op het forum geweest maar gelijk herkenning! Mooi om te zien ook dat helden als Heinz en Rat ook uiteindelijk de mensen zijn die geld opleveren.

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #203 Gepost op: 16-02-2020, 01:18:07 »
Als de plek waar de enveloppen hingen nadat speler 5 naar buiten kwam, de plek is waar de crew de geld-enveloppen ophangt dan kun je als mol niet echt heel veel als je bij de eerste 4 zit en maar een beetje mollen als 5e. Maar de 5e was Claes - en hij is niet de mol.

Als 6e, dus als enveloppenpakker, kun je heel veel mollen. Al genoemd zijn:
* toch expres een foute pakken.
* enveloppen wisselen en dan op camera de nieuwe 'juiste' pakken - dus met mingeld
Waar ik zelf aan dacht en nog niet voorbij heb zien komen is: geld uit de enveloppen omruilen, maar dan wel de juiste enveloppen pakken, maar nu met een ander inhoud. Volgens mij kun je zien als Rik ze opent dat ze niet geplakt waren.

--- Dit alles onder de aanname dat niet de oorspronkelijke plek van de enveloppen telt maar de uiteindelijke plek. Als de oorspronkelijke plek telt is dit een niet te winnen opdracht omdat iedereen kan mollen op zo'n manier dat niet te ontdekken valt.

Offline Q4

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #204 Gepost op: 16-02-2020, 01:22:35 »
Wat betreft de tweede binnengebrachte envelop, van de deur met "Rat", zie met name de beschrijving van verkenner Buddy   https://youtu.be/OWFJloIYyjc  vanaf 05:41.

Het is nu wel duidelijk dat Nathan in de verkeerde ruimte de envelop van Rat heeft gepakt.

De beide deuren van de screenshots van FS en Thiago lijken inderdaad tegenover elkaar op hetzelfde pleintje te zitten. Daarom vind ik het niet aannemelijk dat Nathan voor de verkeerde deur staat.

Op 05:42 en 05:43 zie je links het ruitvormige tegelpatroon, dat op 14:05 te zien is bij Nathan.

De namen die Buddy voorleest zijn (voor mij) niet leesbaar in de overzichtsshots, dus in hun context. Maar afgaande op zijn de kijkrichtingen en bewegingen:

05:46 Bij binnenkomst rechts (bovenste screenshot, linker pilaar): "Nat007"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:49 Draait zich om naar tegenoverliggende pilaar (dus blijkbaar onderste screenshot, rechter pilaar): "Lama1997"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:52 Draait weer terug (bovenste screenshot, rechter pilaar): "RICKDEMOL"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:53 Maakt kleine draai naar rechts, dus logisch dat daarna de tegenoverliggende pilaar komt en niet de deur tussen de pilaren (onderste screenshot, linker pilaar): "DigiMol"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:57 "Rat" Geen close-up.
Buddy kwam door het poortje achter zich. Hij kijkt nog steeds naar de kant van Thiago's onderste screenshot. Een seconde later begint hij ook die kant op te lopen (naar de toevoeging, deur die naar een binnenplaats leidt).
N.B. 12:30 bij uitleg Rik: close-up herkenbaar als deur.

06:49 Buddy verbetert de plattegrond: "hier volgens mij Rat en dan heb je hier volgens mij RICKDEMOL".
Bij het tweede "hier" komt zijn wijsvinger in beeld die naar zich toe beweegt, dus moet "Rat" aan de andere kant zitten.

Merk op dat de tekening tussen 06:46 en 06:50 op dit punt wel is uitgebreid. (Op 12:24 nogmaals de hele tekening, maar voor mij wederom niet leesbaar.)

14:04 Nathan pakt dus de envelop conform de beschrijving. Dus volgens mij geen sprake van de verkeerde deur. Er zijn overigens nog wel voldoende andere mogelijkheden om te mollen (enveloppen omwisselen door de verkenners of Nathan die willekeurige andere envelop binnenbrengt). Maar dat geldt volgens mij voor de beide binnengebrachte enveloppen.


Al terugkijkend zit ik nog wel met de vraag:
06:42 Nathan poetst verkeerde muur weg (waar "Rat" hangt). Is dat logisch op basis van Buddys beschrijving?  ???


Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #205 Gepost op: 16-02-2020, 01:23:03 »
Wat was dat leuk,zeg!  ::hyper::   ::ok::  ::bravo::
...maar soms even niet :)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #206 Gepost op: 16-02-2020, 01:25:38 »
Rik zegt wel in zijn uitleg dat de geldenveloppen gevonden kunnen worden op de plekken waar eerst de enveloppen met de namen Daisy, Rat, Vriendlief, Lukie4 en Heinz erop lagen. Maar daarmee kan hij net zo goed de locatie bedoelen waarop die enveloppen lagen voordat er geld gepakt kon worden in plaats van de oorspronkelijk locatie.  ::rofl::

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #207 Gepost op: 16-02-2020, 01:46:47 »
Wat betreft de tweede binnengebrachte envelop, van de deur met "Rat", zie met name de beschrijving van verkenner Buddy   https://youtu.be/OWFJloIYyjc  vanaf 05:41.

De beide deuren van de screenshots van FS en Thiago lijken inderdaad tegenover elkaar op hetzelfde pleintje te zitten. Daarom vind ik het niet aannemelijk dat Nathan voor de verkeerde deur staat.

Op 05:42 en 05:43 zie je links het ruitvormige tegelpatroon, dat op 14:05 te zien is bij Nathan.

De namen die Buddy voorleest zijn (voor mij) niet leesbaar in de overzichtsshots, dus in hun context. Maar afgaande op zijn de kijkrichtingen en bewegingen:

05:46 Bij binnenkomst rechts (bovenste screenshot, linker pilaar): "Nat007"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:49 Draait zich om naar tegenoverliggende pilaar (dus blijkbaar onderste screenshot, rechter pilaar): "Lama1997"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:52 Draait weer terug (bovenste screenshot, rechter pilaar): "RICKDEMOL"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:53 Maakt kleine draai naar rechts, dus logisch dat daarna de tegenoverliggende pilaar komt en niet de deur tussen de pilaren (onderste screenshot, linker pilaar): "DigiMol"
Close-up herkenbaar als pilaar.

05:57 "Rat" Geen close-up.
Buddy kwam door het poortje achter zich. Hij kijkt nog steeds naar de kant van Thiago's onderste screenshot. Een seconde later begint hij ook die kant op te lopen (naar de toevoeging, deur die naar een binnenplaats leidt).
N.B. 12:30 bij uitleg Rik: close-up herkenbaar als deur.

06:49 Buddy verbetert de plattegrond: "hier volgens mij Rat en dan heb je hier volgens mij RICKDEMOL".
Bij het tweede "hier" komt zijn wijsvinger in beeld die naar zich toe beweegt, dus moet "Rat" aan de andere kant zitten.

Merk op dat de tekening tussen 06:46 en 06:50 op dit punt wel is uitgebreid. (Op 12:24 nogmaals de hele tekening, maar voor mij wederom niet leesbaar.)

14:04 Nathan pakt dus de envelop conform de beschrijving. Dus volgens mij geen sprake van de verkeerde deur. Er zijn overigens nog wel voldoende andere mogelijkheden om te mollen (enveloppen omwisselen door de verkenners of Nathan die willekeurige andere envelop binnenbrengt). Maar dat geldt volgens mij voor de beide binnengebrachte enveloppen.


Al terugkijkend zit ik nog wel met de vraag:
06:42 Nathan poetst verkeerde muur weg (waar "Rat" hangt). Is dat logisch op basis van Buddys beschrijving?  ???

Ja, ik ben net bij het terugkijken tot dezelfde locaties van de betreffende enveloppen gekomen.  ::ok::

Buddy is de enige die we over de envelop ‘Rat’ horen.

Ik heb nog wat screenshotjes van de enveloppen en de tekening.
Het lijkt alsof Nathan de juiste enveloppen pakt op de plekken die Buddy beschreef.



Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #208 Gepost op: 16-02-2020, 01:53:17 »
Ik haal uit die screenshots juist bewijs dat nathan voor Rat op de verkeerde plek een enveloppe pakt.  Screenshot 3 met de naam op de enveloppe laat een kader op de deur zien zonder rechte hoeken. Screenshot 4 waar nathan de enveloppe zonder naam pakt daar zijn de hoeken op het kader in de deur rechthoekig.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #209 Gepost op: 16-02-2020, 02:01:00 »
Ik zit op mijn mobiel en kan de afbeeldingen niet super goed zien, maar bij beide 'Rat' screenshots lijkt er vergelijkbare vogelpoep op de deur te zitten.
Beide enveloppen juist, dus heeft hij buiten beeld wat geflikt? Nathan is hier best verdacht.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #210 Gepost op: 16-02-2020, 02:06:34 »
Op de screenshots uit deze tweet kun je zien dat de kaders op deur waar Nathan voor staat ook niet hoekig zijn: https://twitter.com/HagenaarsBob/status/1228810637511479298

Nathan heeft daar de juiste envelop gepakt. Als de andere envelop ook goed was, dan móet het wel zo zijn dat Nathan plusgeld voor mingeld heeft omgewisseld.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 02:08:05 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #211 Gepost op: 16-02-2020, 02:15:33 »
Op de screenshots uit deze tweet kun je zien dat de kaders op deur waar Nathan voor staat ook niet hoekig zijn: https://twitter.com/HagenaarsBob/status/1228810637511479298

Nathan heeft daar de juiste envelop gepakt. Als de andere envelop ook goed was, dan móet het wel zo zijn dat Nathan plusgeld voor mingeld heeft omgewisseld.

Die screenshots zijn inderdaad duidelijker.  ::ok::
En het vogelpoepje waar Rat het over heeft lijkt er inderdaad ook te zitten.  ::ok::

De deur waar de Heinzenvelop op zit lijkt me ook op beide beelden hetzelfde.

Dus....Nathan heeft de goede enveloppen gepakt, eentje weggegooid en vervolgens een verkeerde gepakt?

Edit: Ófff...hersenspinseltje... De envelop met Rat hing eerst ergens anders en is verplaatst. Buddy beschrijft het goed, Nathan pakt de goede envelop en tóch is het fout. De regel zou dan moeten zijn dat er alleen geld gevonden kan worden op de oorspronkelijke plaatsen van de enveloppen. Maar dat weten we dus helaas niet....
In dit geval zouden dan Rob en Buddy verdacht kunnen zijn.
Rob wilde graag ‘als één van de eersten’ en had zo kans om enveloppen te verplaatsen. De oorspronkelijke plek weet niemand meer. Rob is ook niet heel ver gelopen en had nog maar een paar seconden tijd over. (In tegenstelling tot bv. Leonie die veel verder doorloopt en nog ruim 1 minuut 20 seconden over had.) Hij geeft wel de juiste locatie van Heinz door, later bevestigd door Buddy.
Buddy kan de envelop ook verplaatst hebben, voordat hij de locatie doorgaf (de situatie die Q4 hierboven uitgeschreven heeft).
Nadat hij terugkomt bij de groep is de envelop sowieso niet meer verplaatst, want de envelop hangt op de plek die hij aangaf.

Nathan: héél verdacht
Rob en Buddy: minder verdacht, maar zouden de envelop verplaatst kunnen hebben.
Mil, Leonie (en Claes): hebben niks te maken met deze envelop, niet verdacht.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 02:30:57 door Iris_77 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #212 Gepost op: 16-02-2020, 02:19:34 »
Ja  ::jaja::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #213 Gepost op: 16-02-2020, 02:22:15 »
Het is duidelijk dat er op dat plein 2 deuren zijn, tegenover elkaar. De verschillen zijn te zien aan de stenen aan de onderkant en dat de een rechthoekige kaders op de deuren heeft, waar de ander een wat sierlijker kader heeft.

De enveloppe met Rat erop hing in beeld bij een deur met rechthoekig kader. We zien nathan dus op 2 momenten voor een deur staan.

Het kan dus zijn dat nathan op verkeerde plek de enveloppe pakte, dus mingeld
Het kan dus zijn dat nathan op juiste plek, zoals doorgegeven,  enveloppe pakte, maar dat de info niet klopte, omdat dit niet de oorspronkelijke plek was. Dus mingeld
Het kan dus zijn dat nathan op de juiste plek de enveloppe pakte, maar deze verwisselde, dus mingeld.

Helaas leidt het me niet veel verder

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #214 Gepost op: 16-02-2020, 02:33:47 »
Het is duidelijk dat er op dat plein 2 deuren zijn, tegenover elkaar. De verschillen zijn te zien aan de stenen aan de onderkant en dat de een rechthoekige kaders op de deuren heeft, waar de ander een wat sierlijker kader heeft.

De enveloppe met Rat erop hing in beeld bij een deur met rechthoekig kader. We zien nathan dus op 2 momenten voor een deur staan.

Het kan dus zijn dat nathan op verkeerde plek de enveloppe pakte, dus mingeld
Het kan dus zijn dat nathan op juiste plek, zoals doorgegeven,  enveloppe pakte, maar dat de info niet klopte, omdat dit niet de oorspronkelijke plek was. Dus mingeld
Het kan dus zijn dat nathan op de juiste plek de enveloppe pakte, maar deze verwisselde, dus mingeld.


Helaas leidt het me niet veel verder

Maar bij die andere deur hing er geen enveloppe op de deur.. dat is te zien in het screenshot met Buddy erin waarin die deur te zien is. Ik ga er dus vanuit dat daar geen geldenvelop hing.
Dan blijven alleen de dik gedrukte opties nog over als mogelijkheden.

Eigenlijk kan je iedereen die na Buddy ging verkennen wel strepen als mol overigens, omdat je uit de beelden kunt concluderen dat er ofwel enveloppen zijn verplaatst voordat Leonie naar binnenging, ofwel Nathan buiten beeld een juiste voor een foute envelop heeft omgewisseld. Dan kunnen alleen Rob, Buddy en Nathan nog de mol zijn.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #215 Gepost op: 16-02-2020, 05:48:30 »
Mijn inziens zijn er maar drie opties.
- Rob heeft de envelop van Rat verwisseld, waarna Buddy die juist beschrijft en Nathan hem juist pakt. Hij neemt geen zand mee terwijl hij zegt wel zand gezien te hebben.
- Buddy komt iets verder dan Rob, hij wisselt de envelop van Rat om en Nathan pakt op aanwijzing van Buddy de juiste envelop.
- Iedereen doet alles goed en Nathan wisselt vrolijk fluitend het geld bedrag om voor een fiks min bedrag.

Omdat Nathan de sleutelpositie toegeworpen krijgt, Buddy niet veel moeite voor zijn positie doet maar Rob eerst als laatste en dan ineens als eerste wil, vind ik Rob het meest verdacht eigenlijk.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #216 Gepost op: 16-02-2020, 08:47:29 »
Alles valt of staat met de opdrachtbeschrijving of we nu Rob wel of niet verdacht kunnen vinden toch?

Als het geld hangt op de plaatsen waar de namen hangen, is de eerste positie echt de slechtste molpositie. Als het gled hangt op de plaatsen waar de namen initieel hangen is de eerste positie de beste molpositie. Persoonlijk zou ik dit wel erg flauw vinden.. Kan ie gewoon alle namen verwisselen en de opdracht is gewoon helemaal mislukt. Ik ga uit van het eerste.


Offline peterterh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #217 Gepost op: 16-02-2020, 09:08:53 »
Ik ga echt uit van het laatste, en vind dit typisch widm. Als mol proberen om die sleutelpositie te bemachtigen hoort juist bij het spel. Ik hoop dus dat dit zo is.

Ik denk dat Rob de mol is (mocht dat nog niet duidelijk zijn) en dat hij iig de envelop van Heinz van plaats heeft gewisseld. Dan zou Rat wel goed zijn geweest.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #218 Gepost op: 16-02-2020, 09:16:52 »
Je kon toch zien dat de enveloppen met geld achter de naamkaarten zat? Als je alleen de naamkaarten verwisseld, wordt het erg makkelijk als mol.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #219 Gepost op: 16-02-2020, 09:18:58 »
Wat tof Heinz dat we onze envelop kunnen krijgen  ::ok::
Frankje Lapi