Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners  (gelezen 81040 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #580 Gepost op: 22-02-2020, 16:39:04 »
Mil op een gunstige positie. Beetje in het midden, lijkt geen sleutelpositie. Maar de enige run na haar leverde weinig op, mede door haar gepraat over de betekenis van de namen.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #581 Gepost op: 22-02-2020, 16:42:11 »
En dan is er Nathan, die niet verdacht wordt en zomaar de sleutelpositie in zijn schoot krijgt geworpen.

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #582 Gepost op: 24-02-2020, 00:22:56 »
Wat een toffe opdracht! Mooi dat de makers dit er ingestoken hebben!  ::bravo::

Al baal ik wel een beetje dat mijn naam er niet tussen zat  :-X ::tandpastasmiley::
Lomperik..

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #583 Gepost op: 24-02-2020, 06:32:49 »
Buddy zegt dan toch gewoon door de porto dat het klopt, wat Rob zei? Maar ondertussen verwisselt hij die envelop. Wat moet Rob dan doorhebben?Maar geen enkele kandidaat wist dat Heinz een speciale envelop was. Dus wat valt er dan te controleren? Je kunt moeilijk alle enveloppen die zijn doorgegeven maar blijven controleren, dat gaat ten koste van het restant dat nog in kaart gebracht moest worden. Dus na de double-check van Buddy was het echt wel klaar met die ruimte Heinz. En kon de Mol, als die erna kwam, rustig die envelop verwisselen zonder bang te zijn dat daar nog iemand zou komen.
Iedereen kan hier hebben gemold, niet alleen Rob en Nathan.

Volgens mij is dat niet zo. Er wordt duidelijk gemaakt Dat Heinz op een deur hangt en de deur is bovendien omschreven (kleur en beslag). Het lijkt erop dat betreffende deur ook door iedereen gezien kan worden omdat deze zo aan de start zit. Dus als Buddy die omschrijving geeft, kan Rob weten dat deze niet klopt. Waarom zou Buddy dat risico als mol nemen? De anderen zullen hem niet veranderen met het risico dat degene na hen het ziet. Behalve degene voor Nathan maar dat was Claes en die is niet de mol.

Hou je Rob en Nathan over.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #584 Gepost op: 24-02-2020, 06:54:34 »
Volgens mij is dat niet zo. Er wordt duidelijk gemaakt Dat Heinz op een deur hangt en de deur is bovendien omschreven (kleur en beslag). Het lijkt erop dat betreffende deur ook door iedereen gezien kan worden omdat deze zo aan de start zit. Dus als Buddy die omschrijving geeft, kan Rob weten dat deze niet klopt. Waarom zou Buddy dat risico als mol nemen? De anderen zullen hem niet veranderen met het risico dat degene na hen het ziet. Behalve degene voor Nathan maar dat was Claes en die is niet de mol.

Hou je Rob en Nathan over.
Buddy kan de deur heel goed omschrijven, precies zoals Rob hem heeft gezien, zeggen dat alles klopt, en er intussen een andere envelop op plakken. Hoe Rob dan kan weten dat het niet klopt, begrijp ik niet?
Het risico dat bij een mol-actie van Leonie of Mil iemand na hen nog zou gaan controleren en hen nog eens daadwerkelijk zou betrappen is heel erg klein, omdat de kandidaten niet wisten welke 5 enveloppen uiteindelijk geld waard waren. Als 3e of 4e aan de beurt waren er al heel veel enveloppen doorgegeven. Dus gericht controleren was geen beginnen aan, als kandidaat na jou, dan moest je alle enveloppen in je hoofd hebben. Bovendien was het iedereen duidelijk dat er nog een heleboel andere enveloppen in kaart moesten worden gebracht.

Leonie in Mil zitten hier m.i. in een net zo goede molpositie als Rob en Buddy, maar veel verdekter en daarom dus misschien nog wel gunstiger. Na afloop zullen de kandidaten ook wel meteen denken aan de eerste (Rob) en voorlaatste (Claes), of aan Nathan, of aan de sturende Buddy.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #585 Gepost op: 24-02-2020, 11:38:00 »
Dit klopt niet, de sfeerbeelden hoeven niet van tevoren te zijn gemaakt. Je kan ook na de 5 verkenners en voor Nathan gaan filmen en dat in de montage plakken bij het presenteren van de opdracht. Dan lijkt het net alsof de situatie na de 5 verkenners de beginsituatie was. Verwisselde of weggepakte enveloppen vallen daarmee niet meer op.


Ik kan dit even niet volgen. Rick noemt iedere keer een naam van een molloot en precies op het moment dat hij die naam noemt dan zie je in beeld de locatie waar dat kaartje heeft gehangen. Stel je voor dat jij gelijk hebt en dat ze die beelden hebben gemaakt nadat de 5 verkenners terug zijn gekomen uit het dorp. Hoe moeten ze dan het kaartje van Rat laten zien als de mol dat kaartje heeft verwijderd? Wat er niet is kan je niet laten zien lijkt mij.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #586 Gepost op: 24-02-2020, 19:54:18 »
Ik kan dit even niet volgen. Rick noemt iedere keer een naam van een molloot en precies op het moment dat hij die naam noemt dan zie je in beeld de locatie waar dat kaartje heeft gehangen. Stel je voor dat jij gelijk hebt en dat ze die beelden hebben gemaakt nadat de 5 verkenners terug zijn gekomen uit het dorp. Hoe moeten ze dan het kaartje van Rat laten zien als de mol dat kaartje heeft verwijderd? Wat er niet is kan je niet laten zien lijkt mij.

Daar heb je gelijk in, dat zou niet kunnen.

Maar je aanname begint met dat de crew wel van tevoren MOET filmen, voor het geval de mol een kaartje zou weghalen. Maar de crew en mol overleggen. Er kan prima gezegd zijn dat de mol geen naamkaartje mag weghalen.

Want als jouw scenario klopt, dan zou de mol alleen kunnen mollen als hij als laatste mag, maar daar heeft de mol maar heel weinig invloed op. Hiermee zou de crew het de mol ontzettend lastig maken of de opdracht bij voorbaat al doen mislukken.

En voor Nathan als mol, hij is niet zelf degene die probeert te bewerkstelligen dat ie als laatste gaat.

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #587 Gepost op: 24-02-2020, 19:58:31 »
Daar heb je gelijk in, dat zou niet kunnen.

Maar je aanname begint met dat de crew wel van tevoren MOET filmen, voor het geval de mol een kaartje zou weghalen. Maar de crew en mol overleggen. Er kan prima gezegd zijn dat de mol geen naamkaartje mag weghalen.

Want als jouw scenario klopt, dan zou de mol alleen kunnen mollen als hij als laatste mag, maar daar heeft de mol maar heel weinig invloed op. Hiermee zou de crew het de mol ontzettend lastig maken of de opdracht bij voorbaat al doen mislukken.

En voor Nathan als mol, hij is niet zelf degene die probeert te bewerkstelligen dat ie als laatste gaat.

Het is dan ook niet ongewoon dat de mol de sleutel positie soms in de schoot geworpen krijgt. Hij heeft ook wel het vertrouwen van de groep gewonnen gezien de verdenkingen, wat het ook wel erg makkelijk maakt om die posities te krijgen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #588 Gepost op: 24-02-2020, 20:01:39 »
Het is dan ook niet ongewoon dat de mol de sleutel positie soms in de schoot geworpen krijgt. Hij heeft ook wel het vertrouwen van de groep gewonnen gezien de verdenkingen, wat het ook wel erg makkelijk maakt om die posities te krijgen.
Ja, maar dat betekent niet dat alleen de nummer 6 de mol kan zijn omdat de crew van tevoren moet filmen voor het geval de mol een naamkaartje laat verdwijnen.

Dit zou de crew naar mijn mening nooit doen. Daarmee maken ze het voor de mol heel lastig, hij MOET in 6e positie zien te komen. En het maakt het ook nog mogelijk te beredeneren wie de mol is.

Lijkt me het meest waarschijnlijk dat 1 van de spelregels voor de mol was dat ie geen enveloppen mocht laten verdwijnen in het speelveld. Zulke regels zullen er vaker zijn.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #589 Gepost op: 24-02-2020, 21:17:56 »
Krijg je ook het geld wat in de envelop zat toegestuurd?
Dat denk ik niet.
Er zat geen geld in de enveloppen met namen erop. Het geld (plus en min) kwam pas in het spel nadat de verkenners de namen in kaart hadden gebracht.
In dat geval ben ik wel benieuwd wat mijn waarde is geweest.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2020, 21:19:46 door molE13 »

Offline sejdisejdi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #590 Gepost op: 24-02-2020, 21:40:13 »
Ja, maar dat betekent niet dat alleen de nummer 6 de mol kan zijn omdat de crew van tevoren moet filmen voor het geval de mol een naamkaartje laat verdwijnen.

Als je naar een paar van de B-roll videos kijkt is ook wel duidelijk te zien dat er in de ochtend gefilmd is. Dit is te zien aan de stand van de schaduw kijkt.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #591 Gepost op: 25-02-2020, 06:33:06 »
Buddy kan de deur heel goed omschrijven, precies zoals Rob hem heeft gezien, zeggen dat alles klopt, en er intussen een andere envelop op plakken. Hoe Rob dan kan weten dat het niet klopt, begrijp ik niet?
Het risico dat bij een mol-actie van Leonie of Mil iemand na hen nog zou gaan controleren en hen nog eens daadwerkelijk zou betrappen is heel erg klein, omdat de kandidaten niet wisten welke 5 enveloppen uiteindelijk geld waard waren. Als 3e of 4e aan de beurt waren er al heel veel enveloppen doorgegeven. Dus gericht controleren was geen beginnen aan, als kandidaat na jou, dan moest je alle enveloppen in je hoofd hebben. Bovendien was het iedereen duidelijk dat er nog een heleboel andere enveloppen in kaart moesten worden gebracht.

Leonie in Mil zitten hier m.i. in een net zo goede molpositie als Rob en Buddy, maar veel verdekter en daarom dus misschien nog wel gunstiger. Na afloop zullen de kandidaten ook wel meteen denken aan de eerste (Rob) en voorlaatste (Claes), of aan Nathan, of aan de sturende Buddy.

Alleen komt het op mij over alsof vrijwel iedereen het kaartje van Heinz kan zien omdat je er in het begin altijd praktisch langs komt. En ik zou het moeten terug zoeken, maar ik meen me te herinneren dat Mil aan de kijker bevestigd dat Heinz daar hangt. Vandaar dat ik denk dat of Rob of Nathan gesjoemeld moeten hebben.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #592 Gepost op: 25-02-2020, 06:46:47 »
Alleen komt het op mij over alsof vrijwel iedereen het kaartje van Heinz kan zien omdat je er in het begin altijd praktisch langs komt. En ik zou het moeten terug zoeken, maar ik meen me te herinneren dat Mil aan de kijker bevestigd dat Heinz daar hangt. Vandaar dat ik denk dat of Rob of Nathan gesjoemeld moeten hebben.
Nee hoor, Heinz hing in het achterste binnenplaatsje van de dichtstbijzijnde ruimte die bestond uit 3 delen. Je moest eerst nog een ander binnenplaatsje over om daar te komen. Het was echt wel even om en weer terug. Via het eerste deel het dichtst bij de ingang ging je meteen richting de ruimte waar Rat hing.
Als Mil echt gezegd heeft dat ze Heinz gezien heeft, wordt het een heel ander verhaal en is ze nog verdachter... Ik hoor het graag als het zo is want dat is me dan totaal ontgaan.

Online Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #593 Gepost op: 25-02-2020, 09:30:54 »
Leonie die hier de aanzet geeft naar de molloten is het moment van de opdracht. Gaf me wat 'waar in Kiev zijn jullie ergens?' vibes. Al het enveloppegedoe terzijde, Leonie komt ook hier het verdachtst uit.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #594 Gepost op: 25-02-2020, 10:43:08 »
Ik kan nu niet citeren wat Rick exact zegt maar hij geeft Nathan in ieder geval de instructie om de enveloppen op te halen op de plaatsen waar eerste de kaartjes hingen van de molloten. Terwijl hij de juiste namen van de molloten noemt zie je de locatie in beeld. Besef dus goed dat Rick opdracht geeft om van die plaatsen die je in beeld ziet de eveloppen te halen. Als die beelden die je te zien krijgt niet de juist locaties zijn dan klopt het gewoon niet wat Rick zegt en wat je daarbij in beeld ziet. Rick gebruikt ook het woord "eerst". Een synoniem voor het woord "eerst" is "oorspronkelijk". Oorspronkelijk is dus niet nadat de helft van de opdracht is gespeeld.

Het lijkt bijna alsof mensen willen dat het moeilijker in elkaar zit dan het zit. Ja, er was genoeg gelegenheid om te mollen en de kandidaten kunnen niet zien wat de kijker ziet als de namen van de molloten worden opgenoemd. Voor de kandidaten is het dus bijna onmogelijk om aan de hand van het mingeld te achterhalen waar het fout is gegaan. Voor de TV kijker is het veel makkelijker, zeker als je ook nog eens online gaat zoeken naar plattegronden van de locaties, de beelden frame voor frame analyseerd, etc.

Ik kan echt maar tot één conclusie komen. Nathan heeft de enveloppen van exact de juiste locatie opgehaald en toch zat er min geld in. Dat leidt er toe dat er maar door één persoon gemold kan zijn en dat is Nathan.

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #595 Gepost op: 25-02-2020, 10:54:21 »
Ze kunnen toch gewoon alle enveloppen van tevoren gefilmd hebben, en als er 1 verplaatst is daar een nieuw shot van maken. Dat kost echt niet zo heel veel moeite voor de crew.
Dan hebben ze eventuele verplaatste enveloppen op beide plekken en verdwenen enveloppes hebben ze de originele plaats van.

Opzich zou het netjes zijn om de oorspronkelijke plaats te laten zien (aangezien dat ook is wat Rik zegt), maar het kan zeker ook dat ze ons hier proberen te misleiden. Dus het lijkt me niet dat het per se nathan moet zijn in mijn ogen.

Is wel 1 van mn 2 overgebleven molkandidaten, maar het kan hier net zo goed zijn dat iemand anders de envelop vervangt, ze ons misleiden met de beelden, en nathan gewoon zijn best doet.

We zitten hier naar wie is de mol te kijken he, niet boer zoekt vrouw  ::tandpastasmiley::.  Sommige beelden zijn misleidend.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020, 10:58:08 door Mimitje »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #596 Gepost op: 25-02-2020, 10:55:26 »
Leonie die hier de aanzet geeft naar de molloten is het moment van de opdracht. Gaf me wat 'waar in Kiev zijn jullie ergens?' vibes. Al het enveloppegedoe terzijde, Leonie komt ook hier het verdachtst uit.
::jaja:: En toen de aanzet niet genoeg bleek, kwam ze uiteindelijk ook met de oplossing. Je kunt dat molpunt voor Leonie hier dus gerust dubbel tellen.
EDIT: Het enige dat me nog een beetje doet twijfelen tussen Leonie en Mil, is dat Leonie in de derde beurt 2 zakjes zand meeneemt, en Mil in de beurt na haar maar liefst 5. Mil zat in de achterhand, een nog iets betere molpositie m.i. voor envelop Heinz. Voor envelop Daisy zat Leonie weer in een betere molpositie. Maar die is nooit aan bod geweest. Zij durfde als Mol de call voor Daisy aan het eind waarschijnlijk niet te maken omdat ze wel in de gaten had dat Mil haar aan het testen was. ('Wat vind jij, Leonie?').
Dat laatste kun je ook weer uitleggen als de Mol die de beslissing voor een foute envelop door iemand anders wil laten nemen.

Erg leuke opdracht om uit te pluizen, al met al! Niet alleen vanwege de mollotenenveloppen, maar ook om hoe het speltechnisch in elkaar stak. Ik vind dit de meest interessante opdracht van het seizoen tot nu toe.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020, 11:44:22 door Newbie2 »

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #597 Gepost op: 25-02-2020, 11:22:46 »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #598 Gepost op: 25-02-2020, 11:39:37 »
Ze kunnen toch gewoon alle enveloppen van tevoren gefilmd hebben, en als er 1 verplaatst is daar een nieuw shot van maken. Dat kost echt niet zo heel veel moeite voor de crew.
Dan hebben ze eventuele verplaatste enveloppen op beide plekken en verdwenen enveloppes hebben ze de originele plaats van.

Opzich zou het netjes zijn om de oorspronkelijke plaats te laten zien (aangezien dat ook is wat Rik zegt), maar het kan zeker ook dat ze ons hier proberen te misleiden. Dus het lijkt me niet dat het per se nathan moet zijn in mijn ogen.

Is wel 1 van mn 2 overgebleven molkandidaten, maar het kan hier net zo goed zijn dat iemand anders de envelop vervangt, ze ons misleiden met de beelden, en nathan gewoon zijn best doet.

We zitten hier naar wie is de mol te kijken he, niet boer zoekt vrouw  ::tandpastasmiley::.  Sommige beelden zijn misleidend.

Natuurlijk is alles mogelijk. Zoals gezegd kunnen ze tegen de mol hebben gezegd dat hij geen kaartjes mag verwijderen maar wel mag verhangen. Ze kunnen van sommige kaartjes de nieuwe locatie filmen als hij is verhangen en van sommige de oude locatie, ze kunnen nog 100 verschillende dingen bedenken.

Ik houd het echter simpel en ga uit van de meest voor de hand liggende oplossingen. Daarmee heb je niet altijd gelijk maar vaak wel.

Ik krijg vaak de indruk dat sommige mensen het alleen maar heel complex willen maken omdat ze een bepaalde keuze voor een mol willen verdedigen. De bekende tunnelvisie. De meest simpele oplossing is naar mijn mening als je ziet dat Nathan de juiste enveloppen van de juiste plaatsen haalt dat hij deze heeft verwisselt buiten het zicht van de camera om. Tenminste, dat is nu nog niet uitgezonden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Alles kenners
« Reactie #599 Gepost op: 25-02-2020, 11:58:09 »
Ik krijg vaak de indruk dat sommige mensen het alleen maar heel complex willen maken omdat ze een bepaalde keuze voor een mol willen verdedigen. De bekende tunnelvisie. De meest simpele oplossing is naar mijn mening als je ziet dat Nathan de juiste enveloppen van de juiste plaatsen haalt dat hij deze heeft verwisselt buiten het zicht van de camera om. Tenminste, dat is nu nog niet uitgezonden.
Als dat zo is, dan is Nathan de Mol en was het nu klaar. Dat lijkt me niet te bedoeling van een opdracht, om dat weg te geven in aflevering 6. Dus ik ben bang dat het zo simpel toch niet is, hoor. Ik ben er van overtuigd dat iedereen hier gemold kan hebben. Nathan - Rob - Buddy - Leonie - Mil en zelfs Claes, maar die is naar huis. Complex kan hier echt niets met tunnelvisie te maken hebben. Al kan iedereen natuurlijk wel de gebeurtenissen naar zijn eigen tunnel praten, maar dat is iets anders.