Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk  (gelezen 23963 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #100 Gepost op: 24-02-2020, 22:09:58 »
De autootjes rijden langs alle kandidaten

Weet je dit zeker?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #101 Gepost op: 24-02-2020, 22:49:19 »
Weet je dit zeker?
De autootjes leken de hele fabriek door te rijden. Anders was de opdracht al bij voorbaat mislukt omdat er door kandidaten helemaal niks te controleren valt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #102 Gepost op: 24-02-2020, 23:05:01 »
Ik had ook eens alle in de aflevering zichtbare auto’s en alle vermeldingen genoteerd en het lijkt er wel op dat iedere auto minstens bij meerdere kandidaten passeert. Het lijkt me dat de deelnemers op strategische plekken neergezet werden en dat verschillende groepen autootjes verschillende trajecten reden.

Moest iemand geïnteresseerd zijn om alles eens door te lezen, hieronder mijn notities van de hele proef. In volgorde alle auto’s die in beeld te zien zijn, alle vermelde auto’s en de belangrijkste commentaren/ acties van deelnemers.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #103 Gepost op: 25-02-2020, 12:07:51 »
In de podcast zegt Lulu dat de autootjes bestuurd werden door hun vaste (10) chauffeurs. Valt me op dat de kandidaten ze in beeld niet echt lijken te herkennen. Maar los daarvan: met 10 chauffeurs en meer dan 10 auto's, moeten ze ook gewisseld zijn. Het opletten op welke chauffeur je ziet (wat ze volgens Rik in diezelfde podcast ook moesten doen) lijkt daarmee niet zo zinvol.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #104 Gepost op: 25-02-2020, 15:20:19 »
De opdracht was haalbaar, maar moeilijk.

Het is in de eerste plaatst heel onmols van Mil om Buddy, die al heeft aangetoond wat te kunnen puzzelen, te laten noteren.

Leonie is ook supermols bezig. Ze begint wel over tellen, maar doet een poging om gewoon het totaal aantal autootjes te laten tellen, waardoor de aandacht van de kleuren volledig zou verdwijnen.


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #105 Gepost op: 25-02-2020, 15:54:21 »
In de podcast zegt Lulu dat de autootjes bestuurd werden door hun vaste (10) chauffeurs. Valt me op dat de kandidaten ze in beeld niet echt lijken te herkennen. Maar los daarvan: met 10 chauffeurs en meer dan 10 auto's, moeten ze ook gewisseld zijn. Het opletten op welke chauffeur je ziet (wat ze volgens Rik in diezelfde podcast ook moesten doen) lijkt daarmee niet zo zinvol.
Wie is Lulu?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #106 Gepost op: 25-02-2020, 15:55:38 »
Wie is Lulu?

De tolk die mee was.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #107 Gepost op: 25-02-2020, 16:30:08 »
Wie is Lulu?
Dit is Lulu. https://www.instagram.com/lulufan/
Heeft op haar Insta ook leuke behind the scenes foto's/video's
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #108 Gepost op: 25-02-2020, 16:44:29 »
Bedankt allebei.  ::ok::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #109 Gepost op: 26-02-2020, 14:33:43 »
Deze opdracht zou volgens mij toch wel te doen zijn. Maar dan moet je wel een beetje slimmer boekhouden. Bijvoorbeeld zoals ik het even heb gedaan. Maak een tabel met aan de ene kant de auto kleur en aan de andere kant de tekst kleur. Op het kruispunt vul je het woord in waarmee de kleur werd geschreven. Daarmee filter je automatisch dubbele uit en kun je achteraf makkelijk de vragen beantwoorden. Uit de beelden en de beschrijvingen heb ik de volgende tabel kunnen construeren. Vetgedrukt zijn de combinaties die we zeker weten (uit de beelden). Bij de andere staan de initialen van de kandidaat die deze auto beschreven heeft.
Soms is niet goed te zien of de tekstkleur oranje of rood is. Ik heb het kleur pipet van GIMP de doorslag laten geven. Van een auto was de tekstkleur niet te lezen (zoals die in beeld kwam).

Leonie, Mil en Nathan horen we een rode auto beschrijven. Als deze correct zijn kom ik op 7 rode auto's wat het correcte antwoord was.
Dan vraag 2. Hoeveel auto's waren er met het woord "Rood". Met zekerheid 2 witte auto's (zie schema) en als de beschrijving van de rode auto van Leonie klopt, dan ook 1 rode auto. Dat maakt samen 3 wat het goede antwoord was. Maar..., Rob geeft daarnaast een witte auto, rood in het oranje geschreven door. Ik heb even een collage gemaakt van de momenten dat er een witte auto met rood geschreven in het rood te zien is, om te zien of die misschien toch niet oranje is. De tekstkleur heb ik gesampeld en een vakje gevuld met een kleur die dezelfde H (is kleur) waarde heeft dan de tekstkleur. Die tekst is echt rood. Met die beschrijving van Rob erbij zou je dus op 4 auto's uitkomen met de tekst rood wat het foute antwoord is.

En tenslotte vraag 3. Hoeveel auto's waren er met tekstkleur rood. Wij hebben er 3 gezien en dat is precies het goede antwoord. Toevallig hebben wij geen van de kandidaten deze 3 auto's zien doorgeven.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #110 Gepost op: 26-02-2020, 14:58:28 »
Mooi overzicht!

Er staan toch 8 auto's in de rode kolom (ook al is er van één het opschrift niet te lezen)? Ik snap even niet hoe je hier tot de conclusie komt dat dit dan correct is. Er heeft dan toch iemand een rode auto teveel doorgegeven?

Er staan 2 bevestigde en 2 rode claims (van Rob en Leonie) in het overzicht. Conclusie zou zijn dat een van deze twee gemold heeft. Dus of
(1) Rob heeft door die oranje tekstkleur te zien een extra auto met het opschrift "rood" willen creëren in het overzicht van Buddy, of:
(2) Leonie heeft een extra rode auto (met "rood" als opschrift in het oranje) verzonnen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #111 Gepost op: 26-02-2020, 15:15:11 »
Mooi overzicht!

Er staan toch 8 auto's in de rode kolom (ook al is er van één het opschrift niet te lezen)? Ik snap even niet hoe je hier tot de conclusie komt dat dit dan correct is. Er heeft dan toch iemand een rode auto teveel doorgegeven?

Er staan 2 bevestigde en 2 rode claims (van Rob en Leonie) in het overzicht. Conclusie zou zijn dat een van deze twee gemold heeft. Dus of
(1) Rob heeft door die oranje tekstkleur te zien een extra auto met het opschrift "rood" willen creëren in het overzicht van Buddy, of:
(2) Leonie heeft een extra rode auto (met "rood" als opschrift in het oranje) verzonnen.
Dat laatste klopt inderdaad. Die auto waar het opschrift niet van te lezen is lijkt te eindigen in een E. Dus met grote waarschijnlijkheid staat hier dus ORANJE en die hadden we dus al. Dan kom ik op 7 rode auto's. Maar ja, dat blijft gissen. Hoe dan ook denk ik dat de Mol hier niet veel hoeft te doen want het is toch chaos. En een auto "teveel" doorgeven zoals Rob gedaan zou kunnen hebben, kan er ook net weer voor zorgen dat dit een gemiste auto compenseert!
Ik vraag me ook af of er (veel) meer auto's rondreden dan we kunnen achterhalen (pakweg 27 of 28). Zo te zien heeft Buddy wel combinaties opgeschreven die wij niet gezien of gehoord hebben.
Wat ik ook niet snap is dat hij nadat hij een velletje heeft volgeschreven niet op het idee komt om het anders aan te vliegen door op zijn minst per kleur auto een tabel te maken en hier de gemelde combinaties aan te kruisen. Scheelt een hoop schrijfwerk en maakt het makkelijk om te checken welke vaker worden gegeven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #112 Gepost op: 26-02-2020, 16:43:18 »
Mooi schema MartinJ  ::ok:: er is hard gewerkt door diverse molloten. Dit schema had het natuurlijk moeten zijn en het valt me weer tegen van Buddy. Hij heeft zichzelf weer lekker verdacht gemaakt met zijn '27' rode auto's -maar dat wisten we natuurlijk allang; het is niet zo dat we nu een giga-mollenstreek hebben ontdekt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #113 Gepost op: 26-02-2020, 17:33:00 »
Hoe de keuze van Buddy als boekhouder tot stand komt is misschien nog wel het interessants.
Na de woorden van Rik horen we Buddy meteen roepen: "Nathan noteren?". Op zich heel logisch want Nathan wordt het meest vertrouwd. De woorden zijn nog niet koud of Miljuschka wijst naar Buddy en roept: "Nee jij moet noteren. Jij bent het meest eh ... organisatorisch goed". Eigenlijk wou ze zeggen, dit is de beste positie om te mollen, want je kan hier makkelijk een zooitje van maken.

Buddy heeft hier weer die zenuwachtige trekjes die we van hem wel vaker hebben gezien (door zijn gezicht wrijven alsof hij zich nu even geen houding kan geven en het lachen moet onderdrukken). Hij snapt dat hij weer wordt geroepen als hulpmol. En het aardige is dat Buddy en Mil hier ook nog mee wegkomen, want iedereen vindt het best. Rob zegt: nou ja dat zou kunnen. En Leonie: ja zeker jij. En Nathan die knikt alleen een klein beetje. In the pocket! (of eigenlijk niet).
Wat ik me dan afvraag, hebben de kandidaten nog steeds niet door hoe dit werkt, en zo nee, wanneer komen ze hierachter? Hopelijk valt Rob de volgende test af en kunnen we nog gaan zien hoe dit afloopt.

Edit
En natuurlijk is het Rob die bij de evaluatie wil voorkomen dat Buddy het molschap alleen voor zich opeist.
Buddy: sorry!
Rob: nee maar ik vind dit niet terecht, dit is zo'n chaos.
Er is er een die het hier absoluut niet mee eens is: Leonie en het is dan ook niet voor niets dat zei Miljuschka als nummer 1 Mol ziet.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2020, 17:55:56 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #114 Gepost op: 26-02-2020, 18:12:52 »
Er is er een die het hier absoluut niet mee eens is: Leonie en het is dan ook niet voor niets dat zei Miljuschka als nummer 1 Mol ziet.
Ik ben het met je eens, maar die laatste zin klopt niet. Leonie is het juist wel met Rob eens. Ze zegt dat ze op een gegeven moment maar dingen is gaan tellen, maar dat het zo'n chaos-ding was. Dus ook zij wil het Buddy niet kwalijk nemen.
En dat ze Mil heel erg als molkandidaat ziet is wel wat ze zegt in de biecht, maar dat was die vreemde biecht over 4 personen waarin ze de naam Buddy niet noemt.

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #115 Gepost op: 27-02-2020, 07:58:06 »
Hebben de makers Buddy overigens bewust een rode stift gegeven (als een soort van hint), of was dit puur toeval?  ::rofl::

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #116 Gepost op: 27-02-2020, 11:14:05 »
Ja de rode stift vond ik ook opvallend. Lijkt me wel dat dat een hint voor de kandidaten was.

Overigens is een naam schrijven met rode pen in de Chinese cultuur ‘not done’. Maar zover ik kon zien zijn er geen namen geschreven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #117 Gepost op: 27-02-2020, 17:28:32 »
Hoe de keuze van Buddy als boekhouder tot stand komt is misschien nog wel het interessants.
[..]
En natuurlijk is het Rob die bij de evaluatie wil voorkomen dat Buddy het molschap alleen voor zich opeist.
Buddy: sorry!
Rob: nee maar ik vind dit niet terecht, dit is zo'n chaos.

Dit was idd het meest interessante aan de opdracht: de nepmollen roeren zich opzichtig.

Feit dat Miljuschka Buddy zo aanstuurt vind ik eigenlijk wel heel erg gewiekst van haar (mag ik het sneaky bitchy noemen?), maar het maakt haar voor mij allerminst de Mol.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #118 Gepost op: 27-02-2020, 17:38:48 »
Dit was idd het meest interessante aan de opdracht: de nepmollen roeren zich opzichtig.

Feit dat Miljuschka Buddy zo aanstuurt vind ik eigenlijk wel heel erg gewiekst van haar (mag ik het sneaky bitchy noemen?), maar het maakt haar voor mij allerminst de Mol.
Oké, stel zij is niet de Mol. Hoe weet ze dan dat Buddy niet de Mol is. Door hem zichzelf verdacht laten maken zou ze dus zomaar haar medekandidaten op het juiste spoor kunnen zetten. Er is in dat geval maar één kandidaat waarvan ze zeker weet dat die niet de Mol is en dat is zij zelf. Is het dan misschien niet handiger om andere kandidaten te laten denken dat zij zelf de Mol is?

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #119 Gepost op: 27-02-2020, 21:08:06 »
Oké, stel zij is niet de Mol. Hoe weet ze dan dat Buddy niet de Mol is. Door hem zichzelf verdacht laten maken zou ze dus zomaar haar medekandidaten op het juiste spoor kunnen zetten. Er is in dat geval maar één kandidaat waarvan ze zeker weet dat die niet de Mol is en dat is zij zelf. Is het dan misschien niet handiger om andere kandidaten te laten denken dat zij zelf de Mol is?

Binnen hun bondje is de afspraak dat hij molt om zo samen met Mil andere kandidaten om te tuin te leiden.