Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk  (gelezen 23898 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #60 Gepost op: 23-02-2020, 12:36:03 »
Maar dat is geen 27?
3 x 3 x 3 = 27, maar dat slaat ook nergens op. 3 x 3 was nog wel enigszins logisch geweest als er inderdaad 3 kleuren in 3 kleuren achterop de auto's stonden.

Wat ik nergens terug zag in de aflevering en ook niet hier op het forum is dat ik er vanuit ga dat iedere combi precies 1x voorkomt.
Ja, lijkt me wel; anders is het echt mission impossible. Ze krijgen de instructie om op alles wat met kleuren te maken heeft te letten.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #61 Gepost op: 23-02-2020, 13:51:44 »
Zoals al enkele keren gezegd werd, was dit een onmogelijke en totaal nutteloze proef. Jammer, want volgens mij komt dit vooral doordat kandidaten volledig onwetend de proef ingestuurd worden. Het duurt al meer dan 10 minuten voor de eerste kandidaat opmerkt dat iedere auto uit 3 kleuren bestaat. Tegen dat dan iedereen hiervan op de hoogte is, is het al veel te laat.

De uitleg had iets moeten zijn in de trant van:
’Zodadelijk rijden er autootjes rondjes in deze fabriek. Ieder autootje bevat een kleurencombinatie. Iedere kleurencombinatie is uniek (ervan uitgaande dat dat het geval is). Observeer goed, nadien moeten jullie daarover vragen beantwoorden.’
Dan zou het nog eventjes duren om uit te vogelen wat de combinaties zijn, hoe je die het best doorgeeft, hoe je die best noteert en er een overzicht van krijgt.
Maar de groep kan zich organiseren. En de mol moet slinks te werk gaan, want random kleuren zeggen zou opgemerkt kunnen worden.

Maar dit is al de zoveelste keer dat kandidaten in een proef worden gegooid die ze zelfs na de proef nog niet helemaal snappen. De mol moet eigenlijk helemaal niets doen. En ook als kijker heb je hier niks aan.

Zelfs met de vragen had meer gedaan kunnen worden. Geef kandidaten vragen van makkelijk naar moeilijker gaande met bedragen van laag naar hoog. Telkens ze een vraag juist beantwoord hebben kunnen ze kiezen of ze nog een vraag willen. Maar als ze die missen, verliezen ze het geld van vorige 2 of 3 vragen. Zorgt voor leuke dilemma’s, leuke dynamiek en geeft kijkers heel wat om over mee te denken...

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #62 Gepost op: 23-02-2020, 13:53:22 »
Zelfs met de vragen had meer gedaan kunnen worden. Geef kandidaten vragen van makkelijk naar moeilijker gaande met bedragen van laag naar hoog. Telkens ze een vraag juist beantwoord hebben kunnen ze kiezen of ze nog een vraag willen. Maar als ze die missen, verliezen ze het geld van vorige 2 of 3 vragen. Zorgt voor leuke dilemma’s, leuke dynamiek en geeft kijkers heel wat om over mee te denken...

Mee eens, veel opdrachten hadden veel interessanter/leuker kunnen worden gemaakt op deze manier.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #63 Gepost op: 23-02-2020, 14:11:54 »
De stelligheid waarmee sommigen zeggen dat deze opdracht niet te doen was... Echt wel. Misschien niet in WIDM, maar met iets meer coordinatie was het echt wel mogelijk. Zodra je er achter bent dat er drie kleuren per auto zijn (en daar waren ze snel achter) is het bijhouden vrij gemakkelijk. En zoals iemand eerder al meldde: aan het einde kan je, ook al is het een aanname, alles wat maar 1 keer gemeld is weglaten. Daarmee is dit voor de mol in het veld een lastigere opdracht om te sabotteren - een auto verkeerd noemen helpt niet als degene die noteert het slim doet. Gewoon niet meer meedoen (Leonie) of veel auto's niet of verkeerd benoemen (Nathan) is een betere strategie. Of er gewoon een puinhoop van maken (Buddy)... Wat tegen Buddy spreekt is dat hij met 63 komt - hij heeft zelf de auto's ook voorbij zien komen, dus dat dat wat te hoog was zou geen verrassing moeten zijn. Dat hij met de juiste antwoorden komt als de vragen nog niet gesteld zijn (7x3x3) is wel weer opvallend, vooral omdat er voor die 3'en geen duidelijke reden was. Er waren voor alle punten (autokleur, tekstkleur, tekst zelf) meer dan 3 kleuren in omloop.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #64 Gepost op: 23-02-2020, 14:32:16 »
Nou ik heb de opdracht eens uitgezocht door dat wat de kandidaten in de porto aan Buddy doorgaven te vergelijken met alle shots van autootjes. De resultaten staan in het bijgevoegde schema. Wanneer een doorgegeven combinatie niet zichtbaar was op een auto betekent dat dus niet dat het per definitie fout is. De groene vakjes zijn echter zeker goed.

Opvallend is natuurlijk de passiviteit van Rob, maar ook de zeker correct doorgegeven combi's van Nathan. Deze kenden alle drie geen enkel rood detail, terwijl dat nou juist het enige was wat van belang was om geld te verdienen. Een Mol zou denk ik doen wat Nathan deed: veel goede combi's doorgeven waar geen rood in zit, om zo ruis te veroorzaken en toch goed bezig te lijken.

Goed uitgezocht, hoor!  ::ok::

In jouw schema hebben alle combinaties drie verschillende kleuren, behalve één:

Rood - Oranje - Rood.

Doorgegeven door Leonie, maar niet in beeld geweest.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #65 Gepost op: 23-02-2020, 15:26:46 »
Probeer hier maar overzicht in te krijgen.


Ik denk dat het veel makkelijker zou zijn als de hele groep gewoon bij elkaar was gebleven (als dat mocht). Die auto's komen op een gegeven moment toch wel langs.
Juist doordat ze verdeeld staan, volgt er ontzettend veel dubbele informatie en vooral chaos.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 15:30:31 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #66 Gepost op: 23-02-2020, 15:32:00 »
Gewoon niet te doen.

Als iedereen alles keurig doorgeeft en de auto's komen vaker voorbij...

Stel er zijn 20 auto's (het is maar een voorbeeld) en die rijden drie rondjes (wat al weinig is) langs vier kandidaten. Als iedereen alles doorgeeft krijg je al 20*3*4 = een lijst met 240 notities. En daar moet je dan alles uitfilteren wat vaker voorkomt. Bijkomend probleem dat sommige mensen op hetzelfde moment iets willen doorgeven.

Geen fatsoenlijke uitleg of denkrichting of tactiek.

Een waardeloze en kansloze opdracht, imho.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #67 Gepost op: 23-02-2020, 15:45:45 »
Als hij 1 vel papier gebruikt per kleur auto, dan kan je redelijk snel en makkelijk de tekstkleur en de tekst in onderverdelen. En dan kan je makkelijk de gegevens voor de vragen eruit halen. Dubbele zijn zo snel zichbaar.

Maarja, zoiets verzin je niet ter plekke als je geen idee hebt wat je moet doen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #68 Gepost op: 23-02-2020, 15:48:46 »
Het gaat niet om dubbele. Het gaat om viervoudige, want de auto passeert vier kandidaten. Per ronde. Bij drie rondjes wordt elk autootje (als alle kandidaten meewerken) twaalf keer genoemd.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #69 Gepost op: 23-02-2020, 15:52:05 »
Ja, dat bedoel ik. Met een goed overzicht zie je snel of een auto al genoemd is of niet. Maar dan had Buddy eerst een overzicht moeten maken welke kleuren auto's er waren, welke kleuren er als tekst stonden en welke kleuren de tekst had. Dan kon je in principe gaan aankruizen wat je zag.

De opdracht was in principe niet onmogelijk, maar wel met de kennis die de kandidaten hadden + een mol.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #70 Gepost op: 23-02-2020, 15:55:34 »
Er ging veel te veel tijd overheen voordat helder werd hoe het ongeveer in elkaar stak. Toen was het al te laat. Met deze, althans in beeld, beknopte uitleg konden ze ook weinig.

Alleen leuk voor aflevering 10. Jullie hoefden alleen op rood te letten. Zie ook de kleding van Mil.

Offline Sjimmy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #71 Gepost op: 23-02-2020, 16:07:36 »
Zit er wellicht een code in hoe de autootjes hier te (voor aanvang) zien zijn? Imho een nogal vreemde opstelling.


*geen nachtrust vrees ik*
Is het geen chinees teken?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #72 Gepost op: 23-02-2020, 16:07:55 »
[...]
Voor de volle 100% eens.

Iets anders:
Voor de mol maakt het niet uit waar hij staat. Op alle posities kan je oncontroleerbaar de opdracht laten mislukken.

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #73 Gepost op: 23-02-2020, 16:56:27 »
Net gelezen op het topic Scherp stellen, is hier ook wel van belang en een verzachtende omstandigheid voor de zwakke proef:

Na contact met Rick via instagram kan ik dit bevestigen. Deze opdracht en 'Kleur rijk' waren ook volgens hem niet goed. Beide moesten kort van tevoren bedacht worden, doordat iets niet mogelijk was. De opdracht met de autootjes de avond voor de opdracht plaats zou vinden en deze opdracht een kwartier van tevoren.

Offline Danimol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #74 Gepost op: 23-02-2020, 17:05:16 »
Goed uitgezocht, hoor!  ::ok::

In jouw schema hebben alle combinaties drie verschillende kleuren, behalve één:

Rood - Oranje - Rood.

Doorgegeven door Leonie, maar niet in beeld geweest.

Dit is wat ik bedoelde. Vind ik heel mols. Kun je in één keer twee vragen mee om zeep halen.

(helaas is Leonie niet mijn mol...)
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 17:21:39 door Danimol »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #75 Gepost op: 23-02-2020, 17:47:54 »
Terwijl niemand een idee heeft waar deze opdracht over gaat en maar wat doet en ook een beetje grappen begint te maken, doet Rob zijn best om over te komen als serieuze kandidaat. "Hoeveel auto's heb je, Buddy?" Lijkt heel hulpvaardig maar Buddy schiet er natuurlijk niks mee op om naast de stroom informatie ook nog dat soort vragen te moeten beantwoorden. Net zo hulpvaardig als voor Buddy uitrekenen dat 7 x 3 x 3 = 63 terwijl het voor Rob zonneklaar had moeten zijn dat er niet zoveel rode auto's waren.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #76 Gepost op: 23-02-2020, 18:18:30 »
Aangezien maar weinig mensen Buddy verdenken wordt deze opdracht vooral geanalyseerd vanuit de positie van de kandidaten die de kleuren moesten speuren maar Buddy zat in een prima positie om te saboteren. Hij kan informatie te laat of onvolledig doorgeven. Ik ga er vanuit dat de mol wel weet wat de bedoeling is en dat iedere auto 3 kleuren heeft.(auto zelf, kleur letters en het geschreven woord) De chaos ontstaat omdat deze informatie pas laat in de groep komt. Dat kan vanuit iedere positie maar:

Mil geeft als eerste door dat er ook een kleur op de auto geschreven staat
Daarna roept  Buddy en zegt:"jongens, we zien wagentjes in een kleur en achterop staat  een beschrijving. Grijs, roze. achterop. Je ziet de kleur, maar ga voor achterop". Hij vertelt niet dat de tekst in een bepaalde kleur geschreven staat. Nathan is de eerste die wel 3 kleuren doorgeeft, daarna Mil en dan krijgt Leonie het ook door. vervolgens Buddy: Jongens, elke auto is uniek.Ik heb nog geen enkele auto dezelfde combinatie zien hebben.Dat deel ik even mede. Mil trekt dit in twijfel:  Ik heb wel vier keer dezelfde chauffeurs voorbij zien komen. Ik weet niet of ze zo uniek zijn. Als de chaos compleet is de porto uitzetten en heel veel opschrijven en zgn hard werken.  ::rofl::
Leonie had als eerste door dat er "iets" geteld moest worden.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 18:27:09 door Moedermol »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #77 Gepost op: 23-02-2020, 18:39:42 »
Ik zou verwachten dan Buddy wel een iets realistischere schatting zou geven van het aantal rode auto's als hij voorkennis heeft omdat hij de mol is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #78 Gepost op: 23-02-2020, 18:41:21 »
Ik denk dat als Buddy de Mol is er wel een iets logischer schatting was uitgekomen. Het was ook wel erg gemakkelijk geweest. Een combinatie niet opschrijven en het is klaar. Niemand die ooit zal reproduceren welke combi het was.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Kleur rijk
« Reactie #79 Gepost op: 23-02-2020, 18:49:57 »
Ik zou verwachten dan Buddy wel een iets realistischere schatting zou geven van het aantal rode auto's als hij voorkennis heeft omdat hij de mol is.
Inderdaad, dit lijkt meer op nepmollerij. Je hebt geen idee van wat de oplossing is en je geeft dus een totaal verkeerde oplossing.